Help een auto voor twee personen met baby

28-08-2025 11:19 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een baby op komst willen we graag een auto aanschaffen. We wonen in de stad en missen een auto nu niet veel, hebben deze ook niet nodig voor werk bv. We verwachten dus ook niet dat we hem heel erg veel gaan gebruiken. Maar omdat het met een baby wel erg praktisch is, toch een auto.
Ik merk dat ik geen inschatting kan maken van wat ‘nodig’ is qua ruimte en andere eisen. We geven allebei niet om hoe de auto eruit ziet of om fancy snufjes, eisen zijn vooral dat het praktisch is en liefst zuinig.
We komen dan uit op bv een Citroën C3 of een Renault Clio. Wat denken jullie, is zoiets een goede keus met baby of verkijk ik me totaal op (het gebrek aan) de ruimte?
Ik had een kleinere auto met een baby. Maar veel mensen kopen een station, omdat ze denken dat ze die ruimte nodig hebben. Bij een kleinere auto is de kreukelzone natuurlijk beperkter.
In principe kan elke auto met een achterbank met een baby.
Si abra la puerta hay lobos.
Ja, elke auto kan natuurlijk.

Maar misschien wil je wel een buggy meenemen in de auto? Daar zou ik wel rekening mee houden. En ook met eventueel een tweede kind.
Ligt eraan waarom je die auto wil. Wil je verre, al in Frankrijk ofzo, vakanties gaan rijden, dan is een grotere auto prettiger. Wij hadden een Opel Corsa bij de eerste en dat was prima.
Ook kleine auto's kunnen best, wij hadden een daihatsu sirion 2, dat paste makkelijk met 2 kinderen, spullen en buggy/wandelwagen.
Wel wat klein voor de zomervakantie (kamperen dus tent moest ook mee) maar toen hadden we een auto gehuurd.
Bij de eerste baby hadden we trouwens helemaal geen auto.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Ik zou vooral gaan voor een auto met easyfix. En verder kom je overal wel mee weg.

Ik had een 107, dat was wel echt klein, maar daar hoefde de kinderwagen ook niet in mee. Maar als je een kinderwagen onderstel koopt die klein opgevouwen kan worden, dan past hij zelfs daarin.

Uiteindelijk ben ik overgestapt naar een Golf, want ik vond het gedoe om de boodschappen steeds op de achterbank te zetten, maar dat heeft weinig te maken met een baby ;-).

Wel zou ik voor een 5-deurs gaan. Want gedoe met stoelen die naar voren moeten wil je niet.
Wij hebben op dit moment een Daihatsu Siron met 2 kinderen (4 en 1,5 jaar). De kinderwagen past in de kofferbak nu het zitgedeelte erop zit. Toen we voor de jongste nog de wagenbak gebruikten had mijn man nog een lease auto van zijn werk en deze was groter. Dit zou nu in de Daihatsu wel een uitdaging worden als we met z'n 4en weggaan. Dus het is wel handig om daarop te letten. Verder voldoet de auto nu prima in het dagelijks leven qua ruimte.
Ik zou sowieso iets met 5 deuren ipv 3 doen, maar verder zou een Citroën c3 ook moeten passen. Kijk vooral ook naar de beenruimte op de achterbank. Wij hebben vorig jaar een nieuwe auto gekocht en er zat echt veel verschil in beenruimte terwijl de auto’s zelf even groot waren.

Onze auto is ongeveer zo groot als een Citroën c3 en we zijn met z’n 4en waaronder 1 autostoeltje achteruit. Voor vakanties kunnen we nog een dakkoffer kopen maar tot nu toe hebben we dat niet nodig gehad.

M’n zusje had haar baby ook vaak achteruit in een Ford Fiesta. Ik moet wel zeggen dat we allebei een kleine kinderwagen hadden. We gebruikten de Babyzen yoyo dagelijks. Ik heb ook een Joolz Geo in een ruime station wagon gehad maar als ik die meenam dan pasten de boodschappen er amper bij. Die Joolz zou nu echt niet in onze auto passen, maar hij is ook heel log.
Waarom niet een deelauto? Als je in de (grote?) stad woont en bijna nooit een auto gebruikt, is dat veel minder gedoe. Kun je ook een grotere kiezen als het een keer nodig is. Wij hebben de auto juist verkocht toen we kinderen kregen.
Elsy schreef:
28-08-2025 11:33
Ik zou sowieso iets met 5 deuren ipv 3 doen,
Dit. Wij hadden een 3-deurs toen we de oudste kregen. Familielid voorspelde dat het niet lang zou duren voordat we hem in zouden ruilen. Ik dacht dat het prima kon. Hij heeft gelijk gekregen..
Paaytje schreef:
28-08-2025 11:42
Waarom niet een deelauto? Als je in de (grote?) stad woont en bijna nooit een auto gebruikt, is dat veel minder gedoe. Kun je ook een grotere kiezen als het een keer nodig is. Wij hebben de auto juist verkocht toen we kinderen kregen.
Zo doen wij het, hebben ca. 6-8 keer per jaar een auto nodig voor familiebezoek. Rest doen we op de fiets of met ov. Gaat prima al is het nu kind ouder wordt wel een heel gesleep met een zwaar autostoeltje.

Mijn man is lang en als hij rijdt past er in veel kleinere auto's geen tweede kinderstoeltje achter. Dat is wel iets om op te letten als jullie een wens voor meer kinderen hebben. En inderdaad vijfdeurs.
Een baby past in elke auto, waar maak je je druk om.
Als je de auto niet heel veel gaat gebruiken is dan misschien een deelauto zoals Paaytje ook al zei, meer iets voor jullie?
Ik heb met 1 baby/kind jarenlang prima tevreden rondgereden in een Peugeot 107. Daar kan verrassend veel in.

We zijn er alleen nooit mee op vakantie geweest.

We hadden een kinderwagen uitgekozen die klein opvouwde. Toen ze nog in de kinderwagenbak moest, klapte ik de ene helft van de achterbank plat. Daar kon de bak liggen.

Ik heb ook wel eens én kind én een grote kerstboom erin vervoerd.

Volkswagen up is ook heel praktisch trouwens. Die heb ik wel eens gehuurd. Mijn gigantische koffer met spullen voor 3 personen paste prima in de achterbak.
dropdrop wijzigde dit bericht op 28-08-2025 12:16
0.45% gewijzigd
Pioen00 schreef:
28-08-2025 12:01
Als je de auto niet heel veel gaat gebruiken is dan misschien een deelauto zoals Paaytje ook al zei, meer iets voor jullie?
maar tja, zo'n baby wordt snel groter he?
en om nou bij elke groeispurt een nieuwe auto te moeten kopen
Inderdaad 5 deurs. Een Clio vind ik trouwens nog verrassend ruim, maar inderdaad belangrijk om te kijken hoe je uitkomt met kinderwagen. Maar Clio zou geen probleem moeten zijn.
tortelduif schreef:
28-08-2025 11:55
Zo doen wij het, hebben ca. 6-8 keer per jaar een auto nodig voor familiebezoek. Rest doen we op de fiets of met ov. Gaat prima al is het nu kind ouder wordt wel een heel gesleep met een zwaar autostoeltje.

lijkt mij ook, maar beetje afhankelijk van TO"s situatie
Ga je de auto vaker nodig hebben? ook voor wat meer dagelijks gebruik?
Of gaat het enkel om vakanties? familie etc?

Ik vond zelf mijn auto wel echt een enorm gevoel van vrijheid, met baby
Veel meer dan fiets of wandelen
tortelduif schreef:
28-08-2025 11:55
Mijn neef heeft een lichtgewicht autostoel die je zelfs kunt inklappen, zag er heel handig uit!
Pioen00 schreef:
28-08-2025 12:01
Je hebt passen en passen. Over passen gesproken: kijk vooral of jullie allebei goed voor de maxicosi kunnen zitten. In een kleine auto met twee lange mensen kan het zomaar zijn dat je niet lekker zit als bijrijder en/of bestuurder met een maxicosi op de achterbank.

Of een deelauto werkt is afhankelijk van hoe vaak "niet zo vaak" is. Gebruik je de auto eens per week, per maand of nog minder vaak? Wij gebruikten altijd een deelauto, maar met kind was dat toch minder ideaal. We gingen vaker op familiebezoek (1-3x per maand en niet OV-vriendelijk) en tot 1 jaar* konden we niet met ons kindje op de fiets. We pakten dus ook de auto voor alles wat buiten loopafstand was of slecht bereikbaar met OV en dat was meer dan we vooraf hadden ingeschat. Er was een altijd wel eentje beschikbaar binnen 5 minuten lopen, maar er moest altijd iemand de auto gaan halen (ben je dus al 10 minuten verder) en als je alleen bent dan moet je al je spullen naar de auto slepen.

* Al kan een baby al eerder mee met een (bak)fiets met maxicosi-houder.
Als het incidenteel is en je wilt niet kamperen (of kunt daarvoor een andere auto lenen/huren) past alles. Ik had een Toyota Aygo met twee kinderen, ook vakanties mee gedaan inclusief duo wagen mee. Dan zaten er wel spullen bij hun voeten en in het midden tussen hen in, maar het paste prima.
Waar wil je de auto voor gebruiken? Hoe vaak wil je de auto gebruiken? Hoe zit het met parkeerruimte?

Denk aan een deelauto. Wanneer je een auto weinig gebruikt is dit voordeliger, auto bezit is erg duur.
Ga je elk weekend met wandelwagen, veel bagage weg, dan heb je een ander type auto nodig dan wanneer je met z'n drietjes naar de familie wilt gaan zonder veel bagage.
Houd rekening met een eventuele wens voor een 2e kindje. Een auto die nu net aan goed is voor 1 kindje kan dus al te klein zijn als je nog een kindje krijgt.

Houd er ook rekening mee dat als je 2 kindjes achterin hebt zitten, er misschien niet iemand meer tussen past. Dat probleem hebben wij.

Denk verder goed na over waar je de auto voor wilt gebruiken. Bij autovakanties zit de auto ook vol met spullen. Eventueel dakkoffer.
De baby past er wel in, maar ik zou ook even kijken of de kinderwagen er lekker in past. En of er isofix in zit, dus niet te oud. Maar mijn auto uit 2009 heeft dat ook al.

Ik heb zelf wel een driedeurs en die spaarzame keer dat er een klein kind in vervoerd wordt, is dat wel proppen en onhandig. Dus zeker voor een vijfdeurs gaan.
Auto's zijn zo verschrikkelijk duur. Ik wou dat wij er van af konden..... Maar goed, mijn partner rijdt elke dag naar zijn werk, behalve de dag dat ik hem gebruik om naar mijn werk te rijden.....

Wij hebben lang een renault Clio gehad. Vanaf dat mijn oudste werd geboren tot 2 maanden geleden. Ik vond dat over het algemeen prima, ja, met de wandelwagenbak in de auto was het wel vol, maar op dat moment kun je achter de voorstoelen nog best veel spullen kwijt.

Als we op vakantie gingen hebben we de eerste jaren de auto van mijn ouders geleend, gewoon omdat het dan minder tetris bouwen was met onze spullen. Maar we zijn vorig jaar voor het eerst 10 dagen weggeweest met onze eigen auto en het was goed nadenken over wat je meeneemt en hoe je het inpakt, maar dan wil dat ook best.
Dank voor de reacties!
We verwachten dat we de auto wekelijks zullen gebruiken, voornamelijk voor familiebezoek, uitstapjes etc. Voor vakanties denken we m ook te gaan gebruiken, maar we zijn geen kampeerders.
Wens voor een tweede is er inderdaad ook.
Vijfdeurs lijkt me inderdaad zeker praktisch.
Deelauto heb ik ook aan gedacht, maar dat lijkt me zoals amaryllis zegt, toch minder praktisch. Ook is dat nog vrij duur hier, de extra kosten voor een eigen auto hebben we er wel voor over.
Lila-Linda schreef:
28-08-2025 12:12

Ik vond zelf mijn auto wel echt een enorm gevoel van vrijheid, met baby
Veel meer dan fiets of wandelen
Dat kan ik me zeker voorstellen. Ik denk ook dat als je er eenmaal een hebt, je hem vaker gaat gebruiken en meer het gevoel krijgt er een nodig te hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven