Konijnen te dik
dinsdag 23 juli 2013 om 09:40
Onze konijnen beginnen een beetje te dik te worden, en hier wil ik wat aan gaan doen. Ik geef ze volgens het boekje te eten: 25g per kilo lichaamsgewicht aan biks, wanneer het op is nieuw hooi, en om de dag groente (probeer elke dag, maar heb niet elke dag groente voor ze). De hoeveelheid biks is een beetje op de gok. Het ene konijn is erg schuw, en krijg ik niet te pakken, en het andere konijn is niet zo schuw, maar vind het ook niet fijn om opgepakt te worden. Oppakken om te wegen is dus zeer stressvol, en dan zijn ze daarna weer wekenlang enorm schuw, dus dat doe ik liever niet. Op internet las ik dat een gemiddeld konijn 1,5-2 kilo weegt, dus daar voer ik ze naar (ze zien er net zo groot uit als de konijnen op de bijbehorende plaatjes). Ik lees op internet wel overal wat je kan doen om te voorkomen dat ze dik worden (juiste hoeveelheid voer), maar kan amper vinden hoe je ze op dieet kunt zetten. Eigenlijk lees ik overal dat je ze veel moet laten rennen enzo. Maar ze hebben een vrij grote ren, waar ze lekker in kunnen rennen en springen, dus dat lijkt me het punt niet zo. Als ik ze meer zou moeten laten rennen zou ik ze moeten opjagen, maar dat lijkt me ook niet erg gezond voor ze (stress). Wat moet ik doen? Minder biks geven, biks vervangen door groente? Of iets anders? Vriend stelde al voor om niet elke dag biks èn groente te geven, maar de ene dag biks en de andere dag groente. Is dat een idee?
dinsdag 23 juli 2013 om 09:52
Op bunnybunch staat ergens hoe je kan voelen of ze te dik zijn. Ze krijgen hier iedere dag SS biks 2 maal daags en 2 maal daags groente en kruiden. Natuurlijk onbeperkt hooi. Volgens mijn dierenarts is het goed zolang ik geen blindedarmkeutels vindt. En die vindt ik nooit, ben nog steeds benieuwd hoe ze eruit zien. Zou het niet om en om gaan doen, als de darmen stil komen te liggen heb je een groot probleem
dinsdag 23 juli 2013 om 10:09
Ja ik had al gelezen hoe je kunt controleren of ze daadwerkelijk te dik zijn. De bruine (niet schuw) valt wel mee, kan haar ribben nog voelen, maar ook nog maar net, dus wil er wel een beetje mee op gaan passen. De witte (wel schuw) kan ik niet voelen. Een aai over dr koppie kan nog net, maar zodra je met 2 handen aan komt voelt ze zich ingesloten en rent ze er vandoor. Terwijl dat juist degene is die volgens mij echt te dik begint te worden, die is een stuk dikker dan de bruine. De witte komt ook veel minder in de ren, zit vooral in zijn hol of onder het konijnenhok zich te verstoppen, en komt er alleen uit als de kust veilig is (lees, geen geluiden buiten, dus alleen 's ochtends vroeg en 's avonds laat). Denk dat het bij haar dus gevalletje te weinig beweging is. Maar goed, gewoon minder biks dus? Ze eten overigens uit hetzelfde bakje, de bruine meestal meer dan de witte. Zou ik daar iets aan moeten doen anders, apart gaan voeren? Maar dat lijkt me ook niet echt praktisch, of wel?
dinsdag 23 juli 2013 om 10:12
Nooit, maar dan ook nooit een knaagdier op dieet zetten. Ontzettend slecht voor ze. Ga ook geen advies vragen in een dierenwinkel, die mensen zijn er niet voor opgeleid, ga jouw advies vragen bij de dierenarts / fokker.
Jouw knaagdieren hebben meer vers voedsel nodig, zeker met dit warme weer en ook veel meer beweging. Hoe groot is jouw ren? Het kan zijn dat het echt niet groot genoeg is. Hoe groot is hun hok? Met hoeveel zitten ze erin? Hoelang zitten ze in het hok en hoelang in de ren?
Ik begrijp niet waarom je ze niet elke dag vers voedsel geeft, waarom heb je die keuze gemaakt?
Jouw knaagdieren hebben meer vers voedsel nodig, zeker met dit warme weer en ook veel meer beweging. Hoe groot is jouw ren? Het kan zijn dat het echt niet groot genoeg is. Hoe groot is hun hok? Met hoeveel zitten ze erin? Hoelang zitten ze in het hok en hoelang in de ren?
Ik begrijp niet waarom je ze niet elke dag vers voedsel geeft, waarom heb je die keuze gemaakt?
dinsdag 23 juli 2013 om 10:16
Geef je konijnen speeltjes, bijv. boomstammetjes of (tennis)balletjes in het hok en een plek waar ze kunnen graven. Konijnen graven graag en krijgen zodoende beweging.
Speel met je konijnen.
Een te dik konijn kan een probleem zijn, omdat ze dan de blindedarmkeutels niet kunnen bereiken, de poep kan dan aan hun kontje gaan plakken, hier komen vliegen op af en is dit levensgevaarlijk voor je konijn!
Zolang je konijn te dik is, dus iedere dag controleren of hun kont schoon is. Zo niet, schoonmaken.
En ik zou minder biks proberen zodat ze meer hooi eten. Groente/kruiden wel iedere dag geven, maar niet te nat, ze moeten wel droge keutels blijven produceren.
Speel met je konijnen.
Een te dik konijn kan een probleem zijn, omdat ze dan de blindedarmkeutels niet kunnen bereiken, de poep kan dan aan hun kontje gaan plakken, hier komen vliegen op af en is dit levensgevaarlijk voor je konijn!
Zolang je konijn te dik is, dus iedere dag controleren of hun kont schoon is. Zo niet, schoonmaken.
En ik zou minder biks proberen zodat ze meer hooi eten. Groente/kruiden wel iedere dag geven, maar niet te nat, ze moeten wel droge keutels blijven produceren.
.
dinsdag 23 juli 2013 om 10:17
Ik zou ze ook toch elke week gaan wegen, daar wennen ze aan, het is immers maar oppakken en ergens neer zetten. Hoe vaak doe jij dan jouw gezondheidscontroles en op welke manier? Het zijn prooidieren, ze laten niet snel merken dat ze iets onder de leden hebben, gewicht is juist een ontzettend goeie indicator om er snel bij te zijn.
dinsdag 23 juli 2013 om 10:21
Voor de duidelijkheid, met minder biks bedoel ik dus niet om de dag. Ze moeten wel iedere dag biks (liefst SS) krijgen. Maar grootste deel van de maaltijd van een konijn moet bestaan uit hooi, groente. beetje fruit, kruiden of bladeren van bijvoorbeeld een (kronkel)wilg. Hier eten ze ook de bast en takjes van, vinden ze heerlijk. En het geeft ze wat te doen.
.
dinsdag 23 juli 2013 om 10:23
quote:Soulcats schreef op 23 juli 2013 @ 10:21:
Voor de duidelijkheid, met minder biks bedoel ik dus niet om de dag. Ze moeten wel iedere dag biks (liefst SS) krijgen. Maar grootste deel van de maaltijd van een konijn moet bestaan uit hooi, groente. beetje fruit, kruiden of bladeren van bijvoorbeeld een (kronkel)wilg. Hier eten ze ook de bast en takjes van, vinden ze heerlijk. En het geeft ze wat te doen.^ ditte. Er zijn ook tips op internet om er een spel van te maken voor ze, door voer te verstoppen in een zelfgemaakt doolhof en dergelijke, zo hebben ze ook wat meer mentale stimulatie en beweging.
Voor de duidelijkheid, met minder biks bedoel ik dus niet om de dag. Ze moeten wel iedere dag biks (liefst SS) krijgen. Maar grootste deel van de maaltijd van een konijn moet bestaan uit hooi, groente. beetje fruit, kruiden of bladeren van bijvoorbeeld een (kronkel)wilg. Hier eten ze ook de bast en takjes van, vinden ze heerlijk. En het geeft ze wat te doen.^ ditte. Er zijn ook tips op internet om er een spel van te maken voor ze, door voer te verstoppen in een zelfgemaakt doolhof en dergelijke, zo hebben ze ook wat meer mentale stimulatie en beweging.
dinsdag 23 juli 2013 om 10:26
Ik moet overigens zeggen dat ik mijn cavia's naar behoefte voer, dus twee keer per dag groenvoer, brokjes en hooi onbeperkt, maar omdat ze zich vol eten aan groenvoer, eten ze niet zoveel brokken en hooi. Je hoeft het dus niet gaan zitten afwegen, maar je moet er wel rekening mee houden dat groenvoer het hoofdbestanddeel van het dieet van een knaagdier is.
Hier houden de cavia's ook niet echt van de wekelijkse controles (buik, vacht, tanden, nagels, oren, ogen, gewicht), maar ze zijn het inmiddels gewoon omdat het deel van de routine uitmaakt, daarna krijgen ze altijd een maïskolfje.
Hier houden de cavia's ook niet echt van de wekelijkse controles (buik, vacht, tanden, nagels, oren, ogen, gewicht), maar ze zijn het inmiddels gewoon omdat het deel van de routine uitmaakt, daarna krijgen ze altijd een maïskolfje.
dinsdag 23 juli 2013 om 10:33
Wanneer je ze Supreme Science Selective geeft mogen ze maar 10-15 gram per kilo lichaamsgewicht. Ik zou ze ook eerder meer groenten geven, en uiteraard onbeperkt hooi, en minder brokjes als ze te dik worden. En dan geen suikerrijke groenten als wortel of fruit, maar bladgroenten als andijvie en witlof, of (gewassen!) paardebloembladeren. En inderdaad wilgentakken. Ik snap ook niet waarom je ze niet gewoon elke dag groenten geeft. Verse groenten horen gewoon bij een goede verzorging. Die van mij krijgen met z'n drieën een grote beslagkom vol groenten, ik denk bijna een kilo per dag. Toen ze nog met z'n zessen waren kregen ze zelfs twee keer per dag zo'n portie. Mijn koelkast ligt dan ook altijd helemaal vol groenten voor de konijnen.
dinsdag 23 juli 2013 om 10:39
Hahahaha trotter dat van die koelkast herken ik, hier zijn het echt pietlutten met eten (geen komkommer, 1 van de 2 lust geen wortel, geen bloemkool enz enz) wel zijn ze dol op witlof, andijvie, wortelloof en kruiden. Dus buiten een bak met kruiden en een plank vol wortelloof, witlof en andijvie
pas pakte een vriend wat uit de koelkast en lachte zich rot, 1 plank vol en ikke ben maar in mijn 1tje dus koelkast was aardig leeg verder
dinsdag 23 juli 2013 om 10:45
De konijnen vaker buiten in 'n ren zetten zodat ze kunnen rennen, springen en spelen.
En groente kun je toch gewoon op voorraad in je koelkast hebben voor je konijnen? Ik eet zelf ook niet veel groente maar heb 'n bak wortelen en 'n broccoli in huis om stukken van aan de konijnen te geven.
Verder krijgen ze ook nog elke dag 'n stukje gedroogd brood, want daar zijn ze echt gek op.
En groente kun je toch gewoon op voorraad in je koelkast hebben voor je konijnen? Ik eet zelf ook niet veel groente maar heb 'n bak wortelen en 'n broccoli in huis om stukken van aan de konijnen te geven.
Verder krijgen ze ook nog elke dag 'n stukje gedroogd brood, want daar zijn ze echt gek op.
dinsdag 23 juli 2013 om 10:46
Als je ze ineens veel meer groente gaat geven gaat het geheid mis, daar zullen ze eerst langzaam aan moeten wennen. Die van mij eten alleen peen, hooi en brokjes, van andere groente gaan ze ala minuut aan de diaree. Ze zijn zeker niet te dik en kunnen lekker rennen en spelen. Zou dus advies vragen aan je dierenarts. Wie zegt trouwens dat ze te dik zijn?
dinsdag 23 juli 2013 om 10:46
Ik denk dat ze zo´n 4/5x per week groente krijgen. De overige dagen eten wij geen groente of groente die konijnen niet eten zoals bijv. champignons of paprika (mijn konijnen lusten dat iig niet). Probeer de groente die we hebben meestal wel een beetje over de week te spreiden, maar vind het ook onzin om, als we niet genoeg hebben, nog speciaal voor de konijnen naar de supermarkt te gaan om een stronk broccoli ofzo te kopen. Dan geef ik ze ipv daarvan gewoon wat extra hooi.
De konijnen wegen is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Als ik ze op pak doen ze alles om te ontsnappen: krabben, bijten, trappen.. En 9 vd 10 keer lukt het ze ook om te ontsnappen. Ik heb op een kinderboerderij gewerkt met konijnen, weet echt wel hoe ik een konijn op moet tillen, maar deze zijn gewoon te schuw daarvoor. Als ik ze zou wegen, zouden ze zeker een week niet meer hun hok uit komen, misschien nog wel langer niet. Dit weet ik uit ervaring, en vind dat zo zielig. Is dat het wel waard? Als ik ze zo zie, zijn ze denk ik echt niet lichter dan 2 kg, dus als ik ze voer voor 1,5-2 kg, krijgen ze eerder te weinig dan teveel binnen lijkt me.
Het hok is 150x70 cm, 2 verdiepingen. Niet heel groot voor 2 konijnen, maar ze zitten er ook amper in, alleen om te slapen (gezellig met zijn tweetjes in het veel te kleine nachthok xD). De ren is 3,5x3,5m, lijkt me toch ruimte zat voor 2 konijnen. Heb hier en daar wat hindernissen liggen waar ze overheen kunnen springen/ mee kunnen spelen.
De tip om er een spel van te maken lijkt me wel een goede. Zo wordt het schuwe konijn ook min of meer gedwongen om actief te doen om zijn voer te kunnen krijgen
De konijnen wegen is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Als ik ze op pak doen ze alles om te ontsnappen: krabben, bijten, trappen.. En 9 vd 10 keer lukt het ze ook om te ontsnappen. Ik heb op een kinderboerderij gewerkt met konijnen, weet echt wel hoe ik een konijn op moet tillen, maar deze zijn gewoon te schuw daarvoor. Als ik ze zou wegen, zouden ze zeker een week niet meer hun hok uit komen, misschien nog wel langer niet. Dit weet ik uit ervaring, en vind dat zo zielig. Is dat het wel waard? Als ik ze zo zie, zijn ze denk ik echt niet lichter dan 2 kg, dus als ik ze voer voor 1,5-2 kg, krijgen ze eerder te weinig dan teveel binnen lijkt me.
Het hok is 150x70 cm, 2 verdiepingen. Niet heel groot voor 2 konijnen, maar ze zitten er ook amper in, alleen om te slapen (gezellig met zijn tweetjes in het veel te kleine nachthok xD). De ren is 3,5x3,5m, lijkt me toch ruimte zat voor 2 konijnen. Heb hier en daar wat hindernissen liggen waar ze overheen kunnen springen/ mee kunnen spelen.
De tip om er een spel van te maken lijkt me wel een goede. Zo wordt het schuwe konijn ook min of meer gedwongen om actief te doen om zijn voer te kunnen krijgen
dinsdag 23 juli 2013 om 10:51
Helemaal eens hoor Fru1t3lla, ik weeg het voer ook niet af, maar geef ze naar behoefte. Ze eten hier veel liever groente, wilg, paardebloem inderdaad en zevenblad. De konijnen mogen onder toezicht ook lekker los in de tuin lopen, waardoor ze ook nog allerlei 'groenvoer' tot zich nemen
TO, als je paardebloembladeren geeft (ze eten trouwens niet alleen de bladeren maar ook de bloemen steeltjes erg graag) pluk deze dan niet op een plek waar wilde konijnen lopen en/of veel verkeer is.
En dan nog altijd goed wassen zoals Trotter zegt.
En nogmaals, geef je konijnen een plek om te graven! Een konijn dat niet kan graven is een ongelukkig konijn.
TO, als je paardebloembladeren geeft (ze eten trouwens niet alleen de bladeren maar ook de bloemen steeltjes erg graag) pluk deze dan niet op een plek waar wilde konijnen lopen en/of veel verkeer is.
En dan nog altijd goed wassen zoals Trotter zegt.
En nogmaals, geef je konijnen een plek om te graven! Een konijn dat niet kan graven is een ongelukkig konijn.
.
dinsdag 23 juli 2013 om 10:51
Ik geef ze trouwens niet vaker groente, omdat ze het meestal toch niet op eten. Als ik ze op maandag 2 wortels geef, liggen er op woensdag nog 2 halve wortels in de ren. Zelfde geld voor andere groenten. Meestal geef ik ze dus pas nieuw groente als het oude op is (maar laat het nooit langer dan 2 dagen in de ren liggen). In plaats daarvan eten ze erg veel hooi.
dinsdag 23 juli 2013 om 10:52
dinsdag 23 juli 2013 om 10:57
quote:Soulcats schreef op 23 juli 2013 @ 10:51:
En nogmaals, geef je konijnen een plek om te graven! Een konijn dat niet kan graven is een ongelukkig konijn.Hier had ik ook nog een vraagje over! Nu kunnen ze lekker graven in de ren (en wij kunnen 2x per week de gaten dichtgooien omdat ze anders een tunnel naar de buren graven xD). Maar over een maand gaan we de tuin flink aanpakken, en alles betegelen. Ik heb mijn vriend nog geprobeerd over te halen om een deel onbetegeld te laten voor de konijnen, maar dat wil hij absoluut niet. Ze hebben dan wel meer ruimte om te lopen, omdat ze dan vrij in de tuin kunnen lopen ipv alleen in de ren, maar graven kunnen ze dan niet meer. Nou zat ik er aan te denken, is iets als een grote, lage bloempot ofzo misschien handig? Dat ik die met aarde vul en ze daar in kunnen graven :')? Misschien een beetje vergezocht, maar ik zou het ook fijn vinden als ze ergens konden graven.. Of andere ideeën?
En nogmaals, geef je konijnen een plek om te graven! Een konijn dat niet kan graven is een ongelukkig konijn.Hier had ik ook nog een vraagje over! Nu kunnen ze lekker graven in de ren (en wij kunnen 2x per week de gaten dichtgooien omdat ze anders een tunnel naar de buren graven xD). Maar over een maand gaan we de tuin flink aanpakken, en alles betegelen. Ik heb mijn vriend nog geprobeerd over te halen om een deel onbetegeld te laten voor de konijnen, maar dat wil hij absoluut niet. Ze hebben dan wel meer ruimte om te lopen, omdat ze dan vrij in de tuin kunnen lopen ipv alleen in de ren, maar graven kunnen ze dan niet meer. Nou zat ik er aan te denken, is iets als een grote, lage bloempot ofzo misschien handig? Dat ik die met aarde vul en ze daar in kunnen graven :')? Misschien een beetje vergezocht, maar ik zou het ook fijn vinden als ze ergens konden graven.. Of andere ideeën?
dinsdag 23 juli 2013 om 10:59
Een bloempot is te klein. Zou dan eerder een kinderzandbak doen, en er dan ook geen aarde indoen maar speelzand. Je hebt die dingen ook met een deksel, zodat je ze af kunt sluiten als de konijnen in hun nachthok zitten en dus ook niet de kans loopt dat katten je zandbak als kattenbak gaan gebruiken.
.