Gezondheid alle pijlers

vrouwen die krachttraining doen..

19-06-2013 08:04 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik vroeg me af er nog meer vrouwen zijn op het forum die kracht training doen?

Ik vraag je af hoe bevalt dat?

En doe je er ook een dieet bij?

En zie je al resultaten?

Ik ben in 2011, 25 kilo afgevallen

Op dit moment ben ik 60 kilo en mijn lengte is 1,80

Ik doe 3 x in de week cardio zeker 1,5 uur

Na het afvallen ben ik nog niet tevreden ik zou graag wat strakker worden.

Dus iets gespierd maar wel op een mooie manier.

Dus is spiertraining nu beter dan cardio.

Ik vraag me af is het haalbaar? En hoe lang heb jij er over gedaan tot je wat ging zien en tevreden bent?

Ik ga na mijn Vakantie beginnen, ik heb doorzettingsvermogen en ik weet, als ik iets wil dat ik er ook voor ga.

Wie heeft er tips en ervaringen?!

En ik ben benieuwd hoe je dit in je drukke leven inplant.. Ik heb een gezin en werk.

Ik wil het gewoon proberen en kijken of ik het zou kunnen bereiken.
Hoi Becina,

Wat knap dat je zoveel bent afgevallen.

Ik doe ook aan krachttraining. Ik was een paar kilo te zwaar, erger was dat de samenstelling van mijn lichaam niet goed was. Ik had een hoog vetpercentage en een middel van 90 cm. Ik zat dus tegen risico aan.

Ik ben toen naar bedrijfsfitness gegaan en daar kon je een pakketje bij kopen 3x trainen met een personaltrainer voor 35 euro. Het klikte op het gebied van trainen en ik train nu 2 jaar met een trainer. Nu nog maar 1x per 2 weken en dat zou misschien ook 1x per maand kunnen, maar ik vind het leuk om steeds een nieuwe uitdaging te hebben.

Krachttraining doet pijn, maar je kunt er wel echt je figuur en de samenstelling van je lichaam mee veranderen. Ik ben begonnen met grote compound oefeningen zoals squats, deadlifts, lunges, opdrukken, kettlebell swings en daarnaast 1x per week een korte interval training. Verder dus bewust geen cardio of groepslessen.

Ik was afgelopen winter best gespierd en train nu weer op het verlies van vetmassa en het bijhouden van de spieren. Het is haalbaar, alleen de oefeningen in kracht zijn technisch wat lastiger waardoor uitleg in de eerste weken wel handig is. Daarnaast moet je proberen om elke keer zwaarder te trainen. Dat is soms lastig want bij mij zijn er weleens moment dat ik denk...durf ik zwaarder dan dit, daar kan een trainer je ook bij helpen.

Mbt voeding ben ik begonnen met goede eiwitten bij elke maaltijd (yogurt, kwark, mager vlees, vis eieren) veel groente eten, matig met fruit..etc. Mijn voeding 2.0 is intermitted fasten zie ook google leangains o.a. of het boek eat-stop-eat.

Ik trainde altijd kort en effectief, 2 of 3 x per week 45 min. Ik heb nu mijn eigen kettlebells in schuur en een klimrek voor de deur, sinds kort train ik veel thuis. 30 min voor het werk of 's avonds voor het eten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat bedoel je met krachttraining?

Waar ik sport doe ik de cardio apparaten.. en daarnaast een deel van de "kracht apparaten" Binnenkant been, buitenkant been, voorste buikspieren, schuine spieren, onderrug.

Of bedoel je echt die halter en de banken?
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Bedankt Viva-amber, goed om te lezen hoe jij het doet.

Ik heb namelijk weinig kont en als ik dikker word is dat alleen om mijn middel en buik en borsten..

na het afvallen bleef mijn middel wat te slap ook bij mijn buik, ik wil het steviger!

Ik hoorde dat de billen wel goed te trainen is maar buik veel lastiger is..

Ik ben wel benieuwd hoe het zal gaan, ik ben namelijk kwa kracht echt een slapjanus

Ik ga er voor ik hoop dat het een nieuwe lifestyle gaat worden waar ik me lekker bij ga voelen.

Ik heb in aug een afspraak ik ga eerst samen met een trainer de oefeningen beginnen.

Ik wil namelijk niet zomaar iets gaan doen.

Woepsie: ik doe ook cardio en wat kracht training.

Ik doe dit 3 x in de week voor afvallen is het prima maar op de lichaam wat meer te tonen/ strakker te krijgen moet je echt kracht training doen met heel weinig cardio.

Ook zijn de apparaten heel fijn, maar minder effectief als je serieus een strak lichaam wilt hebben.
Yep, krachttraining werkt echt. Veel vrouwen zijn bang om breed te worden, maar dat gebeurt echt niet zo maar. Begeleiding is wel belangrijk voor de eerste paar keer zodat je de goede spieren gebruikt.
ik doe sinds januari insanity, maar dan niet elke dag, maar 2 dagen per week. Mijn doel was ook niet om af te vallen, maar om wat sterker te worden. Ik merk nu dat ik echt veel gespierder ben, ook een klein beetje afgevallen (1-2 kg), maar vooral dat ik lekkerder in mijn vel zit. En mijn lichaam is gewoon veel sterker.

Alles wat viva-amber zegt dat ze met de trainer samen doet, komt ook in de insanity-workouts voor. Ik vind het een hele zware training, maar het werkt echt enorm goed, en je bereikt er hele goede resultaten mee.
Eens met Tama. Ik doe hetzelfde vanaf februari (2 soms 3x p/w) aan Insanity en heb een prachtig gespierde core gekregen, gespierdere billen en benen en voel me sterk en energiek.
Hier waakt de enige echte Barones
Ik heb ook gekeken naar insenety: het is op een andere sportschool dan waar ik nu zit.

Het zijn groeplessen waar ik niet echt dol op ben. En daarbij is het zo dat ik door werk of de kinderen wel eens wat moet over slaan. En dat voelt niet lekker en raak ik gedemotiveerd.

Als ik zelf train kan ik makkelijker de volgende dag gewoon weer oppakken.

Maar ik heb wel zoiets misschien ga ik het toch proberen, klinkt wel aantrekkelijk als ik jullie zo hoor! Haha
ik doe het niet op een sportschool, hoor, maar gewoon thuis met een dvd. Als mijn oudste op school is en de jongste haar middagslaapje doet. Ideaal
Hey tama, wat reuze handig! Ja goed idee ook! Thnx.. Kan ik er dan gewoon nog bij doen eventueel
Ik ben geen fan van insanity. Het is vooral uitputtende cardio en blessure gevoelig. Het is ook een kort programma met weinig toekomst (wat ga je daarna doen meer hetzelfde?) Apparaten zijn leuk voor een keer erbij. Indien je wil veranderen werken apparaten niet. Je zit op je reet en doet een kleine beweging. Kracht oefeningen met free weights waarbij je meerdere spieren traint werken het beste. Om te blijven veranderen moet je je training steeds weer veranderen om de paar weken.

Ik heb bijv vandaag weer een explosieve variatie gedaan op de deadlift die ik nooit eerder gedaan had. Je lichaam krijgt daar een enorme optater van waardoor je weer veranderd.

Alleen buikspieroefeningen werken ook niet voor je buik, wel een combi van kracht benen (squats en lunges), deadlifts. Meds zegt dat ook pilates ook werkt....heb ik weleens gedaan. Best leuk voor naast kracht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Viva-amber, ik heb me ook ingelezen en ook op de sportschool met mijn trainer er over gesproken., en precies iedereen zegt het zelfde kracht training met het hele lijf en clean en met voeding is de meest realistische manier om het te bereiken.

Daar ga ik ook voor! Ik Ga met begeleiding en ga in stappen aan de gang.

De voeding lijkt me het meest spannend omdat je er zo bewust mee bezig moet houden.

En ik al geen grote eter ben.. Zal ik dat best lastig gaan vinden.

Maar goed ik ga in de vakantie al een oriënteren. Wat ik allemaal kan gaan eten enz..
Ik heb in het begin e.a. stap voor stap veranderd, Dus eerst een tip voor een beter ontbijt, 2 weken later lunch veranderd...etc. Vaak kun je met een paar aanpassingen al ver komen met het eetpatroon dat je al hebt.
Ik heb door 1x per week 1 uur paaldansen spieren ontwikkeld... Alles wordt strakker omdat je echt alles gebruikt. Vooral romp en armen en billen. Ik vind het een uitvinding voor het behalen van een mooie lichaamsvorm zeg maar. En nog leuk ook
Zeker. Maar meestal staan dit soort topics bij lijf en lijn.

In de bulkfase train ik 6 keer per week split

nu ben ik droog aan het trainen en dat betekent twee keer in de week full body KT en verder kort explosieve cardioworkout met ook een krachtcomponent.

Dieet: momenteel gematigd eten, gezond geen gekkigheid, minimaal 6 keer per dag.

In de bulkfase; veel eten zodat ik groei en dus ook aankom
verder eens met Amber, insanity is insane omdat je binnen drie weken een blessure oploopt en dan zes weken niks meer mag doen
en effect mag je verwachten maar niet op korte termijn. Het is een illusie dat je in 6 weken je spieren beter zou zien. Na een jaar moet je wel veranderingen kunnen waarnemen
eens, je moet insanity echt niet elke dag doen, dat is gegaranteerd een recept voor blessures. En het is idd niet voor iedereen weggelegd, je moet redelijk bewust zijn van wat je lichaam aankan, en je moet ervaring hebben met dit soort oefeningen, zodat je weet hoe je het correct uitvoert.

Maar ik vind 2 keer per week prima te doen. En na 5-6 maanden merk je echt wel resultaat.
Ik heb zo ongeveer alles gedaan in mijn sportcarrière: ik sport nu 48 jaar (ben 54). Turnen, zwemmen, aerobics, atletiek (heb veel wedstrijden gedaan), badminton, callanetics, (zware) krachttraining met vrije gewichten, krachttraining met apparaten, noem maar op.

Vrijwel alles in wedstrijdvorm, geen 'blauwe maandag', maar altijd minimaal drie keer in de week gesport. Ik kijk en luister naar mijn lichaam.

Ben het laatste jaar bezig met Fitnessblender: soms met wat vrije gewichten, springen, soms alleen cardio. Altijd interval. Beetje de bootcampstijl. Heel afwisselend. En ik merk, dat ik daar het meeste baat bij heb, maar ook het meeste resultaat.

De ene dag een uur, volgende dag een half uur, vijf dagen per week.

Lekker gespierd gebleven, meer definitie, de vier kilo kwijt die ik na het stoppen met roken ben aangekomen. Vetpercentage van ruim 20%.

Ik krijg er ook een heel goede conditie van: als ik mijn sportschoenen aantrek en ga hardlopen, op zich niet meer mijn favoriete bezigheid, loop ik met veel gemak zeven kilometer of meer.
Ik heb om me heen weinig mensen die sporten en echt met hun lichaam bezig zijn.

Die het leuk vinden.. Vaak word er tegen mij gedaan als of ik een strebertje ben, en dat ik het niet nodig heb.

Maar het gaat mij er om dat ik het erg leuk vind om er mee bezig te zijn een uitdaging te hebben.

Dus doet me goed om hier van anderen te horen hoe zij er mee bezig zijn.

Ik ga aan de slag en ik ga gewoon kijken hoe het loopt ik heb sowieso een jaar uit getrokken en dan kijk ik wel verder..
Jahoor, ik probeer 3x per week aan de apparaten te hangen. Daarnaast doe ik ook nog cardio. Maar de meeste spieren zitten nog steeds onder een laagje vet!

Maar ik begin het een beetje saai te vinden die apparaten, gisteren voor het eerst een lesje BBB meegedaan, was pittig, ben je toch anders aan het trainen dan als je aan de apparaten hangt, helaas wel gelijk veel zeurende pijn aan mn knie dus ben bang dat ik gewoon braaf mn oefeningetjes moet blijven doen en geen leuke groepslessen voor mij geschikt zijn, zucht!

Vorig jaar deed ik vaak mee aan bodypump, vond dat leuk, zou ik het liefst weer gaan doen.

En af en toe zwem ik, bij de sportschool of bij mn ouders.
Leuk topic!

Ik doe sinds een jaar aan krachttraining (met losse gewichten) en net als jij was ik destijds heel gemotiveerd om weer 'in vorm' te komen. Ik was niet dik, maar wel dikker dan ik mooi vond en dan bij mijn lichaamsbouw past. Krachttraining had ik al wel eens geprobeerd met apparaten maar dat vond ik zo saai dat ik er na zes keer mee stopte. Nu nam ik me voor om het trainen met losse gewichten minimaal twee maanden vol te houden. Dat lukte, mede dankzij de goede begeleiding in de sportschool, en sindsdien train ik drie keer per week, zo zwaar mogelijk, en ik vind het... geweldig!

Niet zo zeer omdat ik de trainingen zo spannend vind, het blijft natuurlijk tamelijk geestdodend, dat gezwoeg met die gewichten, maar de resultaten zijn verbluffend. Ik ben weer compleet strak en afgetraind, hoewel er eigenlijk niet eens zoveel gewicht vanaf is (8 kilo) maar hoe dan ook ben ik nu zowel dun als gespierd, dus precies zoals ik het wil.

Mijn krachttrainingen zien er zo uit:

Twaalf minuten zware intervaltraining op de crosstrainer, zodat ik goed buiten adem ben en al begin te zweten. Daarna een reeks oefeningen: squats, uitstappen, borst, armen (front fly's, side fly's, hammer curl, kick back, zagen). Bij wijze van variatie wissel ik die oefeningen soms af met wat andere oefeningen (schuin uitstappen, deadlift of squatten met een armzwaai, etc.), maar dit is wel de basis. Ik doe van elke oefening twee sets van 12. Soms, als ik wil verzwaren, doe ik 2 sets van 8 en dan bouw ik weer langzaam op naar 12. Ik ben altijd binnen een halfuur klaar met krachttrainen. Na afloop doe ik nog tien minuten grondoefeningen: planken, schuin planken, dat soort dingen. Langer dan een uur ben ik dus nooit bezig.

Daarnaast doe ik één tot twee keer per week aan spinnen of hardlopen, meer om mijn spieren een beetje soepel te krijgen dan dat ik echt helemaal uit mijn bol ga. Ik merk wel dat ik nu, een jaar later, een beetje onrustig begin te worden; het repetitieve trainen wordt toch een sleur, en ik wil voorkomen dat ik er geen zin meer in heb. (Dat is eigenlijk het enige nadeel van krachttraining: als je je lichaam zo strak en gespierd wilt houden, moet je er wel mee doorgaan )

Om de sleur te doorbreken, heb ik sinds een tijdje één krachttraining geschrapt en in plaats daarvan doe ik een TRX-les (met touwen, kettlebells en veel oefeningen met je eigen gewicht, zoals opdrukken en kikkersprongen en zo) en verder heb ik voor thuis een set gewichten aangeschaft, zodat ik mezelf niet altijd naar de sportschool hoef te slepen.

Die afwisseling is wel leuk.

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je goede begeleiding krijgt, want de uitvoering van de oefeningen is cruciaal als je effect wilt zien. Soms zie je mensen in de sportschool zo'n beetje lusteloos aan een toestel hangen, en dat werkt natuurlijk niet. Concentratie is belangrijk - goed je spieren aanspannen en heel beheerst bewegen.

O, wat eten betreft: ik heb nooit een dieet gevolgd. Wel heb ik in het begin, toen ik wat kilo's wilde afvallen, drie maanden geen alcohol gedronken en wat minder koolhydraten gegeten. En minder suiker en vet, uiteraard. In eiwitshakes en dat soort dingen geloof ik niet zo, dat maakt het leven alleen maar ingewikkeld, dus ik probeer wat extra eiwit te halen uit gezond eten: vis, peulvruchten, ei, rood vlees. Maar eigenlijk sport ik vooral om gewoon lekker te kunnen eten en er toch goed uit te blijven zien, meer ambities heb ik niet.

Ik moet nog vaak denken aan de keer dat ik een vriendin van me tegenkwam op de sportschool. Zij zei toen tegen me dat ze ging krachttrainen, en ze had er totaal geen zin in, maar: "Ik moet wel, als ik dit lichaam wil behouden, en dat wil ik." Ik begreep toen niet waar ze het over had. Nu wel! Krachttrainen is super effectief, ik vind het echt een soort wonder, maar het is óók een 'way of life': je moet echt toegewijd zijn en het minstens twee (liever drie) keer per week doen, anders is het zinloos. Maar... je krijgt er wel iets voor terug!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven