Radeloos 26 jaar extreme acne rondom kin
donderdag 4 juli 2013 om 09:23
Lieve allemaal,
Ik ben behoorlijk en ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.
Tijdens mijn puberteit nooit veel last gehad van puistjes en ontstekingen maar sinds mijn 20ste steeds meer last gekregen en nu (26 jaar) heb ik zeer veel last van acne aan de onderkant van mijn gezicht (weet dat dit duidt op een hormoonprobleem). Ik heb de volgende zaken geprobeerd, zonder succes:
- Dermatoloog (verschillende crèmes, niets hielp bij sommige werd het na weken/maanden smeren alleen maar erger.
- Zeer gezond eten zonder e-nummers, weinig vlees, veel groente en fruit (clean eating methode)
- Dagelijks bietensap + vitamine C (na aanleiding van topic hier)
- Veel water drinken
- 2 maal daags gezicht schoonhouden met producten van mijn huidtherapeut.
- Om de 2 dagen kussensloop verschonen.
Ik zit echt met mijn handen in het haar en raak hier behoorlijk onzeker van, weet iemand wat ik moet doen?
Zelf zat ik te denken om mijn spiraal te verwijderen en over te gaan op de pil. Heb vanaf mijn 17e verschillende spiralen gehad om geen of zo min mogelijk hormonen binnen te krijgen (begonnen met koper, toen Mirena en nu T-safe).
Wellicht ligt het daar aan?
Daarnaast wil ik een aantal sessies accupunctuur gaan inplannen om zo mijn hormoonbalans in evenwicht te brengen, maar of dat helpt....
Ik ben behoorlijk en ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.
Tijdens mijn puberteit nooit veel last gehad van puistjes en ontstekingen maar sinds mijn 20ste steeds meer last gekregen en nu (26 jaar) heb ik zeer veel last van acne aan de onderkant van mijn gezicht (weet dat dit duidt op een hormoonprobleem). Ik heb de volgende zaken geprobeerd, zonder succes:
- Dermatoloog (verschillende crèmes, niets hielp bij sommige werd het na weken/maanden smeren alleen maar erger.
- Zeer gezond eten zonder e-nummers, weinig vlees, veel groente en fruit (clean eating methode)
- Dagelijks bietensap + vitamine C (na aanleiding van topic hier)
- Veel water drinken
- 2 maal daags gezicht schoonhouden met producten van mijn huidtherapeut.
- Om de 2 dagen kussensloop verschonen.
Ik zit echt met mijn handen in het haar en raak hier behoorlijk onzeker van, weet iemand wat ik moet doen?
Zelf zat ik te denken om mijn spiraal te verwijderen en over te gaan op de pil. Heb vanaf mijn 17e verschillende spiralen gehad om geen of zo min mogelijk hormonen binnen te krijgen (begonnen met koper, toen Mirena en nu T-safe).
Wellicht ligt het daar aan?
Daarnaast wil ik een aantal sessies accupunctuur gaan inplannen om zo mijn hormoonbalans in evenwicht te brengen, maar of dat helpt....
donderdag 4 juli 2013 om 09:30

donderdag 4 juli 2013 om 09:32
Ik vraag me af of de Dianepil nog wordt voorgeschreven, sinds de recente overledenen.
Ik heb zelf de Dianepil geslikt en dat was een openbaring: vlekkeloze huid. Maar toen ik na twee jaar overstapte op een andere pil (Marvelon en Trigynon) werkte die net zo goed. Momenteel heb ik alleen wat puistjes als ik niet aan de pil ben (wat non-stop is tegenwoordig ivm bevruchtingspogingen, maar je moet er wat voor over hebben ).
Ik heb zelf de Dianepil geslikt en dat was een openbaring: vlekkeloze huid. Maar toen ik na twee jaar overstapte op een andere pil (Marvelon en Trigynon) werkte die net zo goed. Momenteel heb ik alleen wat puistjes als ik niet aan de pil ben (wat non-stop is tegenwoordig ivm bevruchtingspogingen, maar je moet er wat voor over hebben ).

donderdag 4 juli 2013 om 10:11
Ik zou hiervoor niet aan de Diane-pil gaan! Veel te veel risico voor acné! Een andere dermatoloog consulteren misschien? Laten bepalen hoe je hormoonbalans is en daar iets aan laten doen? Zuivel mijden is inderdaad een goede! Wel frustrerend dat het niet over gaat, met alle moeite die je er voor doet!!
donderdag 4 juli 2013 om 10:12
Je moet je wel realiseren dat de dianepil slechts werkt zolang je hem gebruikt. Ik heb vanaf puberteit dianepul geslikt en ben aantal maanden terug gestopt. Ik dacht dat de acne nu wel over zou zijn. Dat is niet het geval. Het is zelfs erger, maar vooral ook op plaatsen waar ik het vroeger niet had. Schouders, rug, nek, borst.
donderdag 4 juli 2013 om 10:13
Als de dermatoloog het verder ook niet meer weet, zou ik de pil proberen. Een andere optie is antibiotica slikken of hele hoge dosis vitamine A slikken, maar dat zou je dermatoloog je ook moeten kunnen vertellen. Mag niet als je zwanger wilt worden, maar als je de pil overweegt, zal dat niet het geval zijn.

donderdag 4 juli 2013 om 11:30
Ik had het ook rondom mijn kin (heel erg maar hier zei men dat het 'vuil bloed' was?!?) Ik ben (op aanraden van een oedeemtherapeut) dagelijks gaan smeren met Eucerin. Dan moet je de huidherstellende zalf nemen. Te koop bij DA of apotheek. Dit werkte bij mij super na enkele weken. Ik gebruik het nu na 15 jaar nog steeds. Heb inmiddels een hele gladde (litteken vrije) huid.
Geen idee of dit voor jou de oplossing is, maar valt te proberen toch. Tube kost slchts een tientje. Ik ben zelf weinig enthousiast over het innemen van hormonen als pil etc. Dat leidde bij mij weer tot andere vervelende klachten (enorme hoofdpijn). Succes
Geen idee of dit voor jou de oplossing is, maar valt te proberen toch. Tube kost slchts een tientje. Ik ben zelf weinig enthousiast over het innemen van hormonen als pil etc. Dat leidde bij mij weer tot andere vervelende klachten (enorme hoofdpijn). Succes
donderdag 4 juli 2013 om 12:17
Menstrueer je wel regelmatig? Is t-safe een spiraal met hormonen? Als t-safe hormonen bevat, kan dat ook een trigger voor je acne zijn. Als je niet of niet regelmatig menstrueert, kan het pcos zijn. Dan zijn de waarden van testosteron in het bloed verhoogd waardoor je veel acne krijgt (en soms ook overbeharing). Ik zou dit eerst allemaal vaststellen. Begin iig niet met diane 35, dat maakt de kwaal alleen maar erger! Zoals anderen ook zeggen: als je stopt is alles weer terug en al dan niet erger. Ik zou eerder aan roaccutane denken. Dit schijnt heel goed te helpen en is permanent. Succes!
donderdag 4 juli 2013 om 12:34
Ik menstrueer regelmatig (altijd al gedaan) en de T-safe bevat geen hormonen. Wel krijg ik ook steeds meer last van haartjes boven mijn lip en rondom mijn kin, zal inderdaad goed kunnen dat dit in verband staat met elkaar....
Ik ga even googlen op Roaccutane.
Tarwe zou ik inderdaad ook meer kunnen vermijden (eet voornamelijk spelt) al wordt het dan wel heel bepekt allemaal.
Thnx voor alle reacties!
Ik ga even googlen op Roaccutane.
Tarwe zou ik inderdaad ook meer kunnen vermijden (eet voornamelijk spelt) al wordt het dan wel heel bepekt allemaal.
Thnx voor alle reacties!
donderdag 4 juli 2013 om 12:43
Ik ben 32 en heb ook nog steeds acne. Met de dianepil was het een stuk beter maar sinds ik ben gestopt is het weer erger geworden. Ik probeer er ook alles aan te doen. Zo min mogelijk suikers, geen varkensvlees, geen zuivel. Ik eet speltbrood, gebruik amandelmelk ipv gewone melk, drink bietensap (bloedzuiverend), drink brandnetelthee (is ook zuiverend). Sport 2x per week, slik goede multivitamine etc. Soms gaat het de goede kant op en dan sta je 's ochtends op en zitten er opeens weer 2 dikke pukkels. Erg frustrerend.

donderdag 4 juli 2013 om 12:46
Tja, je wilt het niet horen natuurlijk, maar al die homeopathische medicijnen gaan je niet helpen. Er zit waarschijnlijk een hardnekkige bacterie in je huid en de beste oplossing is dan een tijdje een antibioticum slikken.
Mijn jongste had erge last van acne en heeft een jaar differin-gel gebruikt twee maal daags en een antibioticum geslikt , daarna was hij er helemaal van af.
Als je het niet flink aanpakt kun je ook littekens houden, dat is toch zonde.
Mijn jongste had erge last van acne en heeft een jaar differin-gel gebruikt twee maal daags en een antibioticum geslikt , daarna was hij er helemaal van af.
Als je het niet flink aanpakt kun je ook littekens houden, dat is toch zonde.
donderdag 4 juli 2013 om 12:57
Inderdaad de littekens worden steeds erger en dat is zeker zonde. Denk ook dat ik voor een paardenmiddel-kuur moet gaan zodat het echt goed aangepakt kan worden (uiteraard is gezond leven altijd winst voor je maar acne helemaal verhelpen likt het niet...).
Dus even voor mijzelf samenvattend:
- Niet stoppen met spiraal en overstappen op de pil
- Wel opnieuw afspraak inplannen met dermatoloog en vragen om een zwaardere antibiotica kuur (kan dat ook in de zomer? Zo mooi zijn als ik er zsm mee kan beginnen, kan niet wachten
Dus even voor mijzelf samenvattend:
- Niet stoppen met spiraal en overstappen op de pil
- Wel opnieuw afspraak inplannen met dermatoloog en vragen om een zwaardere antibiotica kuur (kan dat ook in de zomer? Zo mooi zijn als ik er zsm mee kan beginnen, kan niet wachten

donderdag 4 juli 2013 om 15:12
Je kunt ook een andere pil gebruiken dan de diane-pil. Het voornaamste is dat je hormonen gereguleerd gaan worden door de pil en dus 'rustiger'. Ik had precies hetzelfde als jij, ook vanaf mijn 20/21e en heb tegenwoordig nog her en der een verdwaalde pukkel tijdens mijn stopweek. Ik ben er ontzettend blij mee!
Ik heb ethinylestradiol/levonorgestrel. Aan het begin van het starten met de pil heb ik een antibiotica kuur gekregen voor uitwendig gebruik (dus op de huid smeren) voor snel resultaat omdat het bij de pil wel even duurt voordat je hormoonbalans goed afgesteld is. Ga naar je huisarts en vraag naar die dingen. Ik voel me zo veel prettiger (geen pijnlijke bulten meer!) en mooier nu!
Ik heb ethinylestradiol/levonorgestrel. Aan het begin van het starten met de pil heb ik een antibiotica kuur gekregen voor uitwendig gebruik (dus op de huid smeren) voor snel resultaat omdat het bij de pil wel even duurt voordat je hormoonbalans goed afgesteld is. Ga naar je huisarts en vraag naar die dingen. Ik voel me zo veel prettiger (geen pijnlijke bulten meer!) en mooier nu!
donderdag 4 juli 2013 om 15:44
Qwerdy ik denk niet dat je moet vragen voor antibiotica... Antibiotica ga je in latere stadia in je leven hard nodig hebben. Door het nu te slikken voor een relatief klein probleem kun je resistentie opwekken. Dat moet je echt niet hebben. Bovendien is jouw klacht zoals jij die beschrijft een hormonaal probleem, heeft niets met het remmen van bacterien te maken. Ik wil niet betweterig gaan doen, maar ik heb precies dezelfde problemen als jij. Ik ga zaterdag weer stoppen met de pil. Menstrueer je regelmatig? Zo niet, kun je denken aan pcos maar dat moet een gynaecoloog vaststellen. Ook kun je de HA vragen om je hormoonwaarden te prikken, dan kan zij zien of alles wel klopt qua hormonen.
Het enige middel dat echt werkt tegen hardnekkige acne is roaccutane. Het is een paardenmiddel, maar ik heb gehoord dat het echt helpt en dat je voorgoed van je acne afraakt. Ik heb zelf geen ervaring, maar mocht mijn huid weer zo slecht worden als toen ik gestopt was met de diane pil, dan wil ik roaccutane. Ik wil niet meer in de pil ben het zat
Het enige middel dat echt werkt tegen hardnekkige acne is roaccutane. Het is een paardenmiddel, maar ik heb gehoord dat het echt helpt en dat je voorgoed van je acne afraakt. Ik heb zelf geen ervaring, maar mocht mijn huid weer zo slecht worden als toen ik gestopt was met de diane pil, dan wil ik roaccutane. Ik wil niet meer in de pil ben het zat