(te) veel slapen
woensdag 4 juni 2008 om 19:23
Ik vraag mij af of er meer mensen zijn die dit 'probleem' hebben en of er misschien een duidelijke oorzaak en/of oplossing voor is? Ik heb eigenlijk mijn hele leven al altijd de behoefte om te slapen. Op zich is dit niet zo'n probleem maar er gaat een heleboel tijd in zitten en ik wordt nooit eens een keer uitgerust wakker. Al is het 12 uur 's middags en ben ik die avond ervoor vroeg naar bed gegaan, moet ik mezelf er nog toe zetten om op te staan. Ik heb niet echt een idee hoe het komt, behalve dan dat ik slapen heel fijn vind. Ik heb het idee dat dit niet aan mijn leefwijze ligt. Ik sport, werk op regelmatige tijden, eet gezond, ben gelukkig, drink niet, rook niet enz. enz. maar ik ben nooit eens klaar met slapen.
Herkent iemand dit?
Herkent iemand dit?
woensdag 4 juni 2008 om 19:32
Ja, ik ben al getest op de ziektes die volgens mijn huisarts met vermoeidheid te maken hebben en niets aan de hand. Vandaar ook dat ik hier post, ik heb namelijk niet het idee dat ik een 'ziekte' heb maar meer dat het iets aangeboren is. Ik ben gewoon op zoek naar tips o.i.d. en misschien een beetje herkenning.
woensdag 4 juni 2008 om 19:36
ik heb idiopatische hypersomnie , vorigjaar door de medische molen getrokken voor mogelijkheid op narcolepsie.
ik slaap veel en vaak , zittend liggend staant als het zo uitkomt
ik slaap in de supermarkt , of onderweg op de fiets,
ik slaap nooit "uit" ben altijd voor 8.30 mijn mandje uit . door de weeks meestal voor 6 uur.
ik ga op tijd naar bed, en ga tegen lunch tijd slapen om de slaapaanvallen op ongewenste momenten zoveel mogelijk in te perken.
ik slaap veel en vaak , zittend liggend staant als het zo uitkomt
ik slaap in de supermarkt , of onderweg op de fiets,
ik slaap nooit "uit" ben altijd voor 8.30 mijn mandje uit . door de weeks meestal voor 6 uur.
ik ga op tijd naar bed, en ga tegen lunch tijd slapen om de slaapaanvallen op ongewenste momenten zoveel mogelijk in te perken.
woensdag 4 juni 2008 om 19:40
Ik slaap zoveel mogelijk. Door de weeks heb ik er niet genoeg tijd voor, dan slaap ik gemiddeld 9 a 10 uur per nacht maar dat voelt dus nog niet als genoeg. En in het weekend kan ik rustig het hele weekend slapen. Dat doe ik niet omdat ik dan geen leven meer heb, maar ik zou het wel willen. Het is overigens niet zo dat wanneer ik eenmaal wakker ben dat ik me dan moe voel ofzo maar zodra ik kan slapen (als ik er dus tijd voor heb) word ik ook spontaan moe. Klinkt misschien raar, maar zo is het wel een beetje. Ik heb trouwens ook geen slaapaanvallen o.i.d.
woensdag 4 juni 2008 om 19:48
woensdag 4 juni 2008 om 20:00
Ja Savon, dat dacht ik ook meteen. Als ik erg veel slaap, wordt ik moeer en wil ik ook meer slapen. Terwijl als ik vroeg opsta en fit enzo, ik dan zelfs pas later ga slapen. Vind slapen HEERLIJK, maar dwing mezelf om bijtijds op te staan (ben student, dus geen vaste tijden) en dan ben ik de hele dag productiever. Maar dat lijkt dus niet op het probleem van de poster (jullie noemen dat allemaal TO, maar waar is dat een afkorting van??)
woensdag 4 juni 2008 om 20:07
hier ook...
ik hou van slapen. als ik uit kan slapen, slaap ik zeker tussen de 10 en 13 uur. met 9 uur slaap voel ik me zoiezo pas uitgerust, maar liever slaap ik langer.
er zijn dagen dat ik maar aan 6 a 7 uur slaap kom, omdat ik ook nog eens laat naar bed ga. dan gaap ik de hele dag en voel ik me wat vermoeid. en zodra ik dan thuis ben, en tv op de bank ga kijken val ik in slaap.
een dag als vandaag bijvoorbeeld... ik was vrij, en ging gister om 2 uur snachts naar bed (had heel de week te weinig geslapen). werd om 12:00 uur wakker. ging tv kijken en viel om 13:30 weer in slaap, een uurtje. daarna even naar de stad geweest, thuis gekomen, gekookt, op de bank tv gekeken en viel om 19:00 weer een half uur in slaap en werd ik wakker gesmst, anders had ik denk ik wel een uurtje geslapen.
baal er soms wel van hoor... wilde dat ik gewoon genoeg had aan 7 a 8 uur slaap.
vind het ook vreselijk om van de wekker wakker te worden. word liever uit mezelf wakker...
heb dit al sinds de puberteit trouwens...
ik hou van slapen. als ik uit kan slapen, slaap ik zeker tussen de 10 en 13 uur. met 9 uur slaap voel ik me zoiezo pas uitgerust, maar liever slaap ik langer.
er zijn dagen dat ik maar aan 6 a 7 uur slaap kom, omdat ik ook nog eens laat naar bed ga. dan gaap ik de hele dag en voel ik me wat vermoeid. en zodra ik dan thuis ben, en tv op de bank ga kijken val ik in slaap.
een dag als vandaag bijvoorbeeld... ik was vrij, en ging gister om 2 uur snachts naar bed (had heel de week te weinig geslapen). werd om 12:00 uur wakker. ging tv kijken en viel om 13:30 weer in slaap, een uurtje. daarna even naar de stad geweest, thuis gekomen, gekookt, op de bank tv gekeken en viel om 19:00 weer een half uur in slaap en werd ik wakker gesmst, anders had ik denk ik wel een uurtje geslapen.
baal er soms wel van hoor... wilde dat ik gewoon genoeg had aan 7 a 8 uur slaap.
vind het ook vreselijk om van de wekker wakker te worden. word liever uit mezelf wakker...
heb dit al sinds de puberteit trouwens...
woensdag 4 juni 2008 om 22:50
Was je schildklierfunctie ook goed, als daar naar gekeken is?
De mijne (schildklier) werkt te traag, en daardoor had ik zeker fors toegenomen slaapbehoefte (alhoewel ik jouw aantal uren nooit gehaald heb).
Nu ben ik wat medicatie betreft beter ingesteld, en heb ik er een flink stuk 'avond' bijgekregen doordat ik niet meer zo moe ben.
Ik zou trouwens nooit meer dan 9 uur willen slapen, is nergens goed voor. 8 uur is nodig, met een variatie van een uur, en het overige is tijdverspilling. Ik lig graag in bed, maar als ik dan moet kiezen dan ben ik toch liever wakker, jij niet?
De mijne (schildklier) werkt te traag, en daardoor had ik zeker fors toegenomen slaapbehoefte (alhoewel ik jouw aantal uren nooit gehaald heb).
Nu ben ik wat medicatie betreft beter ingesteld, en heb ik er een flink stuk 'avond' bijgekregen doordat ik niet meer zo moe ben.
Ik zou trouwens nooit meer dan 9 uur willen slapen, is nergens goed voor. 8 uur is nodig, met een variatie van een uur, en het overige is tijdverspilling. Ik lig graag in bed, maar als ik dan moet kiezen dan ben ik toch liever wakker, jij niet?
donderdag 5 juni 2008 om 20:17
ik las dus laatst in psychologie magazine dat de hoeveelheid slaap voor iedereen verschillend is. sommige hebben 4 uur slaap nodig, anderen 10 uur. dus zeggen dat 8 uur maar nodig is, klopt dus misschien voor jou, maar niet voor iedereen.
en ik vind slapen dus ook echt heeerlijk... vooral als ik niks anders te doen heb... en ik heb verder ook niet zo´n druk leven (ben single, heb geen kinderen, klein huisje, werk onregelmatig) dus als ik een dag vrij ben (en dat is vaak ook doordeweeks als iedereen aan het werk is) dan vind ik het heeeerlijk om ook overdag lekker te slapen!!
en ik vind slapen dus ook echt heeerlijk... vooral als ik niks anders te doen heb... en ik heb verder ook niet zo´n druk leven (ben single, heb geen kinderen, klein huisje, werk onregelmatig) dus als ik een dag vrij ben (en dat is vaak ook doordeweeks als iedereen aan het werk is) dan vind ik het heeeerlijk om ook overdag lekker te slapen!!
vrijdag 6 juni 2008 om 11:21
ik herken het jammergenoeg. soms schaam ik me er wel eens voor maar ik heb het altijd rond 1uur smiddags dat ik echt moe begin te worden als ik eenmaal zit even niks te doen heb. en als ik kan dan ga ik even liggen en dan slaap ik zo een paar uur.<net als een baby > en dan knap ik ook echt van op. s ""ochtends ben ik echt actief. ik ben ook vaak door de medische molen gehaald maar kwam echt niks uit ik moest het maar acepteren. soms wel moeilijk maar ja er zijn ergere dingen! groetjes Djinnie
donderdag 12 juni 2008 om 14:29
Mijn beste vriendin en ik hebben dit ook al vanaf onze puberteit.
Ik heb niet het idee dat hier een 'ziekte' aan ten grondslag ligt.
Gewoon snel vermoeid, en veel willen slapen.
Minder slapen helpt mij ook niet.
Tja ik weet ook niet wat we hier verder mee moeten, maar ik los het op door te slapen wanneer ik kan.
Ik heb niet het idee dat hier een 'ziekte' aan ten grondslag ligt.
Gewoon snel vermoeid, en veel willen slapen.
Minder slapen helpt mij ook niet.
Tja ik weet ook niet wat we hier verder mee moeten, maar ik los het op door te slapen wanneer ik kan.
donderdag 19 juni 2008 om 14:55
Beste Savon,
Ik herken het. Ik doe ook niet anders dan tussendoor dutjes doen.
Ik werk 28 uur per week (alleenstaande moeder met 2 kids) en als het ff kan, lig ik op de bank thuis...
Daarnaast lig ik altijd rond 22 uur in bed. (sta om 06.30 uur op)
Heb gewoon heel veel slaap nodig. aan mijn schildklier kan het niet meer liggen want hier heb ik al medicijnen voor en dat wordt regelmatig gecheckt.
Ik ben het intussen ook wel gewend. Mijn vriend weet dat ik het nooit laat maak, als ik een keertje tot laat uit ben geweest merk ik het de hele week daarna zo'n beetje en ben ik niets waard. Ach.. ik heb er mee leren leven en het went...hoewel ik er soms ook echt van baal..laatst zei een vriendinnetje van mijn dochter tegen me: goh u ligt altijd op de bank hè... (!)
Ik kan heel erg actief zijn, en door het huis razen, stofzuigen, dweilen, gras maaien huppeta allemaal achter elkaar door maar daarna ben ik dan echt helemaal kapot...
maar goed, wilde ik alleen maar ff kwijt.
Ik herken het. Ik doe ook niet anders dan tussendoor dutjes doen.
Ik werk 28 uur per week (alleenstaande moeder met 2 kids) en als het ff kan, lig ik op de bank thuis...
Daarnaast lig ik altijd rond 22 uur in bed. (sta om 06.30 uur op)
Heb gewoon heel veel slaap nodig. aan mijn schildklier kan het niet meer liggen want hier heb ik al medicijnen voor en dat wordt regelmatig gecheckt.
Ik ben het intussen ook wel gewend. Mijn vriend weet dat ik het nooit laat maak, als ik een keertje tot laat uit ben geweest merk ik het de hele week daarna zo'n beetje en ben ik niets waard. Ach.. ik heb er mee leren leven en het went...hoewel ik er soms ook echt van baal..laatst zei een vriendinnetje van mijn dochter tegen me: goh u ligt altijd op de bank hè... (!)
Ik kan heel erg actief zijn, en door het huis razen, stofzuigen, dweilen, gras maaien huppeta allemaal achter elkaar door maar daarna ben ik dan echt helemaal kapot...
maar goed, wilde ik alleen maar ff kwijt.
donderdag 7 augustus 2008 om 21:19
Hee meiden,
Bedankt voor al jullie reacties en excuses voor mijn late reactie! Ik had wat technische problemen....
Het is fijn om te horen dat meer mensen hier last van hebben alleen ik zou zo graag willen dat het ergens aan lag, dat ik het kon verantwoorden. Ik werk fulltime en heb daarnaast een druk leven en als het dan eindelijk weekend is en ik 'leuke' dingen kan doen wil ik eigenlijk alleen maar slapen. Ik vind dat zo zonde en ik heb ook het idee dat het niet normaal is voor mijn leeftijf (25). Ik ben inderdaad depressief (geweest) maar dit is behoorlijk onder controle door middel van medicijnen. Ik heb er eigenlijk weinig tot geen last meer van. Zou die depressiviteit ondanks de medicijnen toch nog invloed hebben? Ik weet het niet. Het zou zo fijn zijn als het 'iets' was dan kon ik daar tenminste iets mee....
Bedankt voor al jullie reacties en excuses voor mijn late reactie! Ik had wat technische problemen....
Het is fijn om te horen dat meer mensen hier last van hebben alleen ik zou zo graag willen dat het ergens aan lag, dat ik het kon verantwoorden. Ik werk fulltime en heb daarnaast een druk leven en als het dan eindelijk weekend is en ik 'leuke' dingen kan doen wil ik eigenlijk alleen maar slapen. Ik vind dat zo zonde en ik heb ook het idee dat het niet normaal is voor mijn leeftijf (25). Ik ben inderdaad depressief (geweest) maar dit is behoorlijk onder controle door middel van medicijnen. Ik heb er eigenlijk weinig tot geen last meer van. Zou die depressiviteit ondanks de medicijnen toch nog invloed hebben? Ik weet het niet. Het zou zo fijn zijn als het 'iets' was dan kon ik daar tenminste iets mee....