HELP 2 vissen zijn dood.

22-04-2013 15:30 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 4 maanden heb ik een subtropisch aquarium.

Er zitten 3 zebra visjes in

5 neon tetra's

5 pentazona

Eergisteren heeft mijn vriend zoals hij altijd doet het aquarium verschoond. nieuw filter geplaatst en nieuwe steentjes erin gelegd.

vanmorgen werd ik wakker en waren er 2 pentazona s dood.

wat moet ik nu doen?

weer opnieuw verversen?

ik ben namelijk bang dat de andere vissen ook dood gaan.
Misschien is er TE goed schoon gemaakt? Ik zou zeker niet nog eens verversen.

Bij het schoonmaken van het aquarium nooit al het water wegdoen, zeker de helft hergebruiken. En vaker dan eens in de 1/2 maanden hoeft echt niet.
Ik denk dat het juist door het verschonen komt. Ik heb altijd geleerd, dat je nooit al het water te gelijk mag verversen.
maar als ik 1 a 2 maanden wacht met verschonen ziet dat aquarium er echt niet meer uit. meestal doe ik het 1 keer in de maand.

ik heb inderdaad al het water ververst maar dat omdat dat water er dan echt niet uit ziet. hoeveel procent moet je hergebruiken dan?
Zoals ik al aangaf, minimaal 50%. Water en vissen in schone emmer doen bijvoorbeeld.

Geen schoonmaakmiddelen gebruiken!

Vissen om de 1/2 dagen voeren is genoeg (om de 2 dagen is genoeg als je ook plantjes hebt). Wellicht andere tl verlichting overwegen of het licht op een timer zetten (dus niet 16 uur per dag laten branden). Of anders uit het zonlicht zetten als dit het geval is.

Veel licht en veel voedingsstoffen in het water geeft veel rommel en algen.

Succes ermee! Google anders even op 'hoe en wanneer tropisch aquarium schoonmaken'
Let ook op met het filter vervangen. Dit doe je eigenlijk bijna nooit. Hooguit de sponsjes een beetje uitspoelen met oud aquariumwater, maar nooit alle sponsjes in 1x vervangen. Hier gaan alle goede bactieren inzitten. En als je dit eruit haalt is het evenwicht verstoord. Ik zelf spoel de sponsjes ongeveer 1x per maand/2 maanden uit. En echt vervangen doe ik maar 1x per jaar.

Water verversen doe ik 1x in de twee weken 20%.
Hoe verschoon jij dan?

Alles eruit, filters uitspoelen, kraanwater erin en klaar zeker?

Dan mist het water dus alle goede bacteriën. Niet voor niets moet je bij het opstarten van een bak hem een week leeg laten draaien nadat je een flesje bacteriën hebt toegevoegd.

Wij deden meestal eens per twee weken verschonen en tussendoor de ramen krabben of wat viezigheid van de bodem zuigen indien nodig.

Je kunt van een klein waterflesje en een slang een handige stofzuiger voor de bodem maken. Scheelt veel onnodig water verversen.
Als je EN een nieuw filter plaatst.. EN AL het water verschoont.. zijn alle goede bacterien weg..

Ik vervang meestal ietsje minder dan de helft van het water.. dat doe ik door de bodemstofzuiger te gebruiken, dus dan zuigt hij het vieze water tussen de steentjes weg..

Het pompje haal ik er uit en spoel alles even door.. het filter maak ik niet TE schoon, want daar zitten dus ook bacterien in... en verder heb ik voordat ik er uberhaupt vissen in deed.. het aquarium 2 weken laten staan.

Ik heb trouwens bijna nooit algen op de ramen en het water is altijd super helder..
http://www.aquaforum.nl/u ... p/ubbthreads.php?ubb=cfrm

voor al uw vragen.
Echt NOOIT MEER tegelijk al het water verversen!

Als je een aquarium opstart en je voegt er zo'n opstartsetje met goede bacteriën aan toe, zelfs dan kost het al een paar weken om een goede balans in het water te krijgen!

Tot de helft mag je verversen. Zelf doe ik meestal een kwart tot een derde.

Filter alleen een beetje uitspoelen, liefst zo min mogelijk.

Algen komen door te veel licht (niet meer dan 10 uur per dag de lamp aan), te veel voer, te weinig zuurstofplanten of door een verkeerde bacteriële balans in het water. Dat laatste krijg je sowieso als je telkens al het water ververst!

Heb je je wel een beetje verdiept in aquaria voordat je begon? Boekje gelezen, op internet gekeken, de verkoper het hemd van het lijf gevraagd?
O te veel vissen in een te klein aquarium is ook een risico. Je kunt op internet opzoeken hoeveel liter water een vis nodig heeft. Dat bij elkaar optellen voor alle vissen die je hebt, en je weet hoe groot je aquarium minimaal moet zijn.

Ik weet dat zo ook niet uit mijn hoofd voor elke vissoort!
Goh.. Ik heb zelf geen vissen. Gelukkig maar want van dit alles had ik nog nooit gehoord! :s Die arme beestjes zouden na dag 2 al de pijp uit gaan.

Zo zie je maar.. Op VIVA leer je elke dag bij!
Haha, nu snap ik ook ineens waarom de visjes die ik een paar jaar geleden als verjaardagscadeau kreeg het slechts een paar dagen overleefden. Was ook nog eens zo'n heule visonvriendelijke ronde kom
ja ik heb me er zeker wel in verdiept maar nooit geweten dat je niet het hele water mocht verversen.

ik heb ook de filter opnieuw verschoond.

Vind het dan zo raar dat bij jullie het water helder blijft.

Na 2 weken is het al smerig bij mij.

Ik geef de vissen 1 keer per 2 dagen eten.

dus volgende keer 50% vershonen.

en de bodem ( als ik naar de dierenwinkel ga dan zeggen ze dat je zo stofzuiger beter niet kan kopen want schijnt troep te zijn,)

hoe maken jullie deze schoon? daar gaat namelijk het meeste vuil liggen.

maar dat filter moet toch ook 1 keer in de zoveel maanden helemaal worden vervangen?

en als hij 2 weken erin zit gaat hij heel erg brommen bij mij.

ik dacht ook leuk visjes , het is ook wel heel mooi om te zien maar het is best veel werk!
quote:asimov schreef op 22 april 2013 @ 15:59:

Let ook op met het filter vervangen. Dit doe je eigenlijk bijna nooit. Hooguit de sponsjes een beetje uitspoelen met oud aquariumwater, maar nooit alle sponsjes in 1x vervangen. Hier gaan alle goede bactieren inzitten. En als je dit eruit haalt is het evenwicht verstoord. Ik zelf spoel de sponsjes ongeveer 1x per maand/2 maanden uit. En echt vervangen doe ik maar 1x per jaar.

Water verversen doe ik 1x in de twee weken 20%.En zo hoort het.
En let ook op de temperatuur van het verse kraanwater wat je toevoegt. Vissen kunnen grote temperatuurveranderingen niet aan. En groot is 1,5/2 graden verschil.
quote:liess11 schreef op 22 april 2013 @ 19:54:

ja ik heb me er zeker wel in verdiept maar nooit geweten dat je niet het hele water mocht verversen.

ik heb ook de filter opnieuw verschoond.

Vind het dan zo raar dat bij jullie het water helder blijft.

Na 2 weken is het al smerig bij mij.

Ik geef de vissen 1 keer per 2 dagen eten.

dus volgende keer 50% vershonen.

en de bodem ( als ik naar de dierenwinkel ga dan zeggen ze dat je zo stofzuiger beter niet kan kopen want schijnt troep te zijn,)

hoe maken jullie deze schoon? daar gaat namelijk het meeste vuil liggen.

maar dat filter moet toch ook 1 keer in de zoveel maanden helemaal worden vervangen?

en als hij 2 weken erin zit gaat hij heel erg brommen bij mij.

ik dacht ook leuk visjes , het is ook wel heel mooi om te zien maar het is best veel werk!

Emmer en slangetje.

Zo zuig je de viezigheid weg. Dan heb je gelijk 20% van je water te pakken. Even bijvullen met kraanwater (op dezelfde temp. als aquariumwater) en klaar. Gewoon elke week doen of eventueel om de week.
Voor nu zeg je dat er 1 vis dood is. Hoe gedragen de andere vissen zich?

Als de andere vissen niet actief rondzwemmen, dan water verversen, elke dag voor rond de 50% en zorg dat er niet te veel ontlasting in de bak ligt.

Doordat de hele bacteriepopulatie om zeep is geholpen, heb je (denk ik) een nitrietpiek en is het water veranderd in gif. Je moet het zo zien: de vissen zwemmen nu in een pisbak rond.
Ik denk dat het aquarium zo vies wordt, omdat het de tijd niet krijgt om zich te settelen. Als het eenmaal stabiel is heb je er weinig werk meer aan.

Als ik het water ververs, doe ik dat inderdaad met een emmer en een slangetje, en dan over de bodem afzuigen. Zo gaat het vuil vanzelf mee. Verder krijg ik ook wel eens wat algen op de ruit, dit kan je met een bankpasje er makkelijk afkrijgen.

Hoe groot is het aquarium? Heb je een water testsetje? Persoonlijk zou ik nu niks verversen tenzij je een nitrietpiek hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven