Werk & Studie alle pijlers

rustig persoon, ook op stage

23-04-2013 19:11 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een rustig persoon die wel praat met vrienden enzo, bekenden, maar als er een grote groep is ben ik niet de gene die de grootste mond heeft of iets zegt, ik val niet op.

Ik ben net begonnen met stage en ik had het er over met mijn begeleider hoe ik ben en hoe ik het doe en ze vind dat ik mijn werk goed uit voer ( kleinschalig wonen, in de zorg).

Maar ze vind ook dat ik niet opval. Ik praat wel met mijn begeleider en met andere collega's op de groep, en ook best wel met de mensen tijdens de zorg uitvoeren en een beetje daarbuiten. Maar zoals in de pauze hebben de collega's het steeds over hun privé leven en ik ben daar net nieuw, dan ga ik mij niet meteen in zo'n gesprek mengen. Dit zou ik sowieso al niet doen.

Maar als ik gewoon mijn opdrachten goed doe en mijn werk goed uit voer kunnen ze mij toch niet een onvoldoende geven doordat ik niet echt opval? Zo ben ik overal, zo ben ik gewoon.

Herkennen jullie dit ook?
Hoi Bloem,

Wat je schrijft is erg herkenbaar. Ik ben ook erg rustig, observerend en ik val niet op. Ook op stage niet. Helaas heb ik mijn stage moeten afbreken omdat het gewoonweg niet geaccepteerd was, terwijl ze niks te klagen hadden over mijn werkzaamheden. Hier kwamen er ook nog gezondheidsproblemen bij, dus alleen mijn karakter was het probleem niet.

Het is gewoon wie ik ben, ik zal nooit erg aanwezig zijn en de behoefte heb ik ook niet. Het kost me namelijk erg veel energie en dan lig ik s' avonds als een zombie op de bank.

Wat ik wel heb gedaan, is me mengen in gesprekken. Het lijkt eng, maar collega's stellen het wel op prijs. Vertel bijvoorbeeld iets kleins over jezelf als er een gespreksonderwerp voorbij komt waar je jezelf in herkent. Of stel vragen, zo kom je geïnteresseerd over en ze zien dat je moeite doet.

Heb je je begeleider verteld dat je hiermee zit?
Roaaarrrrr!
Ik zit hier niet mee want zo ben ik gewoon.

Met de bewoners praat ik wel en ook met de collega's op de afdeling, maar collega's buiten de afdeling die ik niet ken daar praat ik niet zo mee.

Op mijn vorige stages had ik hier ook geen problemen mee.

Ik interesseer mij in mijn werk, in de bewoners en als het gaat over de bewoners dan praat ik wel mee.

Ook stel ik genoeg vragen aan mijn begeleider.

Maar als we gewoon iets zitten te drinken met de bewoners praat mijn begeleider zelf ook niet echt met de bewoners dus..
Blijkbaar zit je wel met het feit dat je stage eventueel niet positief beoordeeld zal worden. Dat is ieder geval je vraag....
Roaaarrrrr!
Rustig zijn en niet opvallen zijn twee totaal verschillende dingen. Als mensen na een paar weken nog niet weten wie je bent, dan doe je toch iets niet goed. Rustig zijn houdt niet in dat je geen gesprekje kunt beginnen ( woon je hier in de buurt, hoe lang werk je hier al, hoeveel uur werk je , welke opleiding heb jij gedaan, etc. Zijn hele normale vragen zonder op iemands prive in te gaan als je dat storend vindt, om welke reden dan ook ) .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb ook studiegenoten gehad die heel rustig/onopvallend waren in een sector waar dat ook niet vaak aan de orde is. Bij mij is daar toen nooit iemand negatief op beoordeeld. Vaak gaven ze het mee als leerpunt etc. maar uiteindelijk werd het op inhoud beoordeeld (hoe doen ze hun werk).
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 april 2013 @ 19:32:

Rustig zijn en niet opvallen zijn twee totaal verschillende dingen. Als mensen na een paar weken nog niet weten wie je bent, dan doe je toch iets niet goed. Rustig zijn houdt niet in dat je geen gesprekje kunt beginnen ( woon je hier in de buurt, hoe lang werk je hier al, hoeveel uur werk je , welke opleiding heb jij gedaan, etc. Zijn hele normale vragen zonder op iemands prive in te gaan als je dat storend vindt, om welke reden dan ook ) .

Als ik hier op door mag gaan: het kan worden opgevat als niet betrokken zijn bij. Hoewel dat niet het geval hoeft te zijn.

waarom lukt het je wel om met bewoners te praten en niet met je collega's? Zijn die laatsten zo dominant?

Probeer eens per dag 1 vraag te stellen aan je collega's tijdens een pauze. En die vragen kunnen idd zo algemeen zijn als BGB schrijft.
Je bent zelf een theepot
In mijn plan voor stage heb ik ook wel beschreven dat ik een beetje teruggetrokken ben en dat heeft mijn stagebegeleider ook wel gemerkt dus ze weet dat het niet aan hun ligt.

Ik ben gewoon bang dat alle gezichten dan op mij gericht worden als ik iets vraag en dat ik mij dan ga schamen
quote:bloem55 schreef op 23 april 2013 @ 20:05:

Ik ben gewoon bang dat alle gezichten dan op mij gericht worden als ik iets vraag en dat ik mij dan ga schamen

Stel dat dat zo is , dat iedereen kijkt ( hoe waarschijnlijk is dat eigenlijk; héééél waarschijnlijk, waarschijnlijk, onwaarschijnlijk? ) , dan wát? Dan ga je dood van schaamte, plas je in je broek van schaamte, ren je weg uit schaamte, barst je in tranen uit???

De kans is groot dat je gewoon antwoord krijgt en dat drempel om nog eens zo'n vraag te stellen minder groot wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien eerst eens een cursusje sociale vaardigheden doen.
Hoi Bloem,

Wat je schrijft herken ik erg in mijzelf, maar dan tot een aantal jaar geleden. En ik kreeg ook altijd te horen dat ik zo stil of ongezellig was, niet opviel, beetje grijze muis etc. Achteraf weet ik dat ik gewoon niet op mijn plek zat, niet op het juiste werk/stage, niet de juiste gesprekken kón voeren en daarom ook niks had om over mee te kunnen praten.. Dat lukte wel toen ik de juiste studie vond en ook mensen met wie ik wel heel leuk kon praten, en echt geen "stil persoon" meer was.
De stage/ het werk is echt wat voor mij en vind het geweldig.

Maar ik heb het gewoon altijd moeilijk met mensen die ik niet ken.

Als ze mij iets vragen geef ik ook wel gewoon een lang antwoord enzo terug, en ik lach ook wel mee in de gesprekken.

Het hoeft niet perse altijd zo te zijn dat je niet op de juiste plaats bent, sommige mensen zijn gewoon zo.
ik denk niet dat je je teveel zorgen moet maken hoor.

als je je werk goed doet, goed contact hebt met de bewoners, ook goed communiceert met de collega's over het werk, dan is het helemaal niet zo erg dat je wat stiller bent tijdens de pauze.

fijn dat je stage zo goed meevalt!
Dat hoop ik aliva!

Ik heb al ervaring in de zorg dus weet al erg veel.

en ik vroeg vanmorgen ook hoe ze vond dat ik de mensen had verzorgd en dat ging goed zei ze
super!
Hoi Bloem,

Als je je werk goed doet en verder een rustig, misschien beetje verlegen? persoon bent zou ik me daar niet druk om maken. Ze zullen dan best jouw kwaliteiten zien en als die voldoende zijn voor dit werk jou een goede beoordeling geven.

Helaas leven we in een maatschappij waarin mondigheid, duidelijk aanwezig zijn en "persoonlijkheid" een grote rol spelen en soms lijkt het wel alsof stille mensen op een of andere manier "verkeerd" zijn, maar er is echt niets mis met je hoor!

Ik zou zeggen: wees gewoon jezelf en laat je door anderen niet teveel opleggen dat je drukker of zichtbaarder moet zijn.
Ik geef wel mijn grenzen aan en kom ook wel voor mezelf op. Ga ook wel goed achter mijn zaken aan. Het is alleen dat ik in de pauze niet echt praat met andere collega's. Maar ben wel gewoon vriendelijk enzo.
Er is niks mis met jou. Er is niks mis met introverte mensen. De wereld draait op stille kracht

http://www.youtube.com/watch?v=c0KYU2j0TM4
quote:bloem55 schreef op 24 april 2013 @ 11:30:

Ik geef wel mijn grenzen aan en kom ook wel voor mezelf op. Ga ook wel goed achter mijn zaken aan. Het is alleen dat ik in de pauze niet echt praat met andere collega's. Maar ben wel gewoon vriendelijk enzo.

Dan wek je toch een beetje de schijn dat je niet zo betrokken bent bij je collega's. In een werksituatie is niet alleen de manier waarop je je werk doet, maar ook de manier waarop je met collega's omgaat erg belangrijk. Dat laatste is, zeg maar, de smeerolie, bepaalt de sociale sfeer op de werkvloer. Als jij je in de pauze e.d. dan steeds op jezelf terugtrekt en alleen in een hoekje gaat zitten, wek je al gauw de indruk dat je je aan de sociale omgang met collega's wilt onttrekken en dat heeft ook invloed op je relatie met collega's tijdens werktijd.

Praat gewoon een keer mee. Er zijn genoeg algemene dingen waarover gepraat wordt onder collega's: TV-programma's die men heeft gezien, een theatervoorstelling of concert waar men is geweest, boeken die men heeft gelezen, een avondje stappen, kortom, onder collega's komen vaak genoeg algemene onderwerpen aan de orde. Men zit echt niet constant over zijn/haar privéperikelen te praten. Dus klets gewoon een keer mee, vertel iets over jouw weekend of een TV-programma dat jij leuk/interessant vond, lach een keer mee om een mop die verteld wordt, vraag ook gewoon eens iets aan anderen (Hé, jij bent gisteravond toch naar Brigitte Kaandorp geweest? Hoe was dat?). Kortom, zorg voor die noodzakelijke "sociale smeerolie" tussen jou en je collega's en je zult merken dat dat echt ook een positief effect heeft op de professionele samenwerking met je collega's.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka, jij vereeuwigt de mythe dat je vooral sociaal en gezellig moet zijn op je werk. Je doet ook alsof de stilleren onder ons zich terugtrekken in een hoekje. Juist dit soort sentimenten zorgen voor een slechte werkhouding en werksfeer, niet degenen die niet altijd meebeppen.
quote:kadanz schreef op 24 april 2013 @ 11:53:

pejeka, jij vereeuwigt de mythe dat je vooral sociaal en gezellig moet zijn op je werk. Je doet ook alsof de stilleren onder ons zich terugtrekken in een hoekje. Juist dit soort sentimenten zorgen voor een slechte werkhouding en werksfeer, niet degenen die niet altijd meebeppen.

Ze geeft zelf aan dat ze zich in de pauze terugtrekt.

En je hoeft niet geforceerd gezellig te doen. Maar een goede menselijke verstandhouding versterkt de zakelijke verstandhouding. Zo is het nou eenmaal. Of je het nu leuk vindt of niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nee, zo is het niet. Ze doet geen zaken, ze is er om te werken. Dat ten eerste. En haar werk doet ze goed. Ze heeft goed contact, ze is niet verlegen. Ze trekt zich ook niet terug, ze geeft alleen aan dat ze niet echt mee kan doen in de gesprekken. En er wellicht de behoeft ook niet aan heeft.

Daar is niks mis mee. Of je in de pauze over je aambijen wilt kletsen of een boekje wil lezen, het is jouw pauze. Zolang je je werk goed doet en effectief kunt communiceren met je collegae zou er niks aan de hand mogen zijn. Helaas denken sommige mensen hier anders over.
Ik geloof niet dat ze je alleen hierom een onvoldoende kunnen geven maar het is voor jezelf natuurlijk ook niet zo fijn als je je niet helemaal op je gemak voelt.

Je hoeft niet per se hele gesprekken te voeren, maar bijvoorbeeld vragen hoe iemands vrije weekend/vrije dagen waren kan altijd.
Volgens mij ben je prima zoals je bent Bloem.

Mijn familie bestaat voor een deel ook uit rustige mensen. Het lijkt wel of het tegenwoordig allemaal maar druk en vlot moet zijn.

Maar ik weet dat onze familie juist gewaardeerd word om het rustig zijn.

(ik heb het nu niet over mezelf maar over een aantal stille wateren onder mijn ooms, tantes, neven en nichten)

Het is jammer dat mensen zo gepusht worden om drukker te doen en meer te praten. Wordt snel gedacht dat ze niks durven te zeggen... maar sommigen hebben gewoon de behoefte niet om zo aanwezig te zijn.
quote:chirpy schreef op 24 april 2013 @ 12:04:

Je hoeft niet per se hele gesprekken te voeren, maar bijvoorbeeld vragen hoe iemands vrije weekend/vrije dagen waren kan altijd.

Natuurlijk en dat doe ze vast ook. Het gaat er om dat ze in de groep niet het hoogste woord zal hebben. Zo'n persoon is TO nou eenmaal niet. Zulke mensen zullen in het begin dan ook niet echt heel zichtbaar zijn. En daar is niks mis mee.

Het is alleen jammer dat sommige stagebegeleiders dit niet inzien omdat zij zelf liever beppen, dan rustig bijkomen van de dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven