Geld & Recht alle pijlers

Steeds minder te besteden

08-06-2013 21:47 439 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vreemd eigenlijk. Toen ik nog studeerde en toen ik mijn eerste baantje had ging ik elk jaar skiën, maakte ik verre reizen, kocht ik gewoon elke maand kleren die ik leuk vond enzovoort.

Ik had me vroeger me iets anders voorgesteld dan nu ik minder dan toen vrij te besteden heb en het leven een stuk harder lijkt geworden.

Wat ik eigenlijk wil vragen of er meer vrouwen zijn die in de situatie zitten waarbij de leuke extra's langzaam maar zeker wat minder mogelijk worden.
hoepelen!

en ik was goed met bliklopen
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 juni 2013 @ 02:13:

[...]

ik was volmaakt gelukkig zonder dure dingenJa ik ook. Geluk zat in andere dingen. Ben wel twee jaar heel ongelukkig geweest op een school waar ik gepest werd. Dat was gelukkig over toen we verhiusden.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Tollen vond ik stom, net als jojo'en. Geen geduld voor denk ik
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 juni 2013 @ 02:13:

[...]

ik was volmaakt gelukkig zonder dure dingenpapier, een potlood, gummetje en een puntenslijper en dan ben ik het nog steeds
Elastieken!
minder blij was ik met de vele oorvegen die ik kreeg, thuis en op school
Verstoppertje en dan van spanning in je broek plassen.
quote:MocyMoos schreef op 09 juni 2013 @ 02:19:

Elastieken!of, en dat was nog veel dommer, een touwtje vastgeknoopt en daar dan figuurtjes van maken met je vingers. Dan deed je het touwtje om je duim en pink, je stak een paar keer in en uit en tadaaaaaa vierkantje.
quote:Conundrum schreef op 09 juni 2013 @ 02:20:

Verstoppertje en dan van spanning in je broek plassen.hahahaha
Met knikkeren hadden we glaassies, mooitjes, bommen, knarren, piraatjes, spetters etc mooie tijden waren dat
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 juni 2013 @ 02:20:

minder blij was ik met de vele oorvegen die ik kreeg, thuis en op school

Ik ook en het bleef helaas niet bij alleen oorvegen.

Maar het ''buiten''leven was geweldig.
ik weet echt niet meer hoe die knikkers heetten. Stuiters is het enige dat ik nog ken
Oh ook lekker, fruit gaan plukken !

Ik ga onder mijn donzen dekbed liggen, denken aan de zomers van toen
quote:Conundrum schreef op 09 juni 2013 @ 02:15:

En dan blijft de vraag nog staan, Merano, wat is weinig ?

Het is een vorm van entitlement, wat ik eerder zei.

Het denken dat je recht hebt op.....en dat kan minder of meer zijn dan je je wenst.

Het enkele recht wat er bestaat staat in de wetboeken.

Ik denk eigenlijk nooit dat ik ergens recht op heb.

Er is zoveel dat je niet kunt krijgen terwijl een ander het wel heeft. Dan zijn niet materiele dingen lastiger te verteren dan materiele.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:sabbaticalmeds schreef op 09 juni 2013 @ 02:21:

[...]

of, en dat was nog veel dommer, een touwtje vastgeknoopt en daar dan figuurtjes van maken met je vingers. Dan deed je het touwtje om je duim en pink, je stak een paar keer in en uit en tadaaaaaa vierkantje.Hier deden we het met om de benen en dan allerlei ingewikkelde dingen en dan moest je eruit springen of zo. Echt, daar heb ik tot nu nooit meer aan gedacht. Echt grappig.
quote:merano schreef op 09 juni 2013 @ 02:23:

[...]

Ik denk eigenlijk nooit dat ik ergens recht op heb.

Er is zoveel dat je niet kunt krijgen terwijl een ander het wel heeft. Dan zijn niet niet materiele dingen lastiger te verteren dan materiele.Precies
Het enige recht wat ik heb is het aanrecht.

(Ook zo'n retro-opmerking.)
Geen oorvijgen hier. Mijn moeder heeft ons een keer gemept. Met de theedoek . Ze schrok daar zelf zo van dat ze huilend op de vuilisemmer (die had je nog) zat.

Oei, het is heel laat. Ik ga mijn bedje ook op zoeken.

quote:merano schreef op 09 juni 2013 @ 02:26:

Geen oorvijgen hier. Mijn moeder heeft ons een keer gemept. Met de theedoek . Ze schrok daar zelf zo van dat ze huilend op de vuilisemmer (die had je nog) zat.De vullusbak werd die hier genoemd.
Trustuh merano.
Ik negeer het relaas waarin iedereen die iets opmerkt over financiele verschillen tussen vroeger en nu direct tot verwend, entitled en anderszins ontevreden wordt gebombardeerd. Ik snap dat het heerlijk is om wederom het concept 'schuld' in een topic te introduceren, zoals dat hier gebruikelijk is, maar het leidt tot het wederom gebruikelijke, edoch zinloze, zelfverheerlijking.

TO, miijn ervaring is toch anders. Misschien omdat mijn ouders het vroeger niet zo breed hadden en ik in mijn studententijd echt vrij arm was (vaak geen eten, geen verwarming in de winter - wel heel veel vrienden die hetzelfde hadden, dat was in ieder geval hartverwarmend ), valt me het leven nu nog steeds heel erg mee.

Man en ik werken allebei. En hoewel mijn baan binnenkort wordt wegbezuinigd, kunnen we nog steeds goed rondkomen van één salaris. Mijn man gaat wel weer fulltime werken, want parttime is een luxe die we ons niet kunnen veroorloven als ik echt werkloos zou worden, maar dan zouden we ongeveer net zo kunnen leven als nu. En ik vind dat we een goed leven hebben

Het scheelt dat we samen zijn, een kleine hypotheek hebben, zelden op vakantie gaan en allebei een goed inkomen hebben - of hadden, in mijn geval En we hebben maar een kind, die bovendien binnenkort naar school gaat, dus dan valt de kinderopvang grotendeels weg. Ik denk dat wanneer je een lager inkomen hebt, of alleen bent, maar ruwweg dezelfde kosten, dat het inderdaad aanpoten is. Ik vond persoonlijk vooral de eigen risico er dit jaar enorm inhakken. Ik had de pech geopeerd te moeten worden en die 350 euro vond ik fors. Maar goed, anders was ik dood geweest, da's duurder

Er zijn veel grote kosten bijgekomen, in vergelijking met vroeger. Zorg is duur, wonen is duur en reizen is duur. En het rottige is dat reizen vaak geen luxe is. In de stad waar ik woon is geen werk voor mij. Ik reis nu 120-450 km per dag om op mijn werk te komen. 1/5 deel van mijn salaris gaat daardoor op aan reizen. Dat is prijzig, maar niet-werken is uiteraard nog duurder. Als ik de helft van de kinderopvang erbij optel, betaal ik in totaal 2/5 deel van mijn salaris aan kosten om uberhaupt te kúnnen werken. Dat is bijna de helft

Maar punt is, ik snap dat je financiele situatie er anders uitziet dan die van je ouders. Het patroon van kosten is veranderd, en als je alleen bent, en daardoor hoge woonkosten hebt, de pech hebt ver van je werk te wonen, en je jonge kinderen hebt zonder informeel opvangnetwerk, dan blijft er inderdaad niet zoveel meer over.
Pantax wat een goede analyse van wat er vaak in topics gebeurt.

Ik herken wat TO vertelt. Zowel man als ik zijn in de jaren 70 opgegroeid in vrijstaande huizen met grote tuinen, onze moeders hoefden niet te werken en toch was er aan geld geen gebrek.

Wij hebben het zeker niet slecht, maar wel slechter dan een paar jaar terug. Salaris bevroren. Ik al twee keer baan kwijtgeraakt.

Nu kunnen we niet meer zomaar alles kopen of doen qua uitstapjes zoals we gewend waren. Is dat erg?

Nee, natuurlijk niet maar wel heel anders dan ik gedacht had gezien het feit dat ik het tot nu toe steeds beter heb gekregen. Inleveren is pijnlijker en moeilijker dan steeds iets ruimer kunnen leven of de standaard die je gewend bent vasthouden.
On ne voit bien qu'avec le coeur.
Als ik kijk naar mijn jeugd was het karig echt minimum en moeder met gat in de hand soms hele moeilijke tijden.

Nu hebben we zelf 4 kinderen en komen tijdje alweer rond van minimum inkomen en kids hebben bergen kleding, bijna 200 dvd,s ,computer,tv op slaapkamer met dvd, vele tientallen kilo,s speelgoed. Nee ik geloof niet dat onze kids te kort komen ondanks een laag inkomen. Wij hebben 2 auto,s ok oudjes.

Nee, gaan niet echt op vakantie maar soms scoor ik wat op een veiling,kijk bewust naar uitgaven en kom zo goed rond.
Volgens mij ligt het altijd aan je referentiekader.

Zoals Pantax schrijft, als je vroeger soms geen eten had, vind je alles wat je daarna hebt al snel een soort rijkdom. Iedere dag eten op je bord, bijvoorbeeld.

Was je zelf gewend jaarlijks of meerdere keren per jaar op vakantie te gaan en kun je nu niet meer, dan lijkt dat misschien armoe. Begrijpelijk ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven