Ikea planken + dragers ophangen (pfff)
maandag 29 juli 2013 om 17:16
Lang beloofd en nu moet ik eraan geloven. Dochter heeft nieuwe boekenplanken en dragers gekocht en die moeten opgehangen worden. Maar... er zitten geen schroefjes bij. Nu heb ik wel schroeven in huis, ca. 1,5 cm. met bijpassende pluggen. Zou dat voldoende stevig zijn om een boekenplank van 80 cm. op te hangen? Er moeten er 4 in per plank. De planken zelf moet je aan de dragers bevestigen. daarvoor heb ik schroeven van ca. 1 cm. (langer kan niet omdat ze er anders doorheen prikken).
En kan ik die schroeven dan gewoon met zo'n accumachine door de plank heen schroeven? Voor de muur heb ik wel een echte boormachine. Pfff hoop maar dat het lukt, de laatste keer (gordijnrail) moest ik drie keer boren voor 1 goed gaatje ;-(
Wat denken jullie, van die schroeven?
En kan ik die schroeven dan gewoon met zo'n accumachine door de plank heen schroeven? Voor de muur heb ik wel een echte boormachine. Pfff hoop maar dat het lukt, de laatste keer (gordijnrail) moest ik drie keer boren voor 1 goed gaatje ;-(
Wat denken jullie, van die schroeven?
maandag 29 juli 2013 om 17:36
maandag 29 juli 2013 om 18:05
quote:tutholaa schreef op 29 juli 2013 @ 18:02:
Ikea zou er iets op moeten zetten als "exclusief schroeven". Bij de Ikea zit altijd alles erbij, dit verraste mij laatst ook in negatieve zin....Er zitten nu en in het verleden nooit schroeven bij voor dingen die aan de muur moeten. Onmogelijk en dat kunnen klanten zelf wel beredeneren.
Ikea zou er iets op moeten zetten als "exclusief schroeven". Bij de Ikea zit altijd alles erbij, dit verraste mij laatst ook in negatieve zin....Er zitten nu en in het verleden nooit schroeven bij voor dingen die aan de muur moeten. Onmogelijk en dat kunnen klanten zelf wel beredeneren.
maandag 29 juli 2013 om 18:08
quote:tutholaa schreef op 29 juli 2013 @ 18:02:
Ikea zou er iets op moeten zetten als "exclusief schroeven". Bij de Ikea zit altijd alles erbij, dit verraste mij laatst ook in negatieve zin....Bij dingen die opgehangen (bevestigd) moeten worden staat in de handleiding op pagina 1 dat er zelf beslag voor de juiste soort muur dient te worden gekocht. Ze kunnen moeilijk weten welke muur iedereen heeft, en dan moeten ze de hele ijzerwarenafdeling van de gamma-multimate-hornbach bijsluiten.
Ikea zou er iets op moeten zetten als "exclusief schroeven". Bij de Ikea zit altijd alles erbij, dit verraste mij laatst ook in negatieve zin....Bij dingen die opgehangen (bevestigd) moeten worden staat in de handleiding op pagina 1 dat er zelf beslag voor de juiste soort muur dient te worden gekocht. Ze kunnen moeilijk weten welke muur iedereen heeft, en dan moeten ze de hele ijzerwarenafdeling van de gamma-multimate-hornbach bijsluiten.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
maandag 29 juli 2013 om 18:19
En tis toch heel simpel: drie keer boren voor het gat goed is? Je moet naar een bouwmarkt, daar koop je schroeven en bijbehorende pluggen geschikt voor je muur (bijv maat 8) boren met boor maat 8 en tadaaaaaaa! Evt staat op de achterkant vaak welke diameter schroef in welke plug kan)
Vraag zo nodig even advies daar: een gipsplaat wandje kan dergelijk gewicht sowieso moeilijk aan... En daarbij heb je daarvoor een ander soort pluggen...
Ik gebruik echt nooit de bijgeleverde pluggen en schroeven, is meestal bagger kwaliteit en bet een maat waar ik geen boor van heb...dan krijg je gepruts en wordt het niks...
Belangrijkste truuc: goed materiaal! Verder is het geen ingewikkeld iets!
Vraag zo nodig even advies daar: een gipsplaat wandje kan dergelijk gewicht sowieso moeilijk aan... En daarbij heb je daarvoor een ander soort pluggen...
Ik gebruik echt nooit de bijgeleverde pluggen en schroeven, is meestal bagger kwaliteit en bet een maat waar ik geen boor van heb...dan krijg je gepruts en wordt het niks...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
maandag 29 juli 2013 om 18:56
Ah nee, moet ik echt nieuwe schroeven? Blegh, dan moeten we naar de bouwmarkt. Probleem is dat ik boren echt heel lastig vind, en 5 cm lange schroeven vereisen een 5 cm diep gat. En dochter wil heel graag dat ik het vandaag zelf doe. Ik denk dat ik maar kijk of ik het haar uit haar hoofd kan praten en dan wacht ik tot de klusman voor de keuken eindelijk eens mijn radiator op komt hangen en vraag ik het hem. Hij heeft tenslotte ook mijn bbq in elkaar geschroefd
Ik moet denk ik ook mijn drager meenemen naar de bouwmarkt, want het moeten niet zo dikke schroeven zijn (anders passen ze niet door het gaatje). En het is gewoon een vaste stenen muur, dus daar kunnen wel normale pluggen in.
Ik moet denk ik ook mijn drager meenemen naar de bouwmarkt, want het moeten niet zo dikke schroeven zijn (anders passen ze niet door het gaatje). En het is gewoon een vaste stenen muur, dus daar kunnen wel normale pluggen in.
maandag 29 juli 2013 om 23:59
koop gewoon zo'n setje met de meest voorkomende maten pluggen en schroeven voor stenen muren, dan kun je voorlopig vooruit. Goede maat boortje er bijhalen en voila...
als het buitenmuren zijn effe voorboren met een dunner boortje anders knapt je stucwerk.
je kent de truc met het wasi-tape op de muur, voor het aftekenen van de gaten?
als het buitenmuren zijn effe voorboren met een dunner boortje anders knapt je stucwerk.
je kent de truc met het wasi-tape op de muur, voor het aftekenen van de gaten?
zaterdag 3 augustus 2013 om 17:17
quote:leuketas schreef op 29 juli 2013 @ 18:19:
En tis toch heel simpel: drie keer boren voor het gat goed is? Je moet naar een bouwmarkt, daar koop je schroeven en bijbehorende pluggen geschikt voor je muur (bijv maat 8) boren met boor maat 8 en tadaaaaaaa! Evt staat op de achterkant vaak welke diameter schroef in welke plug kan)
Jaja leuketas, je hebt makkelijk praten. Ik heb een fantastische boormachine, goede pluggen en schroeven gehaald. 8 gaten geboord, plugje erin, en dan dus die schroeven. De dragers zijn zo gebouwd dat je daar niet met goed fatsoen met je (ook kwaliteits-) schroefmachine bij kunt. Dus met de hand die schroeven van 5 cm erin draaien, en dan zijn er twee die ik dus gewoon niet verder krijg! Ik snap er niets van. Gaatjes opnieuw geboord, diepte gemeten is diep zat, en die schroeven gaan dus gewoon niet verder [insert lelijkste woord dat je kent]
Ik ben er echt zo klaar mee! Dat kind zet maar knuffelbeestjes op die planken, ik doe het niet meer
Jaja leuketas, je hebt makkelijk praten. Ik heb een fantastische boormachine, goede pluggen en schroeven gehaald. 8 gaten geboord, plugje erin, en dan dus die schroeven. De dragers zijn zo gebouwd dat je daar niet met goed fatsoen met je (ook kwaliteits-) schroefmachine bij kunt. Dus met de hand die schroeven van 5 cm erin draaien, en dan zijn er twee die ik dus gewoon niet verder krijg! Ik snap er niets van. Gaatjes opnieuw geboord, diepte gemeten is diep zat, en die schroeven gaan dus gewoon niet verder [insert lelijkste woord dat je kent]
Ik ben er echt zo klaar mee! Dat kind zet maar knuffelbeestjes op die planken, ik doe het niet meer
zaterdag 3 augustus 2013 om 17:46
Als t op de 1e blz van de handleiding staat, dan zie ik dat pas als ik iets ga ophangen... Zou fijner zijn als ik gelijk weet dat het er niet bij zit, zodat je gelijk naar de bouwmarkt kan rijden. Maar goed, ik heb ook net n huis, en het overkomt me vast geen 2e x.
Anyway, als ik n bed of bureau kocht zat het er altijd bij. Ik stond er dus niet direct bij stil dat dat bij n plank niet zo is.
Betekend niet dat ik jullie argumenten over de muur niet begrijp overigens, maar ik ben vast niet de enige die er tegen aanloopt met de plank al in de handen.
Anyway, als ik n bed of bureau kocht zat het er altijd bij. Ik stond er dus niet direct bij stil dat dat bij n plank niet zo is.
Betekend niet dat ik jullie argumenten over de muur niet begrijp overigens, maar ik ben vast niet de enige die er tegen aanloopt met de plank al in de handen.
zaterdag 3 augustus 2013 om 18:28
Het was leuk geweest als de schroefjes om de plank aan de drager te bevestigen er wel bij hadden gezeten. Nu heb ik thuis een enorme verzameling schroeven in allerlei soorten en maten, maar niet iedereen is zo'n rasklussert De schroeven voor de muur moeten natuurlijk bij iedereen anders zijn. Ik ben er nog niet uit van welk spul mijn muren zijn. Er kwam allemaal pikzwart stof uit het boorgat, en mijn dochter begreep in eerste instantie niet wat ze nu precies met de stofzuiger moest doen terwijl ik aan het boren was. Aanzetten zou een leuke eerste stap zijn. Gelukkig kreeg ik de zwarte vlekken wel weer van de witte muur met een nat doekje.