Gezondheid alle pijlers

vaak aan de diarree

23-04-2013 13:24 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar ineens begin ik mij zorgen te maken..

Ik ben al wel een half jaar vaak aan de diarree, zo'n 4 a 5 dagen per week. Eerst dacht ik dat ik misschien niet tegen lactose kon, maar door daar nu op te letten verbeterd het niks.

Huisarts al gebeld maar kan pas over 1 week terecht ivm vakantie en omdat ze er geen zorgen achter zocht.

Meer mensen met dit probleem?
Of het is je lichaam, of je voeding.

Rook je?
Eet je genoeg koolhydraten, en vezels en dergelijke?

Ben je aan het lijnen of iets in de richting?
Het is nu al een half jaar. wacht het bezoek aan de huisarts even af, weekje nog. Speculeren heeft weinig zin.
Is er iets veranderd in je leven een half jaar geleden? Meer stress, anders gaan eten?

Ben je op vakantie geweest rond die tijd? Buikgriep gehad?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Misschien bij jou helemaal niet relevant, maar zit je verder een beetje lekker in je vel?

Ik heb er zelf ook last van gehad. Zeker een maand of 4 en dan 3/4 avonden per week. Op een gegeven moment constateerde ik dat het vooral was wanneer ik een avond had waarop er iets anders verliep dan anders (bijvoorbeeld bioscoopbezoek, uit eten, bezoek schoonouders en dergelijke).

En het was bij mij dus vooral psychisch. Ik zat niet lekker in mn vel, had een drukke periode waarin er veel in mijn leven veranderde en daardoor schoot ik lichamelijk bij het minste of geringste in de stres.

Inmiddels is het vanzelf beter gegaan omdat er weer wat meer rust in mn leven kwam. Daarbij hielp het bij mij ook om er niet 'tegen te vechten'. --> dat wil zeggen: op het moment dat we naar de bios gingen, schoot er vantevoren al door mijn hoofd 'ow jee, als ik dan maar geen diarree krijg' en daarmee riep ik het voor mezelf al bijna op, waardoor ik inderdaad last van mn buik kreeg. Door het los te laten en te denken 'ik zie wel wat er gebeurt, we gaan gewoon een leuke avond hebben en nou ja, als ik naar de wc moet, dan moet ik naar de wc.'' daardoor werd het makkelijk en zat ik mezelf een stuk minder in de weg. En kreeg ik als resultaat minder last van mn lijf.
Ben je "op lactose gaan letten" of heb je het volledig geschrapt?
Ik heb hetzelfde als laylalala. Heb het ook door van mezelf. Ik neem dan een flesje water mee en een diarree remmer. Meestal is de gedachte dat ik dat bij me heb al voldoende.

Maar goed, het kan bij TO ook iets lichamelijks zijn. Even wachten. Na een halfjaar, kan dat weekje ook nog wel.
Ik rook niet.

Probeer goed op mijn eten te letten en eet behoorlijk gezond. Natuurlijk af en toe best wel een patatje of vette hap, maar verder goed en gezond.

Ik ben niet aan de lijn oid.

Ben niet op vakantie geweest afgelopen tijd..

Stress zou wel een puntje kunnen zijn, heb het ook vaak als ik ga stappen of uit eten ga oid. Alleen de laatste weken heb ik het dus veel vaker. Ook als ik niks bijzonders of spannends ga doen.

Ja ik schiet ook al in de stress bij het idee dat ik ergens naar de wc moet. Als ik nu bij mijn nieuwe vriendje blijf slapen neem ik diarree remmers om daar maar niet naar de wc te hoeven.

Ik ben niet helemaal met lactose eten gestopt, maar wel veel minder daarvan gaan eten.

Brood enzo eet ik wel gewoon, maar geen kaas meer erop, geen beker melk 's ochtends..
quote:laylalala schreef op 23 april 2013 @ 13:44:

Misschien bij jou helemaal niet relevant, maar zit je verder een beetje lekker in je vel?

Ik heb er zelf ook last van gehad. Zeker een maand of 4 en dan 3/4 avonden per week. Op een gegeven moment constateerde ik dat het vooral was wanneer ik een avond had waarop er iets anders verliep dan anders (bijvoorbeeld bioscoopbezoek, uit eten, bezoek schoonouders en dergelijke).

En het was bij mij dus vooral psychisch. Ik zat niet lekker in mn vel, had een drukke periode waarin er veel in mijn leven veranderde en daardoor schoot ik lichamelijk bij het minste of geringste in de stres.

Inmiddels is het vanzelf beter gegaan omdat er weer wat meer rust in mn leven kwam. Daarbij hielp het bij mij ook om er niet 'tegen te vechten'. --> dat wil zeggen: op het moment dat we naar de bios gingen, schoot er vantevoren al door mijn hoofd 'ow jee, als ik dan maar geen diarree krijg' en daarmee riep ik het voor mezelf al bijna op, waardoor ik inderdaad last van mn buik kreeg. Door het los te laten en te denken 'ik zie wel wat er gebeurt, we gaan gewoon een leuke avond hebben en nou ja, als ik naar de wc moet, dan moet ik naar de wc.'' daardoor werd het makkelijk en zat ik mezelf een stuk minder in de weg. En kreeg ik als resultaat minder last van mn lijf.

Heel herkenbaar!

Ik heb m'n leven iets anders proberen in te richten waardoor het iets rustiger is.

Maar heb helaas nog steeds wel bij 'moeilijke' dingen dat ik mezelf zenuwachtig ga maken waardoor ik diarree krijg.... Moet mezelf nog even aanleren om er rustig onder te blijven
quote:grijsje schreef op 23 april 2013 @ 14:08:

Ik rook niet.

Probeer goed op mijn eten te letten en eet behoorlijk gezond. Natuurlijk af en toe best wel een patatje of vette hap, maar verder goed en gezond.

Ik ben niet aan de lijn oid.

Ben niet op vakantie geweest afgelopen tijd..

Stress zou wel een puntje kunnen zijn, heb het ook vaak als ik ga stappen of uit eten ga oid. Alleen de laatste weken heb ik het dus veel vaker. Ook als ik niks bijzonders of spannends ga doen.

Ja ik schiet ook al in de stress bij het idee dat ik ergens naar de wc moet. Als ik nu bij mijn nieuwe vriendje blijf slapen neem ik diarree remmers om daar maar niet naar de wc te hoeven.

Ik ben niet helemaal met lactose eten gestopt, maar wel veel minder daarvan gaan eten.

Brood enzo eet ik wel gewoon, maar geen kaas meer erop, geen beker melk 's ochtends..Wist je dat je gewone Nederlandse harde kaas gewoon mag eten? Wist ik namelijk niet, mijn diëtiste vertelde dat. Daar zit namelijk geen lactose in. De zachte Franse kaasjes daarentegen bevatten wel lactose. Als je echt lactosevrij zou willen eten is het misschien een goed idee om je te verdiepen in waar wel en niet lactose in zit.
Maar als lactose niet het probleem is...?

Ik heb gevoelige darmen en best lang zelf geprutst (ook omdat arts weinig deed).

Later via internist wel getest en ik kon lactose gewoon goed verdragen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik zou deze week alvast een dagboekje bijhouden van wat je eet en drinkt. Dan kun je dat volgende week ook aan je arts voorleggen.

Mijn huisarts heeft bij mij met mijn eet-dagboekje eigenlijk uitgesloten dat het om het eten zelf ging. Daarbij opgeteld dat er bij mij in de gehele familie geen allergieen en darmproblemen voorkomen en de psychologische diagnose was gesteld.

En als ik dan lees dat je niet eens bij je vriendje naar de wc wil.. oeh, daar zou mijn lijf ook van in de stress schieten.

Mijn eigen theorie is dat ik in stress-situaties onbewust mijn buik aanspan en dat daardoor automatisch de darmen ook sneller en harder gaan werken en alles er vervolgens 'overbewerkt' uitkomt. Maar goed.. zo zal het medisch wel niet helemaal werken.

Maar het stimuleert mij wel om bij stress-situaties gewoon eens even een paar keer diep te ademen en bewust mn buikspieren te ontspannen en de spanning in mn lijf los te laten. (waarmee ik in mijn hoofd ook mn darmen pauze geef)

Bij mij was het echt een controle-dingetje.. en door heel bewust los te laten en me er minder druk om te maken, ging het vanzelf beter. Ook door heel bewust voor mezelf de keuze te maken dat ik me dus niet in mn leven tegen ging laten houden door die stomme buik. Op een gegeven moment merkte ik dat ik 'aparte' gebeurtenissen (theaterbezoek, verjaardagen, restaurants) uit de weg begon te gaan of ging afzeggen uit angst. En toen was de maat vol, dit liet ik me toch niet gebeuren!

En wees alsjeblieft gewoon eerlijk tegen je vriend. Hoeft niet met details in geur en kleur, maar hij mag het best weten als je wat last van je buik hebt. Dat haalt misschien ook een stukje stress weg.
Als je wilt testen of lactose een rol speelt, zul je echt alle lactose moeten schrappen. In harde kazen zit inderdaad amper lactose, maar in de testperiode moet je het toch moeten schrappen. Boter idem dito. In brood zit dan weer geen lactose, althans, niet in volkorenbrood. In witbrood zit soms melk, dat kun je nakijken.

Verder wordt lactose vaak als vulstof gebruikt, dus ook verpakkingen van dingen waar je geen melk in verwacht, kunnen lactose bevatten. Denk aan "pakjes" maaltijden, maar ook zoiets als nibbit-chips of snoepjes (kwam het laatst als vulmiddel in een bepaald soort dropje tegen) Sommige medicijnen en multivitaminen bevatten ook lactose als vulmiddel. Verder alles waar melkpoeder, weipoeder, room, roomboter, etc. in zit ook schrappen. Pas als je twee weken lactosevrij eet, kun je iets zeggen over een eventuele samenhang.

Je kunt je ook in het ziekenhuis laten testen bij een MDL arts. Maar op zich is dat niet nodig, als je alle lactose twee weken schrapt en je darmproblemen gaan over, dan kun je er vanuit gaan dat er een samenhang is. Als test kun je daarna juist een lactose-rijke maaltijd eten om te zien of je klachten terug komen. Dit soort eliminatie-provocatietesten worden door de huisarts ook gebruikt.

Mocht die samenhang er zijn, dan kun je na het testen langzaam opnieuw lactose introduceren, tot het niveau waarop je klachten krijgt. Dat kan van persoon tot persoon verschillen. Ik krijg bijvoorbeeld al klachten bij een glas "lactosevrije" melk (die nooit 100% lactosevrij is, maar dat hele kleine beetje is voor mij al voldoende om klachten te geven).
misschien een schimmelinfectie in de darmen.

www.candida.nl
quote:Moonlight82 schreef op 23 april 2013 @ 14:24:

Maar als lactose niet het probleem is...?

Dan heb je dat in ieder geval als mogelijke oorzaak uitgesloten.

Maar als je "erop let" en daardoor denkt dat het geen probleem is, dan heb je in feite niets getest. Als je het wilt testen, dan moet je het ook serieus testen. Half-half testen zegt niets namelijk.

Eetdagboekje vind ik ook een goede tip en TO, zet je inderdaad over je gene heen over waar, bij wie, wanneer en hoe lang je naar het toilet gaat. Het ophouden levert alleen maar méér krampen op.
quote:zoutopmijnhuid schreef op 23 april 2013 @ 14:34:

misschien een schimmelinfectie in de darmen.

www.candida.nl

Candidiasis komt bij gezonde mensen praktisch nooit voor. Zulke heftige schimmelinfecties (waarbij het hele systeem geïnfecteerd is), komen eigenlijk alleen voor bij mensen die een ernstig probleem met hun immuunsysteem hebben, zoals Aidspatiënten.

Bij gezonde mensen is er altijd een (gezonde) mix van bacteriën en schimmels in hun darmen, die op een natuurlijke manier in balans gehouden wordt.
Ow.. en ik ben natuurlijk geen dokter, dus ik vind het hartstikke goed dat je in ieder geval naar iemand toe gaat die dat wel is!

Dat het bij mij aan stress en spanning lag, betekent niet dat het bij jou geen andere oorzaak kan hebben.

Sterkte ermee!

( einde disclaimer )
Zo simpel is het niet.

Als je bijv lactose en gluten niet kan hebben, dan kun je zo lactosevrij eten als je wilt maar dan blijven je klachten.

Daar kun je geen conclusies uit trekken.

En ja je kunt proberen gluten- en lactosevrij maar dat valt niet mee.

Voor mij scheelde het een boel toen bepaalde dingen getest werden.
Ik hou sinds vandaag bij wat ik eet en drink en hoelaat en ook wanneer ik naar de wc ga.

Hoop dat de arts hier wat mee kan.

Verder wacht ik nog wel even een weekje af totdat ik bij de arts geweest ben.
Een paar jaar geleden had ik ook elke dag diarree. Op een gegeven moment wilde ik wat afvallen en ben ik gestopt met suiker eten. Toen was mijn diarree over. In het begin kreeg ik meteen diarree zodra ik weer iets met suiker at. Maar na ongeveer een jaar suikervrij kan ik af en toe weer iets met suiker eten.
quote:Beeldig schreef op 23 april 2013 @ 14:38:

[...]

Candidiasis komt bij gezonde mensen praktisch nooit voor. Zulke heftige schimmelinfecties (waarbij het hele systeem geïnfecteerd is), komen eigenlijk alleen voor bij mensen die een ernstig probleem met hun immuunsysteem hebben, zoals Aidspatiënten.

Bij gezonde mensen is er altijd een (gezonde) mix van bacteriën en schimmels in hun darmen, die op een natuurlijke manier in balans gehouden wordt.Candida schijnt steeds vaker voor te komen.
Candida is de nieuwe melkkoe van het alternatieve circuit.
quote:Moonlight82 schreef op 23 april 2013 @ 14:38:

Zo simpel is het niet.

Als je bijv lactose en gluten niet kan hebben, dan kun je zo lactosevrij eten als je wilt maar dan blijven je klachten.

Daar kun je geen conclusies uit trekken.

En ja je kunt proberen gluten- en lactosevrij maar dat valt niet mee.

Voor mij scheelde het een boel toen bepaalde dingen getest werden.Daar heb je gelijk in, dat had ik zo niet bedacht. Dan kun je het inderdaad beter bij een arts laten testen.
Alleen is het niet altijd goed te testen. Althans toen ik aan het dokteren was nog niet.

Allergieën zijn wel aan te tonen maar intoleranties niet altijd.

Maargoed eerst maar eens afwachten wat de HA van TO zegt.

Hopelijk wordt er een kweekje gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven