Het lijden van de mens..

22-06-2013 17:31 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijden van de mens.

Klinkt als de titel van een boek.

Maar de laatste tijd ben ik er veel mee bezig., misschien omdat ik zoveel lijden om me heen zie de laatste tijd. (natuurlijk is het van alle tijden, maar was het iets verder van mijn bed zeg maar)

Elk huis heeft zijn eigen kruis wordt er vaak gezegd, maar toch lijkt het of de ene persoon veel meer lijdt dat de ander..

Ik denk er veel over na. lees erover, het antwoord zal ik welllicht nooit vinden, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daarover denken.

Zomaar een voorbeeld, ik werk sinds kort met demente bejaarden, en zie daar ook zoveel leed.

Een hoog bejaarde die maar in leven bllijft, terwijl het leven eigenlijk alllang geen zin meer heeft, en een kind dat zn hele leven nog voor zich heeft word ziek en komt te overlijden.

Mensen in mijn directe omgeving die elke dag pijn lijden, psychische en/of lichamelijk'

Die eigenlijk meer overleven dan leven...

Ik vraag me vaak af, of het een reden heeft, is het gewoon domme pech, of juist geluk (voor bepaalde mensen) of zit er een reden achter?

Heeft het met levenslessen te maken, met Karma oid?

ben gewoon benieuwd hoe jullie daarover denken?

Kan ook vanuit een bepaalde geloofsovertuiging zijn dat je het "begrijpt" of "snapt"

Ik vind het iig heel moeilijk te bevatten...
Hoe verklaar ik wat dan?
Ga in therapie!
quote:Sunemom schreef op 22 juni 2013 @ 22:43:

[...]

Snap ik wel, maar ik bedoel eigenlijk je leven is toch niet zwaar of juist geweldig omdat dat is wat je laat zien. Dan is mijn leven vooral heel gezellig en saai, dat is wat ik tegenover de massa laat zienHet is niet wat je de buitenwereld laat zien, maar hoe je er zelf mee omgaat. De ene persoon zal bij 'n tegenslag (ziekte, werkeloosheid, verbroken relatie) wellicht hele dagen gaan zitten kniezen voor heel lange tijd, terwijl 'n ander juist gaat genieten van andere mogelijkheden die hij/zij heeft.
De vragen die saffietje stelt in de openingspost?
Wat ik al zei, toeval. Dingen gaan zoals ze gaan.
Ga in therapie!
Dat is me te makkelijk...
Waarom? Moet het moeilijk zijn dan? Ik vind het leven zo al ingewikkeld genoeg.
Ga in therapie!
quote:mrsLucky schreef op 22 juni 2013 @ 22:55:

Dat is me te makkelijk...Het IS ook helemaal niet zo moeilijk.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik bedoel eigenlijk iemand die dit leven maar zalig vindt en niks aantrekt van de ellende van andere. Zulke mensen zijn doorgaands bang voor de dood en willen het liefst eeuwig leven. Er staat hierover een stuk in in de Koran maar dat zou ik even moeten opzoeken.
Het hoort er gewoon bij. Leven is niet altijd leuk.

Denk dat het er vooral om gaat hoe je er mee omgaat en dat je probeert (weer) een leefbaar leven te krijgen.

Ik denk wel dat mensen die blijven hangen in ellende op het laatst ook moeilijk bereikbaar zijn voor mensen die wat positiever zijn. Hoewel sommige mensen het ook écht flink te verduren hebben.

Toch ken ik mensen (ook hier op het forum) die zó veel kwijtgeraakt zijn en er toch weer bovenop komen, toch weer iets opbouwen. Het kan wel.
Ik wil juist niet eeuwig leven. Ik ga voor kwaliteit ipv kwantiteit en als ik morgen dood neerval vind ik dat ik 'n mooi leven heb gehad waar ik alles wat ik wilde uitgehaald heb want ik heb de dag geplukt. Zou het alleen heel erg vinden voor mijn ouders als ik als eerste zou gaan. Ik ben niet bang voor het dood zijn, omdat het volgens mij 'n staat van onbewustzijn is. En ik geloof niet in 'n schepper en 'n hemel of hel.
Ik ben meer geïnteresseerd in jouw mening, Mariamm Volgens mij zijn mensen die zich niks aantrekken van anderen en heel bang zijn voor de dood niet zo gelukkig hoor.
Ga in therapie!
Gelukkig zijn ze misschien niet maar we hebben het over lijden. Er zijn mensen die een leven leiden die van meer, meer, meer en nog meer. Het moet allemaal mooier, groter, beter, etc. Op een gegeven moment worden ze onverschillig en zouden niets van hun leven willen missen, al het materiele. Gelukkig zijn ze misschien niet, misschien wel. Doorgaans zijn dit soort mensen ook doodsbang om dood te gaan, want dan verliezen ze wat ze hebben 'opgebouwd', het liefst zouden ze eeuwig willen leven om maar tr houden wat ze hebben, en misschien wel nog meer. Wie weet is er toch wel een afterlife en dan wordt alles anders, diep in hun hart weten ze dat dat ook zo is. Maar dan is de afrekening.
Dat staat me nu zo tegen in godsdiensten. Er klinkt bijna genoegen door in hoe je schrijft over de "afrekening" die ongelovigen wacht na de dood.

Doodsangst is trouwens universeel. Godsdienst is er onder andere om die te bezweren.
Ga in therapie!
quote:mariamm schreef op 23 juni 2013 @ 00:45:

Gelukkig zijn ze misschien niet maar we hebben het over lijden. Er zijn mensen die een leven leiden die van meer, meer, meer en nog meer. Het moet allemaal mooier, groter, beter, etc. Op een gegeven moment worden ze onverschillig en zouden niets van hun leven willen missen, al het materiele. Gelukkig zijn ze misschien niet, misschien wel. Doorgaans zijn dit soort mensen ook doodsbang om dood te gaan, want dan verliezen ze wat ze hebben 'opgebouwd', het liefst zouden ze eeuwig willen leven om maar tr houden wat ze hebben, en misschien wel nog meer. Wie weet is er toch wel een afterlife en dan wordt alles anders, diep in hun hart weten ze dat dat ook zo is. Maar dan is de afrekening.

Ik hou van materiele zaken die mijn leven comfortabeler en leuker maken, ik hou ook van het opdoen van bijzondere ervaringen (verre reizen dus ook duur) Maar ik denk verder na mij de zondvloed, want na mijn dood heb ik er zelf toch niks meer aan. Die zaken zijn er om mijn leven leuker te maken gedurende mijn leven. Mensen die hun spullen/geld mee zouden willen kunnen nemen na hun dood ken ik niet. Ze willen hooguit dat hun kinderen er nog plezier van hebben.

En f.y.i. een niet-gelovige gelooft ook niet diep in zijn hart dat religies het bij 't juiste eind hebben. Het afterlife wat door religies wordt voorgespiegeld klinkt me ook helemaal niet gezellig in de oren eerlijk gezegd. Zelfs 'n moordenaar kan nog snel voor z'n dood even biechten en toegelaten worden tot 't paradijs en dan zit je daar met heel veel mensen de eeuwigheid uit te zitten? Ben juist blij dat het leven eindig is! Dingen moeten niet te lang duren als het boeiend moet blijven.
quote:Orzoo schreef op 22 juni 2013 @ 22:03:

[...]

Daar verschillen wij dan over van mening. Ook goed Het maakt mij ook niks uit maar van origine is het idee van karma natuurlijk wel verbonden met reincarnatie. Dit ook weer terugkoppelend naar het eerder genoemde voorbeeld van doodzieke kinderen.Karma betekent letterlijk: handeling, actie of daad. En binnen het hindoeisme wordt dat verbonden aan reincarnatie simpelweg omdat ze daarin geloven, in het boeddhisme aan wedergeboorte. Maar karma strekt zich uit over het huidige leven en je andere levens, is hun overtuiging. Je 'mag' dus best het begrip karma gebruiken en erin geloven zonder te geloven in reincarnatie of wedergeboorte.
quote:Solomio schreef op 22 juni 2013 @ 21:41:Mijn buurvrouw heeft duidelijk een zwaarder leven dan ik. Niet omdat ze meer narigheid heeft, maar omdat ze alleen maar naar haar narigheid kan kijken.

De manier waarop je met tegenslag omgaat en jezelf over dat ongeluk uit speelt, denk ik ook, mee in hoe zwaar je het lijden ervaart.

De ene mens ziet nu eenmaal eerder de donkere/zware kant van het leven, terwijl de andere mens zijn ogen op de lichte kant gericht houdt.
quote:dubiootje schreef op 22 juni 2013 @ 23:16:

Ik ben meer geïnteresseerd in jouw mening, Mariamm Volgens mij zijn mensen die zich niks aantrekken van anderen en heel bang zijn voor de dood niet zo gelukkig hoor.

Volgens Boeddha moeten die mensen gewoon nog veel leren.

We zijn hier op de wereld om te leren.
quote:Orzoo schreef op 22 juni 2013 @ 22:05:

[...]

Ik ben ook gelovig, mijn religieuze achtergrond is ook (onder andere) de islam maar ik ben het niet per se met je eens.

Orzoo je zegt dat religieuze achtergrond oa de islam is.

Maar je schrijft ook wel veel over karma etc.

Hang jij meerdere religies aan,? wil je daar wat over vertellen?
quote:hevig schreef op 22 juni 2013 @ 22:00:

Ik heb me ook regelmatig afgevraagd waarom alle ellende er is.

Ik heb het er wel eens over gehad met mensen. Vanuit het geloof werd gedacht dat het komt doordat Eva van de verboden appel gegeten had.Wat ik ook eens gehoord heb, is dat als je een zwaar leven gehad hebt, dat je dan in de hemel zou komen na je dood, anders niet dus.

Het enige dat ik weet, is dat ik het niet weet.

Dit vind ik dus altijd al zo ehh niet te begrijpen.

Het slaat naar mij idee dus ook nergens op.

Ik heb in een ver verleden een tijd in een pinkstergemeente gezeten, en daar kreeg je dus soortgelijke antwoorden.

Ik heb het ook al meerdere keren aan christenen gevraagd, maar veel wijzer word je daar niet van.

Ten eerste dus door die ene hap wordt gelijk iedereen gestraft (en wat voor straf nog wel!)

Ten tweede als God almachtig en alwetend is, wist hij in den beginne al dat Eva die hap zou nemen..toch?

Dus waarom zou God iets maken als hij al weet dat het in de eerste dagen al mis gaat.

Dus dan is in ene iedereen verdoemd , en dan bedenkt Hij een nieuw plan, en dat is, dat HIj dan zijn Zoon moet sturen om het op zich te nemen (onze zonden)

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het zo een raar verhaal.

En klopt het dat dit verhaal hetzelfde is (eva en de appel) bij de Joden en Moslims?(ik weet dat Joden en moslims niet in Jezus als zoon van God geloven)
As ik dan toch zou moeten geloven. dan kan ik denk ik nog eerder in het karma verhaal geloven, dan de andere religies.

Maar aan de andere kant als ik weer wat meer over karma lees, dan krab ik mezelf ook wel weer achter de oren...

want wie besluit er dan welk leven je gaat leven etc?
quote:dubiootje schreef op 23 juni 2013 @ 01:08:

Dat staat me nu zo tegen in godsdiensten. Er klinkt bijna genoegen door in hoe je schrijft over de "afrekening" die ongelovigen wacht na de dood.

Doodsangst is trouwens universeel. Godsdienst is er onder andere om die te bezweren.

Ik weet wat je bedoelt, maar wil er wel bij zeggen dat lang niet alle gelovigen het hier mee eens zijn.

Dat denk ik dus ook.
quote:toiletjuffrouw schreef op 23 juni 2013 @ 12:11:

[...]

Volgens Boeddha moeten die mensen gewoon nog veel leren.

We zijn hier op de wereld om te leren.Ben jij boedhist, toiletjuffrouw?
quote:mariamm schreef op 23 juni 2013 @ 00:45:

Gelukkig zijn ze misschien niet maar we hebben het over lijden. Er zijn mensen die een leven leiden die van meer, meer, meer en nog meer. Het moet allemaal mooier, groter, beter, etc. [...]

Mensen die verlangen naar 'meer', lijden op een bepaalde manier onder een 'tekort'.

Zou je jezelf dat wensen?

quote:Op een gegeven moment worden ze onverschillig en zouden niets van hun leven willen missen, al het materiele. [..]

Onverschilligheid en 'niets willen missen' lijken me niet samengaan.

quote:Doorgaans zijn dit soort mensen ook doodsbang om dood te gaan, want dan verliezen ze wat ze hebben 'opgebouwd', het liefst zouden ze eeuwig willen leven om maar tr houden wat ze hebben, en misschien wel nog meer.

Dat is wel een heleboel invulling van wat 'dit soort mensen' allemaal zouden vinden en denken, lijkt je ook niet? Het is nogal aanmatigend om voor anderen in te vullen wat ze denken.

quote:Wie weet is er toch wel een afterlife en dan wordt alles anders, diep in hun hart weten ze dat dat ook zo is. Maar dan is de afrekening.Zo... en dat is meelevend? Bah, wat een nare manier om naar anderen te kijken.
quote:saffietje schreef op 23 juni 2013 @ 13:46:

[...]

Ben jij boedhist, toiletjuffrouw?Nou, zoiets zegt je niet van je zelf, maar ik probeer wel zo boeddhistisch mogelijk te leven, al lukt dat niet altijd, ben ook maar een mens.
Leuk topic!

Ik denk dat het leven onlosmakelijk verbonden is met lijden, het zit in de menselijke natuur om te lijden. Zouden we bijvoorbeeld zorgeloos doorgaan nadat een naaste overlijdt, dan zouden we waarschijnlijk ook geen liefde ervaren zoals we dat nu doen. We ervaren verdriet omdat we verlies ervaren en we ervaren verlies omdat we gehecht raken aan elkaar en aan wat we hebben.

Wat dat betreft zegt het boeddhisme wijze dingen: verlichting bereik je door je los te maken van verlangen. Maar dat is niet voor niets zo ontzettend moeilijk.

Het waarom van dit alles? Ik weet niet of dat de juiste vraag is. 'Waarom' suggereert dat er een reden is, en ik weet niet of die er is, behalve dan dat het in de natuur der dingen zit.

Persoonlijk geloof ik niet in een van buitenaf opgelegde zin en ik denk dus ook niet dat mensen na dit leven beloond of gestraft worden. Sociale verhoudingen en je eigen levenshouding kunnen wel een beloning of straf zijn tijdens het leven, maar ook dat is niet eerlijk verdeeld. Niet iedereen is even goed in staat om positief in het leven te staan.

Ik geloof dus ook niet diep in mijn hart dat er wél een hiernamaals of veroordeling zal volgen. Er zijn genoeg religies en spirituele wegen voor mensen die dat wel geloven (op wat voor manier dan ook), maar het feit dat ik dat allemaal niet aanhang is juíst omdat ik dat niet geloof.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven