Toch maar Wajong?

16-06-2013 19:14 408 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn leven lang al last van angstklachten. Als kind was ik al erg neurotisch en teruggetrokken, wat er toe leidde dat ik jarenlang ben gepest. Dat de angstklachten versterkt zijn door het pesten betwijfel ik niet. Echter heb ik er nu nog steeds last van. Ik loop bij een psycholoog en slik medicatie (antidepressiva) na een heftige depressie. Mijn diagnose is dan ook officieel een angststoornis.

Toch heb ik het nog best ver geschopt. Ik heb een universitair diploma behaald. Nu begint echter het gewone leven en ik ben doodsbang. Ik heb namelijk geen studie gedaan waar je echt meteen mee aan de bak komt, maar juist een studie die anderen als "pretpakket" zien. Ik heb ervan genoten, maar nu.. ik heb er niet veel aan. Vanwege mijn klachten heb ik mij vooral gefocust op het halen van mijn studie, waardoor ik maar heel weinig werkervaring heb. Ik was een stage gaan doen maar dat ging zo slecht dat ik maar gestopt ben.

Inmiddels durf ik niets meer. Ik heb wel een idee welke kant ik op wil, maar overal vragen ze ervaring of ze hebben andere eisen waar ik niet aan voldoe. Ik kan mij wel voor de kop slaan dat ik geen rechten op economie gestudeerd heb... Eigenlijk zou ik gewoon een uitzendbureau moeten bellen, maar vorig jaar ben ik langsgegaan bij een van de velen en daar ben ik toen ontzettend afgesnauwd. "We hebben een site, solliciteer daar maar"' werd er gezegd. Terwijl ik niet eens precies weet waar ze nou iemand als ik zouden zoeken... Ook heb ik aan studiegenoten rondgevraagd wat zij deden en sommigen gaven mij wat tips, maar ik durf er niet achteraan te gaan. Ik heb het idee dat niemand mij uberhaupt een kans gaat geven. Immers, ik heb mijn stage ook al verprutst. Ik heb vaak de gedachtes dat ik waardeloos ben en niks kan.

Ik heb echt het idee dat ik nu in het diepe gegooid ben en mijn klachten houden mij tegen om actie te ondernemen. Ik bespreek dit wel om de zoveel dagen met een psycholoog, maar echt wijzer word ik er ook niet van. Toen ik haar vroeg wat ik het beste kon doen, zei ze dat ik naar het jongerenloket moest. Een blik op de site laat zien dat het zo'n site is voor mensen zonder diploma's. Een baantje als schoffelaar kan ik ook wel vinden, maar iets op mijn niveau, dat is waar het om gaat.

Op dit moment ben ik zo aan het malen en piekeren, dat ik mij soms afvraag of het uberhaupt gaat lukken... Ik twijfel dan ook meer en meer of ik niet maar gewoon een Wajong moet aanvragen. Ik loop al sinds mijn 10e bij pscyhologen dus het moet te bewijzen zijn, toch?
En ik denk dat je in ieder geval kampioen bent in de schuld bij alles behalve jezelf leggen

Het is de schuld van de psycholoog

Het is de schuld van de instanties

Het is de schuld van de bazen die je niet aan willen nemen

Wanneer ga je eens in de spiegel kijken?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Hop, je gooit duits en nederlands door elkaar

Lilian, zoals Beeldig je al minstens 4 x heeft uitgelegd, MEE kijkt samen met jou wat voor jou nodig is en welke wegen je kunt bewandelen. Dat hoeft niet hetzelfde traject te zijn als voor Beeldig of voor mij of voor de buurvrouw. Het gaat nou juist om de persoonlijke hulp niet om standaardhulp
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Waarom is het mijn schuld dan?
Omdat jij je psycholoog hebt gebeld in plaats van MEE. Het is niet de schuld van de psycholoog dat jij daardoor onjuiste informatie over MEE hebt gekregen.

We hebben gister maar zo'n tien pagina's lang geroepen dat je zelf MEE even moest bellen. Het is jouw schuld dat je niet gebeld hebt, niet die van de psycholoog.

Maar het geeft verder niet. Morgen staat de telefoon bij MEE gewoon weer aan. Morgen meteen even bellen dus!
Ik vind het raar dat er niet een instantie bestaat die voor jonge mensen hun eerste baan vindt. Mijn oma vertelde mij dat toen zij jong was dat gedaan werd in haar land. Iedereen MOEST werken, dus je haalde een diploma en dan werd je een plek toegewezen. Dat lijkt me veel makkelijker dan dit.
quote:lilliangish schreef op 17 juni 2013 @ 19:13:

[...]

Waar heb jij dan wel last van? Ik weet niet waar zij dat van heeft maar ik zit bij een grote stichting dus ik neem altijd aan dat zij gelijk heeft omdat ze contact hebben met allerlei mensen.Vergis je niet, psychologen en psychiaters weten soms bar weinig van praktische zaken.
quote:lilliangish schreef op 17 juni 2013 @ 20:23:

Ik vind het raar dat er niet een instantie bestaat die voor jonge mensen hun eerste baan vindt. Mijn oma vertelde mij dat toen zij jong was dat gedaan werd in haar land. Iedereen MOEST werken, dus je haalde een diploma en dan werd je een plek toegewezen. Dat lijkt me veel makkelijker dan dit. tja, we leven in een andere tijd en een ander land, niet te vergelijken met elkaar he
Echt????

Je vraagt je af waarom er geen instanties zijn die jou bij je handje beetpakken en samen gezellig naar een baan gaan zoeken?

Nee, DAT maakt een spetterende indruk om een eventuele nieuwe baas

Ja hoi, ik ben Summer maar ik durf niet alleen te solliciteren op de baan als directie secretaresse

Nee, dan is die baas wel overtuigd dat je du functie aankan!
Jeetje.

TO als je bang bent voor afwijzing kun je beter maar helemaal niet gaan solliciteren. Ik kan je vertellen, ik heb jarenlang ervaring, een dijk van een CV en een passend diploma en ik werd aan de lópende band afgewezen. Ja das kut. Helemaal alle redenen die je erbij krijgt: "Je woont te ver/je bent geen man/wij denken je te weinig uitdaging te kunnen bieden/blabla".

Dus. Beter doe je niks.
quote:Summerdance schreef op 17 juni 2013 @ 20:27:

Echt????

Je vraagt je af waarom er geen instanties zijn die jou bij je handje beetpakken en samen gezellig naar een baan gaan zoeken?

Nee, DAT maakt een spetterende indruk om een eventuele nieuwe baas

Ja hoi, ik ben Summer maar ik durf niet alleen te solliciteren op de baan als directie secretaresse

Nee, dan is die baas wel overtuigd dat je du functie aankan! Wat het ook is, is dat ik niet weet wat ik allemaal met mijn diploma kan doen. Op de site staat alles een beetje vaag, "bedrijfsleven, de uitgeverijwereld", maar wat dat dan precies is, dat weet niemand. En de decaan mailt ook niet terug, dus daar ga ik morgen ook weer achteraan.
Nou, dan ga je dat eens even voor jezelf zitten uitvogelen.

Doe eens gek, schrijf eens een sollicitatie brief, incasseer die afwijzing en leer ervan!

Maar al opgeven voor je uberhaupt begonnen bent staat zo ontzettend onvolwassen.

Ik denk dat wij hier allemaal een periode hebben gehad dat we ons 20 slagen in de rondte moesten solliciteren.

Zou toch was zijn, als we allemaal maar hadden opgegeven en een Wajong waren gaan aanvragen.

Ik heb 3 HBO studies afgerond maar ik doe nu ook iets waar ik in eerste instantie zo ontzettend niet voor opgeleid was.

Maar thuis zitten en mijn hand ophouden was me dan net even mijn eer te na.

Na een jaar of 10 in het vak kan ik zeggen dat mijn studies eigenlijk weggegooid geld waren en dat wat ik nu doe echt mijn ding is...
In het onderwijs is het veel makkelijker, want dan kan je gewoon op een school aan de slag. Net als dat je met rechten advocaat wordt of iets bij een rechtswinkel gaat doen. Bij een taal wordt het allemaal zo vaag gehouden en er is een enorm gat tussen het echte leven en het studentenleven.
quote:lilliangish schreef op 17 juni 2013 @ 20:50:

In het onderwijs is het veel makkelijker, want dan kan je gewoon op een school aan de slag. Net als dat je met rechten advocaat wordt of iets bij een rechtswinkel gaat doen. Bij een taal wordt het allemaal zo vaag gehouden en er is een enorm gat tussen het echte leven en het studentenleven.

Ach, je hebt weer iets gevonden wat je de schuld kan geven?

Joh, daar zou je je beroep van moeten maken, je hebt talent
Summer ik probeer het al een maand uit te vogelen, maar niemand weet het. Oud studenten hebben of een bijbaantje , of ze zijn in een familiebedrijf aan de slag gegaan, of ze werken bij een uitgeverij (maar dat kan alleen via stage blijkbaar, en gezien ik al een diploma heb is een stage niet meer mogelijk), en zeker drie zijn er secretaresse geworden. Maar hoe je aan zoiets komt, welke bedrijven er dan zijn, dat staat nergens. En ik google en vraag mij de rondte maar tot nu toe word ik niet heel veel wijzer.
quote:Summerdance schreef op 17 juni 2013 @ 20:52:

[...]

Ach, je hebt weer iets gevonden wat je de schuld kan geven?

Joh, daar zou je je beroep van moeten maken, je hebt talentNou echt he. Als je haar dan wel even helpt met solliciteren.
Een maand al???

Een maand PAS bedoel je!
quote:lilliangish schreef op 17 juni 2013 @ 20:53:

Summer ik probeer het al een maand uit te vogelen, maar niemand weet het. Oud studenten hebben of een bijbaantje , of ze zijn in een familiebedrijf aan de slag gegaan, of ze werken bij een uitgeverij (maar dat kan alleen via stage blijkbaar, en gezien ik al een diploma heb is een stage niet meer mogelijk), en zeker drie zijn er secretaresse geworden. Maar hoe je aan zoiets komt, welke bedrijven er dan zijn, dat staat nergens. En ik google en vraag mij de rondte maar tot nu toe word ik niet heel veel wijzer.Je hebt jaren gestudeerd en nog steeds geen zicht op wat je ermee kan?
quote:rosanna08 schreef op 17 juni 2013 @ 20:11:

Hop, je gooit duits en nederlands door elkaar

Oh sorry, ik zal er ff naar kijken. Ik ben weer in mijn duits modus.
Eigenlijk vind ik dit een briljant topic.

Je kan zwelgen in liefdesverdriet, zwelgen in je te kort geknipte haar (ik) of je kan zwelgen in het niet kunnen vinden van een baan

De uitkomst is alleen bij allemaal hetzelfde, het helpt je geen moer
Je kan ook stages na je studie doen hoor. En je bent PAS een maand bezig om uit te vinden wat jij kan gaan doen met je studie en je wilt al opgeven!
Roos kan je me helpen? Voor mij lijkt het Nederlands, maar het zit vast vol met Germanismen.
quote:Frizzy schreef op 17 juni 2013 @ 20:54:

[...]

Je hebt jaren gestudeerd en nog steeds geen zicht op wat je ermee kan?

Ik had mijn hele loopbaan georienteerd op een ding. daar had ik mijn bijbanen aan aangepast, ik had die hele route uitgestippeld. En toen liep ik stage en bleek ik ongelukkig te zijn. En het lukte ook niet. Het was echt heel confronterend en pijnlijk want bijlessen geven ging altijd goed.

Dus nu moet ik van mijn plan afzien en dat is lastig.
quote:hoppala schreef op 17 juni 2013 @ 21:00:

Je kan ook stages na je studie doen hoor. En je bent PAS een maand bezig om uit te vinden wat jij kan gaan doen met je studie en je wilt al opgeven!Echt? Want ik vroeg een oud docent of diegen nog stages wist en die zei dat het alleen voor mensen was die nog studeerden omdat je er cijfers voor kreeg.
je hebt in je eerste of tweede post arbeit geschreven ipv arbeid
quote:lilliangish schreef op 17 juni 2013 @ 21:12:

[...]

Ik had mijn hele loopbaan georienteerd op een ding. daar had ik mijn bijbanen aan aangepast, ik had die hele route uitgestippeld. En toen liep ik stage en bleek ik ongelukkig te zijn. En het lukte ook niet. Het was echt heel confronterend en pijnlijk want bijlessen geven ging altijd goed.

Dus nu moet ik van mijn plan afzien en dat is lastig.Ik snap het. Sorry voor mijn facepalm-smiley, ik ging een beetje kort door de bocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven