Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen?

15-04-2013 22:50 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vriend en ik zijn 2 maanden geleden bij een huis wezen kijken, het was een woning om verliefd op te worden. Op 6 april was het open huizen dag, en zijn we nog een keer gaan kijken. Het huis staat leeg, en is van een oud echtpaar geweest. De goede oude man was er ook op 6 april, en heeft vele verhalen over het huis verteld!

Ik zit nu wel met een knoop in mijn maag. Vriend en ik zijn eigenlijk opslag verliefd op het huis. Maar er moet veel aan gebeuren. Kozijnen zijn heel goed zoals wij hebben gezien, alleen de indeling is ontzettend oud. Oude keuken, oude badkamer, ligt wel een mooie houten vloer in, die alleen opgeschuurd zou mogen worden. Schrootjes in de gang, en slaapkamers..

Het ligt voor ons op de perfecte locatie, het is een twee onder een kap, plak dak (beetje nadeel), grote tuin, extra schuur, en het is gewoon best een ruime woning.

Het huis kost nu 222.500 k.k.

Alleen weet ik het nog allemaal niet zo goed, wij zijn een jong stel van midden 20. Hebben allebei een redelijk goed salaris. (vriend beter als ik).

Zou alleen behoorlijk wat van de prijs af willen. Wat is reëel in deze tijd? We hebben al veel met vrienden gesproken over het huis. Maar het blijft toch allemaal een beetje "eng" ..

Heeft iemand tips en/of advies voor ons?
Dat hangt ook erg van de locatie af van het huis..
Voordat jullie gaan bieden zou je ook een reeel beeld van de renovatiekosten moeten krijgen. Hoe zit het met de fundering, de waterleidingen, de gasleidingen, de electriciteitsleidingen en het aantal groepen in de meterkast, het dak, de luchtcirculatie, de ketel, de isolatie, etc.

Je bent zo een ton kwijt aan bovenstaande + keuken en badkamer.

Kan jullie relatie een opknapper aan? En dat is een serieuze vraag.
In welke regio staat het huis en wat is de inhoud van het huis en de tuin?

Het scheelt nogal of je het huis in de kop van Groningen hebt zien staan of in het midden van de randstad.

Kunnen jullie zelf een beetje klussen of willen jullie het laten doen? Ik zou sowieso een bouwkundige keuring adviseren.
De ketel, isolatie, dak, is allemaal nog prima! Er moet alleen een nieuwe stoppenkast in.

De keuken staat bij ons op de eerste plaats..

En ja, ik gok wel dat onze relatie dat aan kan. We hebben al zoveel mee gemaakt samen,
Het huis staat in noord brabant. Tussen den Bosch en Eindhoven in.
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als het huis al leeg staat denk ik dat die mensen er wel van af willen, daarnaast moet er veel aan gebeuren, dat zijn allemaal goede argumenten om een laag startbod te doen.

Maar wat het huis waard is of dat het juist al scherp geprijst is voor ons natuurlijk niet echt te bepalen vanaf hier.
Keuken staat op de eerste plaats als in "De keuken moet het eerst worden aangepakt en dan zetten we er een Ikeakeuken in" of "alle leidingen moeten worden veranderd en dan maken we een kookeiland en zetten we er een hippe Siematic in met Miele apparatuur"? Dat kan al wel een paar tienduizendjes schelen namelijk.

Bij een nieuw huis gaat het geld er niet met kruiwagens uit maar met buldozers....
quote:hamerhaai schreef op 15 april 2013 @ 23:07:

Wat je moet doen? Dan moet je samen met je vriend bepalen.

Zijn jullie serieus, dan eerst een bouwkundige keuring laten doen. Eventueel een aankoopmakelaar inschakelen. Die kan jullie meer vertellen wat een reële prijs is. En goed samen afspreken wat je maximaal wil betalen en je daar ook aan houden!

Wij hebben in 2005 een vergelijkbaar huis gekocht. Keuken en badkamer uit begin jaren '70. Heel mooi zalm oranje,bruine schrootjes, etc. Maar wel goede degelijke kwaliteit. Wij hebben er voor gekozen om in 2005 alleen eerst te schilderen. Nu, na 8 jaar sparen, gaan we de badkamer opknappen. Eindelijk de financiën om het goed te doen. De keuken wordt het volgende project.

Ik ben erg blij dat we geen hogere hypotheek hebben genomen in '05 om toen de badkamer, keuken, etc te doen.

Wij doen hetzelfde.

Vorig jaar eindelijk genoeg gespaard om de badkamer op te knappen (verplaatsing naar een slaapkamer, oude hokje van 1,5 bij 1 is wasmachine ruimte geworden, heerlijk om na 4 jaar niet meer in de schuur (losstaand van huis) te wassen)

Ik zou mezelf nooit een tophypotheek hebben laten nemen (zeker nu niet meer) om het toch ineens te doen.
Waarom zou je in deze tijd een huis kopen waar je zoveel aan op moet knappen. Je hebt het nu voor het uitkiezen. Bovendien zulke renovaties kosten altijd meer dan begroot en duren langer. Een oud jaren 70 huis volledig laten opknappen kost je misschien wel tegen een ton, verkijk je daar niet op.
Als je veel wijzigingen wil aanbrengen aan het huis dan is het ook handig om eens met een aannemer rond te lopen, hij kan je vaak ook wel een inschatting geven van de kosten. En doe dat dan x 2.

Neem zelf niet te veel op de hals kwa klusserij. Sommige dingen zijn ook gewoon goedkoper wanneer je ze uitbesteed.

Zo is het inhuren van een klein graafmachientje mét een medewerker vaak uiteindelijk een stuk goedkoper dan een graafmachientje huren en het zelf doen (je moet dat graafmachientje namelijk drie keer zo lang inhuren). De muren laten spuiten is uiteindelijk vaak goedkoper dan het zelf doen, je bent er zelf namelijk erg lang mee bezig, en tijd is geld. Bij een opknapper is de kans namelijk groot dat je vakantiedagen moet kopen.

Het leidingwerk en het sanitair door één firma laten uitvoeren, afzonderlijke offertes zijn soms aantrekkelijker, maar één (gerenommeerde) firma werkt vaak vele malen efficienter en dus uiteindelijk goedkoper.
De huizen zijn bovendien nog steeds veel te hoog geprijsd. Reken nog maar op 15/20% eraf tussen nu en 2015.
Vriend en ik hebben ook net een huis gekocht, maar wij hadden 't geluk dat zijn vader en mijn vader altijd in de bouw hebben gewerkt, dus zij hebben gekeken na de kwaliteit van het huis ( Rioleringen, funderingen, leidingen, daken , eventuele asbest) ect.

Dat was er allemaal niet, en dat voor een leuk prijsje kunnen kopen. Als jullie dit huis willen en het is bouwtechnisch in orde, zou ik het kopen, in deze tijd krijg je meestal wel redelijk wat van de prijs af..
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Als de keuken en badkamer vervangen moeten worden kun je zo 30.000 afdingen, zou sowieso 'n eind onder de vraagprijs bieden. Wel fijn juist dat je die gelijk naar eigen smaak kunt laten zetten ipv dat je nog tegen 'n goede, maar niet jullie smaak keuken, aan zou moeten kijken.
quote:markovic schreef op 15 april 2013 @ 23:19:

Waarom zou je in deze tijd een huis kopen waar je zoveel aan op moet knappen. Je hebt het nu voor het uitkiezen. Bovendien zulke renovaties kosten altijd meer dan begroot en duren langer. Een oud jaren 70 huis volledig laten opknappen kost je misschien wel tegen een ton, verkijk je daar niet op.

Jaren-70 huizen zijn doorgaans kwalitatief niet heel geweldig. Dus je moet je sowieso afvragen of het huis de renovatie waard is.

Veel jaren-70 opknappers hebben bijvoorbeeld nog enkel glas. Nou is dat niet zo'n punt want je kunt er wel dubbel glas inzetten ($$$$) mits de kozijnen daar geschikt voor zijn ($$$$) mits de muren geschikt zijn voor dikkere kozijnen. En zo zijn er nog meer van die dingen. Mijn zwager heeft jaren besteed aan het opknappen van een jaren 70 huis, hij is zelf een professional op dat gebied, maar alle verbeteringen bleven toch een beetje als een vlag op een modderschuit.
Ik zou nooit zo'n huis kopen als ik midden twintig was. Echt niet. Er moet zoveel aan gebeuren nog. Vrienden van mij zijn nu huizen aan het kopen, maar echt voor meer dan twee ton plus heel veel verbouwingskosten. Waar hebben jullie zo'n groot, duur en moeilijk huis voor nodig?
in mijn jaren 70 huis kon zonder een probleem dubbel glas geplaatst worden.

225.500 voor een 2 onder 1 kapper is voor begrippen hier absoluut goedkoop.

jaren 70 huizen hebben vaak ook meer grond en zijn wat ruimer.

je moet wel even informeren naar het beton onder de vloer.

sommige huizen uit die periode hebben last van betonrot.

en houtwerk, zoals boeiboorden, dat blijft een terugkerend iets.
wij slapen nooit.
Dat de huizenprijzen nog 15-20% gaan zakken is nergens op gebaseerd, niemand weet wat de huzenprijzen gaan doen. Ik weet alleen uit ervaring dat een versleten woning opknappen heel veel tijd, energie en geld kost.

Jullie zijn midden 20, waarom niet eerst sparen, reizen en genieten en je salaris laten froeien en dan iets kopen?
Ik dacht dat je tegenwoordig niet meer een hogere hypotheek kon nemen om de verbouwing mee te bekostigen? Dus alleen hypotheek voor de aankoopwaarde van het huis.
Ik lees niets over een bezoek aan een hypotheekverstrekker... Weet je hoeveel jullie kunnen lenen?

Dat lijkt me sowieso stap 1 voordat je gaat kijken! Zorg dat je niet alleen werkt om je hypotheek te betalen.

Succes met alle keuzes!!
Inderdaad eerst naar een hypotheekverstrekker. Je mag maar 105% van de marktwaarde (na de verbouwing) lenen. Maar als je voor 50.000 gaat verbouwen, betekent dat niet dat het huis 50.000 meer waard wordt.
We zijn al bij een hypotheek verstrekker geweest. En we kunnen deze prijs lenen + nog wat meer..

Typ dadelijk een uitgebreid verslag van het huis.
@tijger, je mag maar 105 procent lenen van de taxariewaarde, verbouwen wordt bijna niet meer meegefinanciert tenzij echt een enorme waardevermeerdering maar weinig banken doen.hier aan mee. Verbouwing zul je zelf moeten financieren.

Vorig jaar augustus zelf jaren 60 woning gekocht en alles er aan gedaan. Bedenk dat je in eerste instantie veel zelf denkt re kunnen maar dat als je het grondig aanpakt je echt professionals nodig hebt en die zijn best duur. Ter info., wij hebben al de electra vervangen (waren alkemade stalen leidingen), nieuwe keuken,nieuwe badkamer, nieuw dak(oude veda slecht en niet geïsoleerd. Nieuwe tuindeuren, nieuwe plafonds overak(oude waren brandgevaarlijk), alles gestuct, overal nieuwe vloeren(alles was vloerbedekking. En nog wat dingen te prijs 55.000 euro. Veel geld maart omdat weer ons huis hei goedkoop konden kopen 150.000 was dat mogelijk, met eigen geld. Ons huis is hoekwoning met.140m2 in regio tilburg breda dus beetje vergelijkbaar. Maak dus goed en inschatting van de kosten en stel de vraag of je het kunt betalen zonder financiering van de banken
Als ik Vl34inder hier mag geloven kost het een ton om te doen wat wij hier thuis aan het doen zijn...

Overdrijven is ook een vak zeg. Ben je zelf handig of houd je van klussen en kan je naast je hypotheek nog sparen zou ik het doen. Dan doe je elk jaar iets groots zoals bv keuken of badkamer, en elke keer kleine dingen.

Eerst maar met de bank of een adviseur praten, dan weet je of het haalbaar is en of je nog overhoud om te klussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven