nieuwe badkamer? nee, dank u

25-06-2013 08:36 40 berichten
De huisbaas van mijn vriendin gaat eindelijk de appartementen renoveren, wat betreft de badkamer en WC.

De appartementen zijn zo'n 30 jaar oud, schat ik.

Nu hebben zij, in de loop der jaren, de badkamer zelf al onder handen genomen. Zelf betegeld, nieuwe wastafel + onderkast, mooie douchecabine.

De WC is echter nog nooit gerenoveerd, er hangt nog zo'n stortbak in met een ketting...

Uiteraard willen ze helemaal geen nieuwe badkamer.

Er is ook sprake van dat dat rode vat van de CV naar de keuken verplaatst wordt, maar daar is helemaal geen plaats meer.

Wij vragen ons af, kunnen ze in plaats van een nieuwe badkamer een 'vergoeding' vragen<* , bij voorbeeld van een paar honderd euro?

Kunnen ze verplicht worden het rode vat naar de keuken te laten verplaatsen?

Uiteraard zal e.e.a. ook met de aannemer besproken worden, maar ik vraag me af of er mensen zijn die met dit zelfde probleem ervaring hebben.

<* vragen, ja ik weet het, nee heb je, ja kun je krijgen.>
Alle reacties Link kopieren
Een vergoeding, waarom? Zij wilden toch zelf niet wachten op de renovatie?
Vergoeding? Waarvoor? Voor het eigenhandig en zonder toestemming van de eigenaar aanpassen van zijn/haar eigendom?

En ja, het expansievat zal naar de keuken moeten als de huisbaas dat wil.
life ain't a perfect story, write it while you live it
Een vergoeding is vaak heel normaal hoor, dus dat kan ze best vragen.

Dat vat weet ik niet.
Ze hebben zelf, voortijdig en waarschijnlijk zonder toestemming de badkamer zelf al even onder handen genomen? De huisbaas zal alleen maar blij zijn dat je vriendin die kosten op zich heeft genomen, gratis en voor niets! En bespreken met de aannemer? Je vriendin is toch slechts huurder?

Heel onbegrijpelijk dit.
Maar de verhuurder mag vast wel de toilet even vernieuwen.

Kom nou ze hebben zelf besloten om alles te vernieuwen. Oh, en als ze ooit er uit gaan is het nog maar de vraag of de nieuwe bewoners het over willen nemen.( willen ze dan ook nog iets van overname geld zien?)

Als andere ook een grotere luxe keuken willen mogen ze het allemaal zelf weten, maar leg niet de rekening bij de verhuurder neer.
Die vergoeding lijkt me onzin. Waarvoor?

Ze kunnen vragen of de renovatie bij hun wordt aangepast zodat bv. alleen het toilet wordt vervangen. De verhuurder zal er niet mee akkoord gaan om dat toilet niet te doen, denk ik. Hij kan het nu alle huizen tegelijk aanpakken en als hij later terug moet komen voor één huis, is dat duurder.

Ook wat betreft het expansievat moeten ze even overleggen. Er zal vast een reden zijn voor de verplaatsing. Misschien kan het in een keukenkastje worden geplaatst? En waar zit de CV ketel dan?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

dubbel
Het feit dat de verhuurder geen nieuwe badkamer hoeft aan te leggen scheelt hem in de kosten. Vandaar dat ik dacht dat hij dan misschien een 'vergoeding' zou kunnen geven.

Overigens, een huis waar 20 of 30 jaar binnen niets aan gedaan is, dan is het toch niet gek dat mensen dat zélf gaan doen?

Expansie-vat, ja, dat is het woord....
Tje, bij onze woningbouw kan je wel een vergoeding krijgen om zelf je huis aan te pakken, hoe dat particulier werkt weet ik niet. Zomaar je huis gaan verbouwen zonder toestemming van de eigenaar is sowieso niet de bedoeling lijkt me.
Heeft je vriendin toestemming gevraagd aan de verhuurder voor de verbeteringen aan de woning?
...
quote:Beter.Laat schreef op 25 juni 2013 @ 10:13:

Het feit dat de verhuurder geen nieuwe badkamer hoeft aan te leggen scheelt hem in de kosten. Vandaar dat ik dacht dat hij dan misschien een 'vergoeding' zou kunnen geven.

Overigens, een huis waar 20 of 30 jaar binnen niets aan gedaan is, dan is het toch niet gek dat mensen dat zélf gaan doen?

Expansie-vat, ja, dat is het woord....Een badkamer kan makkelijk zo lang meegaan. Die slijt in principe niet. Als je de boel netjes onderhoudt, blijven wastafel, tegels, douche, toilet, enz. echt wel in goede staat. OK, dan heb je niet de meest trendy badkamer, maar toch ook geen kapotte ouwe meuk, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Een vergoeding omdat jullie hem werk uit handen hebben genomen? Moment, ik raap even mijn onderkaak van de grond...

Je vriendin had VAN TEVOREN toestemming moeten vragen aan de eigenaar van de woning of zij de badkamer mocht opknappen. Dan had je ook over een vergoeding kunnen kletsen. Maar niet op eigen houtje en dan nu ook nog vragen om een vergoeding. Leermoment!
quote:amby schreef op 25 juni 2013 @ 10:13:

Tje, bij onze woningbouw kan je wel een vergoeding krijgen om zelf je huis aan te pakken, hoe dat particulier werkt weet ik niet. Zomaar je huis gaan verbouwen zonder toestemming van de eigenaar is sowieso niet de bedoeling lijkt me.Lijkt me dat je dat dan van te voren moet regelen, niet als het er al in zit.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:pejeka schreef op 25 juni 2013 @ 10:16:

[...]

Een badkamer kan makkelijk zo lang meegaan. Die slijt in principe niet. Als je de boel netjes onderhoudt, blijven wastafel, tegels, douche, toilet, enz. echt wel in goede staat. OK, dan heb je niet de meest trendy badkamer, maar toch ook geen kapotte ouwe meuk, lijkt me.

Jawel. Die heb je tegen die tijd wel.

Een keuken of badkamer van huurwoningkwaliteit is echt wel eerder aan vervanging toe dan na 25 of 30 jaar, de termijn die een verhuurder meestal hanteert voor het groot onderhoud.

Ook moet je er rekening mee houden dat een huurwoning in dertig jaar gemiddeld een keer of vier van huurder wisselt. Iedere huurder hangt weer ergens anders een handdoekenrekje op, dus gaten in de tegels, laat eens iets vallen in de wastafel, etc. Het slijt gewoon in dertig jaar, en tussendoor wordt er niets vervangen als je het zelf niet doet.

Als je zelf verbeteringen in een huurwoning aanbrengt heb je wel degelijk recht op een vergoeding, hoor. Je moet het alleen wel vantevoren aan de verhuurder gemeld hebben en die moet toestemming gegeven hebben. Als je die hebt, en het zijn waardevermeerderende aanpassingen zoals nieuwe badkamer, keuken of extra kamer oid, dan heb je zelfs bij het beeindigen van de huur nog recht op een deel van je investering terug.
Am Yisrael Chai!
Waarom willen ze het expansievat verplaatsen? Vreemd om het ding bij de cv weg te halen

je kunt de verhuurder vragen of de verbouwing pas door te voeren als je vriendin ooit vertrekt daar. Maar kan zijn, dat ze dan juist moet betalen. Voor de verhuurder is alles nu in 1x doen goedkoper.
quote:merano schreef op 25 juni 2013 @ 10:18:

[...]

Jawel. Die heb je tegen die tijd wel.

Een keuken of badkamer van huurwoningkwaliteit is echt wel eerder aan vervanging toe dan na 25 of 30 jaar, de termijn die een verhuurder meestal hanteert voor het groot onderhoud.

Ook moet je er rekening mee houden dat een huurwoning in dertig jaar gemiddeld een keer of vier van huurder wisselt. Iedere huurder hangt weer ergens anders een handdoekenrekje op, dus gaten in de tegels, laat eens iets vallen in de wastafel, etc. Het slijt gewoon in dertig jaar, en tussendoor wordt er niets vervangen als je het zelf niet doet.Een wastafel slijt niet (mits je hem netjes onderhoudt). Muur- en vloertegels slijten ook niet (mits je de boel netjes onderhoudt). Een spiegel idem dito. Een toiletpot kan tientallen jaren mee. Dus hoezo? Mijn badkamer is 35 jaar oud (destijds door de vorige bewoners nieuw geïnstalleerd in mijn oudere huis) en ziet er nog uit als nieuw.
Lang niet iedere badkamer is na twintig jaar nog als nieuw. Die in mijn huurwoning zat er 15 jaar in toen ik het huis kreeg, en zag eruit alsof er iemand er walrussen had gefokt. Volgens de verhuurder kon hij best nog 15 jaar mee, dus na tien jaar ergernis heb ik er zelf maar wat aan laten doen, met instemming en een (minimale) vergoeding van de verhuurder.

Het is wel handig om dat soort dingen te overleggen. Er zijn genoeg verhuurders die met opknappen wachten tot huurders het opgeven en er zelf maar wat aan doen. Scheelt ze inderdaad enorm in de kosten. De kans dat ze je achteraf nog een vergoeding willen geven lijkt me klein.
quote:Crique schreef op 25 juni 2013 @ 11:11:

Lang niet iedere badkamer is na twintig jaar nog als nieuw. Die in mijn huurwoning zat er 15 jaar in toen ik het huis kreeg, en zag eruit alsof er iemand er walrussen had gefokt. Volgens de verhuurder kon hij best nog 15 jaar mee, dus na tien jaar ergernis heb ik er zelf maar wat aan laten doen, met instemming en een (minimale) vergoeding van de verhuurder.

Het is wel handig om dat soort dingen te overleggen. Er zijn genoeg verhuurders die met opknappen wachten tot huurders het opgeven en er zelf maar wat aan doen. Scheelt ze inderdaad enorm in de kosten. De kans dat ze je achteraf nog een vergoeding willen geven lijkt me klein.Dat hij er niet meer uitzag, lijkt me dan eerder het resultaat van een stel rouwdouwers dat in dat huis heeft gewoond. Als je spullen niet netjes behandelt of onderhoudt, gaat alles natuurlijk kapot. Maar dat ligt niet aan het feit dat die badkamer niet langer mee zou kunnen gaan, maar aan het feit dat die huurders er een zooitje van maken.
Ik zou het wel aankaarten. Het scheelt per gemeente heel veel wat je in een huurhuis mag doen. Wij hebben een vaste trap naar zolder geplaatst en een dakraam op zolder gemaakt, toen we uit dat huis vertrokken kregen we daar nog best een flinke vergoeding voor. Deze huizen werden ook flink gerenoveerd toen wij erin kwamen en wij hadden best veel inspraak, de witte tegels zouden een grijze voeg krijgen maar nadat wij het vroegen maakte ze er een lichte voeg van, we mochten kiezen welke tegeltjes we in de badkamervloer wilden enz. Ik zou er zeker achteraan gaan en zelf met voorstellen komen met mogelijkheden voor dat expansievat.
quote:pejeka schreef op 25 juni 2013 @ 11:17:

[...]

Dat hij er niet meer uitzag, lijkt me dan eerder het resultaat van een stel rouwdouwers dat in dat huis heeft gewoond. Als je spullen niet netjes behandelt of onderhoudt, gaat alles natuurlijk kapot. Maar dat ligt niet aan het feit dat die badkamer niet langer mee zou kunnen gaan, maar aan het feit dat die huurders er een zooitje van maken.

Ja, nou en?

Moet je als keurige nieuwe huurder dan maar eindeloos in de rotzooi van je slordige voorgangers blijven zitten?

Badkamers slijten overigens wel degelijk, ook als je er netjes mee omgaat.

Verhuurders meten over het algemeen ook behoorlijk met twee maten. Wat ze voor een huurder nog prima vinden kunnen zouden ze in hun eigen huis nooit accepteren.
quote:Crique schreef op 25 juni 2013 @ 11:28:

[...]

Ja, nou en?

Moet je als keurige nieuwe huurder dan maar eindeloos in de rotzooi van je slordige voorgangers blijven zitten?

Badkamers slijten overigens wel degelijk, ook als je er netjes mee omgaat.

Verhuurders meten over het algemeen ook behoorlijk met twee maten. Wat ze voor een huurder nog prima vinden kunnen zouden ze in hun eigen huis nooit accepteren.

Nee. Je kunt van je huisbaas eisen dat zaken die kapot zijn (gebroken tegels, kapotte kranen, gebarsten wastafels, enz.) worden vervangen op het moment dat je de woning accepteert. Dus niemand hoeft in de vernielingen van zijn voorganger te zitten.

Maar waar het om ging is dat een badkamer bij normaal gebruik en onderhoud 20 of 30 jaar mee kan gaan. En dat is dus echt geen probleem.
De hamvraag is dus: is er overleg geweest voordat de badkamer een opknapbeurt kreeg?
quote:pejeka schreef op 25 juni 2013 @ 11:31:

[...]

Nee. Je kunt van je huisbaas eisen dat zaken die kapot zijn (gebroken tegels, kapotte kranen, gebarsten wastafels, enz.) worden vervangen op het moment dat je de woning accepteert. Dus niemand hoeft in de vernielingen van zijn voorganger te zitten.

Maar waar het om ging is dat een badkamer bij normaal gebruik en onderhoud 20 of 30 jaar mee kan gaan. En dat is dus echt geen probleem.

Wat een grapjas ben jij.

Ik heb dat natuurlijk ook geeist, en in mijn geval bestond de oplossing eruit dat er iemand met een tube vulmiddel de 114(!) gaten en gaatje in de tegels en de vloer kwam vullen, en dat werd medegedeeld dat de (niet te verwijderen) aanslag en vlekken op de vloer 'geen gevaar voor de gezondheid vormden en dus gewoon konden blijven zitten'. Ook met de schimmels moesten we maar leren leven, of op eigen kosten een raam of afzuiginstallatie laten installeren.

Maar goed, dat kun je normaal vinden hoor. In de praktijk leidt deze instelling ertoe dat er af en toe een huurder zelf zijn huis opknapt, en dat de rest niet inziet waarom ze de boel zelf wel netjes zouden houden als het de verhuurder toch worst zal wezen hoe het huis erbij ligt.

Er is een woningtekort hè, je huurders kunnen toch nergens naar toe, en je bent je krot zo weer kwijt aan de volgende die niets te kiezen heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven