Suikervrije cake/taart
zaterdag 29 juni 2013 om 14:28
Ik ben op zoek naar een goed recept voor suikervrije cake. Ik heb al een stuk of 10 verschillende recepten geprobeerd, maar niets lukt. Meestal rijst het niet goed, of het is gewoon niet lekker.
Heeft iemand een goed recept dat je zelf hebt geprobeerd en die ook daadwerkelijk een goede cake oplevert?
Googlen heeft voor mijn gevoel niet zo veel zin meer, die recepten lukten dus niet. Ik moet het echt hebben van de ervaringsverhalen
Mijn cakes met suiker waren altijd erg lekker, maar die mag ik helaas niet meer.
Suikvervrije taartrecepten zijn ook welkom!
Heeft iemand een goed recept dat je zelf hebt geprobeerd en die ook daadwerkelijk een goede cake oplevert?
Googlen heeft voor mijn gevoel niet zo veel zin meer, die recepten lukten dus niet. Ik moet het echt hebben van de ervaringsverhalen
Mijn cakes met suiker waren altijd erg lekker, maar die mag ik helaas niet meer.
Suikvervrije taartrecepten zijn ook welkom!
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
zaterdag 29 juni 2013 om 15:41
Ik denk dat je suiker zo gewend bent, dat het je zonder gewoon niet smaakt. Ik ben bijvoorbeeld helemaal geen zoetekauw, dus cakes en taarten zonder suiker vind ik ook heerlijk. Suiker moet je ontwennen.
Vaak zoet je het met andere dingen: het fruit dat erin zit, honing, rozijnen... Gewoon doorpoberen!
Vaak zoet je het met andere dingen: het fruit dat erin zit, honing, rozijnen... Gewoon doorpoberen!
zaterdag 29 juni 2013 om 18:36
Amandelmeel maak ik wel eens een cake maar dan met stevia. Zoek je dat?
kijk anders hier eens even
http://www.eetgoedvoeljegoed.com/p/recepten.html
heb ook kokosmeel geprobeerd,maar dat proeft als zand. Beter is om gewoon kokosrasp of amandelmeel.
Hier eentje met stevia. Mochou taart
Nodig 1 kuipje monchou
50 ml slagroom
1 a 2 theelepels kaneel
1 a 2 theelepels vanille extract
stevia op smaak indien je dit wilt.
Voor bodem
3 eieren
zuiveringszout (indien je dit wilt)
100 gram kokosrasp
stevia op smaak indien je dit wilt
Bak eerst de bodem
Doe de kokosrasp en meng dit met 3 eieren in een kom. Roer dit door elkaar. doe eventueel de stevia en 2 eetlepels zuiveringszout erdoor. Meng dit goed door elkaar tot een gladde massa. Doe dit in een vuurvaste schaal en zet dit op 180 graden voor 20 min. in de oven.
Meng de slagroom met de monchou en de kaneel en vanille extract met stevia tot een stevige massa in een kom.
Als de kokosbodem klaar is en afgekoeld. Doe dan het mengsel van slagroom mochou met kaneel en vanille extraxt erover. evetueel wat gerapste chocolade erop
Rabarbertaart suikervrij
Nodig
Bodem:
200 gram amandelmeel
3 eetlepels gesmolten boter of kokosolie
(zet boter of kokosolie op een laag vuurtje en laat het smelten)
magnetron gaat het spetteren dus dat doe ikzelf liever niet.
2 eieren
klein beetje amandelextract
1 theelepel Kaneel
1 theelepel Kardemom poeder
1 theelepel Vloeibare zoetstof zoals stevia of vloeibare natrena of van kruidvat
beetje citroensap
Mix dit door elkaar en doe dit in een taartvorm.
En bak het op 220 graden in 20 minuten
De korst moet hard zijn is dat het niet dan even iets langer in de oven doen.
500 gram Rabarber
schoonmaken en dit met een beetje water laten koken
Na het20 a 25 minuten te hebben gekookt, afgieten en doe dan de volgende specerijen erdoor
Kaneel,kardemom,klein zakje safraan
vloeibare zoetstof zoals stevia
Laat het afkoelen
En giet dit over de afgekoelde bodem en zet het in de koelkast
kijk anders hier eens even
http://www.eetgoedvoeljegoed.com/p/recepten.html
heb ook kokosmeel geprobeerd,maar dat proeft als zand. Beter is om gewoon kokosrasp of amandelmeel.
Hier eentje met stevia. Mochou taart
Nodig 1 kuipje monchou
50 ml slagroom
1 a 2 theelepels kaneel
1 a 2 theelepels vanille extract
stevia op smaak indien je dit wilt.
Voor bodem
3 eieren
zuiveringszout (indien je dit wilt)
100 gram kokosrasp
stevia op smaak indien je dit wilt
Bak eerst de bodem
Doe de kokosrasp en meng dit met 3 eieren in een kom. Roer dit door elkaar. doe eventueel de stevia en 2 eetlepels zuiveringszout erdoor. Meng dit goed door elkaar tot een gladde massa. Doe dit in een vuurvaste schaal en zet dit op 180 graden voor 20 min. in de oven.
Meng de slagroom met de monchou en de kaneel en vanille extract met stevia tot een stevige massa in een kom.
Als de kokosbodem klaar is en afgekoeld. Doe dan het mengsel van slagroom mochou met kaneel en vanille extraxt erover. evetueel wat gerapste chocolade erop
Rabarbertaart suikervrij
Nodig
Bodem:
200 gram amandelmeel
(zet boter of kokosolie op een laag vuurtje en laat het smelten)
2 eieren
klein beetje amandelextract
1 theelepel Kaneel
1 theelepel Vloeibare zoetstof zoals stevia of vloeibare natrena of van kruidvat
beetje citroensap
En bak het op 220 graden in 20 minuten
De korst moet hard zijn is dat het niet dan even iets langer in de oven doen.
500 gram Rabarber
schoonmaken en dit met een beetje water laten koken
Na het20 a 25 minuten te hebben gekookt, afgieten en doe dan de volgende specerijen erdoor
Kaneel,kardemom,klein zakje safraan
vloeibare zoetstof zoals stevia
Laat het afkoelen
En giet dit over de afgekoelde bodem en zet het in de koelkast
zaterdag 29 juni 2013 om 18:47
@izalinia, een monchoutaart is wel een goed idee! Dan moet me wel lukken!
Amandeelmeel gebruik ik ook wel eens. Welk recept gebruik je dan voor die cake? Bij mij wilde het toen ook niet goed rijzen.
@lily, ja klopt, ik eet twee jaar geen suiker en dingen met suiker vind ik wel mierzoet. Had gisteren een appelcake gebakken. Maar weer niet goed gerezen en de stukje zonder appel waren nog steeds best flauw.
@smulrol, ja klopt, mijn laatste cake bleef ook echt heel bleek. Die had ik met vloeibare zoetstof gemaak. Ding zag er niet uit...
@suze, dat doe ik wel eens als ik ergens ben op verjaardag. Maar als ik een hele cake bak en zelf maar 1 of 2 plajes eet...dan moet ModestMan wel heel erg veel eten. Daarnaast ben ik zwanger en wil ik cake! En taart! Lekker grote stukken!
@alternatieven, ik heb stevia, zoestof in poeder, vloeibare zoetstof, honing (is eigenlijk nog te zoet), appelsiroop en agavesiroop geprobeerd, maar allemaal niet echt een succes. Eigenlijk is honing niet zo geschikt, daar zitten te veel suikers in.
Amandeelmeel gebruik ik ook wel eens. Welk recept gebruik je dan voor die cake? Bij mij wilde het toen ook niet goed rijzen.
@lily, ja klopt, ik eet twee jaar geen suiker en dingen met suiker vind ik wel mierzoet. Had gisteren een appelcake gebakken. Maar weer niet goed gerezen en de stukje zonder appel waren nog steeds best flauw.
@smulrol, ja klopt, mijn laatste cake bleef ook echt heel bleek. Die had ik met vloeibare zoetstof gemaak. Ding zag er niet uit...
@suze, dat doe ik wel eens als ik ergens ben op verjaardag. Maar als ik een hele cake bak en zelf maar 1 of 2 plajes eet...dan moet ModestMan wel heel erg veel eten. Daarnaast ben ik zwanger en wil ik cake! En taart! Lekker grote stukken!
@alternatieven, ik heb stevia, zoestof in poeder, vloeibare zoetstof, honing (is eigenlijk nog te zoet), appelsiroop en agavesiroop geprobeerd, maar allemaal niet echt een succes. Eigenlijk is honing niet zo geschikt, daar zitten te veel suikers in.
zaterdag 29 juni 2013 om 19:17
Rijzen doet het niet. Gebruik eieren en bakpoeder. Dat moet het rijzen. Maar verwacht geen wonderen.
Hier kun je ook lekker kaneelcake van maken.
Bodem:
200 gram amandelmeel
(zet boter of kokosolie op een laag vuurtje in koekenpan en laat het smelten)
2 eieren
klein beetje amandelextract (hoeft niet)
1 theelepel Kaneel
1 theelepel zoetstof zoals stevia
beetje citroensap
Doe het 30 min in oven op 180 graden.
Hier kun je ook lekker kaneelcake van maken.
Bodem:
200 gram amandelmeel
(zet boter of kokosolie op een laag vuurtje in koekenpan en laat het smelten)
2 eieren
klein beetje amandelextract (hoeft niet)
1 theelepel Kaneel
1 theelepel zoetstof zoals stevia
beetje citroensap
Doe het 30 min in oven op 180 graden.
zondag 30 juni 2013 om 08:04
zondag 30 juni 2013 om 11:47
@madderijn, ik gebruik inderdaad ook vaak volkorenbloem, of in ieder geval de helft, of amandelmeel.
De reden dat ik zo min mogelijk suiker eet is dat ik PCOS heb, en mijn testosteronlevels te veel stijgen als ik te veel suiker en koolhydraten eet, met alle nare gevolgen van dien. Dus ook witmeel gebruik ik liever niet al te veel.
Vlaai is inderdaad ook een goed idee, dat ga ik ook een keer proberen!
@Helga, thanks, die site kende ik nog niet, daar staan echt leuke dingen op!
De reden dat ik zo min mogelijk suiker eet is dat ik PCOS heb, en mijn testosteronlevels te veel stijgen als ik te veel suiker en koolhydraten eet, met alle nare gevolgen van dien. Dus ook witmeel gebruik ik liever niet al te veel.
Vlaai is inderdaad ook een goed idee, dat ga ik ook een keer proberen!
@Helga, thanks, die site kende ik nog niet, daar staan echt leuke dingen op!
zondag 30 juni 2013 om 12:25
zondag 30 juni 2013 om 21:24
Ik vind deze suikervrije worteltaart ontzettend lekker (wel wat werk):
http://suikerwijzer.nl/carrot-cake-zonder-suiker/
http://suikerwijzer.nl/carrot-cake-zonder-suiker/