Gezondheid alle pijlers

Ben ik te extreem met zonnebrand of anderen te laks?

10-06-2013 00:13 85 berichten
De afgelopen paar dagen heb ik mij standaard na het douchen meteen ingesmeerd met zonnebrand omdat ik wist dat ik toch buiten zou komen en dan was ik meteen goed beschermd. Het komt ook regelmatig voor dat ik niet smeer als ik toch thuis ben en binnen blijf. Als er dan onverwacht een vriendin langs komt en buiten wil zitten of samen de stad in gaan dan geef ik dus altijd aan dat ik eerst mezelf even in moet smeren met zonnebrand en dan krijg ik dus meestal opmerkingen als: "Maar zo lang ben je toch niet buiten?", "Je kunt toch ook in de schaduw blijven?", "Zo wordt je nooit bruin!" en "De zon is niet meer zo fel hoor.".

Ben ik te extreem of zijn anderen te laks met smeren ondanks er volop aandacht besteed wordt aan goed insmeren en er gewaarschuwd wordt voor huidkanker? Ik smeer niet dagelijks in de zomer maar wel op zonnige dagen zoals afgelopen week.
Alle reacties Link kopieren
Veel te extreem. Zon is niet schadelijk, uren bakken is schadelijk. Zon is juist heel gezond mits je er met beleid in gaat zitten. Dus in het voorjaar al zo vaak mogelijk wat zon pakken zodat je huid er aan kan wennen is echt prima. De beste bescherming is een wat gebruinde (niet té maar normaal) huid. Als je echt gaat zitten zoek dan de schaduw op. Dat smeren kan ook heel slecht zijn voor je huid trouwens. http://www.scientias.nl/v ... -kans-op-huidkanker/62811
quote:Rooss4 schreef op 10 juni 2013 @ 00:53:

*Ter preventie adviseerde KWF jarenlang de zon te vermijden op het heetst van de dag, tussen 12.00 en 15.00 uur, maar dat advies is nu gewijzigd. Want juist tijdens deze uren maakt het lichaam de meeste vitamine D aan. Daarom mag je van KWF op de uren dat de zon hoog aan de hemel staat maximaal een halfuur onbeschermd in de zon.

Overmatig zonnen en de zonnebank moet je echt vermijden! Slik gewoon tabletjes met vitamine D als je onvoldoende daarvan binnenkrijgt. Het is nog altijd de veiligste manier om aan extra vitamine D te komen!’ *

De berichten zijn tegenstrijdig. Onbeschermd in de zon maakt vit D aan maar je kan er wel weer huidkanker van krijgen. Experts lijken elkaar tegen te spreken.

Nee ze spreken elkaar niet tegen. Wat je nu schrijft vult elkaar aan. Wel in de zon maar niet onbeperkt bakken.

En onderzoeken gaan steeds verder hé, ze ontdekken steeds meer.
Als de zon zo slecht zou zijn hoe hebben wij het als mensheid in godsnaam overleeft al die duizenden jaren in de zon zonder te smeren.

Kanker is iets van de laatste jaren. Vroeger vóór de motor was uitgevonden werkten mannen en vrouwen de hele dag op het land. Zonnebrandcrème kenden ze echt nog niet. Toch hebben we het overleeft zonder aan huidkanker dood te gaan.
Nina, toen gingen er ook mensen dood aan huidkanker alleen....toen wisten de artsen nog niet van het bestaan van huidkanker af en dus al helemaal niet hoe je dat kon voorkomen.
De afgelopen dagen heb ik ook steeds ingesmeerd na het douchen met van die zonnebrandcreme die de hele dag werkt (vision). Het is namelijk nog helemaal niet zonnig geweest deze lente en nu is de zon ineens best fel, en ik ging veel buiten zijn.

Kennelijk ben ik een dag een knieholte vergeten en die is nu verbrand Dus maar goed dat ik de rest gesmeerd had anders was ik nu een kreeft!

Als het wat verderop in de zomer is is mijn huid wat gebruinder en meer gewend en kan ik wat minder gaan smeren. Maar zoals nu in het begin of dagen dat ik weet dat ik veel buiten ga zijn: lekker smeren. Ik verbrand snel en dat is niet gezond.
Zeg maar Spijker.
Ik smeer ook. Niet zo extreem als de TO. Ik verbrand eigenlijk nooit, maar ga ik echt bewust de zon in (denk dan ook aan in de tuin werken) smeer ik factor 30, gezicht 50 (wil mijn harses graag zo lang mogelijk jong en zonder vlekken houden). Ik ben overigens altijd goed bruin in de zomer. Ook als ik dus gewoon smeer. Het is de grootst mogelijke onzin dat je niet bruin wordt door te smeren. Heetst van de dag ga ik uit de zon.
In Australië komen ze daar helemaal niet op terug. Ieder jaar overlijden daar jonge mensen (twintigers en dertigers) aan huidkanker, vanwege de zon én zonnebanken. 'The only safe tan is a fake tan' zeggen ze daar. En terecht.

Ik vind het niet overdreven en ben ook voorzichtig. Ik ben huidtype 3 en verbrand in Nederland eigenlijk zelden als ik niet smeer, maar ik smeer wel. Mijn kinderen smeer ik 3x per dag in met factor 50 deze dagen. Vitamine d is inderdaad ook belangrijk, maar dat kunnen we ook vangen als de zon minder fel is dan nu.
Ja, TO, te extreem!!
Voor mij persoonlijk vind ik het te extreem: tot vorig jaar smeerde ik me helemaal niet in en verbrandde nooit.

Nu moet ik me verplicht insmeren ivm chemotherapie en idd: daar begin ik s ochtends al mee als het zonnig is.

Tot nu toe ben ik nog niet verbrand, maar heb wel al een aardig kleurtje.

Het advies van mijn oncoloog is dus ook echt vanaf de ochtend al insmeren.
Naar mijn idee te extreem!
Ik vind anderen te laks. Ik ga net als jou ook niet naar buiten zonder me in te smeren met zonnebrandcrème. Ik ben panisch voor huidveroudering/sproeten/pigmentvlekken etc. daarom draag ik ook op koude of bewolkte dagen een factor op mijn gezicht. Maar hoe het weer afgelopen week was is het echt niet raar dat je je elke dag wilt insmeren, ook al is de zon al wat minder fel.
Ik vind anderen ook te laks. Je kunt nooit teveel smeren, vind ik.
Gezicht is altijd ingesmeerd met een factor trouwens, ook s winters. Ik heb vriendinnen die dat niet doen en van mijn leeftijd (39) zijn en dus gewoon al een echt ouwe kop hebben vol met pigmentvlekken en rimpels. Dan maar een factor, want ik bedank daar echt voor.
Het hangt er vanaf wat ik ga doen. Als ik echt de hele dag naar buiten ga, dan smeer ik wel goed in. Als het maar ff een uurtje is of korter, dan meestal niet. Maar als ik smeer, dan meestal 50 in mijn gezicht en 30 voor mijn armen en benen. Meestal verbrand ik niet en als ik het te warm krijg dan ga ik uit de zon.

Ik vind je wel redelijk extreem, maar beter wat meer smeren dan te weining.
Ik vind het echt totaal niet extreem. Ik heb me ook ingesmeerd hoor, en het is nou niet zo dat ik verbrand verder, maar ik pas voor huidkanker.

Moet meteen weer denken aan iemand die laatst erachter gekomen was dat je je ook diende in te smeren onder de zonnebank. Ik weet niet, maar dat heb ik altijd al geweten dat je ook onder de zonnebank een factor moest gebruiken.....Of niet uiteraard, en dan elke dag bakken en dan met rimpels en een verhoogde kans op huidkanker zitten. Kan ook
Ik vind anderen te laks. Ik smeer me ook altijd in, gezicht en armen.

Factor 30 of 50.

Mijn benen dan weer niet. (een rare tic van mij ;) ) Die blijven ook altijd op stand melkfles.

Of ik nu wel of niet onbeschermd in de zon zit ik heb altijd een bizar laag vit D en zit daar dus het hele jaar door voor aan de medicijnen.
Ik vind je niet extreem, zo hoort het officieel gewoon.
Ik vind het niet extreem.

Ik moet ook zoveel smeren. Heb een intens witte huiskleur, en verbrand na 5-10 minuten in de zon al. Ik kan zelfs in de schaduw verbranden, en ook nog wel eens terwijl ik heb ingesmeerd.

Ik gebruik factor 50+ of 60

Daarom moet ik in de zomer ook relatief veel kleding aan, en een hoedje op, want mijn hoofdhuid verbrandt dwars door mijn haren heen en mijn oorschelpen ook (tot dikke blaren aan toe).
Ik ben trouwens een jaar of 18 geleden al gestopt met 'obsessief' bruin worden. Je zal me dus niet ergens op een ligbed in de tuin of aan een strand zien liggen bakken. Ik vind het werkelijk doodzonde van mijn tijd en mijn dag. Een 'bak vakantie' ergens aan een costa, griekenland of Turkije is dus echt heel erg niet mijn vakantie. 10 jaar geleden met een vriendin die net vrijgezel was een weekje naar turkije geweest. Na een dag verveelde ik me al het schompus maar zij wilde niks anders dan bakken. Keren en draaien, keren en draaien. Zolang ze maar bruin werd. zonde van de tijd. Nooit maar dan ook nooit meer.
Ik wordt overigens ook gewoon bruin in de schaduw. Dus als het even kan mijd ik die koperen ploert als de pest. Terrasje? Schaduw. Winkelen? Schaduwkant. Maar ik doe nogal veel in de tuin en dan ontkom je niet aan dat ding.
quote:nina1966 schreef op 10 juni 2013 @ 07:55:

Als de zon zo slecht zou zijn hoe hebben wij het als mensheid in godsnaam overleeft al die duizenden jaren in de zon zonder te smeren.

Kanker is iets van de laatste jaren. Vroeger vóór de motor was uitgevonden werkten mannen en vrouwen de hele dag op het land. Zonnebrandcrème kenden ze echt nog niet. Toch hebben we het overleeft zonder aan huidkanker dood te gaan.

Veel te kort door de bocht dit.

Natuurlijk bestonden er wel melanomen. Maar misschien zagen de mensen de veranderde moedervlek over het hoofd (daar werd vroeger geen aandacht aan besteed) en kwamen ze er pas achter als de kanker al was uitgezaaid door andere klachten. Daarnaast ontstaan veel huidkankerplekken pas op middelbare en bejaarde leeftijd. Dat openbaart zich vaak als een schilferende plek die maar niet over gaat. Of een langdurig zwerend wondje. Omdat die huidkankerplekken zo weinig uitzaaien, hadden mensen daar of simpelweg geen erg in of ze werden niet oud genoeg.

Wat je nu ziet (ik heb jaren op dermatologie gewerkt) is dat het aantal patiënten met huidkanker enorm toeneemt. De generaties voor ons die nog wel veel onbeschermd in de buitenlucht werkten en onder de zonnebank gingen, zitten nu met de gevolgen. En ondanks dat de meeste huidkankerplekken gelukkig niet tot nauwelijks uitzaaien, kan het toch vervelende problemen geven. Denk aan kale mannen met hun hele hoofd vol. Of mensen met meerdere plekken in het gelaat.
Om bruin te worden smeer ik gewoon bruin-uit-een-potje overigens, want ik vind bruine benen wél mooi!
Zeg maar Spijker.
Ik smeerde tot voor kort eigenlijk alleen op t strand. Ik heb een getinte huid en verbrandde nauwelijks. Maar door medicijngebruik is mijn huid veel gevoeliger geworden, ook voor de zon. Dus sinds een maand of 3 smeer ik mijn gezicht dagelijks in met factor 50, en de rest van mn lichaam wanneer ik echt de zon in ga langer dan een uur.

Dat ik op deze manier hopelijk ook een oude kop op jonge leeftijd voorkom is een mooie bonus.

Ik vind je niet extreem TO, maar verstandig.
je kunt wel degelijk TE veel smeren hoor!

http://www.nu.nl/gezondhe ... gt-vitamine-d-tekort.html
Zolang jij je aan de KWF richtlijn houdt, is er niks aan de hand.

Hoe zonnen voor genoeg vitamine D?

Moeten we nu wel of niet de zon in om gezond te blijven?

- Stelregel: voor wie regelmatig buiten is, gelden altijd de zonnetips.

- Ga op zonnige dagen tussen 12:00 en 15:00 uur niet lang in de volle zon. Voor de ene huid is 15 minuten onbedekt in de zon genoeg, voor de ander maximaal 30 minuten. Dit is verschillend voor mensen met lichte of donkere huid en voor mensen die veel of juist weinig buiten komen. Check uw huidtype en de bijbehorende adviezen.

- Mensen die gezond eten en regelmatig buiten zijn, hoeven zich geen zorgen te maken dat ze te weinig vitamine D binnenkrijgen.

- Elke dag een kwartiertje buiten is voldoende voor de aanmaak van vitamine D. Tenminste: als hoofd en handen in dat kwartier niet bedekt zijn.

Algemene zonnetips, zo zon je verstandig:

- Geniet van de zon, maar zorg dat de huid niet verbrandt.

- Laat de huid voorzichtig wennen aan de zon.

- Bescherm uw huid: denk aan beschermende kleding, een zonnehoed en een zonnebril met UV-werende glazen.

- Smeer onbedekte huid royaal in met een anti-zonnebrandmiddel met een voor u geschikte beschermingsfactor.

- Herhaal het insmeren elke 2 uur, of vaker bij sterke transpiratie of na het zwemmen en afdrogen.

- Ga niet uitgebreid zonnebaden tussen 12 en 15 uur. Een lunchwandeling van 15-30 minuten is juist wel gezond, voor de aanmaak van voldoende vitamine D.

- Laat zonnebaden en het gebruik van zonneapparatuur over aan mensen vanaf 18 jaar en mensen met huidtype 2, 3 en 4.

- Vermijd de zon en zeker de zonnebank als de huid vreemd reageert met bijvoorbeeld uitslag, jeuk of snelle verbranding. Raadpleeg zo nodig een arts.

- Bij sommige huidaandoeningen helpt UV-straling, bij andere juist niet. Vraag advies aan een huidarts.

- Let op de sterkte van de zon - de zonkracht. Hoe sterker de zonkracht, hoe groter de kans op verbranding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven