openslaande deuren

09-07-2013 21:40 47 berichten
Wij willen onze achterpui gaan vervangen. Nu zit er een oude, versleten schuifpui die verzakt is, waardoor de deur nog maar moeilijk opengaat. Mijn idee is om er openslaande deuren in te doen, maar volgens man is dat niet echt mooi in een rijtjeshuis. Hij vind openslaande deuren heel mooi, maar meer passen bij een boerderij/villa. Ik vind dat onzin. De achtertuin en het terras zijn groot, dus daar hoeven we het niet voor te laten.

Wat vinden jullie van openslaande deuren? Een meerwaarde voor je huis of niet?
Alle reacties Link kopieren
ik heb liever glazen schuifdeuren, geeft een veel ruimtelijker effect, dan kun je zo de tuin inkijken.
Ik woon in een rijtjes huis met openslaand deuren.

Ik heb glas van plafond tot aan de grond en houten kozijnen, net nieuw.

Door het hout past het in onze jaren 50 rijtjes woning en doordat het helemaal glas is geniet ik 100% van m'n tuin!

Ik ben er ontzettend blij mee!
Ik was ook altijd van de openslaande deuren, totdat we in dit huis met schuifpui kwamen. De grote glazen wand is prachtig, waardoor binnen en buiten zowat 1 geheel zijn, ik kan de deur gewoon voor de helft openschuiven, maar tegen de avond een beetje dicht doen tegen de vliegen en kinderen krijgen hem niet zomaar open zodat ze niet in- en uitspringen om de haverklap.
Ik heb openslaande deuren in een rijtjeshuis en vind ze fijn.

Je hebt echt een open gevoel richting de tuin ik kan ze helemaal open zetten, en dat kan niet met een schuifpui.
Wij hebben openslaande deuren (en een rijtjeshuis). Ik vind het veel mooier dan een glazenpui. Ik heb de indruk dat een pui ook meer jaren 80 is en openslaande deuren iets meer van nu...
Ik zou gaan voor openslaande deuren, véél mooier.
Openslaande deuren zijn erg mooi, zeker als het glas tot ver beneden reikt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik heb ze, in een oud huis. Love it!

Als ik ooit verhuis, is dat een van de dingen die bovenaan mijn wensenlijstje komen.. Niets fijners dan bij mooi weer die deuren opengooien en zo, ook als het net te koud is om buiten te zitten, of bijv als je binnen wat aan het doen bent, het buiten toch mee te krijgen.
Absoluut een meerwaarde, ongeacht wat voor soort woning.
Wij hebben openslaande deuren en ik vind ook (net als Louba met schuifpui) dat binnen en buiten zowat 1 geheel zijn, als de deuren openstaan. Een gezellige tuin is wel een musthave.

Er zit wel degelijk een verschil in een raam met tuindeur, of echt twee deuren die openslaan. Snap alleen niet wat dit met een rijtjeshuis te maken heeft.
Ik vind openslaande deuren helemaal fantastisch, dus voor mij zou het zeker een meerwaarde hebben.

Het is maar een gevoel, maar het is er wel: openslaande deuren geven mij veel meer het gevoel van 'naar buiten' dan een schuifpui, die je maar voor de helft kunt openen.
quote:perezosa schreef op 09 juli 2013 @ 21:47:

..... Niets fijners dan bij mooi weer die deuren opengooien en zo, ook als het net te koud is om buiten te zitten, of bijv als je binnen wat aan het doen bent, het buiten toch mee te krijgen.

Dit lijkt mij dus ook.

Eiland: wat dit met een rijtjeshuis te maken heeft begrijp ik dus ook niet, vandaar mijn vraag hier. Mijn man vind het alleen maar kunnen bij een boerderij of vrijstaand huis, ik vind dat onzin. Het lijkt me heerlijk om de deuren lekker open te gooien, zeker met mooi weer zoals nu.
De ellende van een schuifpui is, dat je die dus altijd maar maximaal voor de helft kunt open zetten.

Daarom vind ik openslaande deuren veel fijner. Eventueel met glas van onder tot boven.

Dat kunnen ze tegenwoordig heel mooi maken, ook in kunststof.
Hier zijn er jaren 30 woningen die openslaande deuren hebben en daarnaast aan beide kanten net zo hoog als de openslaande deuren en ook tot op de grond smalle ramen. Kan ook nog!

Zelf vind ik openslaande deuren mooier dan een schuifpui!
Is zoiets misschien iets?

Over de breedte en de hoogte een verdeling van 4 vakken waarvan de middelste 2 openslaand zijn.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik zou in de deuren onderin een stuk dicht willen hebben (zonder glas) vanwege een kattenluik en de ramen ernaast wel met glas tot aan de grond. We hebben geen doorzonwoning dus de pui is de enige bron van daglicht in de woonkamer.

Maar het kan dus best, dus ik ga man maar overtuigen. Voor de tuin hoeven we het ook niet te laten, want groot en gezellig.

Bedankt allemaal.
Leuk Tickel!

Ik krijg helemaal zin in een verbouwing
quote:Ketricken schreef op 09 juli 2013 @ 22:20:

Leuk Tickel!

Ik krijg helemaal zin in een verbouwingOh, wij hadden een kattenluik in het glas zitten, rechts onder. Zat achter de gordijnen bij open en dicht. Gewoon een kattenluik, geschikt voor glas, meesturen bij de order voor glas.
kan dat? dat wist ik niet. Ga ik zeker regelen.
Oh, en ik had gordijnen laten maken met een "hap" uit de rechterhoek onder

Je brengt me op hele goede ideeën Tickel!
Bij een schuifpui zit de doorgang altijd óf rechts óf links, dat moet passen bij de indeling van je kamer of je past je inrichting aan op he schuifpui. Het is niet handig om eerst helemaal om je eettafel te moeten lopen om bij de doorgang te komen. Als je hem laat vervangen kun je dus opnieuw kiezen wat handig is.

Bij openslaande deuren zit de opening in het midden, gordijnen kunnen naar weerskanten worden geschoven en dan nog ziet het er netjes uit en waaien ze niet naar buiten.

Bij onze openslaande deuren hebben we de aannemer gevraagd om een zogenaamde 'loopdeur' constructie te maken. Dit houdt in dat één deur vastgezet wordt in het onder en boven kozijn en daardoor kun je de andere deur gewoon als deur gebruiken. Naar keuze kunnen ze ook allebei open.

Veel ouderwetse deuren kennen het stolpdeur principe waarbij beide deuren in elkaar sluiten en dan met een spanjolet in het onder- en bovenkozijn vergrendeld worden. Hierbij moeten altijd beide deuren geopend worden. Niet aan te raden als dit ook echt de toegangsdeur naar de woning is. Dat je daar 's winters door moet om naar je schuur te gaan. Deze deuren zijn ook vaak niet van buitenaf af te sluiten.

Mijn advies zou zijn: Als je iets gaat laten doen laat je dan goed voorlichten, niet alleen over de prijs maar zeker ook over het gebruiksgemak.
quote:Ketricken schreef op 09 juli 2013 @ 22:18:

Ik zou in de deuren onderin een stuk dicht willen hebben (zonder glas) vanwege een kattenluik en de ramen ernaast wel met glas tot aan de grond. We hebben geen doorzonwoning dus de pui is de enige bron van daglicht in de woonkamer.

Maar het kan dus best, dus ik ga man maar overtuigen. Voor de tuin hoeven we het ook niet te laten, want groot en gezellig.

Bedankt allemaal.Glas tot aan de grond is zodra het regent vies door opspattend water met zand oid. Zeker de onderste 20 cm. Wij hebben dit gat weer dicht laten metselen.
quote:sandt schreef op 09 juli 2013 @ 22:28:

Bij een schuifpui zit de doorgang altijd óf rechts óf links, dat moet passen bij de indeling van je kamer of je past je inrichting aan op he schuifpui. Het is niet handig om eerst helemaal om je eettafel te moeten lopen om bij de doorgang te komen. Als je hem laat vervangen kun je dus opnieuw kiezen wat handig is.

Bij openslaande deuren zit de opening in het midden, gordijnen kunnen naar weerskanten worden geschoven en dan nog ziet het er netjes uit en waaien ze niet naar buiten.

Bij onze openslaande deuren hebben we de aannemer gevraagd om een zogenaamde 'loopdeur' constructie te maken. Dit houdt in dat één deur vastgezet wordt in het onder en boven kozijn en daardoor kun je de andere deur gewoon als deur gebruiken. Naar keuze kunnen ze ook allebei open.

Veel ouderwetse deuren kennen het stolpdeur principe waarbij beide deuren in elkaar sluiten en dan met een spanjolet in het onder- en bovenkozijn vergrendeld worden. Hierbij moeten altijd beide deuren geopend worden. Niet aan te raden als dit ook echt de toegangsdeur naar de woning is. Dat je daar 's winters door moet om naar je schuur te gaan. Deze deuren zijn ook vaak niet van buitenaf af te sluiten.

Mijn advies zou zijn: Als je iets gaat laten doen laat je dan goed voorlichten, niet alleen over de prijs maar zeker ook over het gebruiksgemak.Dat had ik ook, en alles zat ín het kozijn weggewerkt. Geen uitstekende handvatten of handels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven