munt voor thee ?

20-04-2013 15:33 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een moestuintje en nu wil ik daar graag munt in zeten om thee van te zetten . Maar je hebt veel verschillende soorten en smaken. Welke gebruiken jullie ?
Gewoon die bij de Aldi verkocht worden in potjes van ¤0,99

Staan bij de tuinkruiden (bieslook,basilicum enzo)

En die doen het ook prima in de tuin.
Idd, ik had vorig jaar ook munt. Gekocht bij een Marokkaanse groentewinkel/supermarkt. Het woekert een beetje en smaakte prima.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zet het niet in de volle grond, het woekert bijna net zo snel als springbalsemien, na een jaar is er niet tegenaan te vreten/drinken.
verba volant, scripta manent.
Wat MarianneDavids zegt: poot 'm wel in een emmer, want hij maakt wortelstokken. Woekert enorm!
Ik gebruik altijd Marokkaanse munt, die is in de thee het lekkerst. En zoals hierboven al genoemd wordt; in een pot zetten anders overwoekerd hij de rest.
Oh en ook lekker voor in de thee (al dan niet in combi met munt); citroenmelisse
Vergeet ook niet de gunpowder thee anders heb je gewoon een glaasje heet water met munt.
quote:Gisselle schreef op 20 april 2013 @ 17:36:

Vergeet ook niet de gunpowder thee anders heb je gewoon een glaasje heet water met munt.Zal je verbazen, maar hele volkstammen drinken het dus idd gewoon zo: water met muntblaadjes. Heerlijk
Gewoon verschillende soorten munt nemen, dan kan je nog eens afwisselen

Momenteel heb ik bananenmunt, aarbeienmunt en gewone kruizemunt in mijn tuin staan (wel in potten). De bananen- en aarbeienmunt heb ik als plantjes bij tuinland gekocht en de kruizemunt heb ik zelf gezaaid, die moet nog opkomen.
Semper ubi sub ubi
quote:lilalinda schreef op 20 april 2013 @ 18:27:

[...]

Zal je verbazen, maar hele volkstammen drinken het dus idd gewoon zo: water met muntblaadjes. HeerlijkZo krijg je het toch ook in de horeca?! Ik maak het ook altijd zo!
Best gebruik je de Marokkaanse munt voor je thee (mentha spicata Nana). Van andere soorten is natuurlijk ook thee te trekken, maar dan zal de smaak anders zijn.

Muntthee hoort gemaakt te zijn van gunpowder thee, flink veel Marokkaanse munt en een royale portie suiker.

De 'muntthee' die je in de horeca vaak krijgt voorgeschoteld is niks anders dan gekookt water met drie takjes munt erin, als het even kan voor een belachelijk hoge prijs.
Ik lees hier als tip citroenmelisse. Dat heb ik in mijn vorige tuin ook gehad en ik vervloekte dat spul. Het zaait zich uit als een gek en is bijna niet uit te roeien. Zelfs de kippen moesten het niet.
Ik vind hier dingen van.
quote:altijdonderweg schreef op 21 april 2013 @ 08:04:

Muntthee hoort gemaakt te zijn van gunpowder thee, flink veel Marokkaanse munt en een royale portie suiker.

.

Volgens mij mag iedereen gewoon lekker zelf weten hoe men muntthee drinkt.

Ik doe dus alleen munt en honing.
quote:Biebeliee schreef op 21 april 2013 @ 13:26:

[...]

Volgens mij mag iedereen gewoon lekker zelf weten hoe men muntthee drinkt.

Ik doe dus alleen munt en honing.

Ik ook,wel wat meer munt dan wat je in de horeca krijgt.

Doe er zeker geen andere thee bij.

En wat hoort interesseert mij niks
van mij mag alles, dolfje, ik vind die versie zelf alleen niet lekker.

ik heb van mijn marokkaanse exman muntthee leren zetten en ik drink dus zelf alleen de marokkaanse versie, mijn ouders hadden vorig jaar eetbare munt geplant en die voldeed helemaal, mijns inziens is alleen valsemunt totaal ongeschikt.
de gedachte achter het recept van marokkaanse muntthee is dat de gunpowder snel bitter wordt, de munt verbloemt dat met zijn aroma's en de suiker versterkt de smaak van de munt dan weer, zodat het een soort limonade wordt, het is even wennen ( want erg zoet ) maar dan is het verslavend.

maak je het zoals het nu in nederland de gewoonte is het warm muntwater, ook geen probleem, als je dat lust.
quote:altijdonderweg schreef op 21 april 2013 @ 08:04:

Best gebruik je de Marokkaanse munt voor je thee (mentha spicata Nana). Van andere soorten is natuurlijk ook thee te trekken, maar dan zal de smaak anders zijn.

De 'muntthee' die je in de horeca vaak krijgt voorgeschoteld is niks anders dan gekookt water met drie takjes munt erin, als het even kan voor een belachelijk hoge prijs.dat zeker, bij de marokkaanse winkel haal je een flinke bos munt voor 50 cent, daar maak je 20 koppen van die thee van, snel verdiend geld.
quote:dolfje schreef op 21 april 2013 @ 13:30:

[...]

Ik ook,wel wat meer munt dan wat je in de horeca krijgt.

Doe er zeker geen andere thee bij.

En wat hoort interesseert mij niks Idd, en een royale portie suiker, yak!
Bedankt voor de reacties. Ik zet het idd niet echt in de tuin maar in zo'n oude zinken teil .Zelf drink ik gewoon veel munt met heet water en houd niet van zoet .

De citroen mellise vind ik een goede dat ga ik ook zeker planten .maar ook in een pot. Ik heb ooit wel eens kamille gezaaid in de tuin het jaar erop wist ik echt niet wat ik ermee moest . de hele tuin zat onder . Zelfs vandaag na 3 jaar zag ik weer een stukje op komen .
Weet je wat ook een hele lekkere is, aarbeienmunt! Gewoon bij het tuincentrum, woekert minder dan de "gewone" en is ook jammie bij toetjes in de zomer!
ik heb vorige week een potje biologische marokkaanse munt in een pot gezet van de Intratuin. Hij groeit nu al onwijs en ruikt heerlijk. Prima om thee van te maken.

Citroenmelisse is ook heerlijk inderdaad! Bij aardbeien en ijs - mmmm

Maar voor beiden geldt inderdaad: zet het niet in de volle grond tenzij je er echt heel er gek op bent want het woekert als een gek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven