Gezondheid alle pijlers

Ben ik te extreem met zonnebrand of anderen te laks?

10-06-2013 00:13 85 berichten
De afgelopen paar dagen heb ik mij standaard na het douchen meteen ingesmeerd met zonnebrand omdat ik wist dat ik toch buiten zou komen en dan was ik meteen goed beschermd. Het komt ook regelmatig voor dat ik niet smeer als ik toch thuis ben en binnen blijf. Als er dan onverwacht een vriendin langs komt en buiten wil zitten of samen de stad in gaan dan geef ik dus altijd aan dat ik eerst mezelf even in moet smeren met zonnebrand en dan krijg ik dus meestal opmerkingen als: "Maar zo lang ben je toch niet buiten?", "Je kunt toch ook in de schaduw blijven?", "Zo wordt je nooit bruin!" en "De zon is niet meer zo fel hoor.".

Ben ik te extreem of zijn anderen te laks met smeren ondanks er volop aandacht besteed wordt aan goed insmeren en er gewaarschuwd wordt voor huidkanker? Ik smeer niet dagelijks in de zomer maar wel op zonnige dagen zoals afgelopen week.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overdreven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sorry, maar ik vind je wel extreem...... Zonlicht doet mij goed. Ik smeer eigenlijk alleen op het strand, al heb ik wel een dagcreme met Uv-filter, maar dat smeer ik alleen op mijn gezicht. Mijn bodylotion beschermd niet tegen zonlicht. Ik ga af en toe onder de zonnebank, zeker in de wintermaanden, omdat ik me dan beter voel. Het licht doet me goed. Ik ben veel buiten (heb een paard die op het land staat) en ben daardoor gezond gekleurd. Ik ben 42 jaar en zie er nog zeer jong uit voor mijn leeftijd, dus je hoeft helemaal geen ouwe kop te krijgen (ik wed dat niemand hier me de leeftijd geeft) :-). Maar ik eet wel gezond (vegetarisch en voornamelijk biologisch), omdat ik denk dat verkeerde en bewerkte voeding veel slechtere dingen met je doet. Denk dat dat gezonder is voor mijn huid, dan veel insmeren tegen de zon. Maar dat is mijn mening (en ervaring).
"Niet de zon is gevaarlijk voor onze gezondheid, maar de chemische stoffen die we smeren om ons te beschermen. De beste huidverzorging is van binnenuit!"

Daar geloof ik ook in, niet de zon is het probleem, maar een teveel aan zon. Niet in de zon gaan liggen bakken, heetste uren vermijden, schaduw opzoeken en hoed op. Zonnebrand heb je alleen nodig als je weet dat je uren zonder voldoende beschutting in de zon moet doorbrengen. Geniet, maar met mate.
Lindelunelente, amen!!
een link

http://www.nu.nl/gezondhe ... komt-huidveroudering.html
Je overdrijf duidelijk. Je mag best even onbeschermd in de zon en dat is juist nodig voor je lichaam.
Ik heb zelf een hele lichte huid en verbrand ook erg snel. Ik weet niet wat jou huidtype is, maar ik geef je groot gelijk dat je voorzichtig bent. Ik was een paar jaar geleden zo erg verbrand (blaren, koorts, etc..) geraakt tijdens een over het algemeen bewolkte dag ( hoge zonkracht), dat ik in de lente, zomer en evt. Herfst mij ook 's ochtends ook zeker insmeer met zonnebrandceme. Wel houdt ik er natuurlijk dan rekening mee met de weersvoorspelling en de zonkracht van die dag. Want verbranden wil ik echt nooooooit meer! En daarbij komt dat het ook nog eens super slecht is voor je huid. Dat je niet bruin wordt wanneer je je insmeert met zonnebrandceme is een fabel. (Tenzij je elke dag smeert met factor 50)
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 10 juni 2013 @ 09:17:

[...]

Veel te kort door de bocht dit.

Natuurlijk bestonden er wel melanomen. Maar misschien zagen de mensen de veranderde moedervlek over het hoofd (daar werd vroeger geen aandacht aan besteed) en kwamen ze er pas achter als de kanker al was uitgezaaid door andere klachten. Daarnaast ontstaan veel huidkankerplekken pas op middelbare en bejaarde leeftijd. Dat openbaart zich vaak als een schilferende plek die maar niet over gaat. Of een langdurig zwerend wondje. Omdat die huidkankerplekken zo weinig uitzaaien, hadden mensen daar of simpelweg geen erg in of ze werden niet oud genoeg.

Wat je nu ziet (ik heb jaren op dermatologie gewerkt) is dat het aantal patiënten met huidkanker enorm toeneemt. De generaties voor ons die nog wel veel onbeschermd in de buitenlucht werkten en onder de zonnebank gingen, zitten nu met de gevolgen. En ondanks dat de meeste huidkankerplekken gelukkig niet tot nauwelijks uitzaaien, kan het toch vervelende problemen geven. Denk aan kale mannen met hun hele hoofd vol. Of mensen met meerdere plekken in het gelaat.Wat je nu ziet in toename is de generatie van bakken op het strand. De generatie van werken is nu 90 of ouder. Die generatie kende het niet of nauwlijks. De bak generatie, die dus nu de problemen tegen komen, die zijn het bewijs. Gewoon is prima, hele dagen op een bedje en draaien is niet goed.
Als ik naar het strand ga, smeer ik 's me ochtends wel in, maar anders niet. Het afgelopen weekend had ik een shirtje en een lange broek aan, dan ga ik toch echt mijn benen, billen en buik niet insmeren. Gezicht wel, maar ik heb sowieso ook dagcrème met factor.
Ik heb een lichte huid en verbrand snel, toch vind ik het een beetje overdreven hoe jij smeert. Als ik weet dat ik uren buiten ben (strand, tuin, zwembad, terras) dan smeer ik me zeker in met factor 30! Maar als ik alleen even lopend een boodschap ga halen of met de hond ga wandelen o.i.d., dan smeer ik me niet in.
quote:nina1966 schreef op 10 juni 2013 @ 11:02:

[...]

Wat je nu ziet in toename is de generatie van bakken op het strand. De generatie van werken is nu 90 of ouder. Die generatie kende het niet of nauwlijks. De bak generatie, die dus nu de problemen tegen komen, die zijn het bewijs. Gewoon is prima, hele dagen op een bedje en draaien is niet goed.Nee hoor. Juist de generatie die buiten heeft gewerkt komt veel op dermatologie nu. Stratenmakers, hoveniers, boeren, bouwvakkers, enzovoorts.
Toch hoor ik van mensen die een lichte huid hebben en vroeg in het voorjaar al in maart even in de zon gaan zitten veel beter tegen de zon kunnen dan vroeger.

Zelf geen last. Bruin makkelijk. Heb huidtype 3. Ik merk ook als ik mij insmeer dat mijn lichaam droger wordt. Als ik mij niet insmeer heb ik dat niet. Ik denk ook dat de ene gevoeliger is dan de ander. Wat me ook opvalt is dat het vooral rossige mensen zijn die huidkanker krijgen. Ken trouwens ook iemand die nooit in de zon kwam en ook huidkanker heeft gekregen.
Wisselende reacties zo te lezen.

Ik heb zelf een heel lichte huid en verbrand best snel en ben als kind ook vaak verbrand geweest omdat mijn ouders ook niet zulke smeerders zijn. Niet leuk om 's nachts niet te kunnen slapen van de pijn. Misschien smeer ik mij daardoor wat sneller in en dan voornamelijk de plekken die in aanraking komen met de zon. Echt zonnebaden doe ik niet, krijg dan binnen een half uur hoofdpijn ook al draag ik een zonnebril en petje.
Nee hoor, ook de makkelijk bruinende mensen krijgen huidkanker. Juist die, omdat die mensen vaak niet goed smeren, omdat ze toch nooit verbranden.
Giulietta, ik denk dat mensen die bruin zijn van zichzelf (zoals ik) wel iets meer kunnen hebben, misschien bedoelt men dat?

Maar ik weet vrij zeker dat als ik me nooit in zou smeren en lekker onder de zonnebank zou gaan eenmaal per week dat dat niet echt goed voor me is alsnog.... Donker zijn betekent niet dat je immuun bent voor huidkanker ofzo?
Dikke bullshit dat meestal alleen 'rossige' mensen huidkanker krijgen. Ik ken er twee die het hebben. De ene is mijn (surinaamse en dus heel donkere) buurvrouw, de ander mijn tante. Tante is altijd bruin en verbrand werkelijk nooit. En dus smeert niet, en dus huidkanker en niet maar 1 plekje. Je hoeft namelijk helemaal niet te verbranden om huidkanker te krijgen.
Onder de groep mensen die veel buiten werken, komt huidkanker veel voor. Bouwvakkers, tuinlieden, stratenmakers etc.

Die cocacolalight-man kan zijn shirt beter aanhouden.

En inderdaad kunnen mensen met een donker getinte huid ook huidkanker krijgen.

Ik vind dat TO helemaal niet overdrijft. goed insmeren blijft belangrijk.
Misschien ook eens het boek lezen

Zonnen mag Han van der Rhee je vind hem vast ergens op internet

Trouwens ik zeg niet dat ALLEEN rossige mensen het alleen hebben,maar het valt me op dat de mensen die ik ken en huidkanker hebben gehad vaak rossig zijn. Ook donkere mensen kunnen het krijgen,maar jij en ik ook.

Er zijn ook mensen die genezen door de zon zoals eczeem of andere huidziektes. Lees het boek maar eens van Zonnen mag. Hijzelf heeft ooit meegeholpen aan de hype dat zonnen slecht zou zijn. Je moet een middenweg vinden. Want ook anti zonnebrand cremes kunnen huidkankers veroorzaken.

http://www.atv.be/item/zonnen-mag

http://kassa.vara.nl/radi ... /zonnen-mag-weer/speel/1/
quote:yellowlove2punt0 schreef op 10 juni 2013 @ 11:29:

Giulietta, ik denk dat mensen die bruin zijn van zichzelf (zoals ik) wel iets meer kunnen hebben, misschien bedoelt men dat?

Maar ik weet vrij zeker dat als ik me nooit in zou smeren en lekker onder de zonnebank zou gaan eenmaal per week dat dat niet echt goed voor me is alsnog.... Donker zijn betekent niet dat je immuun bent voor huidkanker ofzo?

Immuun zijn voor huidkanker kan niet. Maar donker getinte mensen kunnen inderdaad wel meer zon 'hebben' dan licht getinte mensen. Alleen ook bij hen komt huidkanker voor.

Ik had het zelf over mensen die zich niet zo snel insmeren omdat ze nooit verbranden en gelijk bruin worden. Maar ook door alleen te bruinen loop je risico op zonschade. Je hoeft niet perse te verbranden, dat is een misverstand.
Genezen van eczeem doe je niet hoor, was het maar zo! Ik heb er zelf ook last van, al mijn hele leven. En inderdaad, zon en zee hebben een verlichtend effect op mijn eczeem, maar genezen doet het niet.

Maar goed, ik ben het helemaal met je eens dat je een middenweg moet zoeken. Daar heb ik het boek niet bij nodig, ik heb redelijk veel scholingen over dat onderwerp gehad en ook daar hoor je voors en tegens. De reacties van degenen die de scholingen gaven (o.a. een lichtfysicus) waren vooral: je kan beter voorzichtig zijn en je goed blijven insmeren. In Nederland loop je als licht getint persoon niet zo snel een vitamine D tekort op, alleen als je in een flat in de stad woont en nooit buiten komt.
Ja ik weet dat het voor sommige aandoeningen zon kan helpen en dat er in zonnebrand ook rotzooi zit wat misschien niet altijd goed is voor de huid maar toch. Ik heb in de zomer juist vaker last van mijn eczeem dan in de winter. Gelukkig heeft de huisarts vorige zomer wat extra's voorgeschreven zodat ik nog genoeg heb voor deze zomer.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 10 juni 2013 @ 11:58:

ik heb redelijk veel scholingen.Mag ik je wat vragen GuilettaCapuletti? Denk je dat ik alleen voor jou schrijf? Mijn bedoeling is om andere mensen ook iets over het zonnen te laten weten. Het boek heb ik niet voor jou ALLEEN aangeraden,maar voor de mensen die er geinteresseerd in zijn. Doe het niet,ook goed.
Hm, ik zit dit topic met gemengde gevoelens te lezen.

Ik weet dat je jezelf moet beschermen tegen de zon maar ook dat de zon een gunstig effect kan hebben mbt het aanmaken van bepaalde vitamines.

Zelf smeer ik mijn gezicht sowieso elke dag in met een hoge factor.

Mijn armen, nek en schouders met een iets lagere factor maar smeren doe ik wel!

Persoonlijk vind ik het dus niet overdreven van TO.
Een collega van mij heeft huidtype 4, ze is echt donker, zwart haar en bruine ogen. En huidkanker. Dus ja..
Veels te extreem. Je hebt zonlicht nodig voor je gezondheid. Het is de beste bron voor vitamine D3, dat absoluut essentieel is.

De meeste Nederlanders hebben een te laag vit D gehalte. Een goed vit. D gehalte is goed voor het immuunsysteem, er is een link met MS, en vele soorten van kanker, hoe hoger de vit D waarde hoe kleiner de kans op die ziekten.

Factor 10 zonnebrand vermindert de aanmaak van vit D met 98 %, hoger dan 20 betekent totaal geen aanmaak meer.

Zorg dat je in in het zomerse halfjaar iedere dag tenmisnte een half uur direct zonlicht op je huis krijgt, op momenten dat de zon neit te laag aan de hemel staat. Als je dat halfuur nou niet iedere dag om 1 uur 'smiddag achter elkaar pakt, dan verbrand je heus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven