Kat plotseling aggressief

10-07-2013 15:08 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kater (6 jaar) is altijd al een aardig pittig beest geweest. Erg speels en hij wil af en toe nog wel eens aanvallen; dit leidt gelukkig nooit echt tot schade. Mijn inschatting is dat het echt speelsheid is en geen valsheid. Hij ligt avonden lang bij (meestal) mijn vriend op schoot of dicht tegen hem aan op de bank te spinnen. Gisteravond lag hij al een uur ofzo naast hem, en vanuit het niets valt hij mijn vriend opeens heel gemeen aan met tanden en nagels. Vriend schrikt zich ongans, grijpt hem in zijn nekvel (hij laat anders ook niet los) en zodra hij weer los was ging de kat meteen opnieuw in de aanval. Resultaat: meerdere bijtwonden en krassen in/op zijn arm. Mijn vriend is licht allergisch, dus kreeg gelijk bulten en vlekken. Maar we zijn voornamelijk erg geschrokken van dit gedrag, schijnbaar zonder enige aanleiding. Zijn er hier kattenkenners die hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Nadere info: kat is een buitenkat, kan wanneer hij wil naar buiten en doet dat ook veelvuldig. Verder hebben we hem uit het asiel gehaald toen hij ongeveer een jaar oud was, voorgeschiedenis is onbekend.
Heeft hij misschien medisch iets? Een tumor oid?
Hij is net twee weken geleden voor de 'APK' en inentingen bij de dierenarts geweest en toen was er niets aan de hand, al snap ik dat ze voor een tumor verder moeten zoeken. Het was wel ook het eerste waar we zelf aan dachten. Wat is wijsheid... nu gelijk weer naar de DA of afwachten of hij meer afwijkend gedrag laat zien de komende tijd? Mede vanwege ons zoontje van 21 maanden zijn we niet zo blij met dit soort eng onvoorspelbaar gedrag...
Wat zei de dierenarts? Een gedragsverandering kan medisch zijn.
Misschien heeft de kat pijn waar je hem aanraakte?

Wel vreemd als hij dat verder nooit doet, maar 1 keertje kan gebeuren even aankijken?
Hij werd niet aangeraakt, hij lag gewoon stil tegen mijn vriend aan, als een bolletje opgerold. We dachten dat hij misschien droomde, of dat hij even te weinig lucht kreeg omdat hij zo opgerold lag, maar later op de avond had hij nog steeds de kolder in zijn kop en liep hij in de tuin om mijn vriend heen te rennen en wilde hij zijn voeten aanvallen.
Katten dromen heel veel. Kan ook zomaar een reactie zijn geweest nav een droom.
Oh mosterd
Storm op komst.. Katten kunnen zeker als ze nog in een 'speelse' leeftijd zijn (dus tot een jaar of 8) zeer grappige (althans ik vind het grappig) wervelstormbuien hebben..

Hier moet zeer regelmatig zonder enige aanleiding het vloerkleed of een stoel er aan geloven.. Niets mis met het beest.. maar gewoon een gekke bui..
Met deze informatie is er niets zinnigs te zeggen over de reden van de agressie. Alleen dat de agressie een reden zal hebben, katten doen nooit iets zomaar. Er zijn verschillende soorten agressie, het is echt niet mogelijk de juiste diagnose er zo op te plakken. Het enige dat ik je kan adviseren is als je kat het weer doet zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan en als die niks kan vinden een gedragsdeskundige erbij te halen.
Ik heb dat ook 2 x met mijn kat gehad.

Beest doet geen vlieg kwaad, maar heel af en toe heeft hij ineens zo'n bui.

De kattengedragsdeskundige zei dat het te maken kan hebben met dat hij ergens pijn heeft.

Als hij echt pijn heeft zal hij het inderdaad vaker hebben en moet je naar de dierenarts.

Ik denk overigens ook wel dat het kan zijn dat hij droomt.
Onze kat heeft het ook wel eens. Die is nu ongeveer vier en met anderhalf jaar uit het asiel gehaald. Voorgeschiedenis onbekend. In het begin heel veel ellende met haar meegemaakt maar nu gaat het gelukkig hartstikke goed.

Alleen heeft ze nog steeds hele rare momenten dat ze heel bang/ gestresst is of ineens agressief wordt. Meestal als ze ligt te slapen, dus wij denken ook dat het een rare droom is of zo. Gelukkig heeft ze het niet heel vaak.

Ze heeft dan ook van die momenten dat ze dan ineens door de huiskamer rond rent alsof ze ergens op jaagt wat wij niet kunnen zien, maar dat vinden we alleen maar grappig.
Heel erg vreemde reactie van jullie kat. Ik zou toch even een dierenarts om advies vragen, dit is geen normaal gedrag voor een kat.

Zeker zoals jij hem beschrijft klinkt dit afwijkend.

Stuur je je vriend even langs de huisarts?

Krabben en tanden van katten zitten vol met bacteriën en deze wonden kunnen bij mensen erg lelijke en, soms, gevaarlijke infecties veroorzaken.
Dat van die tumor is zo gek nog niet, ik herken dit verhaal namelijk van een ex.... zijn kat ging ook ineens aanvallen zonder reden en er bleek dus iets in zijn koppie te groeien.
Lorem Ipsum
Hm, jullie reacties stemmen mij toch niet positief... ik denk dat we inderdaad toch maar even advies zullen vragen aan de dierenarts én natuurlijk in de gaten houden of het vaker voorkomt! Ja, mijn vriend heeft al met de huisarts gebeld en krijgt een tetanusprik. Hij heeft het overigens ook al eens meegemaakt met een andere kat, die werd ook vanuit het niets agressief en had ook een tumor, dier was pas twee jaar, dus dat verwacht je dan toch niet...
Wat sneu, voor je vriend en de kat, sterkte ermee
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
ja veel sterkte inderdaad....

Ik bedacht ineens dat er allerlei kalmerend spul te koop is voor katten, bijvoorbeeld speciaal voer of zo'n verdamper-ding wat je in het stopcontact steekt... (baat het niet dan schaad het niet)

Hopelijk zijn jullie daarmee voorlopig even wat veiliger?
Lorem Ipsum
Feliway heet zo'n verdamper. Superspul. Mijn kat was super gestrest door alles en nu lekker relaxt :
Reageert de kat bij jou ook zo?
TO, herken je ook andere gedragingen als:

1. ijsberen

2. verlies van aangeleerde gewoonten

3. met zijn hoofd tegen iets hards aanduwen (kast, muur, meubel)

4. bibberingen (bijvoorbeeld van het hoofd of alleen het lichaam)

5. geen vachtverzorging meer

6. weinig meer communiceren

7. staart niet meer omhoog hebben

8. wankelen

9. liggend eten waar hij voorheen stond te eten
De kat ligt eigenlijk altijd bij mijn vriend, mij zoekt hij minder vaak op, maar dit was sowieso voor het eerst dat hij zo fel aanviel. Hij wil nog wel eens naar mijn (of andermans) haar, of hand, springen als dat over de bank bungelt, maar dat is veel minder fel.

Ik herken (gelukkig) niets uit het genoemde rijtje, ikbenanoniem. Die Feliway heb ik wel eens van gehoord, maar ik ben daar een beetje huiverig voor in het kader van onze gezondheid eigenlijk, of zou dat overdreven zijn?
Ik denk niet dat die stekker gevaarlijk is voor mensen Marmira.

Het rijtje ken ik helaas van mijn kat, die 2 maanden geleden overleden is. Hij was trouwens totaal niet agressief. Gelukkig niet, want hij was megagroot en sterk. Een goedmoedige reus.

Ik hoop dat het bij jullie kat een gedragsprobleem is en niets ergers. Ik zou hem wel laten onderzoeken. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven