Geld & Recht alle pijlers

Vaste lasten

21-04-2013 13:11 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een gezin met 3 kinderen in de leeftijd van 14, 17, 18 heeft de volgende financiële situatie:

Huur 900,=

Essent(Gas en Electra) 290,=

CZ (Ziektekosten) 306,=

Auto (Peugeot 307 bj 2004)

Belasting 119,=

Verzekering 50,=

Onderhoud(Gem.)100,=

Brandstof 100,=

Totaal autokosten 369,=

Water 25,=

Ketel (onderhoud) 15,=

Kabel (TV en Internet) 50,=

Telefoon 10,=

Totaal maakt dit 1965,= aan vaste lasten.

Gemiddelde boodschappen voor 5 personen is ongeveer gemiddeld 550,= per maand.

Totaal is dit ongeveer 2495,= aan terug komende kosten.

Als 1 verdiener wordt er netto 2500,= binnen gehaald. Nog niet mee genomen is kleding, school en andere variabele kosten.

Waar gaat het mis. Zitten jullie in een vergelijk situatie?
100 euro per maand onderhoud aan de auto? Ik zeg weg doen.

En je internet/tv kan veel goedkoper. Voor je ketel een onderhoudscontract afsluiten, mijn contract kost 90 euro per jaar.

Natuurlijk kan veel van dit alles veel goedkoper, en dat je de schuld geeft aan de bonustrekkende lui is zwak.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 13:36:

In Nederland worden naar mijn mening premies zoals ziektekosten premie bewust hoog gehouden omdat ook de vele bonussen(gouden handdrukken en vertrekpremies voor het niet goed functioneren) van de zogenaamde hoge heren betaald moeten worden. Ik heb het idee dat wij als hard werkende burgers gezamenlijk de veel te hoge salarissen van de hoge heren aan het mee financieren zijn.

Sorry hoor, maar jij valt ook niet bepaald in een benedenmodale salarisklasse met 2500,- netto. Dus waar heb je het over met je dikbetaalde "heren", je zit er zelf maar net onder.

Jullie KIEZEN er voor om 3 (!!) kinderen te krijgen, een middenklasse auto te rijden (mijn oude bakkie is veeeel goedkoper en passen 4 mensen in). Oké, een huur van 900,- ontkom je niet aan in NL, de mensen die zeggen dat je goedkoper kan huren mogen mij aanwijzen waar. Maar neemt niet weg dat jullie bijvoorbeeld kunnen kopen en een zelfde huis soms voor een lagere hypotheek kunnen krijgen.

Jullie hebben gekozen voor je eigen situatie! En van wie hebben jullie kinderbijslag gekregen? Wie betaalt de premies van jullie jongste kinderen? Wie betaalt straks hun studiefinanciering? Juist, Nederland! Dus je gepraat over dat wij verantwoordelijk zijn voor jouw gezin lijkt me erg misplaatst.

[/b]

quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 13:36

Ik krijg het gevoel dat je als 1 verdiener met een compleet gezin vergeten wordt. Omdat mijn vrouw reuma heeft is het ook niet mogelijk om gezamenlijk nog een paar honderd euro bij te verdienen.

Waarom kies je dan voor 3 kinderen als je een 1 verdiener bent? Niet over nagedacht? Gedacht dat de rest van de wereld jouw verantwoordelijkheden wel zou dragen?

Ik ken meerdere mensen met reuma, waarvan 1 zeer ernstig en die genereert ook inkomsten. Al ging je vrouw maar wat handelen via marktplaats, oppassen op andermans kinderen, een eigen bedrijfje. Er is altijd wat mogelijk.

Ik snap dat je situatie soms hopeloos kan voelen. Ik snap ook dat je vrouw ziek is en dat het al zwaar genoeg voelt. Maar de feiten blijven dat jullie zelf verantwoordelijk zijn voor je gezin, er zijn mogelijkheden om te besparen en vast ook wel om wat extra inkomsten te genereren. Probeer te kijken naar wat jullie wél kunnen en niet naar waar jij denkt recht op te hebben (van wie, waarom?), dat slachtoffergedrag brengt je niet verder.
Als je even netto-bruto omrekent dan verdien je gewoon bijna 50.000 euro bruto per jaar en dan nog klagen dat je niet rond kan komen? Belachelijk
Zo'n dikke auto is het ook weer niet het is een gezinsauto waar je met zijn 5-en in kan. Het is wel een diesel maar dit komt omdat ik 3 jaar geleden ongeveer 30000 km per jaar reed. Dus dit was toen een goedkopere oplossing. Ben momenteel ook aan het kijken of het mogelijk is een benzine auto te krijgen. Maar daar moet altijd geld bij. Dus jullie zien dat we het nodige aan doen om de vaste lasten te verlagen. Mijn zoon is net 18 geworden en krijg binnen kort een zorgtoeslag en kan dan ook zijn eigen ziektekosten premie gaan betalen. Maar dit levert voor ons niets op. immers tot 18 jaar zijn de kinderen gratis. Ik zal het eigen risico voor mij kunnen verhogen. Die van mijn vrouw heeft dat geen zin vanwege haar reuma.

Ik ben inderdaad niet zo blij met het zogenaamde sociale Nederland. Er komen steeds meer verschillen tussen Arm en rijk. Dit is ook te zien aan de stijging van het aantal gezinnen welke op dit moment niet meer aan de maandelijkse verplichtingen kunnen voldoen. Dat Steeds meer gezinnen met een modaal inkomen verkeren in de schulden. Inmiddels hebben 1,9 miljoen Nederlanders een betalingsachterstand.
He vaak zit je nog met 5 in de auto?
Jij verdient dik bovenmodaal, dus hoe durf je over arm-rijk verschillen te gaan praten!

Auto inruilen voor iets wat veel kleiner en veel goedkoper is zorgt ervoor dat je niet bij hoeft te leggen en dat je ook daadwerkelijk bespaart op je autokosten in plaats van nutteloos te schuiven.

Voor twee personen ziektekostenverzekering die meer dan 300 euro (150 euro pp) kost is ook zwaar overdreven. Er zijn een stuk goedkopere verzekeringen die ook genoeg vergoeden. Zeker voor jou is er geen enkele reden om zo'n achterlijk dure verzekering te hebben.
[quote]Fame schreef op 21 april 2013 @ 13:56:

100 euro per maand onderhoud aan de auto? Ik zeg weg doen.

mee eens, Ik rijd een auto uit 99 en deze kost bij lange na geen ¤100,- onderhoud in de maand.
Wat voor toeslagen? huurtoeslag? No way.

Zorgtoeslag? Lijkt me stug. (inkomen max. 42.000 bruto voor gezinnen.)

Niet overal is een toeslag voor. Soms moet je gewoon van je inkomen leven

.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 13:11:

Een gezin met 3 kinderen in de leeftijd van 14, 17, 18 heeft de volgende financiële situatie:

Huur 900,= goedkoper huis zoeken

Essent(Gas en Electra) 290,= probeer energie te besparen

CZ (Ziektekosten) 306,=18-jarige kan best zelf zijn premie betalen

Belasting 119,=

Verzekering 50,=

Onderhoud(Gem.)100,=

Brandstof 100,=

Totaal autokosten 369,=auto weg doen, goedkopere auto gaan rijden, minder auto rijden

Water 25,=

Ketel (onderhoud) 15,=

Telefoon 10,=

Totaal maakt dit 1965,= aan vaste lasten.

Gemiddelde boodschappen voor 5 personen is ongeveer gemiddeld 550,= per maand. kan ook goedkoper

Als 1 verdiener wordt er netto 2500,= binnen gehaald. [zorg dat jullie tweeverdieners worden. Als gaat de ander maar een dag in de week werken, dat scheelt al enorm. [/b] Nog niet mee genomen is kleding, school en andere variabele kosten.

Waar gaat het mis. Zitten jullie in een vergelijk situatie?
Je hebt je goed verdiept in de cijfertjes die in jouw straatje passen. En hulde dat je naar een andere auto kijkt hoor. Poeh.

Ik zou zeggen: kijk eens naar andere landen. Hoe is het als je in België zou wonen? Of in de VS of in Spanje? Dan zou je nog veel meer te jammeren hebben. Dus ik denk dat je nog best veel profijt hebt van dat 'zogenaamde sociale Nederland'. Jammer dat je dat niet wilt zien.

Nogmaals: waarom heeft je vrouw geen WIA?
Als je geld over wilt houden zul je andere keuzes moeten maken. Auto weg, internet weg, kinderen bijbaan en zelf aan het werk.

Zoeken naar een goedkopere woning.
Ik betaal:

- 37,50 aan TV en internet (digitenne en Telfort)

- met 10.000 km per jaar ongeveer 200,- minder per maand aan totale autokosten dan jij.

- Gas en electra betaal ik alleen: 60,-. Het is bizar dat jullie met 5 man ook echt 5x een eenpersoonshuishouden aan gas en elctra verbruiken. Voortaan douchetijden van je kinderen timen zou ik zeggen en eens een andere aanbieder nemen, Essent is duur. Stel dat je 50,- kan besparen per maand.

Alleen met ander TV abbo en zuiniger met gas en electra bespaar je dan al 65 euro. Nee, het is niet veel. Maar wel 700,- per jaar. Goedkopere auto, bespaar 100,- pm extra en hey, we zitten al op 165,- per maand OVER. Is totaal 1980,- per jaar totaal bespaard!

Maar ja, het is natuurlijk makkelijker om anderen de schuld te geven.
Mwah, ik vind je nogal huilie. Je hebt een aantal keuzes gemaakt in je leven, je verdient helemaal niet slecht, maar je lasten zijn gewoon te hoog, Gevolg van je eigen keuzes hoor. En dat je vrouw niet zou kunnen werken lijkt mij onzin. Ik ken ook meerdere mensen met reuma, die al dan niet full-time of aangepast werken.
Ik vind het wel knap dat je met 5 personen maar 10 euro aan telefoonkosten hebt.
jullie huur is hoog, 1 inkomen (wat zeker niet slecht is!!), energie erg hoog! (hier huis uit 1970 135m2, zeker niet top geisoleerd, veel elektrische app en zitten op 183 incl 10 all-in ketel onderhoud)

ik weet absoluut niet hoe erg haar reuma is, maar is er gekeken naar wat ze nog wel kan? al gaat ze maar 2 ochtenden in de week werken, is toch al gauw netto kleine 300 euro meer. krijgt zij ook helemaal geen enkele uitkering of is ze niet afgekeurd?

ik zal zeker niet beweren dat het allemaal niet duurder wordt, maar dit is niet alleen aan de maatschappij en politiek te wijten.
ik mis trouwens vaste lasten, zoals inboedelverzekering, en schoolgeld.
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 13:58:

Zo'n dikke auto is het ook weer niet het is een gezinsauto waar je met zijn 5-en in kan.

Had je geen 3 kinderen moeten nemen, dan weet je dat je duurdere auto's moet rijden. Moet ik daarvoor opdraaien?? Ik betaal jouw kinderbijslag al.

Gelukkig zijn ze nu bijna volwassen en zal het in de praktijk toch nauwelijks voorkomen dat je met zn 5en tegelijk in de auto moet neem ik aan.

Het is wel een diesel maar dit komt omdat ik 3 jaar geleden ongeveer 30000 km per jaar reed. Dus dit was toen een goedkopere oplossing. Ben momenteel ook aan het kijken of het mogelijk is een benzine auto te krijgen. Maar daar moet altijd geld bij. Dus jullie zien dat we het nodige aan doen om de vaste lasten te verlagen.

Ik zie niks. Je bent aan het kijken zeg je. Je doet dus nog niks. Ik leg overigens niks bij, bij mijn benzine auto hoor. Ik ben 200,- per maand goedkoper uit dan jij.. dus wat bedoel je precies?quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 13:58:

Mijn zoon is net 18 geworden en krijg binnen kort een zorgtoeslag en kan dan ook zijn eigen ziektekosten premie gaan betalen. Maar dit levert voor ons niets op. immers tot 18 jaar zijn de kinderen gratis. Ohja, die gratis premie en zorgtoeslag betaalt door sociaal Nederland.quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 13:58:

Ik zal het eigen risico voor mij kunnen verhogen. Dat had je inderdaad al lang kunnen doen. Dan had je nu wat minder problemen. Moeilijk hè, vooruit denken.
Ondanks dat je vrouw reuma heeft zou ze misschien kunnen zorgen voor inkomsten, b.v. huiswerkbegeleiding of iets in haar eigen vakgebied.
Dolfje dat idee heb ik ook. Wil je hier adviezen voor jepersoonlijke situatie of wil je je beklag doen over hoe het momenteel in Nederland geregeld is? Indien dat laatste, pas dan je OP maar aan want nu zal men blijven reageren op je persoonlijke omstandigheden.

By the way, alleen opmerken dat je vrouw reuma heeft scoort hier niet. Als ze alleen haar rechteroor nog kan bewegen, okee, dan wordt het lastiger maar er zijn alllicht mogelijkheden om wel mee te draaien in de maatschappij.

Dus..kijk naar jezelf en verbeter de wereld! Prettig weekend.
Iets doe jij toch echt fout. Ik ken meerdere gezinnen met 3 kinderen, ook in die leeftijd. En die hebben echt ABSOLUUT NIET het inkomen wat jullie hebben, 2500 euro netto is een goed salaris hoor!

Ik denk dat zij met veel geluk 1600 netto halen per maand. En ook zij redden het, goedkopere auto, besparen op de boodschappen, goedkopere zorgverzekering, noem maar op, talloze dingen waar je op kan besparen.

En ook je vrouw kan een baantje nemen, er zijn genoeg aangepaste banen waarbij ook iemand met reuma wat extra bij kan werken.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Poeh hier een gezin met 4 kleine kinderen en minder vaste lasten.

Huur 560

Gas/water en licht 200

Verzekeringen(inboedel , rechtsbijstand etc) 25

Ziektekosten 180

Auto (inclusief diesel verzekering, belasting,9 persoons bus) 400

Boodschappen 350

Internet+tv 65

Telefoon 50 (2 abbos)

Overige rekeningen (schoolgeld, clubjes etc) 50

Heel wat meer inkomen 5000 maar daar onderhouden we 2 gezinnen mee zelfs( schoonouders+inwonende broer)

De vaste lasten zijn alleen van mijn eigen gezin
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 13:11:

Huur 900,=

Essent(Gas en Electra) 290,= Wat veel, wij wonen in hoekhuis en betalen 225 euro p maand.

CZ (Ziektekosten) 306,= Dit is echt heeel erg veel geld, kan toch zeker voor 100 euro minder, tenzij je dit hebt vanwege veel medische kosten en het wel loont.

Belasting 119,= Deze auto weegt ontzettend veel , koop een jongere , lichtere auto dan worden de kosten ook lager. Maar dan moet je wel spaargeld hebben voor een andere auto, dat begrijp ik.

Verzekering 50,=

Onderhoud(Gem.)100,= Is ook erg veel geld, zijn er veel reparaties aan de auto ? Toch nadenken over een jongere auto.

Brandstof 100,=

Totaal autokosten 369,=

Water 25,=

Ketel (onderhoud) 5,=

Telefoon 10,=

Totaal maakt dit 1965,= aan vaste lasten. Rest van de vaste lasten valt allemaal wel mee hoor.

Gemiddelde boodschappen voor 5 personen is ongeveer gemiddeld 550,= per maand.

Als 1 verdiener wordt er netto 2500,= binnen gehaald. Nog niet mee genomen is kleding, school en andere variabele kosten.

Waar gaat het mis. Zitten jullie in een vergelijk situatie?Wij hebben drie kinderen onder 10 jaar, mijn man verdient meer dan 3100 euro. Wij hebben rond de 1000 euro te besteden en geven daar 750 euro van uit aan boodschappen. Mijn salaris is onregelmatig en reken ik daarom niet mee.

Werk je ? Zo niet, dan gaan werken voor meer inkomen. !
Soms moet je veranderen om jezelf te blijven

Dat Steeds meer gezinnen met een modaal inkomen verkeren in de schulden. Inmiddels hebben 1,9 miljoen Nederlanders een betalingsachterstand.

En van die 1,9 miljoen Nederlanders heeft natuurlijk niemand dat aan zichzelf te danken. Ik heb twee jaar lang op bijna het minimum geleefd in een dure stad. Doordat ik er voor heb gekozen een huis te delen en af en toe wat extra verdiende, heb ik zelfs nog twee verre reizen kunnen maken. Met de echte dure uitjes ging ik niet mee, maar ik ging regelmatig met vrienden wat eten in een goedkoper restaurant. Boodschappen deed ik bij de goedkopere supermarkten. Ik heb een creditcard, maar die betaal ik netjes aan het einde van de maand af en nog nooit een betalingsachterstand gehad.

Nederland moet jou zeker gaan sponsoren? Mogen de mensen die geen kinderen kunnen krijgen dan ook een paar dagen per week van jouw kroost genieten? Je hebt er toch drie, kun je best wat delen.
Als mevrouw nooit gewerkt heeft of gestopt is met werken en toen ziek is geworden, heeft ze geen recht op WIA.

En jullie krijgen nog genoeg van de staat TO. Zo slecht is het allemaal nog niet. Soms moet je de tering naar de nering zetten en gewoon keuzes maken. Kiezen voor een andere auto bijvoorbeeld of energieslurpende gadgets verkopen. Zuiniger boodschappen doen.

Net als heel wat andere mensen die een stuk minder inkomen hebben dan jullie.
quote:Lee24 schreef op 21 april 2013 @ 14:33:

Poeh hier een gezin met 4 kleine kinderen en minder vaste lasten.

Huur 560

Hoe komen jullie met een bovenmodaal inkomen aan een huurwoning (groot genoeg voor een gezin) onder de liberalisatiegrens?

Zo'n huur is natuurlijk echt niet even te vinden voor iemand met een hoger inkomen dan 34.000,-. Daar moeten we wel realistisch in zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven