Borstvoedingsvragen (deel 3)

13-05-2012 09:59 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen (deel 2)
Oh en een tandje minder kan zeker intussen. Ik zou dat alleen zoeken in minder voedingsmomenten, niet in minder voeding geven (in milliliters dus). (Misschien toch langs de lactatiekundige die ik je in je andere topic aanraadde?)
Vast wel, het is ook een heel logische leeftijd om langzaam naar meer vaste voeding te gaan. Je bent ook thuis met je kinderen toch? Dan zijn de stapjes ook veel kleiner dan wanneer je met een wel/niet kolven op het werk dilemma zit.

Alleen ben ik er altijd wel voor om eerlijk te zijn als ik ergens advies in geef, voor je het weet geef ik een verkapt afbouwadvies in het bv-topic.
Ik ben niet van plan om over te stappen naar poedermelk, Beeldig. Dat gaat ook niet, hij weigert de fles.

Alleen het aantal voedingen mag naar beneden van mij, ook overdag.

Ik zat op zo'n 12 voedingen per etmaal, soms wel meer. Dat is al minder omdat het 's nachts nu goedgaat.

De rest van je bericht neem ik mee, bedankt!
Hier zat er trouwens nog wel wat tijd tussen met meer vaste voedsel gaan eten en ook echt minder bv drinken. Ze heeft het een tijdje naast elkaar gedaan (dus en flinke hoeveelheden voedsel en een liter bv per dag).
Ja, afbouwen in aantal keren aanleggen lijkt me verstandig ja, dit sloopt je. Met andere melksoorten zou ik voorzichtig zijn, rijstemelk is bijvoorbeeld geen volwaardige melkvervanger en voor zover ik heb begrepen is notenmelk dat ook niet. Dat je het voor jezelf gebruikt om toch een melksmaak te hebben, lijkt me prima. Maar voor een kind met een groeiachterstand zou ik er niet op overstappen, simpelweg omdat er te weinig voedingsstoffen in zitten in vergelijking met moedermelk of poedermelk.
Oh, de baby heeft geen groeiachterstand hoor, gelukkig niet. Dat is mijn andere zoon.

Ik stop ermee voor vandaag. Welbedankt, ik lees morgen nog eens alles rustig door.

Welterusten allemaal!
Even juichen hoor, L is 9 dagen oud en 370 gram boven geboortegewicht!
Wauw, Pucker, dat is fantastisch! Echt slagroom dus.
quote:Pucker schreef op 14 juni 2013 @ 21:53:

Anky en als je de druppels mengt met borstvoeding? Misschien een beetje met de hand afkolven en daar doorheen doen?Nee, dat helpt ook niet. Ook wel door een fles moedermelk gemengd, maar dat ging ook mis. Al was dat wel in een periode dat hij sowieso erg spuugde. Gelukkig is dat hele heftige spugen nu afgenomen. Ik denk dat ik een fles met druppels weer eens ga proberen (en ik neem hem maar veel mee naar buiten).
Anky, anders toch eens informeren bij de huisarts of die nog alternatieve methodes van toedienen weet?

Wie weet is het in tabletvorm en dan vergruizen en door een papje heen?
Meryan wat heftig en herkenbaar....

Mijn zoontje van (morgen ) 1 had ook KMA waar we met 5 maanden pas achter kwamen. Héél veel clusteren, em héél veel nachtvoedingen waren aan de orde van de dag/nacht. Hij had daarbij eczeem en een loopneus, veel buikpijn en harde ontlasting....

Ik ben volledig koemelk- en kippenei vrij gaan eten. Dus niet alleen zichtbaar, maar ook "onzichtbaar" om duidelijk te kunnen zien waar het "probleem" lag. Ik stond op het punt om ook noten en soja te laten staan maar ben toen begonnen met zelf brood bakken. Dat was dus het laatste beetje melk waar hij last van had!

Ik deed mijn boodschappen bij de Lidl en AH en zij hebben op alle eigen merk allergie info staan (jumbo ook wel) Zoon vond hier zelf gebakken brood juist erg lekker en vooral zo puur mogelijk koken, zonder pakjes en zakjes want in veel E nummers zit melk verwerkt.

Het aantal voedingen neemt hier nog maar mondjesmaat af, heb er meestal nog 6-8 waarvan 2 in de nacht (of meer ) en het is loeizwaar hier nog een peuter van 3.

Inmiddels lijkt hij over zijn KMA heen gegroeid en ben ik van mijn dieet af. Ik slikte trouwens bij mijn dieet de multi vitamine Energy van Supradyn (vrij van koemelk, ei en soja)
Anky als ik dat zo hoor zou ik gewoon elke dag flink naar buiten gaan met je kleintje, het is nu mooi weer. En dan over 2 maanden weer eens naar druppels kijken. Het klinkt mij in de oren of het middel erger is dan de kwaal.
Hallo dames, ik kom even hier posten om te kijken of jullie me kunnen helpen. Ik weet niet of mijn vraag hier mag, aangezien dit topic over borstvoeding gaat en mijn vraag ook een beetje over kunstvoeding, maar ik neem het risico.

Mijn zoontje is nu precies 4 maanden en ik geef hem ook al 4 maanden volledig borstvoeding. Dit gaat prima, we zitten nu op 5 voedingen per dag. Ongeveer om de 4 uur drinkt hij en na 11 uur 's avonds slaapt hij lekker door tot 7 uur.

Ik ben nu sinds een week bezig met de voeding van 3 uur in de middag af te bouwen. Ik vind het kolven op mijn werk niet zo fijn en voel me niet prettig bij voeden in het openbaar. Dit heeft als gevolg dat ik vaak een beetje aan het klooien was met die voeding van 3 uur. Ik wil voorlopig de andere voedingen wel zelf blijven geven. Kan dit volgens jullie?

Ik heb nu nog een aardige voorraad bv in de vriezer en qua kolven kolf ik ook vaak voor meer dan 1 voeding dus voorlopig heeft hij om 3 uur borstvoeding uit de fles. Maar nu komt mijn echte vraag. Als ik geen voorraad meer heb dan zal ik toch een keer over moeten op kunstvoeding. Welk merk / welke soort is dan volgens jullie het beste? Biologisch? Hypo allergeen? Ik wil de overgang voor hem en zijn darmpjes graag zo soepel mogelijk laten verlopen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen zodat ik nog een paar maanden fijn door kan met borstvoeding maar dan gecombineerd met flesvoeding.
Gefeliciteerd met je zoontje en wat fijn dat de BV goed loopt!

Normaal gesproken is het een kwestie van vraag en aanbod. Als je de vraag van 15:00 weg neemt, zal het aanbod ook afnemen. Dat wil je immers ook, want je wil graag afbouwen. Meestal is de productie rond de 9/10 maanden pas gestabiliseerd.

De kans bestaat dat je productie gaat teruglopen. Hoeft niet, maar kan wel. En misschien kun je nog een tijdje de ochtend en avond voeding blijven geven. Hou er wel rekening mee dat het afbouwen op deze termijn snel kan gaan.

Ik heb geen ervaring met flesvoeding maar begrepen dat Friso wat zoeter smaakt en qua smaak dus dicht bij BV komt. Ik zou voor de overgang voor hypoallergeen kiezen.
Lca, in aanvulking op zuster, let goed op als je gaat afbouwen of je kind bij de andere voedingen wel genoeg blijft hebben aan de borstvoeding. Zeker als je eenmaal meer dan een voeding hebt afgebouwd kan het soms heel snel gaan met je productie. Dat kun je bijvoorbeeld merken als je kind ontevreden blijft na een voeding of in de nacht weer extra om voedingen gaan vragen.

Ook zonder voldoende melkproductie kun je trouwens borstvoeding blijven geven als je dat wilt, alleen geen je dan geen volledige voeding maar bijvoorbeeld een beetje voor het slapengaan, om te troosten of voor de gezelligheid.
ik geef zoon nu 14 maanden bv en gaat helemaal prima. merk alleen wel dat mijn omgeving het vreemd en raar gaat vinden en mij eigenlijk aan het pushen zijn om te gaan stoppen nu trek ik mij hier niks van sterker nog door zulke opmerkingen wil ik eigenlijk alleen maar langer door gaan

maar herkennen jullie dit?hoe gingen jullie hier mee om?
Jacjac ik vertelde steeds minder dat ik nog voedde. Toen ik stopte waren er volgens mij niet veel mensen die toen wisten dat ik nog voedde. Op een gegeven moment gaan mensen er niet meer vanuit dat je nog voedt.

Dames hoe slecht is een speen? L heeft wat last van krampjes en zuigt dan graag op m'n pink. Een speen zou dan wat handiger zijn. Is een speen anders dan een pink?

Edit:

Ik heb een beetje gegoogled en ik vrees een beetje voor overproductie. Ik geef meestal maar 1 borst, ze voelen nooit leeg, ik lek, L heeft last van krampjes en hij groeit als een malle. Allemaal tekenen van. Maar ik durf er niet echt iets mee, wat als het niet zo is en ik ga blokvoeden. Straks help ik m'n productie om zeep. Bij R heb ik wel een hele tijd aan blokvoeden gedaan trouwens, maar dat was later. Niet na 2 weken al. Ik hoop dat het gewoon langzaam minder wordt.

Oh nog iets. L hapt aan, tot de tsr, dan verbreekt hij het vacuüm, en dan na een tijdje hapt hij weer aan. Ondertussen is dan m'n halve shirt nat hij drinkt dan wel een beetje van wat er dan langs z'n mondje loopt. Het lijkt er ook wel op dat hij daarna ook niet heel goed het vacuüm houdt. Maar als de melk zo makkelijk stroomt is dan voor hem natuurlijk ook niet noodzakelijk, wel lastig dus voor lucht wat mee komt.
:( Button is te veel afgevallen (7 prcent) en ze willen eigenlijk dat ik ga bijvoeden. Bij 10 procent moet ie naar t ziekenhuis?! Op advies van de lactattiekundige doen we nu bloot op bloot, en dan hoop ik dat de productie snel aantrekt en hij goed gaat drinnken. Iemand nog meer tips?
Allis, gefeliciteerd!

Als eerste zou ik beginnen met wisselvoeden en borstcompressie. Op de site van het moedermelknetwerk kun je veel tips vinden.

Bijvoeden kan met gekolfde melk he? Heb je al een kolf in huis? In overleg met de lk zou je alvast kunnen beginnen met nakolven na een voeding. Heeft de lk al wel naar aanhappen e.d. gekeken? Huidcontact is sowieso goed.

Pucker, als de bv verder goed loopt kan een speen bij overproductie een goed hulpmiddel zijn. Vraag anders madieken even, die heeft het geloof ik uitgezocht.
Ik heb 24 uur bijgevoed met kunstvoeding omdat m'n zoontje hogerkoorts kreeg. Daarna gewoon weer volledig borstvoeding. En nu, een jaar later nog steeds borstvoeding
Allis wat een gedoe he. Hier dreigden ze ook met bijvoeden. Ik heb toen ook 'moeten' kolven, kwam echt een inieminie beetje uit, 2 lepeltjes. Maar mijn voeding kwam snel op gang. En L was niet zoveel afgevallen de eerste dag. Ik zou ook bijvoeden met je eigen melk voor zoveel als dat kan. Sterkte, ik vond het vervelend dat ze zich er zo mee gingen bemoeien (bij mij al nog voordat hij überhaupt gewogen was)
Ja hier ook, voordat hij op de weegschaal lag al een "voorbereidingspraatje" over kv. Hij ligt nu bloot op bloot maar slaapt alleen maar... Lijkt oook last van zijn darmen te hebben, kreunt en laat stinkscheten. Ik heb eigenlijk prima vertrouwen in mijn bv, twee lepeltjes is 10 ml, een hele voeding op deze leeftijd. Dat rolt er onder de douche al uit. Dus als het moet kolf ik dat wel. Alleen, hij moet het wel gaan opdrinken...
Allis, gefeliciteerd! Wat jammer dat Button is afgevallen, maar goed om te lezen dat je er al een LK bij hebt. Bijvoeden zal in het begin maar weinig zijn, dus misschien is met de hand wat afkolven al genoeg?

Pucker: Normaal gesproken is aanleggen aan de leegste borst eerste keus, maar bij overproductie gaat dat niet. Ik heb het in ieder geval nooit voor elkaar gekregen. Bulletje heeft gelukkig minder zuigbehoefte dan monster. Monster had daarom wel een speen, Bulletje alleen heel af en toe.

Ik heb zelf niet zoveel moeite met de speen eigenlijk, omdat het bij overproductie wel een heel handig middel kan zijn. Ik heb zelf met de speen wel gewacht tot ze vier weken waren, ivm mogelijke tepel-speen verwarring (al is het bestaan daarvan inmiddels omstreden) en vanwege het goed op gang komen van de borstvoeding. In de eerste periode is vaak aanleggen belangrijk. Een beetje overproductie is in deze periode normaal, en kan zich ook 'vanzelf' herstellen. Het is mij niet helemaal duidelijk uit de informatie die ik kan vinden hoe lang die 'eerste periode' duurt. Voor de veiligheid heb ik zelf daarom maar 4 weken aangehouden, maar dat is niet echt ergens op gebaseerd. Misschien kun je een vrijwilliger van LLL of VBN bellen om te overleggen?

Over overproductie: dat sucks. Je L klinkt wel heel slim, met zijn loslaten Heeft Bulletje ook een tijdje gedaan. De TSR is dan te hard, en dat laten ze weglopen. Heel fijn, want als ze er tegenop proberen te drinken dan gaan ze sputteren en spugen (die twee van mij in ieder geval). Je kunt ook even helemaal loskoppelen, de eerste melk weg laten lopen in een doekje (of bakje), en dan goed aan laten happen. Baby's die in het begin gewoon onder de tap konden hangen voor hun melk, kunnen later als ze er iets voor moeten doen wat lui geworden zijn. Goed aanhappen en netjes drinken is dus ook voor deze baby's wel belangrijk, al zullen ze heus genoeg melk krijgen.
Hier werden die 2 lepeltjes er gewoon ingegoten, terwijl hij sliep, net als de vitamine druppeltjes zeg maar. Ik moest L ook wel echt actief aan het drinken houden, voetje kriebelen, mutsje af, onder het kinnetje, soms een beetje borstcompressie. Na een paar dagen ging dat al een stuk beter. En ik ben op dag 2 ofzo om de 2 uur gaan voeden in plaats van om de 3, omdat hij zo kort dronk.
Allis, je schrijft dat je wel melk hebt, hapt Button wel goed? Zie je hem goed slikken (mond open, pauze, mondje dicht)? Zou het kunnen dat hij niet effectief drinkt? Tongriempje al nagekeken?

Heb jij misschien een infuus gehad tijdens de bevalling? Dat kan het geboortegewicht beïnvloeden namelijk.

Bijvoeden met eigen melk zou eerste keus moeten zijn. Wat stom dat ze niet eens over die optie zijn begonnen, maar meteen kv hebben geopperd. Ik ben ten alle tijden voor vrije keus van de ouders, of die keus nou bv of kv is, maar je kunt alleen een keuze maken als je weet dat er een keuze is. Nu krijg je het gepresenteerd alsof kv de enige optie is, en dat is niet zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven