Toch maar Wajong?

16-06-2013 19:14 408 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn leven lang al last van angstklachten. Als kind was ik al erg neurotisch en teruggetrokken, wat er toe leidde dat ik jarenlang ben gepest. Dat de angstklachten versterkt zijn door het pesten betwijfel ik niet. Echter heb ik er nu nog steeds last van. Ik loop bij een psycholoog en slik medicatie (antidepressiva) na een heftige depressie. Mijn diagnose is dan ook officieel een angststoornis.

Toch heb ik het nog best ver geschopt. Ik heb een universitair diploma behaald. Nu begint echter het gewone leven en ik ben doodsbang. Ik heb namelijk geen studie gedaan waar je echt meteen mee aan de bak komt, maar juist een studie die anderen als "pretpakket" zien. Ik heb ervan genoten, maar nu.. ik heb er niet veel aan. Vanwege mijn klachten heb ik mij vooral gefocust op het halen van mijn studie, waardoor ik maar heel weinig werkervaring heb. Ik was een stage gaan doen maar dat ging zo slecht dat ik maar gestopt ben.

Inmiddels durf ik niets meer. Ik heb wel een idee welke kant ik op wil, maar overal vragen ze ervaring of ze hebben andere eisen waar ik niet aan voldoe. Ik kan mij wel voor de kop slaan dat ik geen rechten op economie gestudeerd heb... Eigenlijk zou ik gewoon een uitzendbureau moeten bellen, maar vorig jaar ben ik langsgegaan bij een van de velen en daar ben ik toen ontzettend afgesnauwd. "We hebben een site, solliciteer daar maar"' werd er gezegd. Terwijl ik niet eens precies weet waar ze nou iemand als ik zouden zoeken... Ook heb ik aan studiegenoten rondgevraagd wat zij deden en sommigen gaven mij wat tips, maar ik durf er niet achteraan te gaan. Ik heb het idee dat niemand mij uberhaupt een kans gaat geven. Immers, ik heb mijn stage ook al verprutst. Ik heb vaak de gedachtes dat ik waardeloos ben en niks kan.

Ik heb echt het idee dat ik nu in het diepe gegooid ben en mijn klachten houden mij tegen om actie te ondernemen. Ik bespreek dit wel om de zoveel dagen met een psycholoog, maar echt wijzer word ik er ook niet van. Toen ik haar vroeg wat ik het beste kon doen, zei ze dat ik naar het jongerenloket moest. Een blik op de site laat zien dat het zo'n site is voor mensen zonder diploma's. Een baantje als schoffelaar kan ik ook wel vinden, maar iets op mijn niveau, dat is waar het om gaat.

Op dit moment ben ik zo aan het malen en piekeren, dat ik mij soms afvraag of het uberhaupt gaat lukken... Ik twijfel dan ook meer en meer of ik niet maar gewoon een Wajong moet aanvragen. Ik loop al sinds mijn 10e bij pscyhologen dus het moet te bewijzen zijn, toch?
quote:Beeldig schreef op 17 juni 2013 @ 19:10:

Lilliangisch, waar heeft je psycholoog die "wijsheid" vandaan? En waarom heb je niet MEE zelf gebeld? Ik heb geen autisme en geen lagere intelligentie (wat dat ook moge zijn), en tóch ben ik uitmuntend geholpen door MEE. Het is ronduit onjuist wat je psycholoog zegt, en als je MEE zelf even gebeld had, hadden zij je dat ook kunnen vertellen.

Dus húp, morgen Stichting MEE bellen en daar je probleem voorleggen. Zij zijn júist voor mensen zoals jij (en ik). Ze zijn er voor mensen met beperkingen door een ziekte of stoornis, om die te helpen mee te blijven draaien in de maatschappij. Ongeacht welke ziekte of stoornis dat is.Waar heb jij dan wel last van? Ik weet niet waar zij dat van heeft maar ik zit bij een grote stichting dus ik neem altijd aan dat zij gelijk heeft omdat ze contact hebben met allerlei mensen.
quote:calenzia schreef op 17 juni 2013 @ 19:11:

Misschien is dat dan een extra motivatie om op zoek te gaan naar werk, eventueel als zelfstandige waarbij je bijv vanuit huis aan opdrachten werkt. Benader uitgevers, zoek op internet naar opdrachten (bijv Odesk). Wat heb je uiteindelijk te verliezen?

Mocht het te lastig zijn om iets te vinden, dan kun je altijd overwegen om een opleiding te volgen die bij je past en waarmee je meer kans hebt op werk.

Het erge is dat ik door Rutte en co. geen tweede Master kan doen, omdat het onbetaalbaar is. Anders had ik nog een tweede opleiding gevolgd. Bah.

Uitgevers is een goeie. Volgens mij zijn er uitgevers die lesmateriaal creeeren voor scholen. Zal er eens een mailtje naar sturen.
quote:Voor wie doen we het?

Heeft u een (kind of partner met een) verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking? Of een beperking door een chronische ziekte, niet aangeboren hersenletsel of autisme?

Dan kunt u bij ons terecht, evenals uw familie, vrienden en andere betrokkenen.

http://www.mee.nl/homepage

Van de homepage. Je hebt niet eens de moeite genomen om even te googlen wat Stichting MEE eigenlijk is, wie ze helpen en hoe ze helpen.

Echt meid, geef jezelf een schop onder je kont in plaats van de bal steeds bij anderen te leggen. Het is je gisteren al meermaals verteld dat je bij je psycholoog aan het verkeerde adres bent voor dit soort praktische hulpverlening. Stop dan ook met daar te vragen en ga aan de juiste bel hangen. Die van Stichting MEE dus.
quote:lilliangish schreef op 17 juni 2013 @ 19:13:

[...]

Waar heb jij dan wel last van? Ik weet niet waar zij dat van heeft maar ik zit bij een grote stichting dus ik neem altijd aan dat zij gelijk heeft omdat ze contact hebben met allerlei mensen.

Ik heb last van mensen die onzin lopen te lullen. En ik heb last van mensen die weigeren om de juiste hulpverlening in te schakelen.

Maar goed, je kent mijn mening, doe er wat leuks mee, werp 'm in de plomp, net wat jij wil. Het is jouw leven, het staat je vrij om ermee te doen wat je wilt.
quote:lilliangish schreef op 17 juni 2013 @ 19:15:

[...]

Het erge is dat ik door Rutte en co. geen tweede Master kan doen, omdat het onbetaalbaar is. Anders had ik nog een tweede opleiding gevolgd. Bah.

Uitgevers is een goeie. Volgens mij zijn er uitgevers die lesmateriaal creeeren voor scholen. Zal er eens een mailtje naar sturen.Dat was Plasterk. En je bent niet de enige met dat probleem.

Maar goed, ooit moet je toch aan het werk.
Voor wie doen we het?

Heeft u een (kind of partner met een) verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking? Of een beperking door een chronische ziekte, niet aangeboren hersenletsel of autisme

Even de site van MEE opgezocht en volgens mij heeft Beeldig gelijk. Ze zijn er idd voor iemand met een verstandelijke/lichamelijke beperking, maar ook voor iemand met een chronische ziekte. Waarom zouden ze niet iemand met een angsstoornis, die daardoor extra begeleiding kan gebruiken om goed te fuctioneren in de maatschappij, helpen.

Ik zou ze in ieder geval even bellen en het aan hun vragen. In het ergste geval zeggen ze nee en dan ben je nog steeds waar je nu bent. Maar wie weet zeggen ze ja en kunnen ze je verder helpen.

Helaas heb ik de ervaring dat artsen niet alles weten en soms moet je gewoon zelf even dingen uitzoeken.
Dat zei mijn psycholoog ook maar ze bleef volhouden dat MEE er is voor mensen die lager geschoold werk zoeken. Dat las ik hier ook over het UWV... maar wat voor baan heeft mee jou kunnen geven dan?

Ik erger mij er wel aan dat zij dan geen contact met deze stichtingen hebben. Immers heb je als psycholoog soms contact met mensen die er nog een stuk slechter aan toe zijn dan ik. Ik zie iemand met bijvoorbeeld psychoses ook niet naar een bedrijf/stichting toe gaan.

[...]

Waar heb jij dan wel last van? Ik weet niet waar zij dat van heeft maar ik zit bij een grote stichting dus ik neem altijd aan dat zij gelijk heeft omdat ze contact hebben met allerlei mensen.Psssst.... lang niet iedereen in de GGZ weet alles even goed.

[...]

Waar heb jij dan wel last van? Ik weet niet waar zij dat van heeft maar ik zit bij een grote stichting dus ik neem altijd aan dat zij gelijk heeft omdat ze contact hebben met allerlei mensen.Psssst.... lang niet iedereen in de GGZ weet alles even goed.
Ja ik moet je zeggen dat ik mij ook een haar erger de laatste tijd. Ze lijkt dingen niet te begrijpen en komt soms een beetje onzeker en schaapachtig over.

Gelukkig wissel ik binnenkort van behandelaar.
Ik heb geen baan via MEE (Of bedoel je iemand anders), had ze even opgezocht in omdat ze hier verschillende keren genoemd waren en even wilde kijken wat ze precies deden.

Mijn zoon heeft kma en eczeem gehad en daarmee heb ik zelf nog al discussies gehad met mijn huisarts, omdat hij vond dat het alleen berg.

Zelf heb ik een o.a. een b12 tekort en je wil niet weten wat voor onzin je dan van artsen te horen krijgen door gebrekkige kennis.

Ik werk als zelfstandig ondernemer aan verschillende eigen sites, waarbij ik me veel met schrijven bezig hou. Creeer als het ware mijn eigen werk vanuit huis. Moet wel zeggen dat ik het geluk heb een man met een goede baan en website kennis te hebben

Maar als ik dat zo niet voor me eigen had kunnen opbouwen, zou ik MEE zeker een goede optie vinden.
Het valt mij erg op dat je vooral derden half aanschiet en ten volle blind er vanuit gaat dat zij wel van de hoed en de rand weten.

Nu vraag je de psych weer, terwijl er gister al meermaals is uitgelegd waarom een psych hierin totaal niet op de hoogte is. Ankalinda heeft al aangegeven hoe oud achterhaald de info over het CWI is. En uitspraak over MEE klopt ook al geen drol van.

Maar; waarom dat een psych vragen? Waarbij het maar onduidelijk is of het antwoord enige waarheid zal bevatten of niet. Terwijl een telefoontje naar MEE erin resulteert dat je de bron zélf spreekt. Kun je 1 op 1, zonder stoorzenders en zonder gebrek aan kennis etc. juiste informatie krijgen vanuit de bron zelf. Niemand die je beter kan vertellen wat iemand wel of niet voor je kan betekenen wellicht dan die bron zelf. In plaats daarvan vroeg je het aan psych en ga je daar blind vanuit. Na het lezen van alles lijkt me dat behoorlijk tekenend.

Kort samengevat een aantal dingen die dit topic bij me oproept?

- inzet doet vaak meer bereiken dan een IQ-cijfer

- kijken naar wat wél is, wat wél kan, in plaats van gefixeerd op wat niet is of niet kan. Andere kant van een munt voor sommigen, maar resultaten kunnen drastisch verschillen

- "mens, durf te leven". Jij zit als een bang konijntje aan de zijlijn van het leven. Het leven komt je niet van die reservebank aftrekken, aan jou om het speelveld in te gaan en het leven te grijpen. Ooit grijs en bejaard kijkt het prettiger terug op dingen die je geprobeerd hebt en misschien niet altijd (direct) gelukt zijn dan op hoe veilig saai je oud geworden bent, verlamd door angst.
when you wish upon a star...
quote:calenzia schreef op 17 juni 2013 @ 19:31:

Ik heb geen baan via MEE (Of bedoel je iemand anders), had ze even opgezocht in omdat ze hier verschillende keren genoemd waren en even wilde kijken wat ze precies deden.

Mijn zoon heeft kma en eczeem gehad en daarmee heb ik zelf nog al discussies gehad met mijn huisarts, omdat hij vond dat het alleen berg.

Zelf heb ik een o.a. een b12 tekort en je wil niet weten wat voor onzin je dan van artsen te horen krijgen door gebrekkige kennis.

Ik werk als zelfstandig ondernemer aan verschillende eigen sites, waarbij ik me veel met schrijven bezig hou. Creeer als het ware mijn eigen werk vanuit huis. Moet wel zeggen dat ik het geluk heb een man met een goede baan en website kennis te hebben

Maar als ik dat zo niet voor me eigen had kunnen opbouwen, zou ik MEE zeker een goede optie vinden.

Ik bedoel diegene die er net op reageerde.

Ja dokters zijn soms echt idioten. Mijn zusje had laatst een maaginfectie en mijn moeder moest toen echt drammen om iemand te spreken, want volgens de dokter was het alleen "iets verkeerds gegeten". Ook bij geestelijke faciliteiten heb je zo vaak verkeerde diagnoses.

Het lijkt mij ook wel leuk om redacteur te zijn bij verschillende sites maar ik ken er geen waar ik aan de slag zou kunnen/willen.
quote:lilliangish schreef op 17 juni 2013 @ 19:21:

Dat zei mijn psycholoog ook maar ze bleef volhouden dat MEE er is voor mensen die lager geschoold werk zoeken. Dat las ik hier ook over het UWV... maar wat voor baan heeft mee jou kunnen geven dan?

Ik heb geen baan, ik ben te ziek om te werken. Maar MEE heeft me wel geholpen om alle hulpverlening rondom mij op gang te krijgen. Dat hebben ze me niet "gegeven", ze hebben me geholpen om daar wegwijs in te worden en om de juiste voorzieningen en hulpmiddelen aan te vragen.
En MEE is er dus niet "voor mensen die lager geschoold werk zoeken", MEE is er om ervoor te zorgen dat mensen mee kunnen blijven draaien in de maatschappij. Precies zoals je ook op hun website kunt lezen. Hoe ze dat doen bij het zoeken en behouden van werk, heb ik ook al gequote. Als je dat stukje nou gewoon even léést, dan weet je ook dat het niet (alleen) gaat om werk van het niveau sociale werkplaats. Maar dat het júist veel breder is.

En als je MEE gewoon even belt, dan kunnen ze je dat zelf ook allemaal vertellen.
quote:lilliangish schreef op 17 juni 2013 @ 19:21:

Ik erger mij er wel aan dat zij dan geen contact met deze stichtingen hebben. Immers heb je als psycholoog soms contact met mensen die er nog een stuk slechter aan toe zijn dan ik. Ik zie iemand met bijvoorbeeld psychoses ook niet naar een bedrijf/stichting toe gaan.

1) dat staat NERGENS over het UWV.

2) er staat NERGENS dat zowel UWV als MEE, of welke partij dan ook, jou wel even een baan zal geven. Zo werkt het echte leven niet. Het zijn ten alle tijden informatiebronnen, kunnen -indien binnen aanbod- begeleiden en helpen, maar het uiteindelijk werk..... moet je zélf doen.

Jij ergert je veel aan alles buiten jezelf. Maar waar is hierin jóuw rol? Jíj wilt zo graag werken en veel belangrijker het gaat om jóuw leven. Wat maakt dat men jou in alles aan het handje zou moeten nemen en bij alles wat minder dan dat is jij je er al een niet bepaald positieve visie over hebt? Hoe realistisch zijn jouw verwachtingen eigenlijk?
quote:Pixiedust schreef op 17 juni 2013 @ 19:33:

Het valt mij erg op dat je vooral derden half aanschiet en ten volle blind er vanuit gaat dat zij wel van de hoed en de rand weten.

Nu vraag je de psych weer, terwijl er gister al meermaals is uitgelegd waarom een psych hierin totaal niet op de hoogte is. Ankalinda heeft al aangegeven hoe oud achterhaald de info over het CWI is. En uitspraak over MEE klopt ook al geen drol van.

Maar; waarom dat een psych vragen? Waarbij het maar onduidelijk is of het antwoord enige waarheid zal bevatten of niet. Terwijl een telefoontje naar MEE erin resulteert dat je de bron zélf spreekt. Kun je 1 op 1, zonder stoorzenders en zonder gebrek aan kennis etc. juiste informatie krijgen vanuit de bron zelf. Niemand die je beter kan vertellen wat iemand wel of niet voor je kan betekenen wellicht dan die bron zelf. In plaats daarvan vroeg je het aan psych en ga je daar blind vanuit. Na het lezen van alles lijkt me dat behoorlijk tekenend.

Kort samengevat een aantal dingen die dit topic bij me oproept?

- inzet doet vaak meer bereiken dan een IQ-cijfer

- kijken naar wat wél is, wat wél kan, in plaats van gefixeerd op wat niet is of niet kan. Andere kant van een munt voor sommigen, maar resultaten kunnen drastisch verschillen

- "mens, durf te leven". Jij zit als een bang konijntje aan de zijlijn van het leven. Het leven komt je niet van die reservebank aftrekken, aan jou om het speelveld in te gaan en het leven te grijpen. Ooit grijs en bejaard kijkt het prettiger terug op dingen die je geprobeerd hebt en misschien niet altijd (direct) gelukt zijn dan op hoe veilig saai je oud geworden bent, verlamd door angst.

Ik zal mee gaan bellen maar ik verwacht er niks van. Laat jullie wel weten wat er verteld is.

Ik heb inderdaad al veel dingen niet gedaan omdat ik niet durfde. Studeren in het buitenland is daar een van. Toen ik net begon met studeren vond ik het doodeng om in mijn eentje naar een andere stad te gaan. Dat had ik nog nooit gedaan, altijd met vrienden.

Ik moet je wel zeggen dat het leven mij, zeker als kind, heel hard op mijn bord is gevallen. Ik heb echt wel een paar onverwerkte trauma's (die verder gaan dan alleen het gepest) waardoor ik erg teruggehoudend ben geworden. Ik ga ook automatisch uit van het slechte van de mens/omgeving.
quote:Beeldig schreef op 17 juni 2013 @ 19:35:

[...]

Ik heb geen baan, ik ben te ziek om te werken. Maar MEE heeft me wel geholpen om alle hulpverlening rondom mij op gang te krijgen. Dat hebben ze me niet "gegeven", ze hebben me geholpen om daar wegwijs in te worden en om de juiste voorzieningen en hulpmiddelen aan te vragen.

Dat is heel prettig maar dat is niet wat ik nodig heb. Ik heb namelijk al hulpverlening en ik ben niet te ziek... Wat ik van MEE nodig heb is dat zij voor mij uitvinden waar ik kans maak. Welk bedrijf mij zeker weten aanneemt. Maar, wat ik nu steeds meer bedenk... zoiets bestaat niet. Ofwel je hebt een dusdanige beperking dat ze een speciale werkplek voor je zoeken, of je kan gewoon werken en dan moet je het zelf doen.

Misschien heb ik inderdaad een vertekend beeld. Vroeger deed ik altijd alles wat mijn moeder wou. Haar wil was wet. Ging ik daar van af dan zat ik in de problemen. Ik ben heel lang echt klein gehouden.

Ergens verlang ik daar nu naar terug. Ik wil dat iemand mijn handje vastpakt en het voor mij regelt, zoals ik gewend was. Dat was wel lekker veilig, of zo...
Ach, Pixiedust, dat hebben we gister wel tien keer gezegd, dat niemand een baan vóór haar gaat zoeken.

Misschien dat ze bij MEE wel een adres weten voor een cursus verwachtingsmanagement.
Toch maar een Wajong?

Wat denk je dat ze zeggen als je daar je hand op komt houden?

Nee tuurlijk krijgt u dat van ons, wij snappen het heel goed als je geen doosjes wilt vouwen omdat je gestudeerd hebt.

Wat zegt u, u bent gekrenkt omdat vrouwen met een MBO diploma met Schoevers wel een baan krijgen als secretaresse en u als afgestudeerde in een taal niet.

Nee hoor mevrouw, we snappen het helemaal.

U hoeft nooit meer te werken?

Ik denk dat je even een reality check nodig hebt.

Zolang jij niet WILT werken, en aantoont dat je jezelf een hoedje en een sjaaltje solliciteert zal die Wajong nog echt heel lang op zich laten wachten.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
En hoe werkt dat voor je, maar uitgaan van het slechtste? Volgens mij verdomd slecht als ik lees hoe je nu in het leven staat. Je denkt ermee jezelf te beschermen tegen pijn, maar onbewust schep je zo heel makkelijk een zogenaamde selffullfilling prohecy. Of in simpele woorden; over jezelf "afroepen". Terwijl je wel met succes zo'n muur opbouwt dat je vele positieve dingen afstoot. Die komen niet door of over die muur. Sommige lieve mensen lijken onvermoeibaar, proberen keer op keer. Ook zij zijn vermoeibaar en geven op een dag op als ze keer op keer tegen muren op moeten klimmen.

Pas als je een risico neemt, kan dat ook positief uitpakken.
quote:lilliangish schreef op 17 juni 2013 @ 19:48:

[...]

Dat is heel prettig maar dat is niet wat ik nodig heb. Ik heb namelijk al hulpverlening en ik ben niet te ziek... Wat ik van MEE nodig heb is dat zij voor mij uitvinden waar ik kans maak. Welk bedrijf mij zeker weten aanneemt. Maar, wat ik nu steeds meer bedenk... zoiets bestaat niet. Ofwel je hebt een dusdanige beperking dat ze een speciale werkplek voor je zoeken, of je kan gewoon werken en dan moet je het zelf doen.

Misschien heb ik inderdaad een vertekend beeld. Vroeger deed ik altijd alles wat mijn moeder wou. Haar wil was wet. Ging ik daar van af dan zat ik in de problemen. Ik ben heel lang echt klein gehouden.

Ergens verlang ik daar nu naar terug. Ik wil dat iemand mijn handje vastpakt en het voor mij regelt, zoals ik gewend was. Dat was wel lekker veilig, of zo...

Tja, dan moet je wel proberen een plekje op de sociale werkplaats of een vergelijkbare "baan" te krijgen. Dáár doen ze dat voor je.

Maar al de rest moet je gewoon zelf regelen, zelf actie voor ondernemen, etc. Dat hebben we je gister óók allemaal verteld trouwens. Er is niemand die jou bij je handje gaat nemen en het allemaal voor je gaat regelen. Dat is nou precies volwassen worden/zijn: dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw leven.
Volgens mij is het eerste waar je NU mee moet ophouden, afgaan op anderen waarvan jij denkt ze het wel weten. Je studiegenoten en je psycholoog bijvoorbeeld.

Als jij denkt dat je bij je psycholoog moet zijn voor arbeitsadvies, dan lijkt het me dan je nog wel wat hulp kunt gebruiken in wie je wat vraagt.

Ga zelf dingen uitzoeken! En als jij nu al begint met: ik ga MEE wel bellen, maar het wordt vast niks, nee dan wordt het ook niks en dan werkt met bijna alles zo.

Ik heb trouwens een tijdje een autistische student begeleid en dat was alles behalve een mongooltje, wat een ster was die jongen. Zelfstandig wonen in een vreemde stad, voltijd studeren en om hulp durven vragen! We zagen elkaar elke week en bespraken het leerplan voor de komende week en maakten een planning, dat was alles wat hij nodig had.
Ik ken een jongen met het syndroom van down (zo heet dat tegenwoordig) en die is ook allesbehalve een autist.
quote:hoppala schreef op 17 juni 2013 @ 19:55:

Volgens mij is het eerste waar je NU mee moet ophouden, afgaan op anderen waarvan jij denkt ze het wel weten. Je studiegenoten en je psycholoog bijvoorbeeld.

Als jij denkt dat je bij je psycholoog moet zijn voor arbeitsadvies, dan lijkt het me dan je nog wel wat hulp kunt gebruiken in wie je wat vraagt.

Ga zelf dingen uitzoeken! En als jij nu al begint met: ik ga MEE wel bellen, maar het wordt vast niks, nee dan wordt het ook niks en dan werkt met bijna alles zo.

Ik heb trouwens een tijdje een autistische student begeleid en dat was alles behalve een mongooltje, wat een ster was die jongen. Zelfstandig wonen in een vreemde stad, voltijd studeren en om hulp durven vragen! We zagen elkaar elke week en bespraken het leerplan voor de komende week en maakten een planning, dat was alles wat hij nodig had.

Maar als ik die en die bel, vraag ik toch ook anderen om hulp? Wie zegt dat zo'n stichting wél alles weet?

Zelfstandig wonen had ik als 18 jarige student echt niet gekund, dus props.

Soms denk ik ook wel dat er wat meer bij mij speelt dan alleen angst, maar bij een autisme test kwam niks uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven