Het lijden van de mens..
zaterdag 22 juni 2013 om 17:31
Het lijden van de mens.
Klinkt als de titel van een boek.
Maar de laatste tijd ben ik er veel mee bezig., misschien omdat ik zoveel lijden om me heen zie de laatste tijd. (natuurlijk is het van alle tijden, maar was het iets verder van mijn bed zeg maar)
Elk huis heeft zijn eigen kruis wordt er vaak gezegd, maar toch lijkt het of de ene persoon veel meer lijdt dat de ander..
Ik denk er veel over na. lees erover, het antwoord zal ik welllicht nooit vinden, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daarover denken.
Zomaar een voorbeeld, ik werk sinds kort met demente bejaarden, en zie daar ook zoveel leed.
Een hoog bejaarde die maar in leven bllijft, terwijl het leven eigenlijk alllang geen zin meer heeft, en een kind dat zn hele leven nog voor zich heeft word ziek en komt te overlijden.
Mensen in mijn directe omgeving die elke dag pijn lijden, psychische en/of lichamelijk'
Die eigenlijk meer overleven dan leven...
Ik vraag me vaak af, of het een reden heeft, is het gewoon domme pech, of juist geluk (voor bepaalde mensen) of zit er een reden achter?
Heeft het met levenslessen te maken, met Karma oid?
ben gewoon benieuwd hoe jullie daarover denken?
Kan ook vanuit een bepaalde geloofsovertuiging zijn dat je het "begrijpt" of "snapt"
Ik vind het iig heel moeilijk te bevatten...
Klinkt als de titel van een boek.
Maar de laatste tijd ben ik er veel mee bezig., misschien omdat ik zoveel lijden om me heen zie de laatste tijd. (natuurlijk is het van alle tijden, maar was het iets verder van mijn bed zeg maar)
Elk huis heeft zijn eigen kruis wordt er vaak gezegd, maar toch lijkt het of de ene persoon veel meer lijdt dat de ander..
Ik denk er veel over na. lees erover, het antwoord zal ik welllicht nooit vinden, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daarover denken.
Zomaar een voorbeeld, ik werk sinds kort met demente bejaarden, en zie daar ook zoveel leed.
Een hoog bejaarde die maar in leven bllijft, terwijl het leven eigenlijk alllang geen zin meer heeft, en een kind dat zn hele leven nog voor zich heeft word ziek en komt te overlijden.
Mensen in mijn directe omgeving die elke dag pijn lijden, psychische en/of lichamelijk'
Die eigenlijk meer overleven dan leven...
Ik vraag me vaak af, of het een reden heeft, is het gewoon domme pech, of juist geluk (voor bepaalde mensen) of zit er een reden achter?
Heeft het met levenslessen te maken, met Karma oid?
ben gewoon benieuwd hoe jullie daarover denken?
Kan ook vanuit een bepaalde geloofsovertuiging zijn dat je het "begrijpt" of "snapt"
Ik vind het iig heel moeilijk te bevatten...
zaterdag 22 juni 2013 om 17:39
Lijden is inherent aan het leven.
Het leven is non-dualistisch. Het hele scala aan ervaringen en emoties hoort bij het MENS-zijn.
Spiritualiteit is een container begrip geworden.
Boeken uit die hoek worden afgedaan als Zweef en Vaag. Je zal de antwoorden daarin niet vinden,zslechts bevestiging v wat je al wist.
En een enkele Aha-erlebniss.
Dus,om kort te gaan: geen wit zonder zwart,geen zwaar zonder licht, geen diepte zonder oppervlakkigheid,en....geen leven zonder lijden.
Door het lijden dat wij onze momenten van genieten en geluk als dusdanig kunnen ervaren.
Het leven is non-dualistisch. Het hele scala aan ervaringen en emoties hoort bij het MENS-zijn.
Spiritualiteit is een container begrip geworden.
Boeken uit die hoek worden afgedaan als Zweef en Vaag. Je zal de antwoorden daarin niet vinden,zslechts bevestiging v wat je al wist.
En een enkele Aha-erlebniss.
Dus,om kort te gaan: geen wit zonder zwart,geen zwaar zonder licht, geen diepte zonder oppervlakkigheid,en....geen leven zonder lijden.
Door het lijden dat wij onze momenten van genieten en geluk als dusdanig kunnen ervaren.
zaterdag 22 juni 2013 om 17:40
Ik begrijp wat je bedoelt. Daar heb ik ook een tijd over nagedacht, maar er niet uitgekomen.
Het is zoals het is. Misschien is gewoon niet alles te verklaren.
Daarbij, er is denk ik ook heel veel onzichtbaar leed.
Ik mag het niet zeggen, maar ik zou bijvoorbeeld liever een ernstige lichamelijke ziekte hebben dan de ellende in mijn hoofd.
Een lichamelijke ziekte hoef je niet (zoveel) uit te leggen, is over het algemeen meer begrip voor.
Maar de buitenwereld denkt dat het prima met mij gaat. Huisje, boompje (met luizen), beestjes, werk, financiën op orde. Wat wil je nog meer?
Ik mag het niet zeggen, maar ik zou bijvoorbeeld liever een ernstige lichamelijke ziekte hebben dan de ellende in mijn hoofd.
Een lichamelijke ziekte hoef je niet (zoveel) uit te leggen, is over het algemeen meer begrip voor.
Maar de buitenwereld denkt dat het prima met mij gaat. Huisje, boompje (met luizen), beestjes, werk, financiën op orde. Wat wil je nog meer?
zaterdag 22 juni 2013 om 17:42
quote:saffietje schreef op 22 juni 2013 @ 17:31:Mensen in mijn directe omgeving die elke dag pijn lijden, psychische en/of lichamelijk. Ik vraag me vaak af, of het een reden heeft, is het gewoon domme pech, of juist geluk of zit er een reden achter? Mijn streng gelovige ouders waren ervan overtuigd dat ongeluk door de woede van een oude man in een jurk op een wolk kwam.
Zelf denk ik dat je zonder ongeluk geen geluk kunt onderscheiden.
Everyone wants happiness, nobody wants pain, but how can you make a rainbow without rain?
Zelf denk ik dat je zonder ongeluk geen geluk kunt onderscheiden.
Everyone wants happiness, nobody wants pain, but how can you make a rainbow without rain?
zaterdag 22 juni 2013 om 17:57
quote:SpringDing schreef op 22 juni 2013 @ 17:40:
Ik begrijp wat je bedoelt. Daar heb ik ook een tijd over nagedacht, maar er niet uitgekomen.
Ik begin ook zolangzamerhand te denken dat ik het nooit zal begrijpen.
Voor de rest herken ik je post helemaal (helaas)
Ik begin ook zolangzamerhand te denken dat ik het nooit zal begrijpen.
Voor de rest herken ik je post helemaal (helaas)
zaterdag 22 juni 2013 om 18:08
Mijn zoon ligt momenteel in het ziekenhuis tussen de kinderen met kanker. Allemaal jong, allemaal aan de chemo. Pijn, beroerd. Dat noem ik echt lijden. Een kind hoort niet te kotsen van beroerdheid van de chemo. Hij hoort niet de hele dag door te brengen in dezelfde kamer in hetzelfde bed. Hij hoort te spelen.
Het breekt echt mijn hart.
Het breekt echt mijn hart.
zaterdag 22 juni 2013 om 18:14
zaterdag 22 juni 2013 om 18:18
Alleen verlichting verlost je van het lijden. Maar ik ben te lui om zoveel te mediteren en studeren. 
Malube dat is ook wel zo verschrikkelijk oneerlijk. Leed bij kinderen wat niet 'normaal kinderleed' is is sowieso niet te bevatten als je erbij stil staat. Ik heb gister op mijn werk bijna mee zitten huilen met een verdrietig kind. Wat waren zijn tranen terecht zeg.
Malube dat is ook wel zo verschrikkelijk oneerlijk. Leed bij kinderen wat niet 'normaal kinderleed' is is sowieso niet te bevatten als je erbij stil staat. Ik heb gister op mijn werk bijna mee zitten huilen met een verdrietig kind. Wat waren zijn tranen terecht zeg.
zaterdag 22 juni 2013 om 18:43
Het leven is gewoon oneerlijk.
Soms komen buitenkansjes aanwaaien, maar je kunt evengoed diep in de shit komen door gezondheid/overlijden van dierbaren.
Daarom denk ik dat je het leven moet plukken en bij de dag moet leven. Morgen kan alles anders zijn, dus als je nu 'n kans krijgt om iets super leuks te doen, ga er voor!
Soms komen buitenkansjes aanwaaien, maar je kunt evengoed diep in de shit komen door gezondheid/overlijden van dierbaren.
Daarom denk ik dat je het leven moet plukken en bij de dag moet leven. Morgen kan alles anders zijn, dus als je nu 'n kans krijgt om iets super leuks te doen, ga er voor!
zaterdag 22 juni 2013 om 18:45
quote:malube schreef op 22 juni 2013 @ 18:08:Mijn zoon ligt momenteel in het ziekenhuis tussen de kinderen met kanker. Allemaal jong, allemaal aan de chemo. Pijn, beroerd. Dat noem ik echt lijden. Het breekt echt mijn hart. Sterkte.
Wat is het leven toch kwetsbaar. En zó kostbaar. Eigenlijk zouden we elk moment samen kunnen koesteren, want het leven kan in een poep & zucht alweer voorbij zijn. Zonde dat we, al uitkijkend naar morgen en herkauwend over gisteren, vaak dit moment over 't hoofd zien.
Wat is het leven toch kwetsbaar. En zó kostbaar. Eigenlijk zouden we elk moment samen kunnen koesteren, want het leven kan in een poep & zucht alweer voorbij zijn. Zonde dat we, al uitkijkend naar morgen en herkauwend over gisteren, vaak dit moment over 't hoofd zien.
zaterdag 22 juni 2013 om 19:01
quote:saffietje schreef op 22 juni 2013 @ 18:05:
En ook een gedachte, denken jullie dat het niet uitmaakt hoe je je leven leidt?
Dus als je bijv een dictator bent, of een moeder Theresa,?
Het komt niet op een of andere manier bij je terug?Moeder Theresa was een in-slechte vrouw, die millioenen op de bank had, over de ruggen van de armen.
En ook een gedachte, denken jullie dat het niet uitmaakt hoe je je leven leidt?
Dus als je bijv een dictator bent, of een moeder Theresa,?
Het komt niet op een of andere manier bij je terug?Moeder Theresa was een in-slechte vrouw, die millioenen op de bank had, over de ruggen van de armen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé