Gezondheid alle pijlers

Perimenopauze

27-04-2026 18:04 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Sinds kort kreeg ik bij de huisarts te horen dat ik in de perimenopauze zit. Ik dacht: ik ben net 40, te jong toch om hier nu al in te zitten.
Er waren wel wat vage klachten, en de perimenopauze is niet het ergste wat er is maar het is wel een verandering.
Eentje die lang duurt.
Ik heb vooral last van de warmte en het zweten snachts.
De ventilator zou van mij zo een grote industriële mogen zijn om wat verlichting te hebben snachts.
Wat zijn jullie tips?
wees welkom: gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... ges/513234 dit is een vrij actief topic
Starten met hormoonsuppletie zou mijn tip zijn. Heeft de huisarts het daar niet over gehad?
Hoe weet je huisarts dat? Hebben ze ook wel even algemeen bloed gecheckt voor andere dingen? Ik had vorig jaar de hele tijd last van nachtzweten en ben begin 40. Dus de huisarts dacht ook aan de overgang. Echter is mijn menstruatie nog zeer regelmatig, dus ik vond dat gek. 1,5 maand later kreeg ik een fikse ontsteking aan mijn nierbekken. Bleek dat ik waarschijnlijk al een poos een onopgemerkte blaasontsteking had. Na de antibioticakuur was mijn nachtzweten (en de hersenmist) dan ook voorbij. Dus ik zou ook zeker andere opties dan overgang de revue laten passeren.
Ik zou niet gelijk aan de hormonen gaan voor wat zweten en warmte.

Laat je eerst maar even verder onderzoeken of het niet wat anders is, zoals iemand hier al schreef.

Mbt de ventilator: een zogeheten vloer- of trommelventilator koelt als een malle, al op stand 1. Ik heb er 1 vd (oude) Blokker. Ik weet alleen niet of de nieuwe versie vd Blokker ze ook heeft. En anders Bol.com wel.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Mutsje78 schreef:
03-05-2026 00:08
Ik zou niet gelijk aan de hormonen gaan voor wat zweten en warmte.

Laat je eerst maar even verder onderzoeken of het niet wat anders is, zoals iemand hier al schreef.

Mbt de ventilator: een zogeheten vloer- of trommelventilator koelt als een malle, al op stand 1. Ik heb er 1 vd (oude) Blokker. Ik weet alleen niet of de nieuwe versie vd Blokker ze ook heeft. En anders Bol.com wel.
Tja, ik wel. Nachtelijk zweten beinvloed je kwaliteit van slaap met andere gevolgen van dien.

Waarom het niet zoeken in een oplossing ipv maar te lopen rommelen en meer wassen draaien dan je lief is, terwijl je daar (o.a.) energetisch op leeg loopt doordat je slecht slaapt?

Het calvinistische gedachtengoed t.a.v. zorg voor vrouwen mag er wel af.
Ik schrijf niet mee in het overgangstopic omdat het wel lijkt alsof iedereen daar aan de hormonen zit, helaas mag ik geen hormonen vanwege erfelijke kankers, ik ben onder behandeling van een gynaecoloog en wacht nu op een curretage. Het enige dat ze me konden bieden was clonidine voor mijn opvliegers en nachtzweten, maar ik begreep dat daar ook heel veel bijwerkingen bij komen kijken dus heb nu met de gynaecoloog afgesproken om salie te gaan proberen, minimaal 4 weken. Dat zou nl heel effectief zijn. Van de 6 opvliegers per nacht zit ik nu op 3 en slik het nu 1 week. Overdag misschien nog 2x dus het is al minder.

Wat de rest van de klachten betreft ( mentaal en lichamelijk)zit ik het uit, ik zorg dat ik genoeg beweeg, ontspanning heb en gezond eet. Op tijd naar bed enz enz.

Ben nu 51 en in april ben ik nog 3 dagen ongesteld geweest, en ik vloeide van oktober tm januari bijna 4 maanden aan 1 stuk. Daarom ben ik ook doorverwezen naar een gynaecoloog.
Flipflop schreef:
03-05-2026 10:34
Tja, ik wel. Nachtelijk zweten beinvloed je kwaliteit van slaap met andere gevolgen van dien.

Waarom het niet zoeken in een oplossing ipv maar te lopen rommelen en meer wassen draaien dan je lief is, terwijl je daar (o.a.) energetisch op leeg loopt doordat je slecht slaapt?

Het calvinistische gedachtengoed t.a.v. zorg voor vrouwen mag er wel af.

Het gaat niet om calvinistisch: het gaat om de juiste zorg voor de juiste kwaal. Nachtzweten betekent lang niet altijd overgang, het kan ook duiden op een ontsteking of zelfs een hartkwaal. Daarom het advies om niet gelijk alleen maar naar de overgang te kijken, maar ook andere oorzaken te bekijken. Dan neem je vrouwelijke zorg pas echt serieus.
Tavistock schreef:
03-05-2026 13:23
Het gaat niet om calvinistisch: het gaat om de juiste zorg voor de juiste kwaal. Nachtzweten betekent lang niet altijd overgang, het kan ook duiden op een ontsteking of zelfs een hartkwaal. Daarom het advies om niet gelijk alleen maar naar de overgang te kijken, maar ook andere oorzaken te bekijken. Dan neem je vrouwelijke zorg pas echt serieus.
To heeft van de huisarts te horen gekregen dat ze in de perimenopause zit.

De huisarts heeft op basis van anamnese potentiële andere oorzaken vast meegenomen voordat hij/zij deze uitspraak deed.

Verder schrijf je " Ik zou niet gelijk aan de hormonen gaan voor wat zweten en warmte." Daarmee bagatelliseer je haar klachten. Het hindert TO, anders wordt er geen topic over geopend.

Nachtelijk zweten is rete irritant.
Flipflop schreef:
03-05-2026 13:47
To heeft van de huisarts te horen gekregen dat ze in de perimenopause zit.

De huisarts heeft op basis van anamnese potentiële andere oorzaken vast meegenomen voordat hij/zij deze uitspraak deed.

Verder schrijf je " Ik zou niet gelijk aan de hormonen gaan voor wat zweten en warmte." Daarmee bagatelliseer je haar klachten. Het hindert TO, anders wordt er geen topic over geopend.

Nachtelijk zweten is rete irritant.

Uuhhh, volgens mij haal je mij door de war met iemand anders. Want dat schreef ik niet. Ik schreef mijn eigen ervaring, met warmte en nachtzweten, dat mijn huisarts er zonder verdere tests vanuit ging dat het de overgang was en dat niet het geval bleek. En ik vroeg aan TO of ze wist waar de huisarts het op gebaseerd was en of er nog andere tests waren uitgevoerd.

Helemaal eens dat de overgang serieus genomen moet worden. En tegelijkertijd heb ik persoonlijk dus de ervaring dat er onterecht naar de overgang werd gewezen en ik daardoor langer dan nodig met een ontsteking heb rond gelopen die zich ontwikkelde tot iets heftigers. Dat kan gebeuren, ik snap ook wel dat de huisarts aan overgang dacht. Maar ik zou TO op het hart drukken ook andere oorzaken aan te kaarten bij de huisarts en te vragen om een uitgebreide anamnese, als deze nog niet is gedaan. Zeker als de menstruatie nog regelmatig is.
Mijn excuses Tavistock... ik heb het inderdaad onterecht aan gehaald.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven