Hamster in de hitte, iemand tips?

18-07-2013 21:31 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond. Mijn vriend en ik hebben een Russische dwerghamster. We merken dat hij erg veel last van de hitte heeft, omdat hij 's avonds stukken minder actief is dan voorheen. Hij gaat soms languit liggen en kijkt ons dan een beetje verdwaasd aan. Het huis ventileert niet goed en het kan hier erg warm worden. We hebben een ventilator, maar wat kunnen we nog meer doen zodat het kereltje niet oververhit raakt?
Some flies are too awesome for the wall
leg een koelelement gewikkeld in een handdoek in zijn kooi
Natte handdoek half over de kooi.
Pas op met de ventilator, ze kunnen erg slecht tegen op de tocht staan. Zou eerder een natte handdoek over de kooi gooien, en natuurlijk zorgen dat hij niet in de zon staat.
Zeg maar Spijker.
Ik zette vroeger de kooi in de badkamer met heel erge hitte, daar was t altijd koel savonds. Wel met douchen er weer uit.
Je kunt ook een schoteltje in de vriezer leggen en daarna in de kooi. Ventilator inderdaad niet gebruiken, tocht kan dodelijk zijn. Lekkers vers water aanbieden en af en toe een heel klein stukje appel of komkommer ofzo.

De mijne lijkt gelukkig niet zoveel last te hebben van de warmte.

Succes!
Bedankt voor de tips! We hebben net een koelelement omwikkeld met een theedoek vlakbij zijn huisje gelegd en een natte handdoek over de kooi gedaan. Ventilator hadden we niet op hem gericht gelukkig :-) . Hopelijk voelt ie zich zo weer beter. Hij zat er echt als een sappie bij.
Ik vind eerlijk gezegd een koelelement een beetje eng, dan kun je nog beter een flesje water (bevroren) neerleggen. Het zijn natuurlijk knaagdieren en je wilt niet weten wat er gebeurd als het beestje het koelelement kapot knaagt....
Dat schoteltje is ook een goed idee. De badkamer is totaal niet koel bij ons Miss Acy, daar is geen ventilatie (of verlichting). Daarom moeten we ook met de deur open douchen. Ik ga hem nog even een stukje komkommer geven.
af en toe ff wakker maken met de plantenspuit
Ik heb een goedkoop koelelement van de Action (hij is redelijk groot/lang). Die zou je onder het hokje kunnen leggen. En af en toe omwisselen. Dus niet IN het hokje maar eronder, toch wat koeler. Ik heb hem gebruikt toen ik met mijn kat in de hitte ergens naar toe moest in de auto en het ook koeler wilde maken voor hem.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik weet niet in hoeverre dit met hamsters kan maar ik heb 5 ratten en laat ik vissen in een ovenschaal gevuld met heel koud water, ijsklontjes en doperwten/mais.

Daar koelen ze heel erg vanaf
Internagelaktisch
Wat goed dat jullie zo om jullie huisdier denken. Zou uiteraard vanzelfsprekend moeten zijn, maar is het helaas vaak niet.
Ik zet mijn nijnen in de gang, die is lekker koel en kunnen ze lekker rennen (gang is 8 meter)

En idd een fles koud water in het hok leggen
Be the change you want to see in the world
Geef 'm ijsblokjes
Dankje Jeanine, vind ik een mooi compliment. Koelelement heb ik toch maar vervangen voor een koud flesje water, alsnog met een doekje eromheen. Hij zit nu in de hoek waar de handdoek hangt en eet wat komkommer op. Die hoek lijkt hij erg fijn te vinden, dus denk dat het zo wel goedkomt.

De plantenspuit laat ik maar even achterwege .

Een badje maken durf ik niet aan want ik vrees dat hij er op de een of andere manier niet uit kan komen.

Nogmaals bedankt voor alle tips!
Je hebt ook een granieten tegel, een Chin-chiller, in de kooi leggen. Die schijnen ook verkoelend te zijn.
In de wc is het ook vaak koelen

Een koelelement zou ik toch voorzichtig mee zijn
Je kan ook gewoon een stoeptegel of klinker of kei in de vriezer leggen, heeft hetzelfde effect. Of bevroren flesjes water. Maar ik vind dat element van MV ook wel handig.
Handoek in de vriezer doen,daarna over de kooi leggen,geen ventilator!Ze kunnen niet tegen tocht
Stel niet uit tot morgen,wat je vandaag kunt doen
Volgens mij mag hij juist geen water met ijsblokjes! Ijskoud drinken is slecht voor een hamster. Beter een wat groter bakje met een klein laagje water waar hij in kan gaan zitten of doorheen lopen.
O en zo'n koelelement kun je het beste op een natte handdoek bovenop de kooi leggen. Koude lucht daalt toch?
Ik leg koelelementen tegen de kooi aan die ik steeds vervang. Zo heb ik het altijd gedaan bij hamsters

Mijne heeft trouwens wel een dichte kooi ivm katten

Er zijn van die platte stenen voor konijnen, maar die schijnen ook bij hamsters te kunnen.

Chinchillazand in de kooi vinden sommige hamsters ook fijn met dit warme weer om in te slapen (Wisselt per hamster)
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik heb voor mijn konijnen een paar Icepods. Dit zijn ook een soort koelelementen, maar dan goed bestand tegen knagende tandjes. Je kunt ze bijvoorbeeld hier bestellen.
Mijn oosterse katten zoeken nog steeds de zon op in huis...

maar ik ben wel toe aan iets verkoelends:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven