Werk & Studie alle pijlers

gemiddeld IQ en ver komen.

18-06-2013 15:56 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geinspireerd door een ander topic het volgende..

Graag jullie mening over de volgende stelling:

* Mensen met een gemiddeld IQ (100) kunnen met veel inzet en motivatie het VWO en de Universiteit gewoon doorlopen.

Mijn mening: ik denk eerlijk gezegd dat iedereen met hard werken ver, heel ver kan komen in het leven. Dus ook in opleidingen.
Ik denk dat het best mogelijk KAN zijn,

De vraag is of je dit wilt en moet doen.

vwo of hoger doen geeft jhe niet het geluk of functie die je kan of wil hebben en die je dan goed kan uitvoeren.

Ik denk dat mensen met IQ uit de 1e range 100 t/m 2e 115 best het HBO VWO "zouden" kunnen doen. of het de verstandigste keuze is? ik denk alleen dat het slagingspercentage wle een heeeeeel stuk lager is als dat iemand met 115+ het zou gaan doen?

mijn vraag zou meer zijn waarom wil je perse die keuze maken (je kan misschien met echt ontiegelijk hard werken en blokken het redden, en dan? ook in je e.v.t. functie later op dat niveau zal je 2 3 keer meer tijd moeten besteden om bepaalde dignen eigen te maken?

wordt je daar zo gelukkig van dat papiertje?

-Samengevat Ja het kan

-Nee het is voor heel veel mensen niet slim.

- en je zal je hele werkende leven tegen problemen aan blijven

lopen?

Ik heb nooit HBO of vergelijkbaar gedaan,

Ben zelfs gestopt op de toen nog MTS na 1.5 jaar en ben gaan werken op mijn 18e na wat verschileldne baantjes in diverse werkvelden een jaar of 11 geleden bij deze instelling komen te werken en door d ejaren heen opgeklommen naar een functie waar ze bij nieuwe mensen HBO vragen? en blijkbaar voer ik mijn werk goed uit want ik mag nog steeds mijn aandeel vervullen.

dus jah het kan zelfs ook zonder opleiding?

(maar ja je moet je hele leven 2 extra stappen en dignen blijven laten zien om het vooroordeel papiertje of niet te weerleggen)
quote:Baudolino schreef op 18 juni 2013 @ 16:15:

[...]

Maar als je een studie doet waarin bovengenoemde zaken niet aan de orde zijn, dan loop je daar ook niet tegenaan.

Klopt, maar het geeft wel aan dat logisch nadenken een probleem kan zijn... en bij universitaire studies is dat gewoon een feit.

Omgekeerd kan het ook... vriend heeft iq van tegen de 140, maar totaal geen studeer motivatie gehad.
quote:Rara70 schreef op 18 juni 2013 @ 16:16:

Baudolino; Wiskunde is tegenwoordig een verplicht vak.

Alleen op de middelbare school toch? Toch niet op het HBO of Universiteit.

Maar goed, in mijn tijd was dat nog niet zo en kon je met een laag iq dus nog een heel eind komen, haha.
Gemiddeld IQ... tja wat is dat dan eigenlijk. Er kan een hoop gezegd worden over de zin en onzin van dergelijke teksten. Interessanter is hoe het IQ profiel eruit ziet, zijn er pieken en dalen in of is het gelijkmatig en hoe zit de persoon in kwestie in elkaar (karakter). Hard en gedisciplineerd werken met de juist steun en kansen, daarmee kan je een hoop bereiken, ook zonder diploma. Maar om nou algemeen te stellen dat iedereen met een gemiddelde intelligentie wel op het hoogste niveau kan komen? Nee.
En inderdaad, SuzanneSuus. Ik vind dat een universitaire opleiding ook niet hetzelfde is als 'ver komen in het leven'. Sterker nog, ik denk dat veel MBO'ers veel verder gekomen zijn dan menig academicus.

Het is een combinatie van verstandige keuzes maken, aanleg hebben om te leren, gestimuleerd worden, doelgericht zijn em sociaal-vaardig, soms de juiste mensen kennen en soms een portie geluk.

@ Rara70: Met "gemotiveerd" worden bedoelde ik eigenlijk iets anders dan pushende ouders. Ik bedoelde meer dat ik denk dat een kind dat geboren wordt in een "natuurlijk" intellectueel milieu (dus waar de ouders een krant lezen, hun kind voorlezen, het kind op vakantie bijvoorbeeld wat uitleggen over de geschiedenis van het land waar ze zijn, naar een museum gaan, kind een instrument laten bespelen etc.) dat zo'n kind ongeacht zijn of haar IQ daar een voordeel bij heeft op school.

Terwijl een kind in een gezin waar de hele dag de televisie op MTV staat en de ouders op vakantie in Salou kunnen denken dat ze in Griekenland zijn, wellicht best intelligenter zou kunnen zijn.

Maar ik denk dat kind 1 wel voordeel heeft bij de keuzes/voorkeuren/interesses van zijn of haar ouders.
Beaudolino; Hahaha, bij mij gelukkig ook

Maar idd, alleen op Middelbaar verplicht. Maar dat zou dus in kunnen houden dat mijn zoon uiteindelijk van Havo op TL eindigt, omdat ie het gebrek aan een wiskunde-knobbel van zijn moeder heeft ge-erfd
Hier op viva zijn geen vrouwen met een IQ onder de 140
Ik ga er vanuit dat wat er niet in zit je er ook niet uit kan halen. Met een IQ van 100 kun je nog zo gemotiveerd zijn, maar of het voldoende is? Denk het niet.

Motivatie en intelligentie zijn belangrijk maar er zijn nog zoveel andere factoren die meetellen, zo kan iemand met een IQ van 160 wel zwaar taalgestoord zijn, en dan kan VWO best moeilijk zijn.
Om Kellysmith een hart onder de riem te steken:

Ik heb 2 universitaire opleidingen gedaan (en dus vwo eraan vooraf) en heb ooit tijdens een receptiebaantje in een verveelde bui zo'n iq test op tijd gedaan en haalde zo ongeveer een iq van 45.

(Dat ik tussendoor de telefoon moest opnemen en vragen liet schieten omdat de tijd op was, maar ik nog aan de telefoon, laat ik even buiten beschouwing hè.)
Universiteit met een IQ van 100 denk ik niet. Hbo wel. Dat is toch van een heel andere orde. Een IQ van 100 rijkt voldoende om te kunnen slagen. Misschien niet in elke richting die je zou willen.
IMO heeft 'ver komen' niks te maken met opleiding. Is iemand die rechten gestudeerd heeft en nu een gewone baan bij een instantie heeft verder gekomen dan iemand die met alleen VMBO een (succesvol) bedrijf(je) heeft opgezet?

IQ heeft niks te maken met succes, succesvol zijn heeft er vooral mee te maken of je scherp bent, kansen ziet en grijpt. Niet met een diploma.

Zelf zit ik op de universiteit en veel studenten denken wel dat zij 'beter' zijn dan MBO'ers, terwijl zij zelf juist vaak de nietsnutten zijn die toevallig met een hoger IQ geboren zijn.

Om echt op de beginpost in te gaan, ik denk niet dat iedereen maar VWO kan doen. Het theoretische moet je liggen en als het er niet in zit dan zit het er gewoon niet in, is alleen maar frustrerend als je het wel probeert maar niet lukt. Natuurlijk zijn er ook mensen die het wél kunnen met heel veel inzet, maar dit geldt lang niet voor iedereen.
Schoolverlaters zijn sowieso irritant. Ze denken veel te weten, maar weten geen reet. Ongeacht opleiding. Maar je ziet wel een enorm verschil na een paar jaar werkervaring. De academici doen het toch beter en er is een duidelijk niveau verschil.
quote:absor schreef op 18 juni 2013 @ 16:02:

Conclusie zou eigenlijk zijn, schaf de mavo en havo af. Iedereen kan vwo.

Zoniet ben je niet gemotiveerd genoeg.Helemaal mee eens.
quote:dahliaa schreef op 18 juni 2013 @ 16:38:

IMO heeft 'ver komen' niks te maken met opleiding. Is iemand die rechten gestudeerd heeft en nu een gewone baan bij een instantie heeft verder gekomen dan iemand die met alleen VMBO een (succesvol) bedrijf(je) heeft opgezet?

IQ heeft niks te maken met succes, succesvol zijn heeft er vooral mee te maken of je scherp bent, kansen ziet en grijpt. Niet met een diploma.

Zelf zit ik op de universiteit en veel studenten denken wel dat zij 'beter' zijn dan MBO'ers, terwijl zij zelf juist vaak de nietsnutten zijn die toevallig met een hoger IQ geboren zijn.

Om echt op de beginpost in te gaan, ik denk niet dat iedereen maar VWO kan doen. Het theoretische moet je liggen en als het er niet in zit dan zit het er gewoon niet in, is alleen maar frustrerend als je het wel probeert maar niet lukt. Natuurlijk zijn er ook mensen die het wél kunnen met heel veel inzet, maar dit geldt lang niet voor iedereen.Je hebt echt gelijk met ''IQ heeft niks te maken met succes, succesvol zijn heeft er vooral mee te maken of je scherp bent, kansen ziet en grijpt. Niet met een diploma.' ik ben het helemaal met je eens en het heeft ook erg veel mee te maken met waar en hoe je bent opgegroeid (omgeving,ouders enz)
Ik vind dat je teveel belang hecht aan een cijfertje.

Iemand met een lager IQ en veel doorzettingsvermogen kan zeker wel iets bereiken. En iemand met een hoger IQ kan net zo goed in de goot terecht komen.

En verder kan inderdaad niet iedereen VWO doen, maar dat hangt zeker niet alleen af van het IQ, maar ook van andere randzaken.

In mijn geval, lukt het net niet vanwege de vreemde talen (duits, frans en engels) in combinatie met auditieve beperking en gebrek aan juiste begeleiding vanuit school. Maar iemand anders met een beperking, juiste begeleiding en doorzettingsvermogen had het misschien wel gelukt.

Dus staar je niet blind op het cijfertjes.
quote:NYC schreef op 18 juni 2013 @ 16:31:

En inderdaad, SuzanneSuus. Ik vind dat een universitaire opleiding ook niet hetzelfde is als 'ver komen in het leven'. Sterker nog, ik denk dat veel MBO'ers veel verder gekomen zijn dan menig academicus.

Mmm, dat vind ik dan weer het andere uiterste. Waar baseer je deze uitspraak op? Bronnen, cijfers, of je eigen gevoel?quote:Het is een combinatie van verstandige keuzes maken, aanleg hebben om te leren, gestimuleerd worden, doelgericht zijn em sociaal-vaardig, soms de juiste mensen kennen en soms een portie geluk.Jep, goede voorbereiden maar ook juiste plaats, juiste moment en juiste mensen zijn belangrijke factoren.quote:@ Rara70: Met "gemotiveerd" worden bedoelde ik eigenlijk iets anders dan pushende ouders. Ik bedoelde meer dat ik denk dat een kind dat geboren wordt in een "natuurlijk" intellectueel milieu (dus waar de ouders een krant lezen, hun kind voorlezen, het kind op vakantie bijvoorbeeld wat uitleggen over de geschiedenis van het land waar ze zijn, naar een museum gaan, kind een instrument laten bespelen etc.) dat zo'n kind ongeacht zijn of haar IQ daar een voordeel bij heeft op school.Denk ik ook, zeker weten, algemene ontwikkeling is ook belangrijk.quote:

Terwijl een kind in een gezin waar de hele dag de televisie op MTV staat en de ouders op vakantie in Salou kunnen denken dat ze in Griekenland zijn, wellicht best intelligenter zou kunnen zijn.

Maar ik denk dat kind 1 wel voordeel heeft bij de keuzes/voorkeuren/interesses van zijn of haar ouders.Ook omdat dit een rol speelt in welke omgeving het dan weer mee in contact komt, vriendjes, vriendinnetjes, clubs etc.
Ik kan mezelf wel gebruiken als voorbeeld maar vind mezelf nou ook geen rolmodel.

VBO > MBO> HBO en nu Post HBO.

Waar is de plank misgeslagen? Ik schijn ontzettende dyslexie en dyscalculie te hebben wat pas op mijn 21ste is ontdekt, tijdens mijn 3e jaar op het HBO. Vroegah, dacht met dat ik een (onder)gemiddeld niveau had. Nu blijkt ondertussen dat ik een bovengemiddeld niveau heb maar niet opviel tussen de "lastige" kindjes en gewoon doorsukkelde. Met eigen kracht en doorzettingsvermogen ben ik idd ver gekomen. Maar ook omdat blijkt dat ik redelijk op hoog niveau functioneer. Had ik dat niet had ik het niet gehaald.

En houd mij uit de buurt van wiskunde, daar snap ik de ballen niet van.

En nog wat, we hebben alle niveaus nodig om de maatschappij functioneel te houden. Alleen maar bakkers of wiskundige is ook niet handig.
Naar mijn mening is opleiding heel belangrijk. Je kansen pakken en hard werken. Kan dus niet begrijpen dat er mensen zijn die zeggen joh als iemand maar gelukkig is. Natuurlijk staat gezondheid, geluk bovenaan maar opleiding is toch ook belangrijk? Het onderste uit de kan halen. Is toch niks mis mee.

Ivm herkenning geef ik niet teveel details maar ik geef zelf ook les en ik zie veel studenten met behoorlijke intelligentie stranden terwijl studenten die heel hard werken en minder intelligent zijn veel verder komen.
Ik denk dat iemand met een gemiddeld IQ tegenwoordig makkelijk het HBO kan doen, maar dit ligt dan vooral aan het niveau van het HBO.

Of dat op de uni ook zal lukken.. Geen idee geen ervaring mee..
Is er met 'niet het onderste uit de kan halen' wel iets mis dan?

Ik kies er bewust voor om op HBO-niveau te blijven hangen. Wanneer ik universitair geschoold zou zijn, kom ik in functies terecht waar ik verantwoordelijkheden moet dragen die ik niet wil.
Er zijn vanzelfsprekend personen die na de mavo de havo hebben gedaan en vervolgens ook nog vwo.

Veel van die mensen is het gelukt om doctorandus te worden.

Ik denk dat iedereen met een gemiddelde conditie, techniek en spelinzicht een kans maakt om in de selectie te komen van Feyenoord.

De wil om te leren, het vermogen om te incasseren en door te zetten is echter niet voor iedereen weggelegd.

Dit is meteen de reden waarom er zo weinig mensen gaan studeren aan een Ivy League of een positie bereiken als topsporter.

http://www.volkskrant.nl/ ... -per-definitie-slim.dhtml
Ik had op de basisschool een cito met een iq van 100 ong. Iig mavo. Zat door hard te werken twee jaar later op het vwo en haalde als jongste van de klas een paar jaar later mijn vwo diploma
Met een IQ van 100 lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat je het VWO kunt halen. Je mist een bepaalde mate van abstract denken die voor het VWO echt noodzakelijk is.

Wat er allemaal wel kan:

- een uitslag IQ 100 terwijl je eigenlijk veel slimmer bent, maar je gewoon je dag niet had op de test.

- op de mavo o.i.d. terecht komen terwijl je IQ eigenlijk veel hoger is en de omgeving je onderschat heeft, later opklimmen.

- met een gemiddeld IQ een mooie carrière hebben omdat je iets hebt gevonden waar je goed in bent.

- met een hoog IQ jammerlijk falen op of na het VWO.
Universiteit niet, maar HBO kan iedereen wel halen, heb ik de indruk. Ik ken zat afgestudeerde HBO-ers die amper een Nederlandse zin kunnen schrijven zonder eerst te Googlen. Kunnen alleen kopiëren en plakken van internet. Mensen die met veel pijn en moeite en hakken over de sloot de MAVO haalden, maar wel met groot gemak door het HBO vlogen.
quote:alexandra1990 schreef op 18 juni 2013 @ 16:11:

Dat denk ik ook. Al zal ik nooit de uni halen, en zelf niet het hbo. Met hard werken heb ik straks toch maar mooi 4 diploma's op zak. Kijk maar eens naar onderstaande link. En misschien wil je dan wel stemmen?

*kots*

Dat je jezelf hier zit aan te prijzen voor een of andere verkiezing. Als er anti-stemmen waren, had je mijn anti-stem zeker gekregen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven