nieuwe badkamer? nee, dank u

25-06-2013 08:36 40 berichten
De huisbaas van mijn vriendin gaat eindelijk de appartementen renoveren, wat betreft de badkamer en WC.

De appartementen zijn zo'n 30 jaar oud, schat ik.

Nu hebben zij, in de loop der jaren, de badkamer zelf al onder handen genomen. Zelf betegeld, nieuwe wastafel + onderkast, mooie douchecabine.

De WC is echter nog nooit gerenoveerd, er hangt nog zo'n stortbak in met een ketting...

Uiteraard willen ze helemaal geen nieuwe badkamer.

Er is ook sprake van dat dat rode vat van de CV naar de keuken verplaatst wordt, maar daar is helemaal geen plaats meer.

Wij vragen ons af, kunnen ze in plaats van een nieuwe badkamer een 'vergoeding' vragen<* , bij voorbeeld van een paar honderd euro?

Kunnen ze verplicht worden het rode vat naar de keuken te laten verplaatsen?

Uiteraard zal e.e.a. ook met de aannemer besproken worden, maar ik vraag me af of er mensen zijn die met dit zelfde probleem ervaring hebben.

<* vragen, ja ik weet het, nee heb je, ja kun je krijgen.>
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 25 juni 2013 @ 11:48:

[...]

Wat een grapjas ben jij.

Ik heb dat natuurlijk ook geeist, en in mijn geval bestond de oplossing eruit dat er iemand met een tube vulmiddel de 114(!) gaten en gaatje in de tegels en de vloer kwam vullen, en dat werd medegedeeld dat de (niet te verwijderen) aanslag en vlekken op de vloer 'geen gevaar voor de gezondheid vormden en dus gewoon konden blijven zitten'. Ook met de schimmels moesten we maar leren leven, of op eigen kosten een raam of afzuiginstallatie laten installeren.

Maar goed, dat kun je normaal vinden hoor. In de praktijk leidt deze instelling ertoe dat er af en toe een huurder zelf zijn huis opknapt, en dat de rest niet inziet waarom ze de boel zelf wel netjes zouden houden als het de verhuurder toch worst zal wezen hoe het huis erbij ligt.

Er is een woningtekort hè, je huurders kunnen toch nergens naar toe, en je bent je krot zo weer kwijt aan de volgende die niets te kiezen heeft.Ik zou als verhuurder alles keurig in orde maken en de kosten verhalen op degene die het zo slecht achtergelaten heeft. Veel huurders doen maar raak, want als er iets kapot gaat, draait de verhuurder er (meestal) tóch wel voor op. Gewoon de spullen behandelen alsof het je eigendom is en sloop je de boel, gewoon betalen, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 juni 2013 @ 11:52:

[...]

Ik zou als verhuurder alles keurig in orde maken en de kosten verhalen op degene die het zo slecht achtergelaten heeft. Veel huurders doen maar raak, want als er iets kapot gaat, draait de verhuurder er (meestal) tóch wel voor op. Gewoon de spullen behandelen alsof het je eigendom is en sloop je de boel, gewoon betalen, lijkt me.

Ja, maar jij bent geen verhuurder en we wonen helaas niet in een ideale wereld.

De vorige huurders konden er in mijn huis trouwens weinig aan doen, je mag zoveel gaatjes boren als je wilt, en die vlekken en schimmels kwamen door de slechte kwaliteit van het huis en de gebruikte materialen. Niks aso's aan.
In mijn huurwoning hadden de vorige bewoners een aangepast toilet gehad met grijpbeugels langs de kant en in de douche.

De vloertegels sloten aan bij het verhoogde toilet, maar niet bij het normale toilet dat er na hun vertrek weer in kwam.

Na een half jaar bellen en mailen (de woningbouw vond dat de gemeente moest herstellen, die hadden de gaten geslagen, de gemeente vond van niet) kwam de woningbouw inderdaad de gaten vullen met vulmiddel. Daar heb ik nog 15 jaar tegenaangekeken. Toen waren we gelukkig aan de beurt voor groot onderhoud.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 25 juni 2013 @ 12:00:

In mijn huurwoning hadden de vorige bewoners een aangepast toilet gehad met grijpbeugels langs de kant en in de douche.

De vloertegels sloten aan bij het verhoogde toilet, maar niet bij het normale toilet dat er na hun vertrek weer in kwam.

Na een half jaar bellen en mailen (de woningbouw vond dat de gemeente moest herstellen, die hadden de gaten geslagen, de gemeente vond van niet) kwam de woningbouw inderdaad de gaten vullen met vulmiddel. Daar heb ik nog 15 jaar tegenaangekeken. Toen waren we gelukkig aan de beurt voor groot onderhoud.

Ik snap dus niet dat je daar zo lang tegenaan blijft kijken. Voor mijn woongenot had ik daar dan al lang zelf iets aan gedaan.

Ik kan me best voorstellen dat je in een huurhuis een nieuwe badkamer erin zet. Zou ik van plan zijn hier langer te blijven wonen dan zou ik dat ook absoluut doen. Niet dat de huidige douche vies of stuk is, maar mooi is anders. En ik hou van leuk wonen!

Maar dan moet je dat wel van te voren met je verhuurder overleggen.
Zeg maar Spijker.
Tja, we woonden daar tijdelijk, althans dat was de bedoeling. Vier banen met soms tijdelijke contracten, drie reorganisaties, de aflossing van een behoorlijke studieschuld en een echtscheiding later woonde ik er nog alleen. Toen was het huis gelukkig aan groot onderhoud toe.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Een vergoeding? Nee. Maar je kunt de "renovatie" wel weigeren en daarmee ook de kans op huurverhoging kleiner maken. Navragen hoe het zit met de punten, wat er nu betaald word wat er straks betaald moet gaan worden.

Hier ook een oud huis en een renovatie (ahum) als ik deze kennis toen had gehad had ik dus nee gezegd. Ik kreeg 100 gulden verhoging en dat terwijl ik dat wat zij gedaan hebben ikzelf ook had kunnen laten doen en in de loop der jaren had mij dat veel geld gescheeld. Vraag info bij de huurcommissie oid.
quote:fashionvictim schreef op 25 juni 2013 @ 10:28:

Als je zelf verbeteringen in een huurwoning aanbrengt heb je wel degelijk recht op een vergoeding, hoor. Je moet het alleen wel vantevoren aan de verhuurder gemeld hebben en die moet toestemming gegeven hebben. Als je die hebt, en het zijn waardevermeerderende aanpassingen zoals nieuwe badkamer, keuken of extra kamer oid, dan heb je zelfs bij het beeindigen van de huur nog recht op een deel van je investering terug.

Hoe kom je daarbij? Het kan zelfs zo zijn dat je jouw dure keuken/badkamer er gewoon weer uit moet slopen als je verhuist. Verder is dat dus aan de verhuurder.

Onder het huidige recht kan het oude systeem van overnameverklaringen niet op dezelfde wijze als voorheen worden toegepast.

Na het verlenen van toestemming door de verhuurder aan (objectieve) verbeteringen, zal verwijdering van deze verbeteringen bij het einde van de huurovereenkomst niet verlangd kunnen worden van de vertrekkende huurder en van een opvolgend huurder, die deze verbeteringen niet heeft aangebracht, kan dit al helemaal niet worden verlangd.

Als de vorige huurder van zijn wegneemrecht geen gebruik heeft gemaakt, dan is het wegneemrecht uitgewerkt. De rechtspraak heeft toch soms toegestaan dat van dit recht na het einde van de overeenkomst gebruik werd gemaakt. Noot 108 De huurder kan hier dan ook geen vergoeding vragen aan de opvolgend huurder. Heeft de vertrokken huurder geen gebruik gemaakt van zijn wegneemrecht ten aanzien van veranderingen die geoorloofd zijn, dan kan hij van de verhuurder vergoeding vragen op grond van ongerechtvaardigde verrijking. De nieuwe huurder zal hoogstens via de huurprijs met een zekere vergoeding voor de veranderingen te maken kunnen krijgen.

Een overname tussen de nieuwe huurder en de vorige huurder van voorzieningen, die door deze vorige huurder in het gehuurde zijn aangebracht, heeft geen geldige juridische basis. Na het einde van de overeenkomst worden onroerende zaken door natrekking (alles wat in het gehuurde aard- en nagelvast zit) en/of door een contractuele bepaling eigendom van de verhuurder.
quote:nina1966 schreef op 25 juni 2013 @ 14:30:

[...]

Hoe kom je daarbij? Het kan zelfs zo zijn dat je jouw dure keuken/badkamer er gewoon weer uit moet slopen als je verhuist. Verder is dat dus aan de verhuurder.

Onder het huidige recht kan het oude systeem van overnameverklaringen niet op dezelfde wijze als voorheen worden toegepast.

Na het verlenen van toestemming door de verhuurder aan (objectieve) verbeteringen, zal verwijdering van deze verbeteringen bij het einde van de huurovereenkomst niet verlangd kunnen worden van de vertrekkende huurder en van een opvolgend huurder, die deze verbeteringen niet heeft aangebracht, kan dit al helemaal niet worden verlangd.

Als de vorige huurder van zijn wegneemrecht geen gebruik heeft gemaakt, dan is het wegneemrecht uitgewerkt. De rechtspraak heeft toch soms toegestaan dat van dit recht na het einde van de overeenkomst gebruik werd gemaakt. Noot 108 De huurder kan hier dan ook geen vergoeding vragen aan de opvolgend huurder. Heeft de vertrokken huurder geen gebruik gemaakt van zijn wegneemrecht ten aanzien van veranderingen die geoorloofd zijn, dan kan hij van de verhuurder vergoeding vragen op grond van ongerechtvaardigde verrijking. De nieuwe huurder zal hoogstens via de huurprijs met een zekere vergoeding voor de veranderingen te maken kunnen krijgen.

Een overname tussen de nieuwe huurder en de vorige huurder van voorzieningen, die door deze vorige huurder in het gehuurde zijn aangebracht, heeft geen geldige juridische basis. Na het einde van de overeenkomst worden onroerende zaken door natrekking (alles wat in het gehuurde aard- en nagelvast zit) en/of door een contractuele bepaling eigendom van de verhuurder.

Hoe kom ik daarbij? Dat staat gewoon in de brochure van mijn verhuurder, en in die van mijn vorige verhuurder ook. Het is al lang niet meer zo dat je een huis in de oorspronkelijke staat terug moet brengen als je er uit gaat, en ook niet meer zo dat je zelf aangebrachte veranderingen niet mag doen.

Bij onze verhuurder is het zo dat als wij een nieuwe badkamer oid willen dat we die of zelf kunnen plaatsen, volledig op eigen kosten en met goedkeuring van de plannen door de wbv, en als we er dan ooit weer uitgaan krijgen we daar een vergoeding voor. Of je kunt aanvragen dat de woningbouwvereniging dat doet, en dan betalen zij het of zij betalen een deel en wij een deel, maar de downside is dat je dan ook een hogere huur krijgt.

In de meeste gevallen is het zo dat je beter zelf dergelijke klussen kunt doen (met goedkeuring van je plannen uiteraard) dan het door de wbv laten doen, want dat is in the long run goedkoper. Voor een nieuwe keuken bijvoorbeeld kan bij ons de huur wel met 100 a 150 euro verhoogd worden, dus je moet altijd even uitrekenen of het niet gunstiger is om gewoon zelf een keuken te laten plaatsen en dan als je er binnen x jaar uitgaat die vergoeding te krijgen.
Am Yisrael Chai!
Van een willekeurige verhuurder na een rondje googlen op "zelf aangebrachte voorzieningen":

Wonen is persoonlijk. Iedereen heeft zijn eigen wensen voor een woning. Tegenwoordig is het niet meer zo dat u alleen een koopwoning kunt verbouwen. Ook uw huurwoning kunt u naar eigen smaak en behoefte aanpassen. U kunt de woning binnen schilderen, behangen, stofferen en inrichten zoals u zelf wilt. Maar misschien wilt u de woning wel ingrijpender wijzigen. Het ZAV-beleid van Aert Swaens biedt u daarbij veel vrijheid, maar u moet wel altijd schriftelijke toestemming vragen. Volgens ons ZAV-beleid mogen veel zelf aangebrachte veranderingen aan het einde van de huurovereenkomst in uw huurwoning achterblijven. Voor sommige veranderingen kunt u zelfs een vergoeding krijgen. Uiteraard moet de woning goed verhuurbaar blijven en moeten de veranderingen in goede staat verkeren.
Am Yisrael Chai!
Die vergoeding kan je wel vergeten denk ik. Ook os het zo dat op het moment dat ze gaan verhuizen de badkamer alsnog gedaan wordt.

[...]

che basis. Na het einde van de overeenkomst worden onroerende zaken door natrekking (alles wat in het gehuurde aard- en nagelvast zit) en/of door een contractuele bepaling eigendom van de verhuurder.

Spelregel 3. Kosten en onderhoud

De kosten voor het aanbrengen en onderhouden van de aanpassing komen voor uw eigen rekening. U bent ook zelf verantwoordelijk voor onderhoud en vervanging van aanpassingen die u van een vorige huurder heeft overgenomen.

van woningbouwvereniging.
quote:nina1966 schreef op 25 juni 2013 @ 14:20:

Een vergoeding? Nee. Maar je kunt de "renovatie" wel weigeren en daarmee ook de kans op huurverhoging kleiner maken. Navragen hoe het zit met de punten, wat er nu betaald word wat er straks betaald moet gaan worden.

Als het alleen vervanging is en geen directe verbetering hoeft het niet per se tot puntenverhoging te leiden.

[...]

Na het einde van de overeenkomst worden onroerende zaken door natrekking (alles wat in het gehuurde aard- en nagelvast zit) en/of door een contractuele bepaling eigendom van de verhuurder. [/fgcolor]Hoe zit dat bv. met een plavuizenvloer dan?

Een vergoeding vragen vind ik wel heel gek hoor! Het is hun huis niet en zij hebben die badkamer toch eerder gewild. Dan hadden ze gewoon moeten w88 tot nu.

Nee, volgens mij heeft die vriendin geen poot om op te staan. En dat expansievat zal echt verplaatst gaan worden als de eigenaar dat wil. Ze zijn verplicht mee te werken als huurder. Staat ook in het huurcontract als het goed is, in de mijne wel in elk geval.
quote:merano schreef op 25 juni 2013 @ 18:04:

[...]

Hoe zit dat bv. met een plavuizenvloer dan?Die móet er gewoon uit. Mits de nieuwe huurder het overneemt, en dan mag díe het alsnog er later uit halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven