Rechtenstudie
zaterdag 6 juli 2013 om 21:23
Hallo,
Ik hoop dat er hier mensen zijn met ervaring op dit gebied die mij kunnen helpen.
Ik zit erover te denken om rechten te studeren, maar ik hoor van mensen om mij heen verschillende verhalen over het de toekomstperspectieven na deze studie. Wat is jullie ervaring? Is er hier nog wel goed werk in te vinden (in welke richting) of heeft ook deze sector last van de crisis?
Daarnaast heb ik verschillende programma's bekeken. O.a. die van de Open Universiteit. Voor zover ik begrepen heb is een stage niet verplicht, zowel tijdens de bachelor als tijdens de master. Misschien heb ik heb verkeerd begrepen, maar is een stage niet ontzettend belangrijk voor deze studie?
Groeten en alvast bedankt!
Ik hoop dat er hier mensen zijn met ervaring op dit gebied die mij kunnen helpen.
Ik zit erover te denken om rechten te studeren, maar ik hoor van mensen om mij heen verschillende verhalen over het de toekomstperspectieven na deze studie. Wat is jullie ervaring? Is er hier nog wel goed werk in te vinden (in welke richting) of heeft ook deze sector last van de crisis?
Daarnaast heb ik verschillende programma's bekeken. O.a. die van de Open Universiteit. Voor zover ik begrepen heb is een stage niet verplicht, zowel tijdens de bachelor als tijdens de master. Misschien heb ik heb verkeerd begrepen, maar is een stage niet ontzettend belangrijk voor deze studie?
Groeten en alvast bedankt!
zaterdag 6 juli 2013 om 22:28
Sluit ik me bij aan, zorg voor een constructie waarbinnen je voor jezelf een mogelijkheid creëert om ervaring op te doen binnen dit werkveld.
Anders gaat het zeer lastig worden om aan werk te komen wanneer je klaar bent. Ook met stages is het al lastig genoeg. Wellicht kan dit in overleg met je opleiding, laat zien dat je ambities hebt om wat extra hooi op je vork te nemen. Wie weet zijn er mogelijkheden voor zo'n constructie.
Als je al een idee hebt van het/de rechtsgebied(en) waarbinnen je eventueel werkzaam zou willen worden scheelt ook al een hoop. Een goede oriëntatie is een mooie aanzet.
Anders gaat het zeer lastig worden om aan werk te komen wanneer je klaar bent. Ook met stages is het al lastig genoeg. Wellicht kan dit in overleg met je opleiding, laat zien dat je ambities hebt om wat extra hooi op je vork te nemen. Wie weet zijn er mogelijkheden voor zo'n constructie.
Als je al een idee hebt van het/de rechtsgebied(en) waarbinnen je eventueel werkzaam zou willen worden scheelt ook al een hoop. Een goede oriëntatie is een mooie aanzet.
zondag 7 juli 2013 om 00:19
Ik zou niet bij de open universiteit rechten studeren. Juristen zijn vrij conservatief (wil bijna zeggen elitair) en de OU komt een stuk minder geloofwaardig over dan een 'klassieke' uni. Rechten op HBO niveau zou ik niet eens aan beginnen. Over het toekomstperspectief, er zijn zat banen maar niet in het strafrecht/vreemdelingenrecht etc. juist de wat drogere kost doet het altijd goed. Daarnaast kun je ook notaris worden of curator (ook veel werk)
maandag 8 juli 2013 om 09:53
Ik zou ook niet de open universiteit kiezen, een rechtenstudie aan een normale universiteit komt beter over zoals kouneli al zei. Ik ben zelf rechtenstudente, bijna klaar. Ik heb gemerkt dat een rechtendiploma aan de universiteit een goed opstap is om een baan te vinden. Ik ben van mening dat een diploma nooit garantie is op een succesvolle baan. Dat hangt voor een groot deel af van hoe vastberaden jezelf bent. Als je al een duidelijk doel voor ogen hebt, en daar 100% voor wilt gaan, dan zal dat je vast en zeker lukken uiteindelijk. Een stage raad ik zeker aan, je kunt ook op eigen initiatief ergens stage lopen. Goede contacten opbouwen is altijd nuttig. Uiteindelijk komen mensen vaak via via aan een baan.
maandag 8 juli 2013 om 19:14
Het is niet meer zo gemakkelijk als het ooit was om met je rechtenstudie aan het werk te gaan. Er is een overvloed aan juristen en zeker als je de advocatuur in wil, zal je moeten laten zien wat je waard bent. Hoge cijfers, veel nevenactiviteiten, goede stagebeoordelingen en een netwerk, dan mag je meedingen voor een advocaat-stage.
Met ingang van komend studiejaar geldt voor alle universiteiten een numerus fixus voor rechten. De eisen verschillen per universiteit. Dit zegt wel iets over de hoeveelheid juristen.
Met fiscaal recht zit je overigens altijd goed.
Met ingang van komend studiejaar geldt voor alle universiteiten een numerus fixus voor rechten. De eisen verschillen per universiteit. Dit zegt wel iets over de hoeveelheid juristen.
Met fiscaal recht zit je overigens altijd goed.
dinsdag 9 juli 2013 om 12:47
Ikstudeer rechten aan de OU en dat bevalt heel erg goed.
Met de verhalen dat een OU bul minder gewaardeerd wordt dan die van een reguliere universiteit kan ik het niet eens zijn. Er zijn binnen de rechtspraak zelfs enkele hoge rechters die hun studie gedaan hebben aan de OU.
Ik ben mezelf aan het omscholen en heb dus al een diploma hoger onderwijs. Tijdens mijn oude werk ben ik regelmatig in contact gekomen met sollicitanten die een OU diploma hadden en die werden zeker niet minder behandeld dan andere kandidaten.
Ik denk dat een OU studie, helaas, te vaak vergeleken wordt met een LOI of NTI studie. Die worden inderdaad minder goed beoordeeld, maar met de OU is dat zeer zeker niet het geval. De signalen die ik in het verleden uit het bedrijfsleven opving waren juist zeer lovend. Men lijkt het te waarderen dat je naast je baan toch nog een academische studie kan doen.
Ik heb zelf lang getwijfeld of ik mijn studie aan de VU of de OU zou doen. Ik ben inmiddels dus overgestapt van de VU naar de OU, ook omdat het qua gezondheid beter te doen is, maar zeker ook vanwege de positieve signalen vanuit het bedrijfsleven.
Met de verhalen dat een OU bul minder gewaardeerd wordt dan die van een reguliere universiteit kan ik het niet eens zijn. Er zijn binnen de rechtspraak zelfs enkele hoge rechters die hun studie gedaan hebben aan de OU.
Ik ben mezelf aan het omscholen en heb dus al een diploma hoger onderwijs. Tijdens mijn oude werk ben ik regelmatig in contact gekomen met sollicitanten die een OU diploma hadden en die werden zeker niet minder behandeld dan andere kandidaten.
Ik denk dat een OU studie, helaas, te vaak vergeleken wordt met een LOI of NTI studie. Die worden inderdaad minder goed beoordeeld, maar met de OU is dat zeer zeker niet het geval. De signalen die ik in het verleden uit het bedrijfsleven opving waren juist zeer lovend. Men lijkt het te waarderen dat je naast je baan toch nog een academische studie kan doen.
Ik heb zelf lang getwijfeld of ik mijn studie aan de VU of de OU zou doen. Ik ben inmiddels dus overgestapt van de VU naar de OU, ook omdat het qua gezondheid beter te doen is, maar zeker ook vanwege de positieve signalen vanuit het bedrijfsleven.
donderdag 11 juli 2013 om 17:52
Bedankt voor de reacties!
Door privé-omstandigheden heb ik helaas niet eerder kunnen reageren.
Wat jullie beschrijven zijn precies mijn twijfels. Wordt een studie rechten aan de OU niet gezien als een veredelde LOI opleiding?
Wel heb ik begrepen dat de OU goed beoordeeld wordt. En inderdaad een academische zelf studie naast werk en gezin lijkt me ook een knappe prestatie.
Als ik het goed begrijp zijn er in bepaalde gebieden nog redelijk werk te vinden. Maar het doen van een stage is dus eigenlijk onontbeerlijk om later aan het werk te komen. Ondertussen heb ik begrepen dat vrije ruimte opgevuld mag worden met een stage.
Door privé-omstandigheden heb ik helaas niet eerder kunnen reageren.
Wat jullie beschrijven zijn precies mijn twijfels. Wordt een studie rechten aan de OU niet gezien als een veredelde LOI opleiding?
Wel heb ik begrepen dat de OU goed beoordeeld wordt. En inderdaad een academische zelf studie naast werk en gezin lijkt me ook een knappe prestatie.
Als ik het goed begrijp zijn er in bepaalde gebieden nog redelijk werk te vinden. Maar het doen van een stage is dus eigenlijk onontbeerlijk om later aan het werk te komen. Ondertussen heb ik begrepen dat vrije ruimte opgevuld mag worden met een stage.
donderdag 11 juli 2013 om 19:13
Nee hoor, een OU studie wordt zeker niet als minder gezien. Dat is mijn ervaring inmiddels wel. Het is ook totaal niet te vergelijken met de LOI. Het niveau staat bekend te zijn als hoog, dan niet hoger dan een reguliere universiteit. De OU scoort elk jaar weer hoog in de universiteitengids. Laat dat ajb geen reden zijn om niet aan de OU te studeren.
Ik heb verder ook alleen maar goede ervaringen met de OU.
Ik heb verder ook alleen maar goede ervaringen met de OU.
donderdag 11 juli 2013 om 19:35
Of je overigens met fiscaal recht altijd goed zit, zoals ik hier een paar keer las, vraag ik me ook af op dit moment. Ook daarin ken ik mensen die na hun studie niet of lastig aan een baan kunnen komen, omdat de concurrentie groot is. Ik zou een richting kiezen die je ook echt aanspreekt en niet kiezen voor bijv. notarieel recht, omdat daar nu misschien meer werk in is. Tegen de tijd dat je afgestudeerd bent, ziet de wereld er wellicht weer heel anders uit. Voordeel van een studie rechten is naar mijn mening wel dat je er veel kanten mee op kunt.
donderdag 11 juli 2013 om 19:45
Onze dochter heeft destijds gekozen voor de richting strafrecht.
Ze wilde niet als advocaat gaan werken maar bij het OM.
En dat viel tegen om daar werk te vinden.
Ze heeft toen 1 jaar via een uitzendburo gewerkt als jurist bij een COA. De procedures afhandelen voor mensen die asiel aanvragen. Tussentijds heeft ze toch werk gevonden bij de Rechtbank, en daar werkt ze nu al een paar jaar. Ze studeerde aan de Erasmus Rotterdam
Ze wilde niet als advocaat gaan werken maar bij het OM.
En dat viel tegen om daar werk te vinden.
Ze heeft toen 1 jaar via een uitzendburo gewerkt als jurist bij een COA. De procedures afhandelen voor mensen die asiel aanvragen. Tussentijds heeft ze toch werk gevonden bij de Rechtbank, en daar werkt ze nu al een paar jaar. Ze studeerde aan de Erasmus Rotterdam
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
donderdag 11 juli 2013 om 21:07
quote:kouneli schreef op 07 juli 2013 @ 00:19:
Ik zou niet bij de open universiteit rechten studeren. Juristen zijn vrij conservatief (wil bijna zeggen elitair) en de OU komt een stuk minder geloofwaardig over dan een 'klassieke' uni. Rechten op HBO niveau zou ik niet eens aan beginnen. Over het toekomstperspectief, er zijn zat banen maar niet in het strafrecht/vreemdelingenrecht etc. juist de wat drogere kost doet het altijd goed. Daarnaast kun je ook notaris worden of curator (ook veel werk)
Dit herken ik. Maar wellicht dat het te maken heeft met waar je werkt?
Waarom aan de OU studeren? Op de normale uni hoef je niet naar je lessen te gaan en je kan eventueel in de avond lessen volgen. Verder zijn er genoeg rechtsgebieden waar wel werk in is te vinden. Ik zou geen strafrecht kiezen, dat doet iedereen al . Maar je hebt 3 jaar om een keuze te maken. Ik zou tegen die tijd kijken wat je leuk vindt en waar werk in is. En zeker in rechten is het zo makkelijk om te switchen. Ik werk in een compleet ander rechtsgebied dan waar ik mijn master in heb gedaan. En als ik er over nadenk. Van de 5 studiegenootjes werkt er maar 1 in het rechtsgebied die ze had gedaan tijdens de master.
Succes met je keuze.
Ik zou niet bij de open universiteit rechten studeren. Juristen zijn vrij conservatief (wil bijna zeggen elitair) en de OU komt een stuk minder geloofwaardig over dan een 'klassieke' uni. Rechten op HBO niveau zou ik niet eens aan beginnen. Over het toekomstperspectief, er zijn zat banen maar niet in het strafrecht/vreemdelingenrecht etc. juist de wat drogere kost doet het altijd goed. Daarnaast kun je ook notaris worden of curator (ook veel werk)
Dit herken ik. Maar wellicht dat het te maken heeft met waar je werkt?
Waarom aan de OU studeren? Op de normale uni hoef je niet naar je lessen te gaan en je kan eventueel in de avond lessen volgen. Verder zijn er genoeg rechtsgebieden waar wel werk in is te vinden. Ik zou geen strafrecht kiezen, dat doet iedereen al . Maar je hebt 3 jaar om een keuze te maken. Ik zou tegen die tijd kijken wat je leuk vindt en waar werk in is. En zeker in rechten is het zo makkelijk om te switchen. Ik werk in een compleet ander rechtsgebied dan waar ik mijn master in heb gedaan. En als ik er over nadenk. Van de 5 studiegenootjes werkt er maar 1 in het rechtsgebied die ze had gedaan tijdens de master.
Succes met je keuze.
vrijdag 12 juli 2013 om 14:41
Ik zou me niet zozeer bezig houden met de vraag in welk juridisch vakgebied er het meeste kans op een baan is. Ik zou me bezig houden met wat je leuk vind. Het is fijn als je binnen 3 maanden na het afstuderen een baan hebt, maar wat heb je eraan als dat eigenlijk niet jouw favoriete vakgebied is?
Ik wil me gaan richten op strafrecht, ik besef me dat daar veel concurrentie is maar het is wel iets wat ik leuk vind. Ik heb in het verleden een baan gehad waar ik het echt niet naar mijn zin had. Ik kan je dus uit ervaring vertellen dat het echt loodzwaar is om dagelijks met tegenzin naar je werk te gaan.
Ik denk dat er voor goede juristen altijd wel werk is. Probeer je te onderscheiden door je cijferlijst en nevenactiviteiten.
Maar het allerbelangrijkste: heb plezier in wat je doet en wil gaan doen. Ga niet voor de beste baangarantie...
Ik wil me gaan richten op strafrecht, ik besef me dat daar veel concurrentie is maar het is wel iets wat ik leuk vind. Ik heb in het verleden een baan gehad waar ik het echt niet naar mijn zin had. Ik kan je dus uit ervaring vertellen dat het echt loodzwaar is om dagelijks met tegenzin naar je werk te gaan.
Ik denk dat er voor goede juristen altijd wel werk is. Probeer je te onderscheiden door je cijferlijst en nevenactiviteiten.
Maar het allerbelangrijkste: heb plezier in wat je doet en wil gaan doen. Ga niet voor de beste baangarantie...