openslaande deuren

09-07-2013 21:40 47 berichten
Wij willen onze achterpui gaan vervangen. Nu zit er een oude, versleten schuifpui die verzakt is, waardoor de deur nog maar moeilijk opengaat. Mijn idee is om er openslaande deuren in te doen, maar volgens man is dat niet echt mooi in een rijtjeshuis. Hij vind openslaande deuren heel mooi, maar meer passen bij een boerderij/villa. Ik vind dat onzin. De achtertuin en het terras zijn groot, dus daar hoeven we het niet voor te laten.

Wat vinden jullie van openslaande deuren? Een meerwaarde voor je huis of niet?
Goeie tip Sandt over de 'loopdeur'. Weet jij dan ook of je kunt aangeven welke deur je als 'loopdeur' zou willen gebruiken? Ik neem aan dat je dat zelf kunt bepalen?

Het is voor ons niet een toegangsdeur voor naar het huis, maar ik kan me zo voorstellen dat je niet altijd allebei je deuren open hebt staan.

We laten sowieso een paar bedrijven komen voor een offerte en ik laat me dan ook zeker goed voorlichten over de mogelijkheden.
Hier ook openslaande deuren in een rijtjeshuis. Heb 2 deuren met glas en tussen het dubbelglas zitten van die latjes, zodat het allemaal kleine ruitjes lijken. Handig met zemen, want het is wel gewoon 1 grote ruit. Boven en aan de zijkanten van de deuren zitten ook nog ramen. Ik vind het erg mooi staan, maar het is wel heel lastig om een goed hor te vinden. Heb vaak vliegen in huis en nu zo'n magneethor gekocht, maar dat bevestigen gaat toch allemaal wat provisorisch. Een gewone hordeur (schuif) gaat niet ivm extra sloten en je hebt in het midden geen kozijn, dus daar kan je niks bevestigen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk altijd maar 1 deur open heb. Maar vind het wel fijn vanwege het licht en het ruimtelijke gevoel
Ik zit op dit moment voor de openslaande deuren. Weliswaar 4 hoog, maar heerlijk. Ik zou het zeker doen!
quote:Ketricken schreef op 09 juli 2013 @ 22:34:

Goeie tip Sandt over de 'loopdeur'. Weet jij dan ook of je kunt aangeven welke deur je als 'loopdeur' zou willen gebruiken? Ik neem aan dat je dat zelf kunt bepalen?

Het is voor ons niet een toegangsdeur voor naar het huis, maar ik kan me zo voorstellen dat je niet altijd allebei je deuren open hebt staan.

We laten sowieso een paar bedrijven komen voor een offerte en ik laat me dan ook zeker goed voorlichten over de mogelijkheden.Natuurlijk kun je dat zelf kiezen, de deuren worden meestal op bestelling afgemaakt en kunnen dan naar jouw wensen worden gemaakt. Fabrieksdeuren hebben wel vaak een vaste maat en het kozijn wordt daaromheen gemaakt. Eventueel met ramen ernaast.
Goeie post van Sandt.

Wij hebben drie stuks openslaande deuren en wij zetten eigenlijk nooit de deuren beide open, volgens mij alleen toen de bank werd afgeleverd....

Maar het staat wel mooi. Moet eerlijk zeggen dat die deuren alleen tot hun recht komen (qua mooiheid, gebruiken doe je ze toch niet) als je er binnen ook de ruimte voor hebt. Er moet niets voorstaan. En je moet er buiten ook de ruimte voor hebben, ze nemen immers best wat plaats in op je terras.

In ons vorige huis hadden we een schuifdeur. Vond ik ook prima. Was wel een hardhouten schuifdeur, een aluminium versie zou hebben afgedaan aan het appartement. Toen hadden we een balkon en ondanks dat het een groot balkon was, zouden openslaande deuren toch vervelend veel ruimte in hebben genomen, opengeslagen.

Het is inderdaad lastig om een goede hor te vinden. Mijn man heeft er daarom zelf eentje gemaakt en die werkt perfect. Dat is een hor voor één deur met zo'n saloonscharnier zeg maar. Het is een hordeur die zowel naar binnen als naar buiten te openen is.

Het is trouwens sowieso lastig een goede hordeur te vinden die zo hoog is als de deuren volgens het bouwbesluit van al een aantal jaren geleden. Als je een nieuwbouwhuis hebt vanaf 2005 ofzo dan kun je er donder op zeggen dat de bouwmarkt geen passende hordeur voor je heeft.

Bij een schuifdeur heb je vaak wel een groter gat. Kan handig zijn.
En ik vind dat het ook wel scheelt hoe je huis er uit ziet, of het bij de architectuur past zeg maar. Bij een jaren 30 huis past een schuifdeur niet, bij een modern huis wel. Maar wellicht heb je niet een huis wat zo specifiek een bepaalde sfeer/tijd/architectuur heeft (ik ook niet hoor) en dat je daarom zo twijfelt.

Als wij iets willen veranderen aan de buitenkant van ons huis dan lopen we meestal eerst wat rond in de buurt om te zien hoe onze buren hun huis verkloot/opgeleukt hebben.
VL43inder: de ruimte binnen is ook een van de dingen waar ik nog en beetje over twijfel. De woonkamer is niet zo heel groot en ik wil er zeker niks voor hebben staan. Buiten is de ruimte zeker groot genoeg. Ik ga er nog even op puzzelen.

Dank voor de tips allemaal, ik weet nu beter waar ik op moet letten!
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het een beetje zonde vind om fantastische openslaande deuren te ontsieren met zo'n lelijk kattenluik?

Je zegt dat dit niet de officiele buitendeur is/wordt. Kan dat kattenluik dan niet in een andere deur?
De kunst is om eerst te bepalen wat je wilt, en daarna een ontwerp uit te zoeken wat bij de bouwstijl van de woning past. Een spiksplinternieuw huis met dubbele deuren met ouderwetse roedes past niet, een oud huis met een hypermoderne glazen constructie kan ook verkeerd uitpakken. Er zal echter altijd een ontwerp te vinden zijn wat wel past bij de stijl van de woning.
Ja laylalala ik vind het ook heel erg zonde! Maar ik heb verder geen andere deur waar een luikje in kan en het zou zo makkelijk zijn als de dames zelf naar binnen en buiten kunnen.
Ik ga zeker goed zoeken NummerZoveel. We hebben er ook niet echt haast mee, dus alle tijd om leuke ideeën op te doen, passend bij het huis inderdaad.
quote:Ketricken schreef op 10 juli 2013 @ 10:45:

Ja laylalala ik vind het ook heel erg zonde! Maar ik heb verder geen andere deur waar een luikje in kan en het zou zo makkelijk zijn als de dames zelf naar binnen en buiten kunnen.

Er is verder alleen een voordeur? Ik vind het bij huizen echt waardevermindering als er zo'n luik in een deur is geplaatst. Je moet er dan toch weer kosten voor maken aan reparatie of vervanging van de deur.

Ik zou in ieder geval dan wel gaan voor zo'n electronisch kattenluik waar je de katten een bandje met sensoren om doet. Dan kunnen alleen jouw eigen katten naar binnen en kun je ook tijden instellen waarop ze wel/niet naar buiten kunnen en mogen.

Al hoewel, ik zou mn katten waarschijnlijk niet naar buiten laten.. ik zou eigenlijk helemaal geen katten nemen
Ja ik heb verder alleen een voordeur en daar kan dus echt geen luikje in. Je kunt dus blijkbaar ook een kattenluikje in het glas laten zetten. Dan doe ik die ene beetje onzichtbaar in de hoek achter het gordijn. Dat is misschien een beter idee dan midden in het zicht in de deuren.

Geen katten hebben is ook een heel goed idee, maar ja we hebben ze nu eenmaal al, dus dan er ook maar goed voor zorgen he
quote:Ketricken schreef op 10 juli 2013 @ 10:55:

Ja ik heb verder alleen een voordeur en daar kan dus echt geen luikje in. Je kunt dus blijkbaar ook een kattenluikje in het glas laten zetten. Dan doe ik die ene beetje onzichtbaar in de hoek achter het gordijn. Dat is misschien een beter idee dan midden in het zicht in de deuren.

Geen katten hebben is ook een heel goed idee, maar ja we hebben ze nu eenmaal al, dus dan er ook maar goed voor zorgen he

Inderdaad ergens uit het zicht. Maar misschien kun je ook kijken op welke plek de kosten het laagst zijn als het luik weer weggehaald moet worden? Ik kan me inderdaad voorstellen dat het goedkoper is om 1 raam te laten vervangen, dan om een nieuwe deur te kopen.

Maar hoe doe je dat nu dan met je katten? Mogen ze nu niet naar buiten, of bellen ze aan bij de voordeur?
Ivetje en Vl43inder, wij hebben in onze openslaande deuren plisséhordeuren (Google maar). Best prijzig, maar het werkt erg goed. Er zitten er 2 in, die in het midden tegen elkaar aan sluiten. ik kan er gewoon eentje gebruiken voor de loopdeur, maar ook alle twee als beide deuren open staan, handig, handig, moet ik zeggen.

Ik ben erg blij met onze openslaande deuren, het ziet er op de één of andere manier chiquer uit dan een schuifpui vind ik. Wij hebben trouwens een nieuwbouwhuis, Ketricken, mocht je man dat nog interesseren.
....bellen ze aan bij de voordeur

Nu staan mijn katten voor de deur te zeuren tot ze binnen/buiten mogen. Als het te lang duurt voor ik ze buiten laat (naar hun idee), gaan ze aan de bank of het behang krabben of in de gordijnen hangen. Als ze weleens 's nachts buiten zijn gebleven staan zo vanaf een uur of vijf te miauwen onder het raam, want ze willen naar binnen. Maar als ze 's nachts binnen blijven staan ze binnen te miauwen en te krabben dat ze naar buiten willen. Ik word er een beetje gek van, vandaar dat ik heel erg graag een kattenluikje wil. (verder zijn ze echt wel lief hoor!)

Ik zal eens naar de kosten kijken als je een raam zou moeten vervangen. Lijkt mij ook goedkoper dan een hele deur.
quote:laylalala schreef op 10 juli 2013 @ 10:41:

Ben ik de enige die het een beetje zonde vind om fantastische openslaande deuren te ontsieren met zo'n lelijk kattenluik?

Je zegt dat dit niet de officiele buitendeur is/wordt. Kan dat kattenluik dan niet in een andere deur?

Een luikje kan toch ook in het "vaste" gedeelte gezet worden?

Zo had ik het, en de gordijnen, open, hingen er voor.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Katherina : maar bij die plissédeuren zit een rail boven en onder waar hij in schuift of niet? Want dat kan bij ons dus niet ivm extra sloten die in de grond en in het kozijn sluiten. Ik heb daar dus boven en onder 2 gaten zitten die vrij moeten blijven.

Overigens staat er bij ons voor 1 deur wel een fauteuil. Maar ik vind dat niet zo'n probleem. Heb er wel nog dikke gordijnen voor ook, want in de winter is het best koud en het tocht een beetje. En het is ook onze achterdeur, dus er komt meteen een hoop kou binnen dan.
Ivet, de onderrail is maar 2mm en van plastic in de bovenrail heeft de monteur een hoekje uitgezaagd zodat het slot past. Hij zei dat hij nog geen openstaande deuren tegen was gekomen waarin het niet paste. Ik ben nogal van de smalltalk als er iemand iets in huis komt doen, vandaar. Ik zie ook altijd kinderfotos, weet hoe het met hun vrouwen gaat en of ze nog op vakantie gaan.
quote:Katherina schreef op 10 juli 2013 @ 16:51:

Ivet, de onderrail is maar 2mm en van plastic in de bovenrail heeft de monteur een hoekje uitgezaagd zodat het slot past. Hij zei dat hij nog geen openstaande deuren tegen was gekomen waarin het niet paste. Ik ben nogal van de smalltalk als er iemand iets in huis komt doen, vandaar. Ik zie ook altijd kinderfotos, weet hoe het met hun vrouwen gaat en of ze nog op vakantie gaan.Oke, dan zou hij misschien zelfs net voor het slot nog op het kozijn kunnen als het zo smal is. Zal er eens naar kijken als er weer geld is haha! De achtertuin moet eerst opgeknapt worden nu. Heb nu zo'n magneetgordijn, maar die heb ik dus aan de zijkant met klittenband vast gezet. Niet de mooiste methode, maar het werkt wel en dochter snapt iig hoe de hordeur werkt
quote:Ketricken schreef op 09 juli 2013 @ 21:40:

Wij willen onze achterpui gaan vervangen. Nu zit er een oude, versleten schuifpui die verzakt is, waardoor de deur nog maar moeilijk opengaat. Mijn idee is om er openslaande deuren in te doen, maar volgens man is dat niet echt mooi in een rijtjeshuis. Hij vind openslaande deuren heel mooi, maar meer passen bij een boerderij/villa. Ik vind dat onzin. De achtertuin en het terras zijn groot, dus daar hoeven we het niet voor te laten.

Wat vinden jullie van openslaande deuren? Een meerwaarde voor je huis of niet?

Wat is oud ? en kan dit niet hersteld worden dmv afstellen ? Wat veel mensen niet weten is dat een schuifpui geregeld afgesteld dient te worden hier in winter sluit perfect maar met 20 graden krijg je hem ook moeilijk dicht.

Nee, je huis zal er niet meer waard door worden.
Gaaf!! Wij willen ook openslaande deuren. Hebben pas ons 1e huis gekocht en de achterdeur moest sowieso nieuw.. :D succes met je keuze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven