Marokkaanse / Turkse bbq

07-06-2013 12:07 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort geef ik een barbecue voor zo'n dertig à veertig mensen.

Ik wil eens anders dan normaal en zat zelf te denken aan gerechten als couscoussalade, turks brood met hummus en baba ganoush, gemarineerde aubergine van de bbq, lamsburgers, kebab.

Wie helpt me verder aan recepten die hierbij passen?
Cacik - dikke yoghurt met komkommer, knoflook of munt en dille

Kisir - bulgursalade met heel veel verse kruiden en granaatappelsiroop

Merguezworstjes, köfte (van lamsgehakt) en lams shish (stukjes lam gemarineerd in yoghurt, komijn, knoflook, oregano, citroensap) voor op de bbq

Turks brood natuurlijk, en een coban salatasi (herderssalade) van komkommer, paprika, sla, de beste tomaten die je kunt vinden, verse platte peterselie en munt, feta, olijven, olijfolie en citroensap.

(Hmm, krijg er honger van!)
geroosterde paprika's, slaatje van gekookte en afgekoelde bieten ( ook kant en klaar te koop ) en ui met een dressing van citroen/limoensap, olijfolie, peper en zout, lamskoteletjes barbecuen,

vispakketjes met chermoula.

verder sluit ik me aan bij rastan, ook wat betreft het honger ervan krijgen.
Kofte natuurlijk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Kijk, dat klinkt al goed.
En iets met dadels zou ik doen. En feta.

Ah zie dat Rastan ook al feta noemde. En kisir.

Ik heb van een andere forumster ook een heerlijk Kisir recept. Was zooo lekker toen ze dat gemaakt had. Echt een aanrader.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
halloumi kaas barbecuen.

Ja, die halloumi ga ik zeker halen voor de vegetariërs. Moet je daar nog iets mee doen voor je ze op de grill gooit?
Mag ik ook komen??)

Je kan kruiden op de halloumi doen maar doe ik eigenlijk nooit.
quote:Meryan schreef op 07 juni 2013 @ 12:38:

Ja, die halloumi ga ik zeker halen voor de vegetariërs. Moet je daar nog iets mee doen voor je ze op de grill gooit?geen idee, volgens mij niet.
quote:dolfje schreef op 07 juni 2013 @ 12:39:

Mag ik ook komen??)

Haha, het is dus geen gek idee?

Ik wilde eens wat anders dan saté en kleffe hamburgers.

Die vispakketjes klinken ook goed. Hoe maak ik die?

Misschien haal ik ook nog wat sardines die ik met wat zeezout grill.
Hee ik wil ook komen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sis kebab

Kofte

Kisir als salade

Sucuk

Dorade

Pakket sardines

Etc.

Je bent je wel bewust dat de Marrokaanse keuken heel iets anders is dan de Turkse keuken?
Inmiddels met flinke mosterd
Tzatziki vind ik vreselijk lekker. Dat mag niet missen op een bbq.
Ja, ik weet dat het anders is Zus, het gaat me meer om een Arabisch tintje.

Misschien gooi ik ook nog wel wat gyros en Griekse salade erbij.
recept voor chermoula:

http://www.kookjij.nl/recept-chermoula

ook lekker:

marokkaanse aardappelsalade:

http://marokkaansarabisch ... article&warticle_id=59709

mijn exman kookte aardappels met schil in water met zijn, sneed ze in blokjes en serveerde dat met ui, olijfolie en peper en zout maar goed dit recept lijkt me ook goed te eten.

het kan prima samen, volgens mij, zusenzoo.

je kunt het altijd nog een mediterrane barbecue noemen, ik snap iig wel waar TO heen wil en dat lijkt me ongelofelijk lekker, ik zou graag komen mee eten.
quote:badmeester schreef op 07 juni 2013 @ 12:48:

Hee ik wil ook komen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!He dan zijn we al met Dolfje met zijn drieen die willen komen. Nou nemen we allemaal zelf wat Turkse gerechten mee
Pita broodjes doormidden of in vieren en shoarmavlees met uiteraard knoflooksaus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 07 juni 2013 @ 12:57:

Pita broodjes doormidden of in vieren en shoarmavlees met uiteraard knoflooksaus.

dat heb ik nog nooit een mediterraan persoon zien maken op een bbq, ik denk dat TO iets authentiekere dingen op tafel wil zetten.

maar het is wel lekker.
quote:prinsesisback schreef op 07 juni 2013 @ 13:00:

[...]

dat heb ik nog nooit een mediterraan persoon zien maken op een bbq, ik denk dat TO iets authentiekere dingen op tafel wil zetten.

maar het is wel lekker. Ze wilde ook 'anders dan normaal' toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
ja ok, dan heb jij gewonnen.
Dolmades, met en zonder vlees, is heerlijk koud en warm en vind ik er wel bij passen. En uiteraard het lekkerste met tsatzikisaus.

En gevulde paprika en aubergine, heerlijk. Weet even de turkse naam niet, dan moet ik mijn ext.geheugen erbij pakken of googelen.
Oh, de originele namen zijn niet nodig hoor. Als ik maar weet hoe ik ze moet maken.
Door de salade, de gewone salade, dat is onmisbaar bij een Turkse BBQ ( Arabisch geen idee) kan je verse munt heel klein snijden, peterselie, lenteui, goede rode tomaten, komkommer, paprika(rood) en dan wat veldsla met rucola gemengd ( een beetje sla, de rauwkost moet overheersen), aanmaken met flink wat olijfolie, flink wat zout en flink wat citroen sap ( als in veel, van al het voorgenoemde)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven