Zwangerschapsverlof
maandag 17 juni 2013 om 22:59
Nog bedankt voor de reacties allemaal.
In de tussentijd heb ik een functioneringsgesprek gehad met mijn leidinggevende, deze is echt enorm blij met mij en zoals al aangegeven, hij wil mij echt niet kwijt.
Ook ben ik bij directrice op gesprek geweest. Heb inderdaad te horen gekregen dat ik een laatste contractverlening ga krijgen van een half jaar. Voor mijn zwangerschapsverlof dien ik mijn vervangster in te werken en indien zij goed functioneert dan gaan ze met haar verder vanwege het feit dat zij nog contracten kan krijgen voor bepaalde tijd. Mocht zij nu toch niet functioneren krijg ik een contract voor onbepaalde tijd.
Het heeft absoluut niets te maken met mijn functioneren, ik zou een aanwinst zijn voor het bedrijf alleen dit ziet de directie nu als juiste oplossing. Ik moet het vooral zakelijk blijven bekijken.
Ik zie nu enorm op tegen het inwerken van mijn vervangster. Voor haar enorm sneu want zij kan er niks aan doen, maar zij is niet echt een collega maar is nu echt een concurrent geworden. Zij kan ervoor gaan zorgen dat ik na mijn zwangerschapsverlof ontslagen ga worden. Mijn leidinggevende had nog gevraagd of ik dus wel een contract voor onbepaalde tijd had gekregen als ik nu niet zwanger was geweest, en dit werd inderdaad bevestigd (was reeds mondeling toegezegd voor mijn zwangerschap).
Kortom ik zit er enorm mee in mijn maag dat en weet even niet hoe ik die inwerkperiode door moet komen. Ik voel me als een paar oude schoenen die nog niet worden weggegooid voordat ze nieuwe hebben. Hebben jullie wellicht nog tips voor me hoe hier mee om te gaan? Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
In de tussentijd heb ik een functioneringsgesprek gehad met mijn leidinggevende, deze is echt enorm blij met mij en zoals al aangegeven, hij wil mij echt niet kwijt.
Ook ben ik bij directrice op gesprek geweest. Heb inderdaad te horen gekregen dat ik een laatste contractverlening ga krijgen van een half jaar. Voor mijn zwangerschapsverlof dien ik mijn vervangster in te werken en indien zij goed functioneert dan gaan ze met haar verder vanwege het feit dat zij nog contracten kan krijgen voor bepaalde tijd. Mocht zij nu toch niet functioneren krijg ik een contract voor onbepaalde tijd.
Het heeft absoluut niets te maken met mijn functioneren, ik zou een aanwinst zijn voor het bedrijf alleen dit ziet de directie nu als juiste oplossing. Ik moet het vooral zakelijk blijven bekijken.
Ik zie nu enorm op tegen het inwerken van mijn vervangster. Voor haar enorm sneu want zij kan er niks aan doen, maar zij is niet echt een collega maar is nu echt een concurrent geworden. Zij kan ervoor gaan zorgen dat ik na mijn zwangerschapsverlof ontslagen ga worden. Mijn leidinggevende had nog gevraagd of ik dus wel een contract voor onbepaalde tijd had gekregen als ik nu niet zwanger was geweest, en dit werd inderdaad bevestigd (was reeds mondeling toegezegd voor mijn zwangerschap).
Kortom ik zit er enorm mee in mijn maag dat en weet even niet hoe ik die inwerkperiode door moet komen. Ik voel me als een paar oude schoenen die nog niet worden weggegooid voordat ze nieuwe hebben. Hebben jullie wellicht nog tips voor me hoe hier mee om te gaan? Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
maandag 17 juni 2013 om 23:09
Oh, ik lees het al, in je verlof loopt het af. Ze zouden het gewoon niet kunnen verlengen. Als er een gat zit van meer dan drie maanden begint de telling gewoon weer opnieuw. Dat is natuurlijk ook niet in je voordeel, want dan kunnen ze je weer drie jaar of drie contracten met tijdelijke contracten zoethouden.
Zuur zeg, dat je anders wel een vast contract had gehad.
Zuur zeg, dat je anders wel een vast contract had gehad.
maandag 17 juni 2013 om 23:16
Ja ontzettend zuur. Maar ook dat het nog niet helemaal aflopende zaak is. Ik heb nog een kans dat ik kan blijven en in dat geval krijg ik een contact voor onbepaalde tijd. Het hangt er alleen allemaal vanaf hoe mijn vervangster zal gaan functioneren. En ik dien haar weer in te werken, dat is het hatelijke aan alles.
maandag 17 juni 2013 om 23:32
Jeetje, wat een slappe hap van je werkgever zeg. Is het nou zo moeilijk om een vast contract te geven? Als het slecht gaat kunnen ze echt wel weer van je af hoor.
Ik vind het eigenlijk ook not done om aan jou te vragen of je je vervanger / concurrent wilt inwerken. En zo je eigen graf te graven.
Verder geen tips......
Ik vind het eigenlijk ook not done om aan jou te vragen of je je vervanger / concurrent wilt inwerken. En zo je eigen graf te graven.
Verder geen tips......
maandag 17 juni 2013 om 23:43
Neem alsjeblieft contact op met het college voor de rechten van de mens voor advies! Zij hebben op het moment zelfs een campagne over zwangerschap en werk.
Het klinkt op het eerste gezicht allemaal heel ok, maar ergens denk ik dat jij ook wel inziet dat dit niet door de beugel kan... Ik hoop oprecht dat ze je verder (kunnen) helpen, want hier word je natuurlijk niet blij van.
Je kunt ze hier vinden trouwens: http://www.zwangerenwerk.nl/
Sterkte en succes!
Het klinkt op het eerste gezicht allemaal heel ok, maar ergens denk ik dat jij ook wel inziet dat dit niet door de beugel kan... Ik hoop oprecht dat ze je verder (kunnen) helpen, want hier word je natuurlijk niet blij van.
Je kunt ze hier vinden trouwens: http://www.zwangerenwerk.nl/
Sterkte en succes!
dinsdag 18 juni 2013 om 14:32
Gatverdamme, wat een achterbaks verhaal!! Ik zou als ik jou was zeker ook aan de bel trekken bij instanties die je hierbij kunnen helpen, heb nog niet vaak een topic gelezen waarbij zo duidelijk is dat een zwangere vrouw onrechtvaardig behandelt wordt!
Succes ermee en hopelijk kun je nog genieten van je zwangerschap.
Succes ermee en hopelijk kun je nog genieten van je zwangerschap.
dinsdag 18 juni 2013 om 14:46
Cheerie, ze ontslaan haar niet, haar contract wordt gewoon niet verlengd. Dat heeft niks met zwangerschap te maken.
Wel lullig dat TO die nieuwe in moet werken. Ik weet niet of ik dat zou kunnen.....ik zou de neiging hebben om haar bepaalde dingen fout te leren zodat ze haar niet aan gaan nemen. Ja,erg onprofessioneel, maar wel erg menselijk.
Wel lullig dat TO die nieuwe in moet werken. Ik weet niet of ik dat zou kunnen.....ik zou de neiging hebben om haar bepaalde dingen fout te leren zodat ze haar niet aan gaan nemen. Ja,erg onprofessioneel, maar wel erg menselijk.
dinsdag 18 juni 2013 om 16:53
Starshine, nee formeel wordt ze niet ontslagen, maar ze maakt nu een VEEL grotere kans haar baan te verliezen. In die situatie was TO naar alle waarschijnlijkheid niet terecht gekomen als ze niet zwanger zou zijn. Daarmee wordt ze dus als zwangere vrouw indirect benadeeld, dat is verboden onderscheid naar Europese wetgeving.
TO je hebt alle reden om dus actie te ondernemen. Neem contact op met het college voor de rechten van de mens, zij hebben hier meer verstand van dan het juridisch loket. Als je niet wil dat je straks je 'opvolger' aan het inwerken bent, dan zou ik zeker actie ondernemen. Mocht je vragen hebben, dan weet je me te vinden. X Cheery
TO je hebt alle reden om dus actie te ondernemen. Neem contact op met het college voor de rechten van de mens, zij hebben hier meer verstand van dan het juridisch loket. Als je niet wil dat je straks je 'opvolger' aan het inwerken bent, dan zou ik zeker actie ondernemen. Mocht je vragen hebben, dan weet je me te vinden. X Cheery
woensdag 19 juni 2013 om 13:21
Wat een nare situatie zeg! Ik ben alleen wel bang dat er juridisch gezien weinig aan te doen is. Een werkgever heeft nu eenmaal de mogelijkheid om een contract van rechtswege af te laten lopen en te kiezen voor een ander waarmee ze de keten opnieuw in kunnen gaan. Kun je niet eens je hart luchten bij je leidinggevende en vragen of hij/zij niet voor je kan gaan staan bij de directie? Of anders kijken naar alternatieven zoals eerder genoemd, een pauze inlassen van meer dan drie maanden en dan zelf opnieuw de keten aangaan. Ideaal? Nee! Maar dan heb je in ieder geval een baan. Sterkte! Ik hoop dat er een fijne oplossing gevonden gaat worden.
woensdag 19 juni 2013 om 15:26
Ik vind het ook echt lullig Cheerie, maar bewijs eens dat de zwangerschap de reden voor niet verlengen is. Ja ze hebben het gezegd, maar dat is nog steeds haar woord tegen dat van de baas.
Ik zou ook actie ondernemen, maar het is maar de vraag of het iets uithaalt. Hooguit dat TO helemaal nooit meer bij dit bedrijf aan de slag kan.
Ik zou ook actie ondernemen, maar het is maar de vraag of het iets uithaalt. Hooguit dat TO helemaal nooit meer bij dit bedrijf aan de slag kan.
woensdag 19 juni 2013 om 20:54
Je hebt een punt Starshiny
het is inderdaad de vraag of het iets uithaalt, maar als elke zwangere zo zou handelen, dan blijven werkgevers zo veel mogelijk ruimte pakken (ook die ruimte die hen moreel gezien sowieso niet toebehoort en waar juridisch over te twisten valt). Daarom zou ik, als ik in deze situatie zou zitten, contact opnemen met het college. Al is het maar om advies te vragen en er niets mee te doen. Elke stap de goede richting op is er een.
Je merkt het al, dit is iets waar ik me echt oprecht kwaad om kan maken. Ik zou zelf elk aanknopingspunt pakken om te vechten tegen dit onrecht. Ik snap echter ook heel goed dat niet iedereen vindt dat dat 'The way to go' is. Alleen al daarom is het goed dat iedereen hier er zijn(haar) licht over mag laten schijnen.
Je merkt het al, dit is iets waar ik me echt oprecht kwaad om kan maken. Ik zou zelf elk aanknopingspunt pakken om te vechten tegen dit onrecht. Ik snap echter ook heel goed dat niet iedereen vindt dat dat 'The way to go' is. Alleen al daarom is het goed dat iedereen hier er zijn(haar) licht over mag laten schijnen.