Graf opknappen, tips gezocht
zondag 14 april 2013 om 16:25
Binnenkort wil ik een graf gaan opknappen. En ik hoop dat er mensen zijn die hier tips voor hebben om het mooi te maken.
Nu ligt er aarde met daarover heen witte kiezelsteentjes, er tussen in staan planten. Een skinia en een hortensia, maar die worden eigenlijk te groot. Ze worden of gekort of gaan eruit.
Probleem is dat tussen de witte steentjes door allemaal onkruid groeit. Het zijn een soort groene en rode kleine vetplantjes. Je kan ze er wel uittrekken maar dan komen ze net zo hard weer terug. Hierdoor ziet alles er behoorlijk onverzorgt uit. En dat is niet de bedoeling.
We vinden de steentjes wel erg mooi. Maar ze gaan ook door de regen enzo verzakken in de aarde.
Hebben jullie misschien tips om er weer wat moois van te maken?
Zelf zal ik mooi vinden de boven en onderkant met steentjes en in het midden alleen aarde, waar plantjes in kunnen.
Maar hoe zorg ik dat ze niet weer verzakken? Dat er geen onkruid tussen komt?
Is een worteldoek een optie tegen onkruid?
Nu ligt er aarde met daarover heen witte kiezelsteentjes, er tussen in staan planten. Een skinia en een hortensia, maar die worden eigenlijk te groot. Ze worden of gekort of gaan eruit.
Probleem is dat tussen de witte steentjes door allemaal onkruid groeit. Het zijn een soort groene en rode kleine vetplantjes. Je kan ze er wel uittrekken maar dan komen ze net zo hard weer terug. Hierdoor ziet alles er behoorlijk onverzorgt uit. En dat is niet de bedoeling.
We vinden de steentjes wel erg mooi. Maar ze gaan ook door de regen enzo verzakken in de aarde.
Hebben jullie misschien tips om er weer wat moois van te maken?
Zelf zal ik mooi vinden de boven en onderkant met steentjes en in het midden alleen aarde, waar plantjes in kunnen.
Maar hoe zorg ik dat ze niet weer verzakken? Dat er geen onkruid tussen komt?
Is een worteldoek een optie tegen onkruid?
zondag 14 april 2013 om 16:31
zondag 14 april 2013 om 16:32
Ik zou inderdaad anti-worteldoek er onder doen. Daar kan je dan steentjes overheen doen en op een paar plekken een kruis maken in het doek en daar dan plantjes in zetten. Maar dan is wel alles met steentjes. je zou eventueel ook 2 kleuren steentjes kunnen doen. boven en onder wit bv en in het midden terracotta of antraciet en dan eventueel met een rand van steen de scheiding maken tussen die 2 kleuren. Of wil je echt perce een stuk aarde in het midden? Want dat hou je denk ik niet onkruidvrij dan.
zondag 14 april 2013 om 16:45
Ivetje,
Zou je dan de steentjes op het worteldoek leggen of eerst aarde op het doek en dan steentjes?
Heel leuk idee met verschillende kleuren steentjes, alleen is daar geen geld voor op het moment. We hebben nog wel witte liggen.
Eigenlijk maakt het niet zo veel uit hoe het wordt als er maar mooi en verzorgt uitziet. Ik had alleen het idee hoe ik eerder omschreef maar als dat niet handig is dan stap ik daar van af.
Maar ook een stuk of alles met aarde wil ik wel doen, want er moeten wel plantjes in kunnen.
Zou je dan de steentjes op het worteldoek leggen of eerst aarde op het doek en dan steentjes?
Heel leuk idee met verschillende kleuren steentjes, alleen is daar geen geld voor op het moment. We hebben nog wel witte liggen.
Eigenlijk maakt het niet zo veel uit hoe het wordt als er maar mooi en verzorgt uitziet. Ik had alleen het idee hoe ik eerder omschreef maar als dat niet handig is dan stap ik daar van af.
Maar ook een stuk of alles met aarde wil ik wel doen, want er moeten wel plantjes in kunnen.
zondag 14 april 2013 om 16:45
Er komt wel iets onkruid maar het is stukken minder. Als een van ons er is halen we het meteen weg. Valt echt mee. Die steentjes worden zo vies en ik zal het nooit meer doen. Die aarde bijvullen hoeft maar 1x per jaar. Dat het verzakt en wegspoelt ach dat is allemaal zo erg niet. Het is het plekje van onze moeder en bijhouden doen wij met zijn allen. Moeder ligt er nu 9 jaar en het ziet er prima uit.
zondag 14 april 2013 om 16:50
zondag 14 april 2013 om 16:59
Nu begin ik te twijfelen.
Inderdaad een beetje onkruid is niet zo erg en als je het weghaalt en resultaat ziet ook niet, maar als je niet alles weg kan halen omdat het tussen de steentjes zit die ook weer vies worden ja, dan heb je er niet zoveel aan. Maar het ziet er ook gelijk zo armoedig uit en dat vind ik zonde. En aarde bijvullen is ook niet erg nee.
Maar wat marels schrijft dan denk ik weer ja misschien toch proberen.
Als ik nou boven en onder worteldoek doe en daar gelijk de witte steentjes op leg en die afzet met gewone stenen. Ik weet alleen nog niet welke.
En dan in het midden het worteldoek iets dieper maar dan met aarde erop zodat daar de plantjes in kunnen. En dan lijken mij plantjes die klein blijven dan skinias want die worden best snel groot.
Zal dat te doen zijn?
Inderdaad een beetje onkruid is niet zo erg en als je het weghaalt en resultaat ziet ook niet, maar als je niet alles weg kan halen omdat het tussen de steentjes zit die ook weer vies worden ja, dan heb je er niet zoveel aan. Maar het ziet er ook gelijk zo armoedig uit en dat vind ik zonde. En aarde bijvullen is ook niet erg nee.
Maar wat marels schrijft dan denk ik weer ja misschien toch proberen.
Als ik nou boven en onder worteldoek doe en daar gelijk de witte steentjes op leg en die afzet met gewone stenen. Ik weet alleen nog niet welke.
En dan in het midden het worteldoek iets dieper maar dan met aarde erop zodat daar de plantjes in kunnen. En dan lijken mij plantjes die klein blijven dan skinias want die worden best snel groot.
Zal dat te doen zijn?
zondag 14 april 2013 om 17:00
zondag 14 april 2013 om 17:07
Alles eraf halen is niet te doen als er aarde onder ligt. Door de regen en wind zakken de steentjes naar beneden en komt er weer aarde tussen de steentjes.
Dat zal dan echt een heel uitzoek gedoe worden.
Mos hebben we gelukkig ook geen last van. Maar echt mooi zijn ze niet meer. Ik dacht als je ze los op het doek doet kan je ze ook makkelijker schoonmaken want dan kan je ze gewoon in een emmer scheppen en schoonmaken.
Dat zal dan echt een heel uitzoek gedoe worden.
Mos hebben we gelukkig ook geen last van. Maar echt mooi zijn ze niet meer. Ik dacht als je ze los op het doek doet kan je ze ook makkelijker schoonmaken want dan kan je ze gewoon in een emmer scheppen en schoonmaken.
zondag 14 april 2013 om 17:12
Als je op het worteldoek weer aarde doet, heeft het geen zin. In de aarde op het doek, komt dan gewoon weer onkruid naar boven. Maar je kan dus wel die steentjes op het doek leggen en dan op bepaalde plekken het doek insnijden en daar dan een plantje doorheen in de aarde eronder zetten. Dan heb je alleen kans dat er langs de plant iets van onkruid omhood komt. Maar dat zal niet veel zijn.
zondag 14 april 2013 om 17:14
quote:Yvonne77 schreef op 14 april 2013 @ 17:00:
Ik denk dat je met steentjes toch één keer per jaar alles eraf moet halen en schoon maken. Er komt onkruid en mos op te staan. Ook met een wortel doek zullen er kleine plantjes/gras gaan groeien tussen die steentjes, of je moet er helemaal geen zand onder doen.Mijn ouders hebben dit al jaren zo liggen en ooit eraf hoeven halen. Die hebben worteldoek en daar split op in grijs. Nooit mos of viezigheid erop.
Ik denk dat je met steentjes toch één keer per jaar alles eraf moet halen en schoon maken. Er komt onkruid en mos op te staan. Ook met een wortel doek zullen er kleine plantjes/gras gaan groeien tussen die steentjes, of je moet er helemaal geen zand onder doen.Mijn ouders hebben dit al jaren zo liggen en ooit eraf hoeven halen. Die hebben worteldoek en daar split op in grijs. Nooit mos of viezigheid erop.
zondag 14 april 2013 om 17:15
zondag 14 april 2013 om 17:15
quote:Ivetje schreef op 14 april 2013 @ 17:14:
[...]
Mijn ouders hebben dit al jaren zo liggen en ooit eraf hoeven halen. Die hebben worteldoek en daar split op in grijs. Nooit mos of viezigheid erop.Ligt er denk ik ook erg aan op wat voor begraafplaats het is. De situatie die ik ken is in een soort park/bos en daar heb je snel last van mos e.d.
[...]
Mijn ouders hebben dit al jaren zo liggen en ooit eraf hoeven halen. Die hebben worteldoek en daar split op in grijs. Nooit mos of viezigheid erop.Ligt er denk ik ook erg aan op wat voor begraafplaats het is. De situatie die ik ken is in een soort park/bos en daar heb je snel last van mos e.d.
zondag 14 april 2013 om 17:23
quote:aapie schreef op 14 april 2013 @ 16:59:
En dit, maar dan in het midden alleen aarde zonder doek? Dan komt er misschien wel wat meer onkruid maar niet tussen de stenen. Dat is ook niet erg.
Dat kan ook toch?
Steentjes met fleurige bloempotten erop is ook een goede optie.
En dit, maar dan in het midden alleen aarde zonder doek? Dan komt er misschien wel wat meer onkruid maar niet tussen de stenen. Dat is ook niet erg.
Dat kan ook toch?
Steentjes met fleurige bloempotten erop is ook een goede optie.
zondag 14 april 2013 om 19:15
Het meest duurzame/onderhouds arme is om er een mooie harde natuurstenen plaat op te leggen. Is ook mooi over 18 jaar als alle andere oplossingen alweer aan opknapbeurt 2 of 3 toe zijn. Hebben wij in onze familie laten doen bij een graf dat eerst een rechthoekige stenen omtrek had met wit grind. Ziet er altijd netjes uit, met de feestdagen zetten we er wat op. Het is al een oud graf en er komen niet zo vaak mensen, maar het ziet er stukken beter uit dan een aantal graven van 5 jaar oud.
edit: kijk natuurlijk ben je niet van plan het te verwaarlozen, maar wie kan 15, 25 jaar in de toekomst kijken? het graf van ons familielid ligt er nu 50 jaar en het kan nog 50 jaar langer mee.
edit: kijk natuurlijk ben je niet van plan het te verwaarlozen, maar wie kan 15, 25 jaar in de toekomst kijken? het graf van ons familielid ligt er nu 50 jaar en het kan nog 50 jaar langer mee.
zondag 14 april 2013 om 19:23
Ik heb Luukje zn graf aan de kanten afgezet met halfronde beton bollen die ik zelf gegoten en wit geverfd hebt en de aarde ertussen afgedekt met cacao doppen, dat blijft heel mooi en onkruidvrij. Een x per jaar boven laag eraf halen, alle bollen in het chloorwater, worden ze weer mooi wit. Dit jaar ga ik ze voor het eerst opnieuw verven. En dan leg ik alles weer terug, nieuwe cacaodoppen erop. En ik plant regelmatig plantjes erop. En heb een schitterende vaste plant die elk jaar opnieuw opkomt 'gebroken hartjes' heet ie.