Goede relatie en toch verliefd op een ander

03-06-2008 20:01 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan dat?

Of is er dan toch iets mis in je relatie?

En dan bedoel ik niet een bui van 'goh die jongen/vent/meid' die is ook wel heel leuk, maar echt al maandenlang constant met een ander dan je vriend in je hoofd zitten?

Wie herkent dit en wat doe je ermee?
Vorige keer dat ik écht verliefd was op een ander heb ik het uit eindelijk uitgemaakt (al had ik ook het idee dat we een prima relatie hadden) Ben toen een tijdje single geweest en nu alweer ruim 3 jaar samen met de jongen op wie ik verliefd was.

Maar dat wil niet zeggen dat het in jouw geval ook zo is. Ik heb wel eens een periode waarin ik zo'n soort gevoel heb bij een jongen, maar dat gaat dan weer over. En ik weet dan ook dat het niet serieus is.
Ik herken het niet en ik zou er niks mee doen.

Er zullen alleen maar verliezers zijn, maar je kunt het uitproberen. Het lijkt voor nu even heel leuk en spannend, maar vaak valt dat toch tegen. En dan is het meestal te laat..

ik geloof trouwens best dat je verliefd kunt worden terwijl je relatie goed is, maar wellicht mis je iets, waar je je niet bewust van bent. Het is eerlijker en volwassener om dat gemis te vast te stellen en erover te praten met je vriend. Mocht na verloop van tijd blijken dat het toch blijft knagen, dan maak je het uit en krijg je niet te maken met schuldgevoelens omdat je een ander pijn aandoet.
Ik ben ook ooit verliefd geworden op een ander terwijl ik dacht dat ik een goede relatie had.

Achteraf denk ik: er was wel degelijk iets mis!

Ik heb er nooit wat mee gedaan. Ja, wel verteld aan degene in kwestie én aan mijn toen nog partner. Puur om de vriendschap te verbreken, ik vond dat dat niet kon.

Uiteindelijk is jaren later toch de relatie op de klippen gelopen. Al die tijd heb ik gevoelens gehad voor die ander. En toen? Toen was het ineens zomaar over..... Nu denk ik, dat het gewoon een teken was, dat ik goed naar mezelf en mijn relatie moest kijken. En dat er toch iets niet goed zat.

Ik zeg niet dat ik het de volgende x accuut uit zou maken, maar ik zou zeker heel goed gaan bedenken, hoe het toch komt dat je gevoelens krijgt voor een ander. Naar mijn idee, kan dat nl niet. Maar mss ben ik dan wel te ouderwets en romantisch aangelegd.
Hallo,

Ik zit dus nooit op forums maar omdat ik met dit zelfde probleem rondloop was ik nieuwsgierig. Het is echt niet fijn, ik had niet gedacht dat dit me zou overkomen. Maar ja je zit er maar mooi mee! Heb ook geen idee wat ik er mee moet. Wil dol graag weten of mijn verliefdheid wordt beantwoordt maar wil in geen geval mijn relatie (9 jaar) op het spel zetten. Denk de hele dag alleen maar aan hem. Heel moeilijk. Ik heb altijd gedacht dat ik oud wilde worden met mijn huidige vriend maar nu mijn hart zo op hol is van die ander ben ik bang voor wat er komen gaat. Ik geloof dat we in hetzelfde schuitje zitten. Wat ga je doen met deze verliefdheid? Ik heb geen idee maar toch blijf ik fantaseren....
Psychologe Miranda van Tilburg:

“Chemische stoffen zijn onmisbaar om van verliefdheid echte liefde te maken.”

“Relaties lopen vaak na een jaar of drie stuk. Dat heeft deels biologisch-evolutionaire redenen, maar die hangen weer samen met de chemie van osn lichaam. Na ongeveer drie jaar houdt je lichaam op met het produceren van verliefdheidshormonen. Als er dan niets voor in de plaats komt dat het gevoel van ‘houden van’ veroorzaakt, loopt een relatie spaak.

Als je verliefd bent, razen er verschillende stoffen door je lijf die al die kenmerken van verliefdheid veroorzaken: vlinders in je buik, geen zin om te eten, een blos op je gezicht, klamme handen. De stoffen die dat veroorzaken zijn dopamine, norepinephrine en phenylethylamine. Allemaal stoffen die verslavend werken. Je hebt er steeds meer van nodig om hetzelfde verliefde gevoel te houden en daarom wil je zo veel mogelijk tijd met je geliefde doorbrengen. Maar na een tijdje houdt je lichaam het voor gezien: het lukt niet meer om genoeg van die stoffen aan te maken om de verliefdheid in stand te houden. Voor heel wat mensen reden genoeg zich op een nieuwe relatie te storten om nog eens te kunnen genieten van dat heerlijke gevoel verliefd te zijn."

"Jonge muizen met een hoog oxytocinegehalte raakten helemaal van streek toen de moeder bij het nest werd weggehaald""Waarom je juist op díe persoon verliefd wordt en niet op een ander, is chemisch gezien denk ik niet te verklaren. Ik denk dat daar meer psychologische en biologische redenen voor zijn. Ook of de liefde blijft nadat de verliefdheid is weggeëbt en waarom het sommige mensen wel lukt een langdurige relatie aan te gaan en anderen niet, is volgens mij vooral een psychologische kwestie. Vooral, zeg ik, want uit onderzoek blijkt dat bepaalde stoffen onmisbaar zijn om verliefdheid te laten overgaan in echte liefde. De neurotransmitter (een stof die signalen doorgeeft tussen zenuwen) endorfine en waarschijnlijk ook het hormoon oxytocine zijn daarbij het belangrijkst. Die maakt je lichaam aan als je bij je partner bent. Endorfine zorgt ervoor dat je je ontspannen en comfortabel voelt bij hem of haar, oxytocine geeft een gevoel van verbondenheid met je partner.

Oxytocine wordt ook in verband gebracht met het proces van hechting. Daar is onderzoek naar gedaan met muizen. Jonge muizen met een hoog oxytocinegehalte raakten helemaal van streek toen de moeder bij het nest werd weggehaald, terwijl de verdwijning van de moeder nauwelijks indruk maakte op muisjes met weinig oxytocine. Als je dit zou doortrekken naar mensen, zou je kunnen concluderen dat het voor mensen met lage oxytocinegehaltes moeilijker is zich te hechten. Meer dan een veronderstelling is dat niet: het is nooit wetenschappelijk onderzocht."

"Behalve neurotransmitters en hormonen, lijkt ook geur de liefde aan te kunnen wakkeren. En dan heb ik het over heel subtiele geuren. Er is tot nu toe alleen onderzoek gedaan bij vrouwen, en daaruit blijkt dat die zich vooral voelen aangetrokken tot mannen met een heel anders immuunsysteem dan dat van henzelf, en dat je het verschil tussen immuunsystemen met je neus kunt oppikken. Bij mannen is het reukvermogen minder sterk ontwikkeld. Logisch, want voor een vrouw is het belangrijker kieskeurig te zijn in de keuze van de vader van haar kinderen. Vrouwen krijgen immers maar een beperkt aantal nakomelingen, terwijl mannen er in principe honderden kunnen verwekken. Een vrouw wil haar beperkte aantal nakomelingen de beste genen meegeven, zodat ze een zo groot mogelijke kans hebben te overleven. En genetisch gezien word je sterker als je twee verschillende afweersystemen mengt."

"Liefde, daar valt voor wetenschappers weinig eer aan te behalen.""Of de chemie van de liefde anders werkt naarmate we ouder worden, is moeilijk te zeggen. Er wordt niet zo veel onderzoek gedaan naar de liefde, want voor wetenschappers is het een te ongrijpbaar onderwerp waar weinig eer aan te behalen valt. Het is ook te ongrijpbaar. Liefde is biologie en evolutie, liefde is chemie en psychologie, liefde is cultuur. Dat grijpt allemaal heel ingewikkeld in elkaar, en dan werkt het ook nog eens bij ieder individu weer nét even anders. Liefde zal dus denk ik altijd een beetje een mysterie blijven.”
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zou toch zonde zijn om een goede relatie te verzieken of om ermee te kappen omdat die ander zo'n heerlijk ruikend immuunsysteem heeft ?

Maar zo simpel danwel ingewikkeld is het .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Milame schreef op 03 juni 2008 @ 21:10:

Hallo,

Ik zit dus nooit op forums maar omdat ik met dit zelfde probleem rondloop was ik nieuwsgierig. Het is echt niet fijn, ik had niet gedacht dat dit me zou overkomen. Maar ja je zit er maar mooi mee! Heb ook geen idee wat ik er mee moet. Wil dol graag weten of mijn verliefdheid wordt beantwoordt maar wil in geen geval mijn relatie (9 jaar) op het spel zetten. Denk de hele dag alleen maar aan hem. Heel moeilijk. Ik heb altijd gedacht dat ik oud wilde worden met mijn huidige vriend maar nu mijn hart zo op hol is van die ander ben ik bang voor wat er komen gaat. Ik geloof dat we in hetzelfde schuitje zitten. Wat ga je doen met deze verliefdheid? Ik heb geen idee maar toch blijf ik fantaseren....

Je kan niet alles hebben. Je moet gewoon een keuze maken je daaraan houden. Nouja, zo "gewoon" gaat dat niet, maar je zegt dat je én wil weten of je verliefdheid wordt beantwoordt én je wil niet je relatie op het spel zetten. Dus, als blijkt dat je verliefdheid niet wordt beantwoordt blijf je lekker bij je vriend en als je verliefdheid wel wordt beantwoordt ga je naar de ander???

Ik weet dat het niet zo simpel en makkelijk is, maar wees verantwoordelijk en laat niet anderen gekwetst worden doordat jij niet weet wat je met jezelf aanmoet.
runner 84

Je hebt helemaal gelijk! Als er iemand nooit kon begrijpen waarom mensen vreemdgaan en of verliefd kunnen worden op iemand anders dan was ik dat wel. Toch overkomt me dit nu. Dat wil niet zeggen dat ik vreemdga. En dat ik er iets mee doe.

Het is alleen niet gemakkelijk. Het is een gevoels en verstand kwestie..... Misschien hebben mijn partner en ik de afgelopen weken de nodige strubbelingen gehad en heeft dat ook invloed. Geen idee, we zullen zien....
Hi Juffie,

Ik herken je verhaal... en velen met mij. Kijk maar eens op het Twee Liefdes topic. Daar zijn een groot aantal dames te vinden met relatie en verliefdheid. Bij sommige loopt hun relatie slecht, bij andere goed, maar zijn ze toch ook verliefd op een ander.

Bij mij is hetzelfde gebeurd. Vreselijke verliefdheid voor een vrij lange tijd. Ik heb vreselijk geflirt en nog meer getwijfeld. De relatie tussen mijn partner en mij was goed, tot die verliefdheid kwam. Althans, dat dacht ik.

Tijdens die verliefdheid zijn mijn partner en ik kort uit elkaar geweest. Toch hebben we weer opnieuw voor elkaar gekozen. Het heeft veel tijd, veel inspanning en veel gesprekken gekost. Hoewel ik in eerste instantie dacht dat er niets mis was met mijn relatie, kwam ik er door die verliefdheid toch achter, dat ik meer spanning en meer zelfontplooiing zocht. Nu ben ik blij dat ik die in mijn eigen relatie heb gevonden.

Zoals runner84 zegt: je moet een keuze maken. En als je die keuze gemaakt hebt, dan moet je er voor gaan.

Probeer niet te lang te blijven hangen in dat verliefde gevoel. Je kan je er overheen zetten. Uiteindelijk heeft mij dat een hoop ellende bespaard en een hoop voldoening opgeleverd.

De man op wie ik verliefd was zie ik nog regelmatig. Hij is lief, aardig en aantrekkelijk, maar blijkt na die maandenlange blinde liefde ook wel degelijk zwakke punten te hebben. Nu ik dat wel inzie, ben ik des te blijer met mijn eigen man!!

Sterkte. Het is geen makkelijk gevoel.
quote:Milame schreef op 03 juni 2008 @ 22:07:

runner 84

Je hebt helemaal gelijk! Als er iemand nooit kon begrijpen waarom mensen vreemdgaan en of verliefd kunnen worden op iemand anders dan was ik dat wel. Toch overkomt me dit nu. Dat wil niet zeggen dat ik vreemdga. En dat ik er iets mee doe.

Het is alleen niet gemakkelijk. Het is een gevoels en verstand kwestie..... Misschien hebben mijn partner en ik de afgelopen weken de nodige strubbelingen gehad en heeft dat ook invloed. Geen idee, we zullen zien....Dit is inderdaad zo, ik ken het uit eigen ervaring. Op een gegeven moment vertrouw je jezelf gewoon niet meer, omdat je niet weet wat de "juiste keuze" is en je bent bang dat je "verkeerd kiest" maar als je daaraan begint wordt het zo'n zooi...er is namelijk geen "juiste keuze" er is of de één of de ander....en hoe het verder loopt zul je maar moeten zien. Ik heb zo zitten twijfelen toen, dat heeft zo lang geduurd, wat een ellende!
Juffie en Milame...ik zit in hetzelfde schuitje. Al 15 jaar een relatie en nu hevig verliefd op m'n ex. Ik schrijf het een beetje van me af op het toppic "hoe zet je iemand uit je hoofd".

Ik heb geen oplossing maar op het foum schrijven is wel fijn.

Sterkte.
Bedankt voor jullie reacties en toch 'fijn' om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem.....

Ik zal eens kijken bij die andere topics die genoemd zijn, zag dat sommige al heel lang zijn, nog meer mensen in hetzelfde schuitje dus.

Is het bij jullie zo dat degene in kwestie het ook weet dat je gevoelens voor hem hebt? En zijn die gevoelens wederzijds?
Tja, ben ik weer.

Als antwoord op je vraag of de gene waar ik kriebels van heb dat ook weet.... nee. Hij weet dat ik een relatie heb en samen met mijn vriend een groot bedrijf run. De pest is dat ik bijna niks van hem weet. Toch zie ik hem bijna elke dag en ik merk dat ik begin te flirten. Belachelijk hè. Ik kan soms echt niet slapen van deze lastige situatie. Elke keer zeg ik tegen mezelf, dit gaat wel weer over. Je hebt de beste man voor mij al te pakken. En toch verlang ik naar die ander!!! Echt vervelend, het heeft toch invloed op mijn relatie ook al weet mijn vriend er niets van. Als hij iets verkeerd doet ga ik het overdrijven en groter maken. Eigenlijk een reden zoeken om mijn gevoelens goed te praten voor mezelf. En Juffie_Iona, hoe zit dat bij jou? Weet diegene die jij leuk vindt het? Laat je het merken of negeer je hem?
Ik heb niet openlijk gezegd dat ik het hem leuk vindt, maar ik weet bijna wel zeker dat hij het vermoedt.....

Er hangt ook een grote spanning tussen ons en ik weet ook bijna wel zeker dat hij mij ook wel leuk vindt.

En we hebben een periode gehad dat we ook wel zaten te flirten met elkaar. Ik weet het, heel erg! Als ik dan weer even normaal kan denken zeg ik tegen mezelf dat ik hem dan maar het beste uit de weg kan gaan, maar op het moment supreme, als ik 'm weer zie, dan vind ik z'n aanwezigheid/aandacht stiekem wel errug leuk en zoek ik het juist op .

Ik dacht ook dat het wel zou overvliegen, maarja het speelt nu al langere tijd af, nog net geen jaar denk ik....
Tja, het is niet best met ons. Heb het echt aan niemand verteld. Vind het risico veel te groot! Vandaag leuke dag gehad met mijn vriend maar HIJ blijft in mijn gedachten rondspoken!! Hij wil er niet uit, morgen zie ik hem waarschijnlijk weer. Spreek m nauwelijks maar o,o, wat heb ik t te pakken! Niet fijn, het gevoel is zo sterk dat ik er aan toe wil geven. Terwijl ik er tot voor kort van overtuigd was dat ik met mijn huidige vriend oud wil worden. Vreemdgaan?? Het ergste wat je je partner aan kan doen. Ik wil hem echt niet kwetsen! Dat het bij jou al bijna een jaar duurt vindt ik ook niet echt een gerusstellende gedachte... ooit aan gedacht om er toch aan toe te geven of zelfs al in de verleiding geweest?
Wat een drama idd. Ik heb ook een (goede) relatie van 15 jaar en ben sinds een tijdje vreselijk verliefd. Gelukkig zie ik hem niet vaak, maar we mailen wel veel. Hij weet dat ik een relatie heb en wil het mij niet lastiger maken. Er is nog niets gebeurd, maar ik ben bang van wat er komen gaat. Je zou zeggen, spreek niet meer met hem af, maar dat stadium ben ik al voorbij. Nu ondernemen we dingen onder het mom van vriendschap. Hoe lang ga ik dat nog volhouden? Ik wil mijn vriend absoluut niet kwetsen. Hij is mijn grote liefde. Hoe kan het dan dat ik dan ineens zomaar verliefd word op een ander?
Bah!!

Snap het helemaal! Waarom gaat het niet weer over?

Zou me eeuwig schuldig voelen als ik mijn vriend belazer. Het voelt nu al als bedriegen, zo'n groot geheim!!

Nooit in de verleiding geweest om m te zoenen?

Gocheldoos?
Jawel, alleen we spreken nu (nog) niet uit dat we dat willen en spreken we af onder het mom van vriendschap en raken we elkaar niet aan. Ik ben als de dood dat ik een keer uit mijn rol val. Ik denk niet dat hij als eerste een poging zou wagen, maarja zeker weten doe ik het niet en ik vraag me echt af hoe ik daarop zou reageren. Ik zie hem deze week weer en verheug me daar al een tijdje op, aan de andere kant vind ik het vreselijk voor mijn vriend die van niets weet.
Vreemdgaan.

Bah wat ben ik daar op tegen.

Zou ik nooit doen!

Ik snap ook gewoon niet dat je dat zou kunnen!

Dacht ik tot voor kort.....

Niet dat ik al ben vreemdgegaan hoor!

Maar nu..... Nu ben ik bang dat ik niet voor mezelf in sta als ik echt een keer in de verleiding kom.
Milame, het voelt zeker als bedriegen!

Gelukkig zijn m'n vriend en ik het er wel over eens dat een verliefdheid je kunt overkomen, maar het voelt nu al als vreemdgaan omdat hij zó veel in m'n hoofd zit en ik m'n vriend hierover niks vertel.

Het ligt ook nog eens lastig omdat het dus een bekende van m'n vriend is. Nog geen echte vriend, meer een kennis, maar toch. Ik ken hem via mijn vriend....
Ok das dus ook lastig. Kun je een beetje goed houden als je ze tegelijk ziet? Had gehoopt mijn vlam vannochtend te zien maar hij was er niet. Nou ben ik dus niet vrolijk! Soms denk ik dat ik het gewoon moet uitproberen maar zo zit ik dus niet in elkaar! Mijn vriend zou kapot zijn en die gedachte breekt me. Ben nu aan het piekeren of het dan wel goed zit tussen ons. Of, straks kap ik met onze relatie en kom ik er later achter dat hij toch de ware is, ik wil hem dus ook niet kwijt, geloof ik. Ik weet zeker dat mensen die mijn situatie kennen me compleet voor gek verklaren als ik dat zou doen. Ik heb er 1 uit duizenden. Trouw, eer
eerlijk (sorry voor de onderbreking, er kwam iemand binnen) en een leuke bijkomstigheid, een lekker ding. hij heeft alles voor me over. We zijn momenteel erg druk met het werken aan onze toekomst en hoe meer ik hier aan denk hoe benauwder ik het krijg! Shit hè, als ik nou eens iets meer van mijn vlam wist, ik weet niet eens of hij een vrouw of kinderen heeft. Laat staan zijn achternaam of adres. Gelukkig woont hij niet echt in de buurt maar zie ik hem door mijn werk wel regelmatig. Ben nu ook steeds redenen aan het bedenken hoe ik maar weer met hem in gesprek kan komen. RAAR!! Hou je dit echt al een jaar vol Juffie???? En Goocheldoos, wat een beheersing!!! Volgens mij zou me dat echt niet lukken, dat is toch erg! Ik vind het heerlijk dat ik hier mijn ei kwijt kan want ik zal dit nooooit aan iemand vertellen. Zo kan ik toch mijn hart luchten en zien dat ik gelukkig (helaas voor jullie) niet de enige ben met dit grote dilemma.
Mijn ex weet dat ik hem mega aantrekkelijk vind en dat ik graag sex met hem zou willen hebben. Wel heb ik erbij gezegt dat ik zolang ik getrouwd ben dat nóóit zou doen. Bijna alle initiatieven om te sms-sen en te msn-nen komen van zijn kant. Hij is ook degene die de pikante fantasieen neerschrijft. Mijn "fout" is dat ik het niet afkap en er enorm van geniet. Wat ex niet weet is dat ik ondertussen weer héél erg verliefd op hem ben geworden en dat ik 24/7 aan hem denk.

We wonen erg ver van elkaar en zien elkaar daardoor niet. Ik wil ook absoluut niet één op één afspreken. De spanning is nu zo hoog dat ik zeker weet dat we elkaar zullen verslinden! De volgende keer dat we elkaar zullen zien is waarschijnlijk met een club vrienden in een kroeg. Lekker veilig dus.
Ja hoor, dat gaat vrij aardig.

Mijn vriend en hij sporten namelijk samen, voorheen kwam ik altijd voor m'n vriend kijken maar tjah, nu niet alleen meer voor hem . En zolang we daar gewoon onder de mensen zijn is er niks aan de hand, ja we praten wel altijd heel gezellig met elkaar, maar gewoon onschuldig. Maar zodra we buiten gehoorafstand van m'n vriend of van wie dan ook zitten, dan komen de dubbelzinnige opmerkingen van vooral zijn kant.

Ik heb 'm nu al weken niet gezien, maar denk maar niet dat hij uit m'n gedachten is geweest, pfff wordt er gek van zo langzamerhand! Misschien dat ik hem ook verromantiseer of idealiseer of weet ik veel hoe je dat noemt, en valt het straks onwijs tegen als ik 'm weer eens zie. Was dat maar zo, dan knap ik misschien zo op 'm af dat het eindelijk eens over is met dat gedagdroom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven