Moedeloos, sproeiende kater

30-06-2013 20:39 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kater van 8 jaar oud

Hij heeft altijd wel de neiging gehad om te sproeien in huis, soms tijdje niet dan weer wel, is tig keer onderzocht, heeft standaard blaasgruisbrokken

Nooit erge blaasgruis gehad, wel lichte vorm

Volgens de dierenarts was het de laatste keren dat ik er was geen ontsteking, maar is het een gedragsprobleem

Alles heb ik geprobeerd, dus altijd de speciale voeding, veel aandacht, zo'n ding in het stopcontact wat rustgevend zou werken

Ik zou nu echt niet meer weten wat ik nog kan doen

Ik doe hem nu maar zoveel mogelijk buiten, begin hem echt niet meer leuk en lief te vinden, terwijl het echt wel een leuke stoere kater is en gekke (lees leuke) dingen kan doen

Zoals vanmiddag, ik zat buiten en hij besloop mijn slipper en ging er een gevecht mee aan, daarna lekker op schoot

Maar daarna is hij weer even binnen geweest en ik ontdekte net dat hij weer tegen mijn laptop heeft geplast.

Opeens kon ik er niet meer tegen, flink gehuild....voel me moedeloos, zou soms liever hebben dat hij dood ging of ziek wordt en doodgaat (moeilijk om te zeggen)

Als ik de plaatsen opsom waar hij regelmatig plast, het is echt enorm: Zijn vaste plekjes zijn: tegen mijn laptop, hoek in de kamer, tegen de buffetkast, tegen de tv kast, tegen de bank, tegen de gelbrander, tegen de verwarming in de andere hoek, in de hal tegen zijn krabpaal en tegen de voordeur, soms ook tegen schoenenkastje

In de keuken op de aanrecht (sproeit dan tegen de tegels), en als hij de kans krijgt in een pan die er staat.....

Op de tafel in een schaaltje als dat er staat, ben altijd superalert dat er geen tas op de grond staat want daar wordt tegen gesproeid.

Pasgeleden had hij in mijn glas geplast wat leeg was en dat vulde ik daarna met cola en nam een slok...

Op de slaapkamers mag hij niet, maar de kinderen laten hem toch wel eens binnen.

Van de week daar ontdekt dat hij ook daar tegen de cv had geplast, in de badkamer in een hoekje onder het wastafel, ook een paar keer in de douchebak

Ik kan me voorstellen dat mensen in de lach schieten, maar ik kan wel janken, ik weet het echt niet meer.........................................

Zit nu ook weer te snotteren achter de laptop (die ik net dus heb moeten schoonmaken)

het grote geluk is nog dat hij is gesteriliseerd, dus echt heel erg stinken doet het niet (of ik ben er aan gewend..)

Moet er niet aan denken dat ik nog 10 jaar ofzo altijd moet opletten of er geplast is, voel me nu al enorm opgejaagd door alles

Ik denk niet dat iemand nog een tip heeft, maar wilde het even van me afschrijven
Waar maak je de plekken mee schoon?
Als ik hem buiten doe, heb ik nog een probleem: Hij kan zelf de deur opendoen, dus moet altijd de deur op slot anders komt hij alsnog binnen

Ik heb in de keukenduer een rolhordeur gekocht, ook die krijgt hij open....
quote:NummerZoveel schreef op 30 juni 2013 @ 20:43:

Waar maak je de plekken mee schoon?

Meestal met van die wegwerpdoekjes, soms met een sopje...merk geen verschil

Ik heb ook zo'n fles Mispoes, kun je ergens spuiten als je wil dat ze er niet komen of liggen.

Ruikt enorm naar citroen.
In ieder geval is bleek een heerlijk middel voor katten om op te piesen, ze vinden het geweldig, dus gooi de bleek op de badkamer en gebruik het niet meer in de rest van het huis.

Daarnaast heb je zoiets als felieway of zoiets. Dat schijnt katten er van te weerhouden om op die plekken te plassen waar je het hebt gebruikt.

Sorry, maar dat met dat glas...............tja.

Sterkte.
Oh wat klote! Herkenbaar ook want mijn 7 jarige rooie kater doet t ook. Die doet t vooral als er (a) een kattebak staat die in zijn ogen te vies is, dus die maak ik standaard elke dag van top tot teen schoon en (b) als er andere kater in de buurt is. Mijn kater laat zijn zenuwen dan zien door te sproeien. Feit is dat je de geur weer moet zien te neutraliseren want anders blijft hij sproeien op die plekken. Ik heb daar uiteindelijk via internet een neutraliserende spray voor gekocht, helpt zowaar!

Helemaal weg is t niet, helaas. Kater blijft soms sproeien. Mr het is niet omdat hij t leuk vindt om te doen dus straf em ook niet meer. Blaasgruis is trouwens niet een reden dat hij overal sproeit hoor, dan zou hij juist heel vaak heel veel kleine beetjes moeten plassen.....

Maar zoals je t schrijdt ben je er flink moedeloos van. Heb je misschien ook een patroon kunnen vinden in zijn plasgedrag? T moet toch op te lossen zijn...???
quote:Cateautje schreef op 30 juni 2013 @ 20:47:

In ieder geval is bleek een heerlijk middel voor katten om op te piesen, ze vinden het geweldig, dus gooi de bleek op de badkamer en gebruik het niet meer in de rest van het huis.

Daarnaast heb je zoiets als felieway of zoiets. Dat schijnt katten er van te weerhouden om op die plekken te plassen waar je het hebt gebruikt.

Sorry, maar dat met dat glas...............tja.

Sterkte.Van de bleek weet ik dat ze dat een lekkere geur vinden, maar gebruik nooit bleek, nooit gedaan ook.
quote:omani22 schreef op 30 juni 2013 @ 20:48:

Oh wat klote! Herkenbaar ook want mijn 7 jarige rooie kater doet t ook. Die doet t vooral als er (a) een kattebak staat die in zijn ogen te vies is, dus die maak ik standaard elke dag van top tot teen schoon en (b) als er andere kater in de buurt is. Mijn kater laat zijn zenuwen dan zien door te sproeien. Feit is dat je de geur weer moet zien te neutraliseren want anders blijft hij sproeien op die plekken. Ik heb daar uiteindelijk via internet een neutraliserende spray voor gekocht, helpt zowaar!

Helemaal weg is t niet, helaas. Kater blijft soms sproeien. Mr het is niet omdat hij t leuk vindt om te doen dus straf em ook niet meer. Blaasgruis is trouwens niet een reden dat hij overal sproeit hoor, dan zou hij juist heel vaak heel veel kleine beetjes moeten plassen.....

Maar zoals je t schrijdt ben je er flink moedeloos van. Heb je misschien ook een patroon kunnen vinden in zijn plasgedrag? T moet toch op te lossen zijn...???Welke spray is dat, Omani?
Helaas is eenmaal aangeleerd sproeien niet meer af te leren, sorry.. Hij zal het blijven doen. Wij hebben zelfs een poes gehad die dat bleef doen (is dus niet alleen bij katers) Wij hebben de poes uiteindelijk naar buiten verbannen omdat het binnen geen houdbare situatie meer was. De poes vond het niet erg om buiten te wonen. We hebben een lekker warm mandje voor haar bij de paarden op stal staan daar heeft ze het prima. Ik ben gek met dieren maar als ze in mijn huis zeiken trek ik een grens.

Schoonmaken van de plekken is voor ons logisch, maar voor de kat in kwestie zonde van zijn werk. De gemarkeerde plek moet dan opnieuw besproeit worden zodat het weer naar "zijn" plekje ruikt.
Ik heb ook een klein schuurtje, daar staat een doos met een badlaken erin en er staat een tuinstoel met een kussentje erin

Ik wil hem liever ook niet meer binnen, maar hij zit te loeren bij de deur om naar binnen te schieten...

Hoelang heeft jouw poes er over gedaan voor ze gewend was buiten?

Overigens is de mijne wel een buitenkat, is graag buiten met mooi weer, slaapt lekker in de tuin in de zon, maar dat loeren op de deur blijft
wat erg zeg... ik zou er ook moedeloos van worden.

en ook zielig voor hem, hé, hij weet niet beter natuurlijk, maar hij maakt het zichzelf wel moeilijk zo.

zou het stress kunnen zijn? zou een kalmeermiddeltje het misschien kunnen verhelpen?

en anders moet hij een buitenkat worden.

wel zielig in de winter, maar met een warm plekje ergens?

(zal wel niet evident zijn als je altijd moet opletten dat hij niet binnenglipt)

kan je die hor eventueel vastzetten met een haakje en een oogje?
quote:pearle schreef op 30 juni 2013 @ 20:59:

Ik heb ook een klein schuurtje, daar staat een doos met een badlaken erin en er staat een tuinstoel met een kussentje erin

voor de winterkou is het wel best als die doos niet op de grond staat, maar wat hoger, op een pallet of een kist ofzo.
Ik had een kat die jaren overal sproeide en die hield daar uiteindelijk wel mee op. De truc was toen om hem een plek te geven waar het wel mocht (eigen kamertje op zolder, goed waterdicht gemaakt met tegels, daaroverheen zeil en afgekitte plinten ed, schrobbare muurverf enz) en de andere plekken heel goed schoon te maken met special spul zodat hij niet door had dat zijn geurspoor op die plekken vernieuwd moest worden. We hebben hem toen een paar weken in die kamer gehouden en daarna gecontroleerd er weer uit en uiteindelijk gewoon weer los in huis. Nooit geen last meer gehad!
quote:pearle schreef op 30 juni 2013 @ 20:52:

[...]

Welke spray is dat, Omani?Ik gebruik Urine Off voor mijn piskat.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Onze poes was vrij snel gewend aan haar nieuwe "huis" Ze schiet nog wel eens mee naar binnen, zeker als het koud is. Wij hebben wel altijd extra ontwormt en ontvlooid nu ze buiten leeft. Buiten pikken ze eerder parasieten op dan binnen. Stress kan inderdaad ook sproeien verergeren, maar een eenmaal sproeiende kat kun je dat niet meer afleren.

Succes!!!
quote:jappeloepke schreef op 30 juni 2013 @ 21:17:

Onze poes was vrij snel gewend aan haar nieuwe "huis" Ze schiet nog wel eens mee naar binnen, zeker als het koud is. Wij hebben wel altijd extra ontwormt en ontvlooid nu ze buiten leeft. Buiten pikken ze eerder parasieten op dan binnen. Stress kan inderdaad ook sproeien verergeren, maar een eenmaal sproeiende kat kun je dat niet meer afleren.

Succes!!!Dat is niet waar, maar je moet er soms heeeeeeeeel veel voor over hebben.
pearle wij hebben het ook gehad met een kater. Die is (na gewone castratie) nog een keer chemisch gecastreerd om te kijken of dat zou helpen. Hij heeft nog een soort katten-prozac gehad. En ook al die feline sprays, stopcontactdingen etc. Wij hebben uiteindelijk een ander huis voor hem gezocht: een boerderij met voldoende ruimte voor buiten waar hij niet meer naar binnen mocht. En daar woont hij prima.

Het was voor ons de enige oplossing, want ik kon ook niet 10 jaar doorgaan op die manier.
quote:MarijeMarije schreef op 30 juni 2013 @ 21:30:

pearle wij hebben het ook gehad met een kater. Die is (na gewone castratie) nog een keer chemisch gecastreerd om te kijken of dat zou helpen. Hij heeft nog een soort katten-prozac gehad. En ook al die feline sprays, stopcontactdingen etc. Wij hebben uiteindelijk een ander huis voor hem gezocht: een boerderij met voldoende ruimte voor buiten waar hij niet meer naar binnen mocht. En daar woont hij prima.

Het was voor ons de enige oplossing, want ik kon ook niet 10 jaar doorgaan op die manier.Die van ons is ook nog eens chemisch gecastreerd. Hij is bijna weer aan de beurt, het helpt wel in de hoeveelheid sproei. (minder)
Hebben jullie al een gedragsdeskundige geraadpleegd?
Beste Tickel,

Ik lees (of ik lees het niet goed) dat je zelf ook nog een sproeiende kat hebben.....???? Het is NIET af te leren. (althans dat is mijn ervaring)Het kan verminderen maar over gaat het niet. Tijdens stress oid komt het terug.

Bij ons was het niet zo van: ze plast een keer binnen hup eruit. Ik ga niet met een binnen plassende kat zitten. Naar buiten was voor haar en ons de beste oplossing. Nu kan ze in haar vertrouwde omgeving blijven wordt perfect verzorgt ( waarschijnlijk beter dan menig andere kat)
Ooh, wat vreselijk voor jullie!

Onze kater is meteen toen hij oud genoeg was om gecastreerd te worden gecastreerd, en jeetje daar ben ik blij mee! Hij sproeit namelijk helemaal niet.

Maar er zijn bepaalde dingen die katten niet lekker vinden, volgens mij schoonmaakazijn, misschien dat dat helpt? En anders eens vragen bij de dierenarts.

Lukt dat niet, zou ik inderdaad een ander huisje voor hem zoeken. Want het is geen doen dat een kat zélfs in je glas sproeit.

Heel veel sterkte, want ik zou het heel moeilijk vinden om afscheid te moeten nemen, dus ik kan me voorstellen dat dat voor jullie ook moeilijk is!
Is iemand van jullie bekend met Calmeze?

http://www.medpets.nl/calmeze/#product-description
quote:jappeloepke schreef op 30 juni 2013 @ 21:52:

Beste Tickel,

Ik lees (of ik lees het niet goed) dat je zelf ook nog een sproeiende kat hebben.....???? Het is NIET af te leren. (althans dat is mijn ervaring)Het kan verminderen maar over gaat het niet. Tijdens stress oid komt het terug.

Bij ons was het niet zo van: ze plast een keer binnen hup eruit. Ik ga niet met een binnen plassende kat zitten. Naar buiten was voor haar en ons de beste oplossing. Nu kan ze in haar vertrouwde omgeving blijven wordt perfect verzorgt ( waarschijnlijk beter dan menig andere kat)Het ligt helemaal aan de reden waarom een kater/poes sproeit. Heeft het te maken met territoriumdrift, dan is er wel iets aan te doen. Je moet alleen soms heel ver gaan met de maatregelen.
quote:pearle schreef op 30 juni 2013 @ 23:03:

Is iemand van jullie bekend met Calmeze?

http://www.medpets.nl/calmeze/#product-description

Ik zou eerst uit laten zoeken waaróm je kater sproeit. Schakel een kattengedragskundige in voordat je aan de middelen gaat die misschien niet geschikt zijn voor jouw kater.

http://www.tinleygedragstherapie.nl/
quote:Tickel schreef op 01 juli 2013 @ 06:34:

[...]

Het ligt helemaal aan de reden waarom een kater/poes sproeit. Heeft het te maken met territoriumdrift, dan is er wel iets aan te doen. Je moet alleen soms heel ver gaan met de maatregelen.

En wat is "heel ver gaan met de maatregelen"? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat die maatregelen überhaupt zijn.

Een pissende kat zou ik echt niet in huis willen. Het gaat dan heel erg stinken. Verder gaan er spullen kapot, zoals de laptop. Dat kost te veel geld. Zo'n beest ging er bij mij uit en kwam er niet meer in. En dan kon hij eten en een warm plekje in de schuur krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven