Verkrachting of niet?

06-06-2008 17:42 98 berichten
Als je te dronken bent om te reageren en te beseffen wat je doet, maar toch op de grond behandeld in een bosje met een jongen die je vervolgens neemt, valt dat onder een verkrachting of niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet vreemd dat iemand zich ineens iets herinnert, na jaren. Misschien heb je het wel weggestopt. Uit schaamte of wat dan ook. Feit dat je er jaren niet maar aan hebt gedacht hebt betekent niet dat een herinnering niet plots kan terugkomen. Soms zie je, na jaren, ineens iets heel helder, of komt iets terug. Zo heb ik ooit eens een jaar een relatie gehad met iemand waarmee ik als goede vrienden uit elkaar ben gegaan. Maar na verloop van tijd realiseerde ik me steeds vaker wat een belachelijke acties hij me geflikt had. Meer en meer ging ik echt een hekel aan hem krijgen. Maar misschien was het wel een projectie, en was ik eigenlijk boos op mezelf dat ik me dat jaar zo door hem had laten behandelen. Geen idee.

Maar ik snap wel dat je ineens aan het denken kan worden gezet over iets dat jaren geleden gebeurd is.

Ik denk inderdaad dat je er niet met terugwerkende kracht een trauma van moet gaan maken en alleen al het woord verkrachting is natuurlijk al vrij inherent aan trauma. Maar volgens mij is dat je bedoeling ook niet.

Kortom, laat het je leven niet te veel beheersen. Probeer alsnog te achterhalen wat er gebeurd is en benader het gewoon als een gegeven. Geef het een plekje en probeer jezelf en hem niet te veel verwijten te maken. Kost alleen maar onnodige energie.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:Onderdezon schreef op 06 juni 2008 @ 19:03:

In short: trek het je niet aan. Seks is in deze maatschappij een tricky onderwerp. Als het maar hint naar niet-wederzijds wordt het al verkrachting of aanranding genoemd. En zoals boven al staat: de lijn is dun. Laat je er geen trauma door aanpraten. Dat is een minder leuke sekservaring echt niet waard.Da´s een hele goeie! Om het te benaderen als een ¨minder leuke sekservaring¨. Die hebben we allemaal. Vervelend, plekje geven en zand erover.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Hoe het juridisch zit weet ik niet, en of je aangifte moet doen ook niet.

Wat mij betreft zit de jongen wel fout, hoewel hij dat waarschijnlijk zelf niet zo ziet / zag, en daar bedoel ik mee, dat hij hoogstwaarschijnlijk nooit gedacht zou hebben dat jij er later mee zou zitten, of dat jij je verkracht voelt, dus ik denk niet dat het slecht bedoeld is zeg maar (ja ik weet 't schrale troost, maar ik heb nog nooit een jongen zien nadenken of hij wel iets met het meisje moest doen terwijl ze dronken is / liefdesverdriet heeft / in de put zit / whatever). Hij is er hoogstwaarschijnlijk niet op uit geweest jou te verkrachten of te misbruiken of jou een rot ervaring te bezorgen.

Maar een jongen (of überhaupt een persoon) zou daar wel over na moeten denken vind ik, en moeten stilstaan bij 't feit of zich moeten realiseren dat een meisje zich misbruikt kan voelen hierna.

Ik vind 'te dronken om te beseffen wat je doet' ook behoorlijk breed geformuleerd. TE dronken om te beseffen wat hij doet is waarschijnlijk ook die jongen die in de kroeg zijn broek voor de grap naar beneden trekt, of die nette dame die op een personeelsfeestje op de bar gaat dansen met de man van haar bazin. Maar dat is wel een ander stadium dan knock out gaan, in je eigen braaksel liggen bv. zonder dat je je nog bewust bent dat je überhaupt aan 't braken bent, of je poep en plas niet meer op kunnen houden. In dat laatste geval vind ik 't wel héél veel dichter bij verkrachting komen!!!

Verder ben ik 't eens met Winterdip, probeer er niet achteraf een trauma van te maken. Ik heb zelf ook weleens achteraf gerealiseerd dat iemand misbruik van me gemaakt had, en als ik mij dat op 't moment zelf had gerealiseerd was ik nooit met 'm meegegaan. Ik voelde mij toen niet verkracht, wel misbruikt, en vond de persoon in kwestie met terugwerkende kracht een klootzak. Ik voelde me ook erg dat ik zoiets had laten gebeuren.

Probeer voor jezelf op een rijtje te zetten wat er gebeurt is, hoe dat gebeurt is, waarom, hoe jij je er bij voelt, hoe het heeft kunnen gebeuren, hoe je zou reageren als 't je nu zou gebeuren, en wat je er van geleerd hebt. En probeer 't dan achter je te laten als een vervelende ervaring, maar niet meer en niet minder. Schrijf eventueel dat alles op een briefje en verbrand dat.
quote:nessemeisje schreef op 06 juni 2008 @ 18:24:

Als jij zelf al niet eens meer weet of je ja of nee hebt gezegd, of je het wilde of niet, of die jongen dronken was, etc, zou ik me er niet zo druk om maken. Wat wil je nou? Naar de politie stappen? Die jongen confronteren? Met terugwerkende kracht een trauma hebben?

Je bent nu 33 jaar en -opeens na 18 jaar- herinner je je dat je misschien wel eens verkracht zou kunnen zijn toen je op je 15e (!)strontlazerus was?

Je doet in je leven nou eenmaal wel eens dingen waar je achteraf spijt van hebt, dingen waar je niet echt trots op bent. Ik ben met alcohol achter mijn kiezen ook wel eens verder gegaan met een jongen dan ik achteraf wilde. Waar ik me achteraf wel voor schaamde. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik misbruikt/verkracht ben. Dat wil zeggen:

"een leer voor de volgende keer, niet zoveel meer zuipen dat je de controle kwijt raakt Nes" .

Kop op, praat jezelf geen sexueel trauma aan.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:NoYo schreef op 06 juni 2008 @ 17:42:

Als je te dronken bent om te reageren en te beseffen wat je doet, maar toch op de grond behandeld in een bosje met een jongen die je vervolgens neemt, valt dat onder een verkrachting of niet?Nee. Althans niet onder de formele delictsomschrijving van art 242 Wetboek van strafrecht, de "officiële" verkrachting. Het kan wel onder art. 243 vallen (seks met iemand die in een verminderde staat van bewustzijn verkeert) en/of 245 (seksueel binnendringen bij iemand onder de 16). Maar volgens mij is 't dan inmiddels verjaard dus kan je er niets meer mee.
quote:Nyu schreef op 06 juni 2008 @ 17:59:

[...]

Eens, het is je eigen verantwoordelijkheid als je zo dronken wordt dat je niet meer voor jezelf op kunt komen..imho

Het is zeker je eigen verantwoordelijkheid en als ik ooit dochters krijg zal ik ze dat ook zeker leren!!!

Maar als je zo dronken bent en iemand neemt vervolgens je tasje mee, of al je geld uit je jaszak, of 'verkracht' je, of jut je op om te gaan vechten, of je in een winkelwagentje van een berg afduwt, dan vrijwaardt dat die ander niet omdat jij nou eenmaal dronken bent vind ik hoor!!!

Het is zeker weten je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat men geen misbruik van je kan maken. Maar degene die misbruik maakt van een zatlap, dat verdient toch ook niet de schoonheidsprijs, wel?
ik vind het best vervelend dat TO niet in de openingstekst wat duidelijker is over haar leeftijd toen het gebeurde en dat ze inmiddels 33 is, dat lees ik pas achteraf, zo kun je natuurlijk geen objectief oordeel geven.

Blijf bij mijn standpunt dat het je eigen verantwoording is dat je je dronken begeeft in het uitgaansleven.

Mijn dochter moet het niet flikken, dan is ze van mij.
Soms manoevreer je jezelf in hele lastige situaties, vooral als je jong en dronken (of stoned) bent. Of allebei

Het is niet goed te praten dat iemand dan misbruik van je maakt (als dat in dit geval al gebeurd is). Tegelijkertijd wist ik op die leeftijd echt wel de consequenties van mijn gedrag hoor. Teveel zuipen en blowen, flirten, zoenen, en van het één komt het ander. En soms gebeuren er dan dingen waar je achteraf spijt van kan krijgen. Tja, dat is dan eenmaal zo.

Ik herinner me nu soms ook weleens dingen uit die tijd (ik ben nu 39, dus da's alweer een tijdje terug) maar daar maak ik me niet druk om.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Beste Noyo,

Het gebeuren is sinds 2 weken na 15 jaar weer terug gekomen in je herinnering. Wat zijn je eigen gevoelens erbij? Ja behalve dat je het eigenlijk niet wilde maar het is gebeurd.

Maar je moet nu verder. Kan je het achter je laten? Wil je het hier van je af praten of kijk je of er handvatten zijn om er werk van te maken?

Jij moet nu verder. Hoe zie je het zelf hoe je verder gaat?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
de aspraak was toch dat hij haar thuis zou brengen. niet dat hij haar zou mogen nemen in de bosjes. hij heeft dus wel degelijk tegen je zin in gehandeld, je hebt geen toestemming gegeven.

maar als je er geen drama van hebt gemaakt en nu nog steeds niet doet, dan zou ik bij mezelf denken, god was was IK stom om zo dronken te zijn en bij een gozer achteropde fiets te stappen... dit is een goed verhaal om je dochter af te schrikken om dezelfde stommiteit uit te halen.

. meer niet
Ik heb het weggehaald.. het was te persoonlijk en grotere kans op herkenning omdat mijn omgeving op de hoogte is van het gebeuren..

maar wat ik probeerde te zeggen is dat ik denk dat als er iets gebeurd wat absoluut tegen je zin is.. dan blijft daar iets van hangen... dan zit je dat al vanaf dag 1 dwars.. (maar misschien zit ik daar heel erg naast..)

het heeft mij vele leuke jaren van mijn leven gekost (vooral op seksueel gebied) en in horeca gelegenheden ben ik paranoide als het om mijn drankje gaat.. ik zal het nooit ergens neerzetten..En het heeft een stuk vertrouwen kapot gemaakt..

en to het is verjaard, je kunt het achterhalen maar wat wil je ermee?
Die dochter haalt dan wel weer een andere stommiteit uit. Dat doen dochters.
quote:lievebees schreef op 06 juni 2008 @ 19:48:

de aspraak was toch dat hij haar thuis zou brengen. niet dat hij haar zou mogen nemen in de bosjes. hij heeft dus wel degelijk tegen je zin in gehandeld, je hebt geen toestemming gegeven.

maar als je er geen drama van hebt gemaakt en nu nog steeds niet doet, dan zou ik bij mezelf denken, god was was IK stom om zo dronken te zijn en bij een gozer achteropde fiets te stappen... dit is een goed verhaal om je dochter af te schrikken om dezelfde stommiteit uit te halen.

. meer niet

Dat weet ze dus niet zeker, want dat kan ze zich niet meer herinneren.

Ze gaat er maar vanuit dat hij haar verkracht heeft.

Voor hetzelfde geldt hebben ze gewoon heftig liggen kroelen in de bosjes
Frankly my dear, I don"t give a damn
Shyte wat jij verteld is toch van een heel andere orde? Net als het verhaal van Raaf en de andere poster wiens naam ik ff niet kan vinden.

Iemand die je kamer binnendringt, iemand die GHB in je drankje doet, iemand die toch doorzet ondanks jouw protest, dat is een echte verkrachting.

Maar het verhaal van de TO? Ten 1e moet je soms gewoon de consequenties nemen van je gedrag (en daarmee praat ik sexueel geweld in alle gradaties NIET goed) ten 2e weet ze niet eens meer wat er nu gebeurt is.
quote:sarah2ndlife schreef op 06 juni 2008 @ 19:34:

ik vind het best vervelend dat TO niet in de openingstekst wat duidelijker is over haar leeftijd toen het gebeurde en dat ze inmiddels 33 is, dat lees ik pas achteraf, zo kun je natuurlijk geen objectief oordeel geven.

Blijf bij mijn standpunt dat het je eigen verantwoording is dat je je dronken begeeft in het uitgaansleven.

Mijn dochter moet het niet flikken, dan is ze van mij.

Misschien bedoel je het niet zo, en ik wil je niet aanvallen maar dat vind ik nou echt een rot-gedachte voor een moeder, ik schrik er echt ontzettend van. Ikzelf ben één keer zo dronken geworden dat ik absoluut niets meer herinner, helemaal out ging, etc. Dat ging per ongeluk, want ik was alleen (mijn vriendinnen waren uitgegaan maar ik moest de volgende dag werken dus bleef in 't dorp toen zij weggingen), kreeg veel drank, had weinig gegeten, en kende mijn grenzen nog niet. Een paar vrienden hebben mij toen naar huis gebracht, weet ik ook niets meer van. Er is geen misbruik van mij gemaakt, gelukkig, gelukkig waren die vrienden er en gelukkig waren dat goeie jongens. Ik voelde me daarna verschrikkelijk. Mijn moeder vond 't natuurlijk loei stom wat ik had gedaan, maar ik heb daar geen 'straf' voor gekregen. Het was trouwens zonder straf al erg genoeg. Mijn moeder heeft me wel onder de douche gezet en is bij mij in bed gaan slapen. En wat heeft me dat goed gedaan.

Ik ben ook een keer aangerand, toen was ik niet dronken, wel misselijk van een drankje, en gelukkig wist ik dat mijn moeder hoe dan ook achter míj zou staan als zoiets zou gebeuren. Ondanks dat ik in mijn uppie naar buiten was gegaan, ondanks dat ik gedronken had (maar niet dronken was), ondanks dat ik een decollettee droeg, en ondanks dat ik eerst met mijn achterlijke kop nog een gezellig praatje had aangeknoopt met die gasten. En zelfs toen durfde ik 't haar bijna niet te vertellen.

Moet je nagaan hoe graag je 't bij je moeder gaat vertellen als zij daarna 't jouw bord schuift!!!!!! Of als ze zou afkeuren wat jij gedaan hebt. Mijn moeder en ik hebben er wel over gepraat en ik weet ook nog dat zij mij vroeg wat ik hiervan geleerd had, maar ze is geen seconde boos geweest. Gelukkig maar.

Mijn moeder heeft nooit gedacht 'dan is ze van mij', wel 'wie aan mijn kind komt, is de mijne'. Dat vind ik zelf een veel geruststellendere insteek, als dochter zijnde.
PippiLangkous, ik heb dat dus helemaal niet. Ik had vanaf mijn vijftiende vriendjes, ging ook met ze zoenen en met ze 'naar buiten' tijdens 't uitgaan, liet me door ze naar huis brengen etc.

Allemaal met het idee dat ze niets zouden doen wat ik niet wilde. Dat is ook nooit gebeurd gelukkig (en eigenlijk is 't belachelijk dat ik gelukkig zeg, want jongens én meisjes zouden gewoon hun seksualiteit op een vrije en onschuldige manier moeten kunnen ontdekken). Ik ben pas jaren later ontmaagd, overigens door een jongen die zeker al een keer of vier 't condoom omhad en dat ik toen toch weer terugkrabbelde. En dat heeft hij altijd geaccepteerd (ik weet niet of ik nu moet zeggen 'gelukkig' of 'uiteraard').

Voor mij was het een mooie tijd waarin ik volop experimenteerde en nooit over mijn grenzen heenging, en ook niemand tegen ben gekomen die dat wel deed (behalve die aanranding dan, maar dat was zo duidelijk fout, daar was absoluut niets vrijwilligs bij, dat is heel wat anders in mijn ogen dan een jongen met wie jij vrijwillig gaat zoenen en je laat aanraken en die je dan verkracht omdat jij 'm nou eenmaal het idee hebt gegeven dat je daar wel voor in was). En ik vind 't toch wel erg dat we eigenlijk moeten denken dat meisjes zo'n tijd niet meer mee kunnen maken omdat ze constant verkracht kunnen worden (ook door vriendjes ed.). Moeten we niet jongens anders opvoeden, als dit de realiteit wordt?! Waarom moet alleen het meisje bewust zijn van 'wat zij uitlokt' en waarom niet de jongen van het feit dat een meisje dat best wil kussen en betast wil worden niet meteen wil penetreren?! Jezus, zeker op die leeftijd zeg!
Het spijt me wel, maar als ik kids zou hebben die teveel zouden zuipen dan zouden echt een verkeerde aan me hebben.

Het wordt een heel ander verhaal als er (sexueel) geweld in het spel is, maar anders zouden ze echt een probleem hebben.

Kotsen? Jammer dan, had je maar niet moeten drinken. Je kreeg een emmer met sop om het op te ruimen. Een kater de volgende dag? Jouw probleem. Je gaat gewoon op tijd uit bed en naar school / kerk / opa en oma of whatever.

Als je zo groot bent dat je kunt drinken dan horen daar ook de eventuele gevolgen bij. Oók als je maar 1 borrel op hebt.
Nou, Pippi, ikzelf ben bv. de volgende dag gewoon gaan werken (uiteraard!): in de bediening, de hele dag bier rondbrengen op een terras. Maar dat is wat anders dan bv. huisarrest krijgen, toch? Maarja daar geloofden mijn ouders überhaupt niet in.

Het ligt er denk ik ook aan wat voor soort kind je hebt. Ik ben zelf één keer zo dronken geworden en heb toen wel overgegeven (weet niet meer of ik dat ook in huis heb gedaan, vast en zeker wel) en was toen ook echt niet meer in staat om dat op te ruimen (ik was niet eens meer in staat om zelf op mijn eigen benen te staan). Daarna was 't meteen over, het was echt een ongelukje. Mijn ouders hebben er weinig woorden aan vuil gemaakt, veel meer dan zo nu weet je waar je grenzen liggen is er geloof ik niet gezegd.

Als je een kind hebt dat elk weekend laveloos thuiskomt is 't natuurlijk weer wat anders.
Ik druk me waarschijnlijk niet duidelijk genoeg uit. Ik zeg niet dat meisjes het uitlokken, ik zeg niet dat mannen maar lekker hun gang kunnen gaan als een meisje dronken en flirterig is.

Met de consequenties nemen van je eigen gedrag bedoel ik niet 'eigen schuld, dikke bult'.

Maar als je teveel zuipt of blowt dan weet je dat je de controle over jezelf kunt verliezen. Stap maar eens achter het stuur als je lazerus bent, maak maar eens ruzie met een paar slokken teveel op. Door drank en drugs gebruik kom je soms in situaties waar je achteraf gezien liever niet in terecht was gekomen.

Dat doet niks af aan het feit dat verkrachting één van de ergste dingen is die een vrouw kan overkomen.
Ik vind het wel schokkend dat bijna iedereen voorbijgaat aan de leeftijden in het voorbeeld van TO. Een meisje van 15 is minderjarig, en helemaal als ze dronken is moet een vent van 20, die haar vriendje niet is, beter weten dan haar in de bosjes (!) op de grond te leggen en te nemen. Het lijkt me passender om hier te zeggen: als mijn zoon dat flikte, dan had-ie aan mij een kwaaie.

Tuurlijk hoef je jezelf geen onnodig trauma aan te praten. Maar sexueel geweld heeft vele vormen, die makkelijk over het hoofd gezien worden. Ik vind dit voorbeeld lijken op een relatie tussen een leerling en een leraar. Gewoon not done. Gewoon fout, omdat er te veel ongelijkwaardigheid in zit (in dit geval: leeftijd, dronken/minder dronken, fysieke kracht).
Pippi, ik denk dat je dat pas wéét als je het meegemaakt hebt. Daarvoor is 't alleen tegen je verteld, toch? De voorbeelden die jij noemt zijn ook ervaringen. Je weet pas hoe 't is ruzie te maken als je gedronken hebt, als je weet hoe 't is om gedronken te hebben. En je kan je pas voorstellen hoe 't is om met een slok op achter 't stuur te gaan zitten, als je überhaupt weet hoe je je voelt met een slok op.

Mijn ouders hebben mij zeker de gevolgen laten dragen van die ene keer dat ik dronken was, maar ik was nooit 'de hunne' zullen we maar zeggen. De kater, de schaamte (ik woonde ook nog in een klein dorp), het lichamelijke rotgevoel dat je hebt (ik hoefde bv. een halfjaar maar de wasgel die ik daarvoor gebruikt voor mijn gezicht open te draaien -zat alcohol in- of ik ging alweer bijna over mijn nek).

Maar ik ben gelukkig nooit bang geweest iets aan mijn ouders te moeten vertellen omdat ik weet dat ze mij de schuld in de schoenen zouden schuiven. Zelfs niet als ik dronken zou zijn (okee wel als ik bv. dronken achter 't stuur zou kruipen en een ongeluk zou veroorzaken). Ik weet honderd procent zeker dat mijn ouders mijn kant zouden hebben gekozen en mij niets kwalijk zouden hebben genomen als ik verkracht zou zijn terwijl ik teveel gedronken had. Simpelweg omdat zij vinden (en ik ook) dat er dan misbruik van je gemaakt is.

Neemt niet weg dat zij (en ik ook) t niet verstandig vinden om dronken te worden. Maar 'je moet de consecuenties dragen en dikke pech eigen schuld dikke bult' daar zal ik hen nou nooit op kunnen betrappen. Godzijdank. Want dat zorgde ervoor dat ik alle dingen altijd tegen hen heb durven vertellen.
quote:NoYo schreef op 06 juni 2008 @ 17:57:

Mag een man/jongen seksuele handelingen met een vrouw/meisje hebben als zij niet bij bewust zijn is of onder zware invloed is?

Ik vind dit discussiewaardig.M.i. niet. Iemand die dat toch doet is een aanrander of verkrachter (dat laatste is het geval als er seksueel binnengedrongen is). De sekspartner moet bij volle bewustzijn zijn, en zeker weten dat hij/zij dat wil.
World of Warcraft: Legion
Margaretha, ik heb beide zaken meegemaakt. Zowel zo dronken dat je met de verkeerde knul naar bed gaat als verkracht worden.

En mijn ouders hebben me nooit laten vallen, net zoals ik mijn kind ook nooit zou laten vallen als ik het had.

Ze hebben ook nooit gezegd 'eigen schuld dikke bult' na die verkrachting. Zou ik ook nooit zeggen. (hoe vaak moet ik dat nog zeggen trouwens?)

Maar je draagt wel de consequenties van het feit dat je zo dronken was. Niet met huisarrest, maar je krijgt geen medelijden.

En wat die ervaringen betreft; ik weet niet hoe dat bij jou zat, maar ik was afdoende gewaarschuwd voor wat drank / drugs met een mens kunnen doen.
Ohja en ik vind er een heel groot verschil inzitten tussen je dochter op 't hart drukken dat ze niet teveel moet drinken omdat er dan vervelende dingen kunnen gebeuren, en net doen alsof het maar je eigen schuld is als zoiets gebeurd omdat jij nou eenmaal zo'n stommeling was die teveel had gedronken!!! En sommige van de berichten hier geven mij wel een nare smaak in de mond, alsof 't om 't laatste gaat (terwijl ik mij bijna niet voor kan stellen dat er vrouwen zijn die zo écht zouden denken, of moeders die niet alleen uit bezorgdheid zo radicaal doen).

En verder eens met Miss Mara, ik vind 't wel erg om te lezen dat sommigen het normaal vinden dat je op je vijftiende al overal gevaar moet zien etc. Het is natuurlijk niet slim om in je eentje naar een kelderbox te gaan waar 15 jongens op je zitten te wachten, of af te spreken met iemand die je alleen van internet kent in een andere stad, en natuurlijk moeten meisjes van 14, 15 dat weten. Maar dat je niet gewoon met een jongen kan kussen en een beetje voelen omdat je dan het signaal uit kan geven dat je in bent voor meer, etc. dat vind ik toch erg als dat echt zo zou zijn.
Ik ben denk ik niet duidelijk genoeg, nog steeds niet. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven