Geld & Recht alle pijlers

zeuren over geld

15-04-2013 23:31 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi,

In mijn relatie loopt alles heel goed. Toch is er 1 ding waar ik me verschrikkelijk aan stoor. Mijn vriend zeurt nl heel vaak over geld. Ik zou hem zeker niet gierig noemen want voor belangrijke dingen geeft hij graag geld uit (een vakantie, verjaardagscadeau, is de eerste die een rondje geeft in de bar ed) maar hij praat zo verschrikkelijk veel over geld. Zeurt constant over hoe duur dingen zijn. Vermeld ook steeds de prijs van alles.

dingen als 'nou dat is echt een duur collaatje' of 'ja dat restaurant is goed, en vooral heel cheap'.

Hij betaald het colaatje wel en gaat ook op restaurant, maar zeurt dan wel steeds over de prijs. Zowel als het positief is of als het negatief is. Toen hij laatst met vrienden op vakantie ging wist ik toen ie terugging exact hoeveel het kost om daar wat te drinken of te eten.

Het stoort me zo dat hij me steeds bewust maakt over hoe duur of goedkoop dingen zijn, want daardoor kan ik vaak zelf niet meer genieten van de dingen die ik aankoop.

Ik heb hem er wel al eens over aangewezen, eerst ludiek maar toen het bleef aanhouden heb ik het wat serieuzer aangepakt. Toch zit dit zo in zijn opvoeding en omgeving (zijn vrienden zijn ook zo) dat het er moeilijk uit geraakt.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ook zo'n vriend of vriendin hebben en hoe ze dit dan aanpakken.
Ik had ook zo'n ex, hij noemde ook vaak de prijs als hij iets kocht of zei het als iets duur was of als iets goedkoop was maar eigenlijk stoorde ik me daar niet echt aan

Maar begrijp dat je het af en toe vervelend vind, ik zou nogmaals zeggen dat je niet continue hoeft te horen hoeveel iets kost etc
Mijn ex was zo. Ik werd er helemaal gestoord van.
Oh en geen tips verder. Hij is gewoon zo, misschien kan je de scherpe kantjes ervan halen, maar echt veranderen zal hij niet.
quote:annoo schreef op 15 april 2013 @ 23:31:

[...]Toch zit dit zo in zijn opvoeding en omgeving (zijn vrienden zijn ook zo) dat het er moeilijk uit geraakt.

[...]Is je vriend boekhouder of accountant? Uit wat voor milieu komt hij?

Vraag ik mij zo af.

Ik ben overigens totaal het tegenovergestelde. Ik weet zelden meer hoeveel iets gekost heeft, tenzij het meer dan ¤ 100,- was.
nee hij heeft een doodnormale job, heeft niet geweldig veel geld maar komt zeker goed rond.

Hij vertelde me wel dat hij goed wil sparen om zekerheid te hebben later. Wat ik geweldig aan hem vind want dat geeft aan dat hij wel verantwoordelijk is.

Het is heel vreemd. Hij is niet echt gierig. Maar als hij KAN besparen zal hij het zeker doen. Soms is het ook gewoon genant. Omdat hij het aan de kassa ook zo luid zit te verkondigen, dat iets duur is ofzo.
Ik heb zo'n kennis die bij alles vertelt wat het gekost heeft, zoiets boeit me echt niet.
verba volant, scripta manent.
Hij vemeldt de prijzen niet voor niets. Waarschijnlijk wil hij graag anderen laten weten hoe handig hij is geweest om iets voor een lage prijs te krijgen of hoe gul hij juist is geweest om ergens veel voor te betalen.

Misschien handig om hem eens te vertellen dat echte rijkerds en succesvolle mensen het nooit over geld hebben (maakt niet uit of dat waar is). Je kunt vast wel ergens een interview vinden van Jort Kelder ofzo die dat heeft gezegd, hij is altijd nogal bezig met rijkerds namelijk.
Je moet zeggen: Het is maar goed dat zeuren over geld niets kost, want dan ging jij failliet
quote:rtie schreef op 15 april 2013 @ 23:41:

[...]

Is je vriend boekhouder of accountant? Uit wat voor milieu komt hij?

Vraag ik mij zo af.

Ik heb vaak te maken met boekhouders en accountants en merk juist dat zij dat niet zo interessant vinden, het al dan niet kloppend zijn van de administratie, dat is voor hen interessant. Zij zijn net zo geinteresseerd in bedragen als gynaecologen in vagina's. Als alles ok is, is er niks aan, zakelijk gezien.
Het is irritant, maar ik zou proberen er niet meer op te letten. Dat lijkt me makkelijker dan hem veranderen en leuker dan met de relatie stoppen.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Het gaat je vooral om zijn opmerkingen, niet om zijn gedrag, want dat is eigenlijk wel prima. Zuinig c.q. bewust geld uitgeven, maar niet gierig. Hij smijt geen geld over de balk en maakt niet overal schulden.

Je kunt dan het beste de opmerkingen negeren en het ergens anders over hebben, bijvoorbeeld iets dat jij belangrijk vindt.

Als hij begint over 'een duur colaatje' zeg je: 'ik vind het belangrijk dat de zon schijnt en dat we gelukkig bij elkaar zijn. Dat soort zaken zijn onbetaalbaar.'
quote:perzika schreef op 15 april 2013 @ 23:57:

Het is irritant, maar ik zou proberen er niet meer op te letten. Dat lijkt me makkelijker dan hem veranderen en leuker dan met de relatie stoppen.Ja, dat lijkt me ook het beste. Maar dan wel nadat je hebt gezegd dat bedragen noemen zo niet sexy is
quote:Vl43inder schreef op 15 april 2013 @ 23:51:

[...]

Ik heb vaak te maken met boekhouders en accountants en merk juist dat zij dat niet zo interessant vinden, het al dan niet kloppend zijn van de administratie, dat is voor hen interessant. Zij zijn net zo geinteresseerd in bedragen als gynaecologen in vagina's. Als alles ok is, is er niks aan, zakelijk gezien.

Ok, ik heb de vraag doorgestreept.

Ben ik nog benieuwd naar het milieu van de vriend van TO, omdat zijn vrienden ook zo zijn. Of is het gewoon een kwestie van soort zoekt soort.
In het verleden zo n ex gehad, wat vermoeiend, ontzettend irritant en zo niet leuk.

Ging zich ook nog bemoeien met mijn uitgaven dus was snel toedeloevoorjoudrieanderen
quote:Mieomij schreef op 15 april 2013 @ 23:59:

Je kunt dan het beste de opmerkingen negeren en het ergens anders over hebben, bijvoorbeeld iets dat jij belangrijk vindt.

Als hij begint over 'een duur colaatje' zeg je: 'ik vind het belangrijk dat de zon schijnt en dat we gelukkig bij elkaar zijn. Dat soort zaken zijn onbetaalbaar.'Bedankt! lijkt me een heel goede tip! Ik heb dit wel al een paar keer gedaan en dan heeft hij het wel door en knikt hij wel. Ik moet het inderdaad misschien wel wat negeren en mij er gewoon niet aan storen maar als we een heel weekend samen zijn is dat heel moeilijk na de zoveelste opmerking. Ik weet dat het dom is om te geloven maar ergens hoop ik dat hij het na een tijdje wel gewoon zal laten omdat hij weet dat ik mij eraan stoor. Dit is wishfull thinking zeker?
Mijn man gaat trouwens ook een beetje gek om met geld. Hij heeft het nooit over bedragen voor etentjes ofzo, maar op de één of andere manier durft ie niet zelfstandig meer dan zo'n ¤40 uit te geven. Dan vraagt ie om mijn goedkeuring, en niet één keer, maar wel tig keer. En dat laat ik maar, zoveel last heb ik er nou ook weer niet van, gheghe, ik pest 'm er wel mee, dat dan weer wel.
Zeg gewoon dat je je er enorm aan stoort, dat het je irriteert. Dat je het gevoel hebt dat je met zo'n boodschappen scanner van de Jumbo rondloopt.
Ben ik nog benieuwd naar het milieu van de vriend van TO, omdat zijn vrienden ook zo zijn. Of is het gewoon een kwestie van soort zoekt soort. :)[/quote]

Het is geen speciaal milieu lijkt mij. Hij zegt dat hij het van z'n vader heeft en weet dat het niet zo'n goede eigenschap is, maar dat hij zo is. Zijn vrienden zijn ook zo maar volgens mij versterken ze elkaar daar gewoon in want het is een heel aanstekelijke gedachtegang. Doordat hij er mij zo vaak op wijst merk ik dat ik zelf ook vaker let op hoeveel de dingen kosten. Héél irritant.
Wel een prijsbewuste vriend...dat dan weer wel
quote:annoo schreef op 16 april 2013 @ 00:11:

Ben ik nog benieuwd naar het milieu van de vriend van TO, omdat zijn vrienden ook zo zijn. Of is het gewoon een kwestie van soort zoekt soort. :)[/quote]

Het is geen speciaal milieu lijkt mij. Hij zegt dat hij het van z'n vader heeft en weet dat het niet zo'n goede eigenschap is, maar dat hij zo is. Zijn vrienden zijn ook zo maar volgens mij versterken ze elkaar daar gewoon in want het is een heel aanstekelijke gedachtegang. Doordat hij er mij zo vaak op wijst merk ik dat ik zelf ook vaker let op hoeveel de dingen kosten. Héél irritant.

An sich vind ik het geen slechte eigenschap.

Ik zelf heb moeite om prijzen te vergelijken, omdat ik geen prijzen kan onthouden of ik moet het echt opschrijven.
Ik zeik ook over geld, want ik houd niet van geld uitgeven wat er niet is of niet gaat komen.
Duss....
quote:Vl43inder schreef op 16 april 2013 @ 00:08:

Mijn man gaat trouwens ook een beetje gek om met geld. Hij heeft het nooit over bedragen voor etentjes ofzo, maar op de één of andere manier durft ie niet zelfstandig meer dan zo'n ¤40 uit te geven. Dan vraagt ie om mijn goedkeuring, en niet één keer, maar wel tig keer. En dat laat ik maar, zoveel last heb ik er nou ook weer niet van, gheghe, ik pest 'm er wel mee, dat dan weer wel. Anders zou hij je fiat per e-mail kunnen vragen dan is het vastgelegd. Hoeft hij het niet meer aan jouw vragen als hij het niet meer weet kan hij het opzoeken in de e-mail.
quote:annoo schreef op 16 april 2013 @ 00:11:

Kan me wel voorstellen dat wanneer de mensen om je heen het over prijzen hebben, je je daar zelf ook meer bewust van gaat worden en het er ook over gaat hebben.

Dan is het op zich ook wel veel gevraagd aan hem om het er niet meer over te hebben.

Om te zorgen dat jij je minder ergert, kun je je ook afvragen wat maakt dat jij je er aan ergert. Weet je dat al?
quote:Vl43inder schreef op 16 april 2013 @ 00:21:

[...]

Kan me wel voorstellen dat wanneer de mensen om je heen het over prijzen hebben, je je daar zelf ook meer bewust van gaat worden en het er ook over gaat hebben.

Dan is het op zich ook wel veel gevraagd aan hem om het er niet meer over te hebben.

Om te zorgen dat jij je minder ergert, kun je je ook afvragen wat maakt dat jij je er aan ergert. Weet je dat al?Ja hij zegt dat ie makkelijk geld kan uitgeven aan dingen die hij 'nodig' vindt. Maar hij vindt dus dat een colaatje drinken op een gezellige zonnige dag ofzo niet NODIG is. En door z'n talloze opmerkingen per dag kan ik zelf ook niet meer helemaal genieten van die kleine dingen waar ik vroeger wel echt van genoot. Daarnaast krijg ik dan ergens een soort schuldgevoel dat hij dat geld uitgeeft aan volgens hem 'nodeloze' dingen. Daardoor betaal ik dan soms voor hem, en hij laat dit heel gemakkelijk toe. Ookal verdient hij veel meer geld dan mij en heeft hij het veel breder dan mij. En dat geeft me dan weer een soort schaamtelijk gevoel. Want ik vind het zeker OK om de rekening te splitsen op restaurant want ik vind me onafhankelijkheid heel belangrijk. Maar dat ik hém ga zitten trakteren terwijl hij dan zo met geld bezig is, geeft me het gevoel dat ik z'n sugar mamma ben zeg maar, en dat is ook niet de bedoeling. :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven