Gezondheid alle pijlers

Controle-echo na spiraaltje?

21-06-2013 14:02 22 berichten
Ik krijg maandag een nieuw koperspiraaltje. Mijn huidige is door de gyn geplaatst omdat mijn toenmalige huisarts er geen ervaring mee had. Mijn huidige huisarts heeft min of meer aangedrongen dat zij het zou doen. Ik vind dat wel prima, maar is het dan gebruikelijk en/of verstandig om daarna een controle-echo te laten doen? Dat werd in het ziekenhuis wel gedaan, maar misschien ook alleen maar omdat je er dan toch bent.

Ik ben er trouwens knap nerveus voor. Vorige keer moest er nogal wat gefrummeld worden omdat mijn baarmoederhals niet meer helemaal 'netjes' is.
Dit vraag ik me dus ook af.. Vorige week voor het eerst een spiraal laten zetten en een vriendin was helemaal verbaasd dat ik geen echo kreeg en ook niet krijg. Is dat echt belangrijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 'm laten plaatsen bij de gynaecoloog en die maakte inderdaad een controle echo. Het is belangrijk om te kijken of 'ie goed zit, anders werkt 'ie namelijk niet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Die van mij is bij de huisarts gezet en ik kreeg een controle echo in het ziekenhuis. Ik laat het volgende keer weer in het ziekenhuis zetten, die zijn er toch wat handiger in.
Hmmm, het lijkt me echt veiliger om een echo te doen dus ik denk dat ik daar gewoon om ga vragen. Moet ik alsnog naar het ziekenhuis, maar ik wil geen risico's lopen.
Heb er al een paar jaar eentje en geen controle echo gehad. Mijn ervaring is dat ie goed zit ;)
ik kreeg na een paar weken een echo en toen bleek hij (een hormoonspiraaltje dan) inderdaad niet goed te zitten (en dus al die weken niet gewerkt te hebben). Toen is er direct een nieuwe in gezet.
Absoluut belangrijk.

Eind mei heb ik mijn koperspiraal laten plaatsen bij de gyn.

Vandaag de controlle echo gehad en het spiraal was soort van gekanteld en zat dus niet meer goed. Hij moest er dus uit.

Dus denk dat het ook voor jezelf een stukje extra zekerheid is om het te laten controleren.
ik heb een spiraaltje laten zetten afgelopen week en gelijk een echo gehad. Over 4 weken moet ik weer heen voor een echo. De mijne is bij de verloskundige gezet omdat deze een echo heeft en de dokter zelf niet.
Ik vind het zonde van mijn eigen risico. Daar zou ik echt van balen als ik daarvoor naar het ziekenhuis moet. De enige reden om het wel te doen is dat een kind nog duurder is
Het Viva forum is papaja.
Ow, ja dat is eigen risico he. Nou ja, dan is het nu vol i.p.v. in november. Ik zou er trouwens enorm van balen als hij opnieuw gezet zou moeten worden. Ik heb het nu een jaar uitgesteld (hij moest eigenlijk vorig jaar vervangen worden) omdat ik er zo tegenop zag, en met die T Safe hoop ik voor 10 jaar klaar te zijn. Daarna hoef ik niet meer
Ik kreeg direct een controle-echo en moest ook gelijk een afspraak maken voor een controle-echo 6 weken later. Was wel Mirena, ik weet niet of dat uitmaakt, en bij de gynaecoloog dus die heeft het ding toch staan. Volgens mij kreeg ik trouwens ook een vooraf-echo.
Heb nu mijn derde mirena, nog nooit een echo gehad.
Echocontrole na het plaatsen en na de 1ste menstruatie is geen overbodige aktie.

Ook al lijkt het plaatsen goed te zijn gegaan is dmv echo pas goed te zien of de spiraal niet te ondiep of scheef zit (dat ziet de arts niet aan de buitenkant = aan de baarmoedermond)

Na de 1ste menstruatie is de kans het grootst op uitstoten en zou ook dan nog controle moeten zijn o het goed zitten van de spiraal.

Vroeger werden spiraaltjes vnl geplaatst door gynaecologen, nu steeds meer door ha. Die laatste groep heeft geen echo en het is maar de vraag of zij de vrouwen doorsturen naar het zh voor echocontrole e/o dat vrouwen ook daadwerkelijk gaan voor die echo.

Op deze manier krijg je een groep die zwanger wordt door de spiraal heen, duh

Dat is hetzelfde als alle klachten om de Mirena: uitgevonden voor vrouwen met specifieke menstruele klachten en is nu een algemeen ac geworden waardoor klachten een andere lading krijgen
Je bent zelf een theepot
Altijd een controle echo laten maken!!! Na 6 wkn of je eerste menstruatie.
Ik ben er wel uit en laat over een paar weken een controle-echo maken. In de tijd tussen het plaatsen en de echo dan maar hopen dat hij goed zit
Je kunt de touwtjes ook zelf voelen hè.. Zelfcontrole! Je mag niets hards voelen maar de draadjes dus wel..
Hier wel een echo gehad na het plaatsen van de Mirena spiraal. Gewoon om te kijken of hij goed zat na het plaatsen. Je weet het namelijk nooit!
Ik heb een paar weken geleden voor het eerst een mirena laten plaatsen door de huisarts. Die gaf aan dat ik over ongeveer 5 weken nog een keer terug moet komen om te laten controleren of het goed zit (maar dat zal dan niet met een echo gaan).
Vanmorgen bij de huisarts geweest en het is niet gelukt om hem te plaatsen Het was al vreselijk pijnlijk om dat meetstaafje erdoor te duwen maar dat ging nog wel. Vervolgens heeft ze twee keer de canule met het spiraaltje geprobeerd. Toen nog maar een keer dat meetstaafje en nog een keer het spiraaltje. Zonder succes dus. Nu heb ik een verwijsbrief voor de gyn en ik baal als een stekker (understatement!).
Och, wat een nare ervaring :(. De gynaecoloog of de huisarts maakt soms echt een wereld van verschil hoor. Er zullen ongetwijfeld huisartsen zijn die het goed kunnen, maar bij mijn huisarts kon ik echt niet meer bewegen van de pijn en bij de gynaecoloog zat hij er zonder pijn, hoppa, zo in. Hopelijk bij jou straks ook!
Zo, mijn vraag is beantwoord Vandaag is het spiraal zonder problemen door de gyn geplaatst. Het blijft natuurlijk onprettig, maar wat een verademing na het gepruts van de huisarts. Ze heeft direct een echo gemaakt om te kijken of hij recht zat, en over 6 weken nog eentje voor de zekerheid. En dan ben ik mooi voor 10 jaar klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven