baas en salaris
dinsdag 16 april 2013 om 08:05
Mijn man werkt al een tijd bij een baas. Nu heeft hij de laaste maand een nul urencontract gekregen. Het bruto maandsalaris is gelijk gebleven.
Nu heeft hij in maart twe dagen vrij gehad, maar daarvoor een vakantiedag opgenomen.
Nu moest hij eind maart al zn uren opschrijven en inleveren. De baas moest uitrekenen hoeveel salaris die moest overmaken. Naar mijn mening is dit hetzelfde salaris als altijd (hij heeft alle uren gewerkt en voor de twee vrije dagen vakantiedagen opgenomen).
Nu heeft hij een voorschot gehad, maar op de rest van het salaris zitten we nog steeds te wachten....
Al een paar keer na gevraagd, maar dan zegt de baas: het ligt bij de boekhouder....
Nu heeft hij in maart twe dagen vrij gehad, maar daarvoor een vakantiedag opgenomen.
Nu moest hij eind maart al zn uren opschrijven en inleveren. De baas moest uitrekenen hoeveel salaris die moest overmaken. Naar mijn mening is dit hetzelfde salaris als altijd (hij heeft alle uren gewerkt en voor de twee vrije dagen vakantiedagen opgenomen).
Nu heeft hij een voorschot gehad, maar op de rest van het salaris zitten we nog steeds te wachten....
Al een paar keer na gevraagd, maar dan zegt de baas: het ligt bij de boekhouder....
dinsdag 16 april 2013 om 08:09
dinsdag 16 april 2013 om 08:13
Ik snap niet hoe je man terwijl hij al bij een baas werkt ineens een ander contract kan krijgen? (Of had hij hiervoor een contract voor bep. Tijd dat afliep?)
0-uren contracten kunnen wellicht in een lagere salarisschaal ingedeeld worden, daar kan misschien een verschil in salaris zitten. (Of is zijn uurloon ongewijzigd?)
Ten tweede ben je als werknemer met 0-urencontract kwetsbaarder want het zou zomaar kunnen dat je volgende week maar 1 dag hoeft te komen omdat er niet genoeg werk is. Daar hangt dus ook minder salaris aanvast. Gunstig en kostenreducerend voor de baas maar eigenlijk verre van ideaal voor jullie vrees ik.
Dat het nu bij de boekhouder ligt vind ik opzich vrij vaag. Een baas heeft de verplichting om werknemers iedere maand tijdig het salaris te doen toekomen.
Krijg nu meer het idee dat het water tot aan de lippen staat daar...
(Maar is mijn interpretatie...)
Zou snel om duidelijkheid gaan vragen. Succes!
0-uren contracten kunnen wellicht in een lagere salarisschaal ingedeeld worden, daar kan misschien een verschil in salaris zitten. (Of is zijn uurloon ongewijzigd?)
Ten tweede ben je als werknemer met 0-urencontract kwetsbaarder want het zou zomaar kunnen dat je volgende week maar 1 dag hoeft te komen omdat er niet genoeg werk is. Daar hangt dus ook minder salaris aanvast. Gunstig en kostenreducerend voor de baas maar eigenlijk verre van ideaal voor jullie vrees ik.
Dat het nu bij de boekhouder ligt vind ik opzich vrij vaag. Een baas heeft de verplichting om werknemers iedere maand tijdig het salaris te doen toekomen.
Krijg nu meer het idee dat het water tot aan de lippen staat daar...
(Maar is mijn interpretatie...)
Zou snel om duidelijkheid gaan vragen. Succes!
dinsdag 16 april 2013 om 08:14
dat is dus helemaal niet duidelijk. En als je vraagt krijg je een antwoord van: zal ik even uitzoeken of de boekhouder is er mee bezig. Maar vind het niet kunnen dat we nu nog moeten wachten op nabetaling van maart. Maarja als je grote mond geeft of door blijf zeuren zeggen ze: dan donder je maar op.....
dinsdag 16 april 2013 om 08:36
Eventjes van een P&O'er op het forum... als je man gewoon de 40 uren blijft werken, dan hou je daar recht op. Dan kan je daar ook een contract voor claimen.
Ik lees het niet in TO haar verhaal, maar all-in salaris mag niet als je 40 uur werkt. Dat mag alleen bij kleine dienstverbanden van max. 12 uur per week.
Ik zou inderdaad naar je rechtsbijstand gaan of anders het juridisch loket/bond. Jullie moeten het salaris gaan opeisen! En wel bijzonder dat lonen contant worden uitbetaald.
Laat het hier dus niet bij, maar onderneem stappen. Dit klinkt niet alsof het de goede kant op gaat.
Succes!
Ik lees het niet in TO haar verhaal, maar all-in salaris mag niet als je 40 uur werkt. Dat mag alleen bij kleine dienstverbanden van max. 12 uur per week.
Ik zou inderdaad naar je rechtsbijstand gaan of anders het juridisch loket/bond. Jullie moeten het salaris gaan opeisen! En wel bijzonder dat lonen contant worden uitbetaald.
Laat het hier dus niet bij, maar onderneem stappen. Dit klinkt niet alsof het de goede kant op gaat.
Succes!
dinsdag 16 april 2013 om 09:19
Dit klinkt als een bedrijf in zwaar weer. Meestal is het slecht nieuws als de salarissen niet of te laat worden betaald want dat is normaal wel het allerlaatste dat je als werkgever doet bij financiële problemen. Als de werkgever niet over de brug komt, raad ik aan om het loon te vorderen. Je kunt dan meteen een vergoeding krijgen over te laat betaald salaris. En als het geld op is en het bedrijf gaat failliet, kun je je in ieder geval bij het UWV melden.