Geld & Recht alle pijlers

studiefinanciering , probleem met ouder

02-07-2013 20:34 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil studiefinanciering met een aanvullende beurs aan gaan vragen. Mijn moeder heeft een minimuminkomen en kan mij niet financieel steunen. Ik heb al jaren geen contact meer met mijn vader en ik wil een aanvraag indienen om zijn inkomen buiten beschouwing te laten.

Daar zijn meerdere bewijsstukken voor nodig, onder andere een kopie van de recentste alimentatiebeschikking. Deze hebben wij echter niet, omdat mijn vader geen alimentatie betaalt. Omdat wij als gezin veel problemen hadden met vader is er destijds niet meer achter die alimentatie aan gegaan.

Dus ik heb geen contact met vader, hij betaalt geen alimentatie en ik kan geen aanvraag indienen om zijn inkomen buiten beschouwing te laten omdat we geen alimentatiebeschikking hebben. Weet iemand of ik nog ergens recht op heb, of heb ik dan gewoon dikke pech?

Als zijn inkomen niet buiten beschouwing wordt gelaten durf ik geen aanvullende beurs aan te vragen, daar krijgt hij namelijk bericht van. Ik ben hartstikke bang van hem en met zulle brieven maak ik slapende honden wakker. Mijn angst is niet ongegrond, ik spreek uit ervaring. Hiermee breng ik niet alleen mijzelf in gevaar, maar ook mijn familie.

Daarom wil ik heel graag weten of ik op de een of andere manier toch in mijn recht kan staan om zijn inkomen buiten beschouwing te laten. DUO hoef ik niet te bellen, want daar word ik niet veel wijzer van.
Wellicht ten overvloede, maar heb je hier al gekeken?

http://www.duo.nl/particu ... oblemen_met_je_ouders.asp

Behalve een telefoontje naar hen plegen, zou je ook kunnen kijken of je voldoende gegevens hebt voor een schriftelijk verzoek.
Wat betreft DUO kan ik je maar 1 advies geven: bij telefonische raadpleging altijd het advies of de gegeven informatie in een mail tikken. Deze mail naar het algemene DUO mailadres sturen met:

Bevestiging van telefoongesprek

Op xx-xx-xxxx heb ik gesproken met xxx. Ik stelde vraag Y.

Het antwoord was: .....

Xxx heeft a,b of c veranderd/aangevuld in mijn gegevens.

Bij geen antwoord op deze e-mail ga ik ervan uit dat bovenstaande gegevens correct zijn.

Mail ondertekenen met je gegevens en inschrijfnummer DUO

Dan kun je indien nodig altijd aantonen dat je gebeld hebt en bouw je een dossier op. Helaas heb ik te vaak meegemaakt dat telefonisch opgevraagde informatie onjuist was of dat telefonische wijzigingen niet ingevoerd werden.
Je zegt dat het gevaarlijk is om contact te zoeken met je vader, en dat er problemen waren. Zijn dáár bewijzen van? Want als je dat naar DUO stuurt, en ze zijn zo ongevoelig om je aanvraag af te wijzen of zo stom om je vader een brief te sturen, dan zijn zij aansprakelijk als het misgaat. En als ze het wel honoreren, is het probleem opgelost.
loretvdkraaij, dat is het 'm juist, ik heb niet voldoende bewijzen voor een schriftelijk bewijs. Maar ik vind het zo vreemd dat mijn situatie niet voldoet omdat ik geen alimentatiebeschikking heb, terwijl we niet eens alimentatie ontvangen.

Daar heb je een goed punt, blueeyes*3 Dan zou ik bij de politie moeten informeren of ze mij kopieën uit het dossier willen geven, maar dat doen ze denk ik niet zomaar. Het is ook alweer een aantal jaar geleden.

Bovendien denk ik niet dat je kunt stellen dat DUO dan verantwoordelijk is. Het je eigen keus om een aanvullende beurs aan te vragen. Als ik alleen de basisbeurs aan vraag krijgt hij daar, geloof ik, geen bericht van. Maar dan moet ik wel erg veel gaan lenen, want mijn moeder kan mij niet financieel steunen en ik kan zelf niet veel werken naast de studie i.v.m. ziekte.

De sociale dienst zou wel ergens op papier hebben moeten staan dat we geen alimentatie ontvangen, maar het dossier ligt in de kelder, ze zouden deze week kijken of ze dat dossier kunnen opzoeken. Maar dat klonk ook niet erg hoopvol
Ik heb hetzelfde gehad maar te privé om hier neer te zetten. Ik wil je best helpen in een privé berichtje.
Hoi Snoozer,

een aantal jaren terug had ik ook 't zelfde probleem. Mijn vader heb ik nooit gekend dus heb ik ook nooit financieel steun van hem gezien. Hier heb ik natuurlijk een bewijs van nodig waardoor ik toen met de advocaat van mijn moeder heb gesproken die zij 25 jaar terug had ingeschakeld om te kunnen scheiden. Zij heeft toen een papier gestuurd waarop staat dat hij mij financieel niet steunt enz.

Misschien een idee?
Misschien ten overvloede: ook nooit originele documenten naar DUO sturen, alle ingevulde formulieren+bijlagen kopiëren. Als je echt secuur te werk wil gaan, scan je alles in en mail je het ook.

Klinkt overdreven, maar het is echt zo'n zooitje bij de DUO. Heb nog geen enkele andere instantie meegemaakt waar zoveel brieven niet aankomen of verkeerde informatie verstrekt wordt.

Wanneer je je dossier direct digitaal opbouwt kan het veel frustratie voorkomen en voldoe jij aan je bewijsplicht indien nodig (en is het makkelijk op te zoeken in je mail).

En als je bij het loket staat, altijd van alles een kopie met datumstempel vragen, ook ter bevestiging van gegeven informatie.

Suf om te doen, maar achteraf baal ik dat ik het niet eerder heb gedaan. En sinds ik het doe heb ik al 2x mijn "overdreven" informatieverzameling nodig gehad en werd ik na het sturen van het "bewijs" (weer) in mijn gelijk gesteld.

(Djiezzz lijkt wel of ik een aluminium hoedje op heb. Hoop dat ze bij jou gewoon normaal doen zodat je m'n adviezen totaal niet nodig hebt)
quote:ranny1989 schreef op 02 juli 2013 @ 21:24:

Ik heb hetzelfde gehad maar te privé om hier neer te zetten. Ik wil je best helpen in een privé berichtje.

Bedankt! Ik kan alleen even niet vinden hoe ik een privé bericht stuur. Ik zie alleen de optie om een bericht op je profiel achter te laten?

Bedankt voor je adviezen banaanaap! Klinkt inderdaad verstandig om zelf een digitaal dossier op te bouwen.
Mijn vader woonde in het buitenland toen ik ging studeren. Hij betaalde ook geen alimentatie en dat was bekend bij het LBIO. Ondanks dat ik een stiefvader had hoefde deze geen studiegeld voor mij te betalen en kreeg ik een volledige studiebeurs omdat mijn vader verzuimde te betalen.

Ik denk dat je dit ook schriftelijk duidelijk kunt maken met een brief van je moeder die het hele verhaal uitlegt en schakel desnoods het LBIO in . Ze hoeven helemaal geen contact met je vader te zoeken want dat is bij ons ook nooit gebeurd
Klopt, met een bewijs van het LBIO dat je geen alimentatie ontvangt is het goed. Dan kun je vragen om het inkomen van die ouder buiten beschouwing te laten en krijgt die ouder daar niets van te horen. In mijn situatie is het LBIO er niet bij betrokken geweest en heb ik dus niet genoeg bewijs.
Geen ervaring met de situatie maar ook ik heb meegemaakt dat iets heel belangrijks 'kwijt' was.

Daarna alles aangetekend verstuurd en kopieën bewaard, voor de zekerheid.

Dus niet dat je straks een belangrijk document hebt en het zonder meer naar ze opstuurt. Altijd kopiëren.
Ik moest destijds een brief laten opstellen van mijn psycholoog, dat gold ook.
In de Kabinetsplannen studiefinanciering die vorige week aan de Kamer zijn aangeboden staat o.m. het volgende:

"Afschaffen regeling bij weigerachtige of onvindbare ouders

Vanaf 1 januari 2015 vervalt de regeling bij weigerachtige of onvindbare ouders. Dat betekent dat je als student vanaf dat moment geen beroep meer kunt doen op deze regeling. Heb je vóór 1 januari 2015 een succesvol beroep op deze regeling gedaan, dan behoud je deze gedurende de periode dat je ook recht hebt op een aanvullende beurs."

Het is dus zaak om een beetje vaart te zetten om je aanvullende beurs te regelen.

Hoe je situatie precies in elkaar steekt is me niet duidelijk.

Is er alimentatie vastgesteld? De meest recente alimentatiebeschikking moet neem ik aan op te vragen zijn bij de Rechtbank. Misschien kan de advocaat die jullie zaak heeft behartigd je helpen om erachter te komen bij welke Rechtbank dat zou kunnen zijn? Of even langs het Juridisch Loket voor informatie? Bij de Rechtbank kan er volgens mij een kopie van de alimentatiebeschikkking worden opgevraagd.

Dan zijn er verschillende mogelijkheden:

1.Alimentatiebeschikking zegt dat vader nul euro alimentatie moet betalen. Kopie naar DUO, de bijdrage vader is dan nihil en krijg jij de aanvullende beurs.

2.De alimentatie is nooit vastgesteld. Helaas, dan moet je denk ik verdere stappen gaan nemen. Het Juridisch Loket kan je hierbij adviseren.

3. Alimentatie is vastgesteld en vader betaalt dit bedrag ook netjes. Kopie beschikking naar DUO en DUO stelt dan de ouderbijdrage van vader op hetzelfde bedrag als de vastgestelde alimentatie. Eventueel ontvang je nog een stukje aanvullende beurs, afhankelijk van de hoogte van de alimentatie/ouderbijdrage.

4. Alimentatie is vastgesteld door de rechter in de alimentatiebeschikking maar vader betaalt niet/niet alles. Kopie va de beschikking naar DUO en deze stellen de ouderbijdrage weer op dezelfde hoogte als de vastgestelde alimentatie.

De alimentatie die je niet krijgt is namelijk een wettelijke betalingsverplichting, opgelegd door de rechter. Als vader niet betaalt kun je de hulp inschakelen van een deurwaarder of het LBIO. Het Juridisch Loket kan je hierbij ook weer adviseren
quote:lieveanna schreef op 02 juli 2013 @ 22:40:

Ik moest destijds een brief laten opstellen van mijn psycholoog, dat gold ook.

Ik moet een uitgebreide brief van mezelf, uitgebreide brief van moeder, brief van een deskundige én een kopie van de recentste alimentatiebeschikking hebben.

Plurque, dat bericht heb ik inderdaad ook gelezen. Nu ga ik na de zomer studeren, dat scheelt. (Ja, ik had stufi eerder aan moeten vragen, allerlei redenen en gedoe met DUO waarom ik dat nog niet gedaan heb, is verder niet relevant.)

Van de situaties die jij beschrift komt het ongeveer neer op situatie 2. Waar ik dus mee zit is dat ik niet weet welke stappen ik nu kan ondernemen. Ik zal eens contact opnemen met het Juridisch Loket dan.

Is er toevallig ook iemand die kan vertellen hoe ik een privébericht stuur? Ik kan het in de FAQ niet vinden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven