Gezondheid alle pijlers

Ben ik te extreem met zonnebrand of anderen te laks?

10-06-2013 00:13 85 berichten
De afgelopen paar dagen heb ik mij standaard na het douchen meteen ingesmeerd met zonnebrand omdat ik wist dat ik toch buiten zou komen en dan was ik meteen goed beschermd. Het komt ook regelmatig voor dat ik niet smeer als ik toch thuis ben en binnen blijf. Als er dan onverwacht een vriendin langs komt en buiten wil zitten of samen de stad in gaan dan geef ik dus altijd aan dat ik eerst mezelf even in moet smeren met zonnebrand en dan krijg ik dus meestal opmerkingen als: "Maar zo lang ben je toch niet buiten?", "Je kunt toch ook in de schaduw blijven?", "Zo wordt je nooit bruin!" en "De zon is niet meer zo fel hoor.".

Ben ik te extreem of zijn anderen te laks met smeren ondanks er volop aandacht besteed wordt aan goed insmeren en er gewaarschuwd wordt voor huidkanker? Ik smeer niet dagelijks in de zomer maar wel op zonnige dagen zoals afgelopen week.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zeer verstandig! Huidkanker ontstaat vaak pas op latere leeftijd en meestal gaat het dan om mensen die de jaren daarvoor vaak onbeschermd in de zon zijn geweest. Vroeger smeerde ik mij ook alleen op het strand in en dan maar één keer. Onlangs had ik een verdacht plekje en dan word je wel wakker geschud hoor. Bij mij was het niets ernstigs, maar een maand later bleek mijn vader een melanoom te hebben. Je kunt maar beter smeren en gezond eten en evt vit D slikken. Huidkanker is niet altijd een kwestie van ff plekje verwijderen. Aan een melanoom kun je doodgaan.
quote:zapppie schreef op 10 juni 2013 @ 00:41:

Ik vind het overdreven om je voor elke stap die je buiten zet, of denkt te gaan zetten, in te smeren. Dus ja in mijn ogen extreem.

Nu ben ik wel weer erg laks. Maar insmeren als je gaat zwemmen of zonnen vind ik voldoende. En zeker even mee naar de stad en je gelijk eerst moeten insmeren? Ja, overdreven. Je doet net of de zon een gruwelijk monster is ?Tja, dit dus.
quote:izalinia schreef op 10 juni 2013 @ 12:07:

[...]

Mag ik je wat vragen GuilettaCapuletti? Denk je dat ik alleen voor jou schrijf? Mijn bedoeling is om andere mensen ook iets over het zonnen te laten weten. Het boek heb ik niet voor jou ALLEEN aangeraden,maar voor de mensen die er geinteresseerd in zijn. Doe het niet,ook goed.

Wat reageer jij aangebrand zeg! Niet nodig! Ja, ik dacht dat je het tegen mij had omdat je steeds op alles van mij reageert. Dus reageer ik daar weer op.

Jij zegt dat het niet voor mij geschreven is, ook prima.
Ik heb een heel licht huidje en sinds ik in Australië de gevolgen van huidkanker heb gezien en er in mijn familie ook al mensen zijn die gelukkig plekjes op tijd vinden ben ik een heel stuk voorzichtiger geworden... het klopt dat er in Australië steeds meer mensen met een vitamine D tekort zijn maar daar beschermen ze meer dan alleen zonnebrandcreme..

Ik heb in Nederland een hele fijne zonnebrandcreme die goed werkt, en niet plakkerig is.. met zonnebrandcreme op wordt je ook wel iets bruin alleen veel langzamer..

Als jij je prettig bij het insmeren voelt, blijf het doen en als anderen het extreem vinden, jammer dan voor hun.. als je ermee voorkomt dat je huidkanker krijgt is dat toch echt het belangrijkste!
Ik vind je wat overdreven, hoewel ik van mezelf weet dat ik te laks ben.

Ok, ik gebruik dagelijks sunblock op mijn gezicht, maar dat komt doordat ik van de zon pigmentvlekken krijg in mijn gezicht en dat vind ik lelijk. Maar meer dan mijn gezicht smeer ik niet in hoor....ook niet op zonnige dagen. Behálve als ik écht een hele dag op het strand ga liggen. Dan smeer ik me eenmalig in met een factor 30. Ik sta er gewoon niet zo bij stil.

Maar om nou daar zo bewust mee bezig te zijn als jij doet....insmeren voor iedere stap die ik buiten zet of mogelijk in contact ga komen met een zonnestraaltje....nee...
Ik smeer alleen als ik echt van plan ben om in de zon te gaan zitten, of naar het zwembad of strand ga. Mijn jongste dochter heeft vaak in het voorjaar al een kleurtje omdat ze veel buiten speelt. Op de bso smeren ze standaard alle kinderen in voor het buitenspelen, maar ik doe dat alleen als we echt de hele dag in de zon zijn (bijna nooit dus). Oudste dochter heeft een heel lichte huid die al verbrandt van een half uurtje in de zon. Zij heeft vanaf de eerste zonnige dag in het jaar altijd een tubetje factor 50 bij zich en smeert meerdere malen per dag. Bruin wordt ze nooit, hooguit gebroken wit na een zonvakantie.
quote:nina1966 schreef op 10 juni 2013 @ 07:55:

Als de zon zo slecht zou zijn hoe hebben wij het als mensheid in godsnaam overleeft al die duizenden jaren in de zon zonder te smeren.

Kanker is iets van de laatste jaren. Vroeger vóór de motor was uitgevonden werkten mannen en vrouwen de hele dag op het land. Zonnebrandcrème kenden ze echt nog niet. Toch hebben we het overleeft zonder aan huidkanker dood te gaan.

O ja joh? Vroeger kregen mensen geen huidkanker? Vertel dat aan mijn opa, die in 1920 op zijn tiende zijn vader verloor aan... precies.

Tuurlijk kregen mensen vroeger ook huidkanker. Als dat gebeurt nadat je zelf kinderen hebt gekregen, dan staat dat duizenden jaren voortplanting totaal niet in de weg. En ga een paar honderd jaar in de tijd terug en mensen herkenden kanker niet, gingen dood aan iets mysterieus. Wil niet zeggen dat kanker ook niet bestond.

Het kan wel goed zijn dat mensen vroeger minder vaak huidkanker kregen, omdat a) ze vaker voor die tijd op jongere leeftijd al aan iets anders doodgingen, b) er nog geen gat in de ozonlaag was en c) ze vaker buiten waren en dus geleidelijk bescherming opbouwden. Maar zelfs al zou het waar zijn dat er vroeger geen huidkanker voorkwam, wat heb je daar nu dan aan? Het komt nu voor en de percentages stijgen gigantisch.

Het is wel zo handig om niet eerst angstvallig alle zon te mijden en dan ineens een strandbakvakantie te houden. Maar het gat in de ozonlaag zit er gewoon, en we worden tegenwoordig ouder maar we willen nog steeds liever geen huidkanker.

En ik ben het er ook mee eens dat het gevaarlijk kan zijn om de zon volledig te mijden, omdat je een tekort aan vitamine D het gevaar op darmkanker en hartziekten vergroot. Maar dat wil nog niet zeggen dat er vroeger geen huidkanker voorkwam. Dat had mijn opa wel kunnen waarderen, vroeger. Dan had hij niet op zijn tiende van school gehoeven om voor het gezin te zorgen als oudste zoon. En mijn overgrootvader had ongetwijfeld ook wel ouder willen worden.

Als je een huid hebt die snel verbrandt dan vind ik het heel slim om veel te smeren. Met zo'n huid krijg je ook al snel genoeg vitamine D. Wie donkerder is kan meer hebben. Simpel.
Extreem check
Ik vind het wel een beetje overdreven ja. Maar wie ben ik om daar over te oordelen.
quote:Beeldig schreef op 10 juni 2013 @ 00:54:

[...]

Vandaar dat het tegenwoordig overal afgeraden wordt zeker?

Er is tegenwoordig gelukkig weer veel meer aandacht voor alle positieve aspecten van zonlicht, in plaats van het jarenlange hameren op dat die enkele negatieve.

Voorbeeld:

http://www.nu.nl/wetensch ... ht-leidt-minder-adhd.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven