Gezondheid alle pijlers

roken op het terras

05-07-2013 15:05 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit lekker met m'n dreumes (zichtbaar beperking in de vorm van slang in z'n neus/grote pleister op z'n wang) een drankje te doen op het terras. Komen er net 2 dames van middelbare leeftijd aan het tafeltje naast ons zitten terwijl het een groot terras is en er overal nog tafeltjes vrij zijn. En ze steken beiden de ene na de andere sigaret aan. De wind staat zo dat de rook vol onze kant uit komt.

Mijn eerste vraag is rook je dan ook mee zo buiten? Dat vraag ik natuurlijk voor mijn zoontje. En mijn tweede vraag is of dat niet onbeschoft is. Of stel ik me aan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:Cateautje schreef op 05 juli 2013 @ 16:23:

[...]

Whoeh, wat ben jij kwaadaardig naar kinderen toe zeg.Nee de reacties van de rokers hier zijn kwaadaardig. Waarom mag TO er niets van zeggen als haar kind er last van heeft. Neeee dát mag niet want er moet gerookt worden, das je recht. Maar als iemand het dan terug doet op papier ben je ineens kwaadaardig. Ach ja the world according to...
quote:nina1966 schreef op 05 juli 2013 @ 16:23:

[...]

Rook is toch wel iets anders dan stof hé. Of wist je dat niet.Dat [pikzwarte fijnstof is de reden van een flink aantal doden jaarlijks, tante Know it all.
Dat gezeur altijd over rokers. Er zijn nu eenmaal rokers, er zijn ook al randvoorwaarden over waar wel of niet gerookt mag worden. Rokers zijn er en zullen er altijd zijn.

Beetje raar om dan alle rokers maar asociaal te noemen. Alsof ze het erom doen om iemand ziektes en aanvallen te bezorgen.

De meeste rokers die ik ken houden netjes rekening met niet-rokers die aangeven last te ondervinden van hun rookgedrag.

Moeilijk he, normaal communiceren.
Ik denk dat het minder schadelijk is als in een ruimte zitten waar gerookt word of is. De schadelijke stoffen blijven dan hangen.

Maar goed is het natuurlijk niet om die rook in te ademen.

Denk dat het onbenul is van de dames en daarmee ligt de bal eigenlijk bij jou om te vragen of ze ergens anders willen zitten, of gewoon zelf ergens anders te gaan zitten.
quote:nina1966 schreef op 05 juli 2013 @ 16:25:

[...]

Nee de reacties van de rokers hier zijn kwaadaardig. Waarom mag TO er niets van zeggen als haar kind er last van heeft. Neeee dát mag niet want er moet gerookt worden, das je recht. Maar als iemand het dan terug doet op papier ben je ineens kwaadaardig. Ach ja the world according to...Wie Nina? According to wie precies? Wij samen toch?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:nina1966 schreef op 05 juli 2013 @ 16:25:

[...]

Nee de reacties van de rokers hier zijn kwaadaardig. Waarom mag TO er niets van zeggen als haar kind er last van heeft. Neeee dát mag niet want er moet gerookt worden, das je recht. Maar als iemand het dan terug doet op papier ben je ineens kwaadaardig. Ach ja the world according to...Niemand heeft gezegd dat TO in de situatie terecht kwam waar zij niets mocht zeggen. TO heeft er niet voor gekozen om iets te zeggen, maar dat is iets heel anders.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-07-2013 17:00
Reden: kwetsend
% gewijzigd
Ik vind t niet asociaal omdat het binnen de wetgeving is. Maar er is niks mee om er wat van te zeggen. En anders ga je aan een ander tafeltje zitten.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
quote:boannan schreef op 05 juli 2013 @ 16:06:

Rokers staan er gewoon niet bij stil. Op ons nieuwe stekkie kwamen er ook weer 2 mannen naast ons zitten die rookten. Ik vind het zelf nog steeds niet vies ruiken (helaas want ik mis het nog altijd) maar neem gewoon geen risico met zoon dus ben weggegaan.Dat is nogal een algemeen statement. Ik rook, maar doe dat niet op een terras met kinderen in de buurt. Kan wel wezen dat uitlaatgassen ed ook slecht zijn, maar het is gewoon een beleefdheidsding. Net als dat ik, ook op een terras, wacht met roken als mensen aan aanpalende tafeltjes zitten te eten. Het kan toch gewoon met een beetje geven en nemen aan beide kanten? Dat extreme 'rokers zijn smerig en moeten gewoon oprotten uit de publieke ruimte' versus 'ik ga lekker doorpaffen want dat mag hier gewoon'. Jammer.
Ja, doei. Rokers zijn inmiddels al geweerd uit bioscopen, treinen, vliegtuigen, luchthavens, restaurants etc etc.

De 'strijd' is dus op praktisch alle fronten gewonnen door niet-rokers. Ze kunnen niet met een gerust hart overal naar binnen om gezonde frisse lucht in de ademen.

Maar die paar miezerige dagen per jaar dat het in Nederland mooi weer is, denken er mensen te zijn die ook hier om moeten zeiken.

Kom op. Tel je zegeningen als niet-roker. Dat zijn er al veel. En laat die rokers nu ook even genieten.

(Eerlijk is eerlijk, ik houd er als roker ook rekening mee op het terras dat anderen er niet teveel last van hebben, maar ik word wel opstandig als mensen op terrassen of buiten er iets van moeten zeggen.)
Datquote:Enn schreef op 05 juli 2013 @ 16:28:

[...]

Sjee.....

En nee ik rook niet. Nina het wordt tijd dat je stopt want je gaat in mijn ogen echt te ver.Dat zal best. Was ook de bedoeling om te shockeren. Stond laast dus met mijn kind bij de halte en mijn autistisch zoon helemaal in paniek omdat ik dus zo'n erge aanval kreeg dat ik er van moest spugen en echt geen lucht meer kreeg. Iemand stak ff een sjekkie op en blies precies mijn richting uit, ademde net in dus kreeg een enorme hap rook binnen. Echt leuk dan om die reacties van verstokte rokers te lezen. "wij worden in een hoek gedreven" en roken moet mogen. Prima wat je in je eigen huis doet maar doe het niet onder een ander z'n neus. Nee en dan ook nog zo'n opmerking van stel je niet aan ik sta toch buiten.
Ik vind het zeer asociaal van die 2 vrouwen dat ze ook nog eens bij jullie in de buurt gaan zitten. Bah, ontzettend smerig.

Als er iemand naast me komt staan die begint te roken, dan ga ik snel een paar meter verderop staan.
quote:Maryemma schreef op 05 juli 2013 @ 16:29:

[...]

Dat is nogal een algemeen statement. Ik rook, maar doe dat niet op een terras met kinderen in de buurt. Kan wel wezen dat uitlaatgassen ed ook slecht zijn, maar het is gewoon een beleefdheidsding. Net als dat ik, ook op een terras, wacht met roken als mensen aan aanpalende tafeltjes zitten te eten. Het kan toch gewoon met een beetje geven en nemen aan beide kanten? Dat extreme 'rokers zijn smerig en moeten gewoon oprotten uit de publieke ruimte' versus 'ik ga lekker doorpaffen want dat mag hier gewoon'. Jammer.

Dat is waar. Dat is iedereen over 1 kam scheren en dat is niet fair. Maar ik vind het wel krom dat ik moet gaan verkassen. Al heb ik er inderdaad voor gekozen om er niks van te zeggen. Ik wil dan ook geen aandacht trekken. We hebben al genoeg bekijks met slang en pleister.

Maar waar ik nu eigenlijk nog geen antwoord op heb gekregen is of het schadelijk is. Ik kan me voorstellen dat buiten meeroken heel wat minder schadelijk is dan binnen. Misschien maak ik me wel druk om niks en is de impact buiten zo klein dat het verwaarloosbaar is.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:Maryemma schreef op 05 juli 2013 @ 16:29:

[...]

Dat is nogal een algemeen statement. Ik rook, maar doe dat niet op een terras met kinderen in de buurt. Kan wel wezen dat uitlaatgassen ed ook slecht zijn, maar het is gewoon een beleefdheidsding. Net als dat ik, ook op een terras, wacht met roken als mensen aan aanpalende tafeltjes zitten te eten. Het kan toch gewoon met een beetje geven en nemen aan beide kanten? Dat extreme 'rokers zijn smerig en moeten gewoon oprotten uit de publieke ruimte' versus 'ik ga lekker doorpaffen want dat mag hier gewoon'. Jammer.

Zo eens! Ik ga er vanuit dat rokers niet roken om een ander overlast te bezorgen.

Maar doordat ze bijna nergens meer mogen roken, hebben sommige rokers erg lange tenen gekregen. Dus vragen of ze rekening met mij of mijn kinderen willen houden op een plek waar ze gewoon mogen roken vind ik lastig.

Nina, wat vlieg jij uit de bocht zeg!
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
quote:nina1966 schreef op 05 juli 2013 @ 16:33:

Dat

[...]

Dat zal best. Was ook de bedoeling om te shockeren. .Nou je choqueert me niet maar je stoot me volkomen af. Ik vind wat jij durft te schrijven naar een ander omdat je het niet eens bent echt veel te ver gaan. En eerlijk gezegd heb ik dan daarna niet eens meer zin om te lezen waarom jij volgens je zelf dit denkt te kunnen en mogen doen. Wellicht als je begonnen was met je eigen verhaal wel maar nu echt niet meer. Ik wens je een prettige voortzetting van dit topic en voor mij ben je vanaf nu iemand waar ik langs heen lees. Ook online heb je fatsoensregels en die schijn jij niet te snappen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:nina1966 schreef op 05 juli 2013 @ 16:33:

Dat

[...]

Dat zal best. Was ook de bedoeling om te shockeren. Stond laast dus met mijn kind bij de halte en mijn autistisch zoon helemaal in paniek omdat ik dus zo'n erge aanval kreeg dat ik er van moest spugen en echt geen lucht meer kreeg. Iemand stak ff een sjekkie op en blies precies mijn richting uit, ademde net in dus kreeg een enorme hap rook binnen. Echt leuk dan om die reacties van verstokte rokers te lezen. "wij worden in een hoek gedreven" en roken moet mogen. Prima wat je in je eigen huis doet maar doe het niet onder een ander z'n neus. Nee en dan ook nog zo'n opmerking van stel je niet aan ik sta toch buiten.Over de gevoelens van een ander heen? Hoe krijg je het je toetsenbord uit. En heel klote wat je bij die halte is overkomen, maar voor je eigen gezondheid had je dan toch zelf wat verderop kunnen gaan staan? De forummer die jij nu hebt gekwetst is daar niet persoonlijk verantwoordelijk voor hoor.
quote:schijfvan5 schreef op 05 juli 2013 @ 16:00:

[...]

Denk niet dat jullie een uitzondering zijn. Zie dit best vaak gebeuren op het terras (en doe het zelf ook) helemaal als er ook gegeten wordt. Als de rokers dan ook nog in de minderheid zijn is er toch een sociale druk om rekening met de (etende) niet-rokers te houden.

Wij zijn geen rokers, maar astma klantjes. En we proberen dus een plek te vinden waar we geen rook krijgen.

Jij hebt het over sociale druk, maar het stomme is wel dat ik ook de neiging heb om me te verontschuldigen als we door rook naar een andere plek verkassen. Je wilt andere mensen ook geen naar gevoel geven, maar aan de andere kant moet je jezelf beschermen door bovenwinds te gaan zitten.
Boannan, een serieuze vraag van mij:

Ik reed straks in mijn auto achter een vrachtwagen. Die stonk zo erg met zo'n grote walm eruit dat heel mijn auto ook stonk van binnen.

Heeft jouw zoontje dan ook last en hoe kun je hem daar dan voor behoeden? Rook op een terras is zo'n klein gedeelte van wat hij allemaal binnen kan krijgen. Hoe ga jij daarmee om? Beetje OT wel maar dat vroeg ik me af.
Huts!
Ik vind roken altijd onbeschoft. In een restaurant, op een terras, in je eigen tuin en binnen in je eigen huis. Maar ja, je doet er niks tegen (zeker niet wanneer mensen in hun eigen huis of tuin roken) en ook op een terras (met asbakken op de tafeltjes) kun je moeilijk verbieden dat iemand een sigaret opsteekt. Ik zal er dan ook niet gauw iets van zeggen, maar balen doe ik wel... Ben in elk geval heel blij dat roken in restaurants aan banden is gelegd.
O, dank allemaal! Ben niet zozeer gekwetst als wel pisnijdig! Maar jullie zijn wel lief.
Huts!
quote:boannan schreef op 05 juli 2013 @ 16:37:

[...]

Maar waar ik nu eigenlijk nog geen antwoord op heb gekregen is of het schadelijk is. Ik kan me voorstellen dat buiten meeroken heel wat minder schadelijk is dan binnen. Misschien maak ik me wel druk om niks en is de impact buiten zo klein dat het verwaarloosbaar is.Volgens deze Britse site zou het wel schadelijk zijn. De site ziet er wel betrouwbaar uit, maar dat zegt tegenwoordig niet zo veel.

https://www.healthunit.co ... moke-outdoors#reference_1

Misschien heeft er iemand anders zin om Real-time measurement of outdoor tobacco smoke particles of Measurements of Outdoor Air Pollution from Second hand Smoke on the UMBC Campus door te ploegen.
Er zijn trouwens meer en meer terrassen met rookvrije zones en steeds minder mensen die roken. Ook op de terrassen wordt er dus al heel vaak rekening gehouden met mensen die er last van kunnen hebben. De fanatiek niet-roker die momenteel in Nederland nog durft te roepen 'hoe erg het allemaal wel niet is' met het rookgedrag van anderen , zie ik dan inmddels ook als niet-rook- extremisten.

Iets met rekening houden met alle mensen en niet alleen jezelf dus.
quote:Enn schreef op 05 juli 2013 @ 16:46:

De fanatiek niet-roker die momenteel in Nederland nog durft te roepen 'hoe erg' het allemaal we niet is met het rookgedrag van anderen , zie ik dan inmddels ook als niet-rook- extremisten.Dat zie je in dit topic gelukkig niet.
quote:Murdoch schreef op 05 juli 2013 @ 16:48:

[...]

Dat zie je in dit topic gelukkig niet.Nee gelukkig niet zeg.
quote:BellatrixVanDetta schreef op 05 juli 2013 @ 16:42:

Boannan, een serieuze vraag van mij:

Ik reed straks in mijn auto achter een vrachtwagen. Die stonk zo erg met zo'n grote walm eruit dat heel mijn auto ook stonk van binnen.

Heeft jouw zoontje dan ook last en hoe kun je hem daar dan voor behoeden? Rook op een terras is zo'n klein gedeelte van wat hij allemaal binnen kan krijgen. Hoe ga jij daarmee om? Beetje OT wel maar dat vroeg ik me af.Dan zet ik de interne circulatie aan. Vaak al zodra ik achter een bus aansluit (die stinken het meest). En soms kan je het ook niet voorkomen hoor, maar ik zeg altijd dat we het ook niet op hoeven zoeken zeg maar. En hij zal er heus niet dood aan gaan. Als hij straks 16 is en zelf met brommers gaat klooien kan ik hem er ook niet meer voor behoeden. Dus het is ook geen ramp maar het gaf me net wel een rotgevoel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven