Konijnen te dik
dinsdag 23 juli 2013 om 09:40
Onze konijnen beginnen een beetje te dik te worden, en hier wil ik wat aan gaan doen. Ik geef ze volgens het boekje te eten: 25g per kilo lichaamsgewicht aan biks, wanneer het op is nieuw hooi, en om de dag groente (probeer elke dag, maar heb niet elke dag groente voor ze). De hoeveelheid biks is een beetje op de gok. Het ene konijn is erg schuw, en krijg ik niet te pakken, en het andere konijn is niet zo schuw, maar vind het ook niet fijn om opgepakt te worden. Oppakken om te wegen is dus zeer stressvol, en dan zijn ze daarna weer wekenlang enorm schuw, dus dat doe ik liever niet. Op internet las ik dat een gemiddeld konijn 1,5-2 kilo weegt, dus daar voer ik ze naar (ze zien er net zo groot uit als de konijnen op de bijbehorende plaatjes). Ik lees op internet wel overal wat je kan doen om te voorkomen dat ze dik worden (juiste hoeveelheid voer), maar kan amper vinden hoe je ze op dieet kunt zetten. Eigenlijk lees ik overal dat je ze veel moet laten rennen enzo. Maar ze hebben een vrij grote ren, waar ze lekker in kunnen rennen en springen, dus dat lijkt me het punt niet zo. Als ik ze meer zou moeten laten rennen zou ik ze moeten opjagen, maar dat lijkt me ook niet erg gezond voor ze (stress). Wat moet ik doen? Minder biks geven, biks vervangen door groente? Of iets anders? Vriend stelde al voor om niet elke dag biks èn groente te geven, maar de ene dag biks en de andere dag groente. Is dat een idee?
zaterdag 27 juli 2013 om 12:46
Of konijnen slecht tegen kool kunnen wordt door sommige dierenartsen wel tegengesproken, zoals bijv. de in België bekende konijnkundige dierenarts Inge Thas. Zoals altijd is het het beste om nieuwe groenten op te bouwen.
Ik wilde toch nog reageren op nucky: prei en andere uisoorten mogen konijnen absoluut niet hebben, want dit is voor hun giftig (net als bijv. aardappels).
Zie hier een goede lijst met wat 'veilig' is: http://www.bunnybunch.nl/ ... ruiden-voor-konijnen.html
Ik wilde toch nog reageren op nucky: prei en andere uisoorten mogen konijnen absoluut niet hebben, want dit is voor hun giftig (net als bijv. aardappels).
Zie hier een goede lijst met wat 'veilig' is: http://www.bunnybunch.nl/ ... ruiden-voor-konijnen.html