Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen deel 4

22-12-2011 19:26 3121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer van ons beugelkletstopic!

Hier kunnen alle stoere vrouwen met een beugel (of beugel-to-be) zich verzamelen en gezellig meepraten over die hele metalen of keramische handel in hun mond.

Klaag, vraag, lach en baal dus gerust met ons mee!

Het vorige topic vind je hier: Beugel en volwassen: deel 3

En aangezien iedereen hier intussen wel een tandentic heeft gekweekt zijn foto's steeds meer dan welkom!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum, tinypic,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt (verwijder de 'http' die er al staat)

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
quote:phalissa schreef op 30 juni 2013 @ 12:52:

Vrees dat ik toch naar de tandarts moet om het dicht te laten maken.

Als het zo ontzettend veel moeite kost om het dicht te krijgen, zal het waarschijnlijk ook lastig worden het straks dicht te hóuden (mocht het toch lukken). Je hebt best kans dat het spleetje terugkomt, zelfs met spalkje en nachtbeugel.

Klein randje composiet ertegenaan is dan een goede oplossing.

Kijk wel goed door wie je dat laat doen, niet elke tandarts is er even bedreven in.
quote:Lotte35 schreef op 30 juni 2013 @ 13:09:

[...]

Heel veel mensen denken dat doorkomende verstandskiezen de oorzaak zijn van het verschuiven van de rest van het gebit.

Hoewel het een logische gedachte is, is het niet waar.

Ik ben moderator op het forum van tandarts.nl, en daar zegt een tandarts (ik citeer):

doorbreken verstandskiezen heeft niets met de stand van je voortanden te maken. niets. ruimtegebrek of niet, er is geen relatie aantoonbaar tussen beide fenomenen.

Wat mensen ook beweren, de stand van je snijtanden wordt bepaald door lip en tongdruk gecombineerd met de stevigheid van de contactpunten onderling (zeg maar, hoe ze schouder aan schouder staan die snijtanden).

Komt uit dit topic.

Bij mij lijkt het er toch op dat mijn tanden zijn gaan schuiven door mijn verstandskiezen. Op mijn 18de had ik kiespijn en er moesten 2 grote kiezen verwijderd worden. Linksboven en linksonder. Er ontstonden dus twee gaten. Tandarts repte niet over een beugel om de gaten weer dicht te krijgen. Het was dan ook 1973.

Een jaar later kwamen mijn verstandskiezen door en die drukten mijn laatste kiezen naar voren en de gaten waren weer dicht. Daar was ik toen blij mee. Maar rechts schoven de tanden ook naar voren en overlapten mijn voortanden elkaar . Onder werd een tand naar binnen geduwd. De boel stond toen schots en scheef. Helaas ging het geleidelijk en had ik op een gegeven moment zelfs het idee dat een tand los zat. Achteraf gezien had ik mijn tandarts hierover moeten spreken en had hij toen rechts ook 2 kiezen moeten trekken. Helaas ik was een leek en beugels waren ook nog niet zo ingeburgerd.

Als je een kleine kaak hebt moeten de tanden toch ergens heen als je verstandskiezen doorkomen?
Ik ben geen tandarts, en vertel hier alleen wat ik op het tandartsenforum en op mijn werk leer hoor. Laat ik dat even vooropstellen.

Maar het schijnt echt niet aan die verstandskiezen te liggen.

Die drukken wel, maar niet met zo'n kracht en in zo'n richting dat je voorste tanden erdoor kunnen gaan verschuiven. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd.
Ik ben 34 en heb een klein jaartje een beugel, metalen slotjesbeugel, en voor diegenen die twijfelen aan hun sexy zijn en niet meer in de markt liggen: de mannen die ik tot nu toe ben tegengekomen vinden mijn beugel juist erg leuk. Vrolijk en speels. Soms zelfs erg sexy, dat krijg ik dan in bed weer eens te horen.
Mijn beugel mag er bijna uit! Ik heb een hele tijd stiekjes gehad maar merk nu toch al dat het weer verschoven is (mijn stiekjes zijn er nu 4 maanden ofzo uit?), ik heb alweer een beetje een overbeet. Ik druk echter ook continue met mijn tong tegen mijn voortanden (ik probeer het niet maar ik doe het toch!), zou dit daar ook mee te maken kunnen hebben?

Heb hier ook gelezen dat stiekjes minder lang 'stand' houden dan een operatie. Ik vind het ook niet echt erg, omdat de andere ortho mij van tevoren al had verteld dat ik een overbeet zou houden. Ik was er dus al op voorbereid! Schrik er alleen wel even van dat het zo snel lijkt te gaan.

Maar goed, nog even 'doorbijten' dus
@wellieb: fijn om te horen! Ben nog single en krijg over een week een beugel.

@oktobergoud: was het voor jou geen optie om kiezen te laten trekken in je bovenkaak om op die manier je overbeet te corrigeren? En is je overbeet nu, ondanks het terugschuiven, alsnog wel minder dan het was voor de behandeling?
quote:Caat25 schreef op 30 juni 2013 @ 21:11:

@oktobergoud: was het voor jou geen optie om kiezen te laten trekken in je bovenkaak om op die manier je overbeet te corrigeren? En is je overbeet nu, ondanks het terugschuiven, alsnog wel minder dan het was voor de behandeling?

Nee, daar is nog nooit over gepraat! Was denk ik ook niet nodig, want de overbeet is wel weg geweest? Het is alleen niet blijven staan zodra de stiekjes er uit mochten (ik heb die stiekjes ook echt heel lang gehad, dus wel lang genoeg denk ik?)

Overbeet is zeker wel minder, alhoewel dat sowieso lastig te zeggen is want mijn voortanden stonden ook zo scheef (en 1 naar binnen) dat het lastig om te zeggen hoe mijn overbeet precies daarvoor was. Maar het valt niet meer zover over mijn ondertanden als vroeger, dat zeker niet! Er gaat alleen wel meer ruimte tussen zitten, lijkt het?
Carma, stoer besluit! En ik weet zeker dat je er geen spijt van zult krijgen. Ik ben heel tevreden met het resultaat, zou het zo weer overdoen. Het gaat hartstikke goed hier. Ben weer volop aan het werk, kan de meeste dingen weer eten. Alleen echt taaie dingen als broodkorstjes gaat nog wat lastig, maar bolletjes krijg ik bijvoorbeeld prima weg. Hoef ik ook niks weg te gooien.
Oktobergoud, wat fijn dat je beugel eruit mag! Hoelang heb je 'm dan gehad? Je staat niet in de tabel zie ik.

Mijn beugel mag er ook over een paar weken uit, joepie!

Ik heb alleen een vraag nu: (lotte, ben je daar? )

Gisteren heb ik nog op de valreep wat elastieken, type gazelle, gekregen die ik schuin moet dragen (zoiets: -/----/-, mijn onderkaak wordt dus een beetje één kant op getrokken).

Deze moet ik alleen wel de hele dag dragen. Maar nu is dat dus nog sowieso maar voor twee weken (welk effect kan er dan nog bereikt worden?) en ga ik over een week op vakantie en wil ze dan overdag eigenlijk liever niet in... . Zou het heel erg verschrikkelijk zijn als ik ze een week lang wel overdag draag en die laatste week alleen 's nachts? Of is dan het effect weg? Ik hoor wel eens dat het niet goed is voor je tanden als je ze niet continu draagt, maar in principe staan mijn tanden al vrijwel helemaal goed.

Ik wil echt wel goed resultaat, maar vind dit weer zo jammer, zo aan het eind..

Hoe trouw zijn jullie zelf trouwens met elastiekjes dragen? Ben wel benieuwd! Ik heb hiervoor alleen 's nachts elastiekjes hoeven dragen, dus daar nooit problemen mee gehad.
Maryni, als je elastieken 24 uur per dag draagt, hebben ze effect.

Als je ze alleen 's nachts draagt, houden ze alleen de stand zoals ie op dat moment is vast. Als jij dus over een week ziet dat het nog niet perfect is, en je gaat ze de laatste week alleen 's nachts dragen, zal er niets meer veranderen.
Ah, bedankt Lotte! Ik vreesde het al een beetje

Maar volgens mij is de stand van mijn gebit ook al best goed. Er was zelfs al sprake van dat de bovenkant eruit zou mogen, maar ortho vond het toch beter om deze er nog even in te laten zitten en die elastieken te doen. Het is dus niet zo dat er nog veel moet veranderen. Maar ja, ik doe ze in elk geval komende week trouw in en dan kijk ik nog even wat ik tijdens mn vakantie doe... Misschien ben ik er dan inmiddels zo aan gewend dat ik het geen probleem meer vind
Hoi allemaal,

Ik zie dat ik uit de lijst, ben gehaald. Ik ben inderdaad heel lang niet geweest, hier op de site. Heel druk gehad, en privezaken moeten regelen.... Het gaat heel goed, met de beugelbehandeling

Ik heb hyves, zou ik graag het adres mogen hebben.

Bijvoorbaat dank....
Goh, wàt is het lang geleden!

Mijn beugel zou er in augustus uit kunnen volgens de ortho, maar eerlijk gezegd geloof ik er niet zo in.. Alles staat heel goed, behalve de achterste kiezen onderaan.. Er is nog steeds een merkbaar niveauverschil en dat wil maar niet beteren. Ik kan er me nu ook niet echt over verheugen, dat de boel eruit mag. Eerst die kiezen..

En wat Lotte zei over die wijsheidstanden heb ik ook eens gelezen in de krant, volgens het nieuwste onderzoek zou dat inderdaad geen oorzaak kunnen zijn van scheve (snij?)tanden. Geen idee of het zo is, mijn tandarts en ortho spreken er wel over en ergens klinkt het wel logisch natuurlijk.

@ria: er is inderdaad een viva-beugelhyves, maar geloof me, daar is niet zoveel te beleven
Hallo allemaal

Ik ben 46 jaar en ga aan het hele traject beginnen: bovenkaak verbreden, beugel, kaakoperatie, beugel, implantaten. Ik heb helaas geen keus, aangezien ik door mijn overbeet mijn voor- en snijtanden er binnen enkele jaren zal uitbijten. Er is dan geen bot om implantaten oid op te maken... Dat is nogal een schrikbeeld. Mijn zoon heeft hetzelfde traject doorlopen, dus ik weet ongeveer wat ik kan verwachten... Hij heeft echter niet als eerste stap de bovenkaakverbreding gehad, die ik wel ga krijgen. Dit gebeurt met een permanente schroef. Ik heb foto' s gezien en daar ben ik best van geschrokken. Ik ben ook nog leerkracht dus ik ben er ok bezorgd om hoe dat zal gaan. Wie van jullie heeft dit ook gehad en kan mij vertellen of het te doen was?
Nou, hij zit erin hoor, mijn beugel... Heb nu een alleen boven een vaste beugel, met 6 keramische slotjes. Het is het In-ovation systeem. Volgens mij is het zoiets als Damon, want het zijn van die slotjes die je open kan klikken. Het fijne hiervan is dat je geen elastiekjes nodig hebt om de slotjes, die dus ook niet verkleuren, dus ik alles eten! Thaise curry's, paella, tomatensoep etc. tot nu toe heb ik nog geen pijn. Ik moet alleen erg wennen aan het gevoel, maar erger nog, hoe het eruit ziet! Ik vind t zo lelijk! Ik heb spleetjes tussen mijn tanden en ik heb t idee dat de beugel dit nu accentueert! Nou ja, ben dus wat dat betreft wel blij dat ik daar over een aantal maanden vanaf ben (de spleetjes). Heb nu nog een dunne draad, de 14, heb de 12 overgeslagen omdat mn tanden redelijk recht staan. Over een paar draden krijg ik een vierkante draad die de spleetjes gaan sluiten, can't wait! Nu worden mijn tanden eerst in een perfecte boog gezet. Maar de ervaren beugeldraagsters weten dit waarschijnlijk al. Zal updaten als er iets veranderd!
16 augustus is D-Day!! Hij gaat eruit!!

Ik besef het nog niet helemaal denk ik. Ik krijg een draadje achter mijn tanden + nachtbeugel boven en onder, dat doen ze daar blijkbaar standaard. Een hele opluchting, ik dacht dat ik zou moeten zeuren om ook een nachtbeugel te krijgen.

Trouwens, heeft er iemand een ideetje voor een mini-cadeautje voor de ortho? Echt iets heel kleins hoor (ik heb genoeg gedokt ), ik dacht aan een klein zakje Chocotoffs omdat ze altijd expliciet zei dat ik dat niet mocht.

Het niveauverschil van mijn laatste kies is er nog steeds maar ik moest me geen zorgen maken.. Er zit nu een separatie-elastiek tussen (zucht, ik dacht daar toch echt vanaf te zijn) om een beetje ruimte te maken, zodat die kies zou kunnen 'stijgen'.

Veel succes ook aan de nieuwelingen, het is echt de moeite waard! Caat, ik weet dat het er (nu) lelijk uitziet, maar je went er wel wat aan hoor.

En Juffrouw: bedoel je zoiets om je verhemelte breder te maken, waar je zelf aan moet draaien? Ik zie het niet helemaal voor me.

In elk geval: ik heb ook lesgegeven met mijn beugel en niemand heeft er iets van gezegd.. Soms zag ik leerlingen raar kijken of gniffelen (geen idee of dat dan om de beugel was) maar ach, ze doen maar. Ik heb naast een beugel ook een rode balpen
Te gek Lien, Gefeliciteerd!!
Lien! Wat goed!

Ik weet nog dat ik aan mijn 2 jarige traject begon,uiteindelijk 1,5 jaar. Dat jij je beugel al een tijdje had en zo zat te martelen met alle gevaartes die erop werden geknutseld! Maar dan nu ben jij ook bijna van je beugel verlost! Super

(dit is me nieuwe profiel hier, incognito, melice)
Haha ja bedankt, ze hebben inderdaad wel wat tuig in mijn mond gepropt!

Wat leuk dat je nog even komt buurten, ik huppel hier soms ook rond onder een andere nick, deze is nogal herkenbaar. Dus als je ooit iemand ziet zwaaien.. It is I!
quote:Lien90 schreef op 09 juli 2013 @ 21:12:

ik huppel hier soms ook rond onder een andere nick

Oh echt??

Ook in topics waarin ik schrijf.....?
Voorlopig nog niet, eigenlijk! Als ik al reageer(de) in topics van jou, deed ik dat wel onder deze nick, aangezien je de andere niet kent

Zal zwaaien de volgende keer!
Hallo,

Ik heb al een hele poos niet meer geschreven hier. Maar ik kan van de lijst af. Mijn beugel is er inmiddels uit. Eind maart de bovenkant en vorige week beneden. Ik heb er eigenlijk nooit last van gehad, vond alleen dat gedoe met tandenstokers na het eten niks. Maar hij is er nu dus uit. Nu maar hopen dat het zo blijft staan.
Oké Lien, leuk!
Mijn avatar is (als ik 'm niet meer verander) wel herkenbaar als je even nadenkt, het stuk fruit waar we hier allemaal naar verlangen

Fijn, Zeemeermin! Heb je dan een spalk gekregen, of wat is er bij jou gebeurd?
Jeej Lien!!!! Eindelijk! Wat zal de oudijzerboer veel aan jou verdiend hebben de afgelopen jaren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven