Postcrossing! Wie doet er aan?

29-03-2008 17:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie doet er hier aan postcrossing via www.postcrossing.com ?

Wie niet weet wat het inhoud:

Het project

Het doel van dit project is mensen de mogelijkheid te bieden ansichtkaarten vanuit alle hoeken van de wereld te kunnen ontvangen, gratis. Hoewel, bijna. Het belangrijkste is: als je een ansichtkaart stuurt, zul je er in ieder geval een ontvangen, van een willekeurige Postcrosser ergens in de wereld.

Waarom?

Net als de auteur, zijn er veel mensen die het leuk vinden om echte post te krijgen.

Het bijzondere van ansichtkaarten vanuit verschillende plekken in de wereld ontvangen (vaak vanuit plaatsen waar je waarschijnlijk nog niet eerder van gehoord had) is, dat je je brievenbus in een soort 'surprise box' kunt veranderen. En wie wil dat nou niet!

Hoe werkt het?

Eerst de verkorte versie:

vraag op de website een adres aan

stuur een ansichtkaart naar dat adres

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen. Je zult het adres via e-mail, met een postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.

Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het postcard ID op de kaart. Het postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren. Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.

Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.

Kom ook meedoen op www.postcrossing.com !!

(Nee ik heb geen aandelen in deze site, ik vind het gewoon leuk als er meer mensen mee gaan doen)
Hier nog steeds geen kaartjes ontvangen. Ik heb er wel al 8 verstuurd, waarvan er 3 zijn geregistreerd. Hopelijk stroomt binnenkort mijn brievenbus vol.

Tot nu toe heb ik kaarten verstuurd naar:

- Finland ofcourse

- VS

- UK

- Duitsland

- Brazilië
Ik had idd nog een kaartje :0 Uit duitsland

Heb tot nu toe alleen kaarten uit duitsland en finland ontvangen :S En ook zoveel daarnaar gestuurd.

Moondancer, jammer he is dat wachten ;) Wel verschillende landen waar je naartoe moet sturen, leuk! Ik hoop ook binnenkort een kaartje van buiten europa te ontvangen, lijkt me ook leuk voor de verandering!
Hoe langer je meedoet hoe meer kans op een andere bestemming. Had in het begin m'n buik (brievenbus) vol van die Finnen, Duitsers en Amerikanen maar nu komen ook bestemmingen als Zwitserland, Brazilie, Italie en Rusland langs dus.....volhouden....
Vandaag een kaartje uit Hamburg yay! Ze had het kaartje in het Duits geschreven dus heb een berichtje terug gestuurd in het Duits :P

En mijn kaartje is na ruim 2 weken ook aangekomen in de USA!

Ik ga even wachten tot er meer kaarten zijn aangekomen en dan weer nieuwe adressen aanvragen en op kaartenjacht
Jeeej, ik heb mijn eerste kaart gekregen! Uit Barcalona. Echt leuk dit

Nu nog even bedenken wat ik met de ontvangen kaarten ga doen.
Al heel wat mooie kaarten en nu de eerste uit Finland! Vast niet de laaste
Ik had er vandaag eentje in de bus uit Estland! Dus, de bijzonderde landen komen al.
Mijn eerste kaartjes uit Amerika zijn binnen, hele mooie kaarten ook

Ik kan helaas zelf alleen even geen kaartjes sturen, want iedereen doet er welerg lang over om te registreren, helaas :(
Eend, dan zou je eens mee moeten doen aan de tags en Round Robins, kun je nog veeeel meer kaartjes ontvangen maar pas op; het is verslavend!! En het is dat ik fulltime werk want die kaarten (en met name de postzegels) maken het een relatief dure hobby.

Ik moest net erg lachen. Ik woon in een dorp vlak buiten de stad Groningen met zo'n 5000 inwoners en op het postkantoor ben ik de 'talk of the town'. De postbode sprak net m'n lief aan die in de tuin bezig is en vroeg hem hoe wij aan al die buitenlandse kaartjes komen en dat iedereen op het sorteercentrum het erover heeft. Erg grappig!
quote:B_1_TCH schreef op 07 juni 2008 @ 10:59:

Eend, dan zou je eens mee moeten doen aan de tags en Round Robins, kun je nog veeeel meer kaartjes ontvangen maar pas op; het is verslavend!! En het is dat ik fulltime werk want die kaarten (en met name de postzegels) maken het een relatief dure hobby.

Ik moest net erg lachen. Ik woon in een dorp vlak buiten de stad Groningen met zo'n 5000 inwoners en op het postkantoor ben ik de 'talk of the town'. De postbode sprak net m'n lief aan die in de tuin bezig is en vroeg hem hoe wij aan al die buitenlandse kaartjes komen en dat iedereen op het sorteercentrum het erover heeft. Erg grappig!

Wat leuk! Het is ook wel opvallend al die buitenlandse kaartjes. Mijn huisgenootjes beginnen er ook al naar te vragen.

Gister een kaartje naar Thailand verstuurd, dus ik vrees dat ik lang zal moeten wachten voor m'n kaartjes allemaal geregistreerd worden.
Luneth, de tags en RR niets voor jou? Heb je elke dag post! Al moet ik zeggen dat ik het 'normale' postcrossing het allerleukst vind; je weet nooit vantevoren waar je een kaartje naartoe moet sturen en waar je eentje vandaan krijgt. Ik ben bijna bij de 2e 'drempel', dan mag ik 7 kaartjes tegelijk onderweg hebben....
Ik heb nu ook kaarten uit engeland en Finland gekregen.

Wat doen jullie eigenlijk met de kaarten die je krijgt? Hang je die op, maak je er een collega van, plak je ze in of stop je ze gewoon in een doos?

B_1_TCH, dat is grappig zeg. Het natuurlijk ook best mysterieus haha.
quote:Moondancer schreef op 07 juni 2008 @ 12:20:

Wat doen jullie eigenlijk met de kaarten die je krijgt? Hang je die op, maak je er een collega van, plak je ze in of stop je ze gewoon in een doos?

hihihi typfout. Moest echt even denken voordat ik me realiseerde dat je collage bedoelt natuurlijk :D
Ik hang ze op de tegels van mijn toilet. Tegen de tijd dat die allemaal vol zijn, gaan de oudste (of lelijkste... ) weer weg en vervang ik die voor nieuwe exemplaren.
quote:B_1_TCH schreef op 07 juni 2008 @ 12:13:

Luneth, de tags en RR niets voor jou? Heb je elke dag post! Al moet ik zeggen dat ik het 'normale' postcrossing het allerleukst vind; je weet nooit vantevoren waar je een kaartje naartoe moet sturen en waar je eentje vandaan krijgt. Ik ben bijna bij de 2e 'drempel', dan mag ik 7 kaartjes tegelijk onderweg hebben....Hartstikke leuk! Maar dat wordt me een beetje te duur eigenlijk (net de financiën weer op orde, dus ik ben een beetje voorzichtig geworden met geld uitgeven). Heb nu ongeveer 2x per week post en dat is ook wel voldoende. Zitten leuke landen tussen!
B_1_TCH wat onzettend grappig! Ik vraag me ook af wanneer m'n huisgenoten vragen zullen beginnen te stellen ;) Heb net weer een kaart uit Duitsland gekregen, de 4e van mijn 10 ontvangen kaarten ;)

Maar wat ik niet snap... ik heb 9 kaarten verstuurd (nou eigenlijk 10 maar eentje is al 26 dagen onderweg en dus nog niet geregisteeerd) en heb er nu dus 10 gekregen!

Dat is toch niet mogelijk dacht ik, ik zou dan eerst 10 geregistreerde kaarten moeten hebben voordat ik er zelf 10 kan krijgen?? Wie weet hoe dit zit?
Ja, Amber, dat is me wel vaker opgevallen. Als je kijkt naar de FAQ's op de site zeggen ze op die vraag alleen dat er een lastige rekensom aan ten grondslag ligt waarom je meer ontvangen dan verzonden hebt. Maar ik zou het ook wel eens willen weten want vreemd is het wel maar.....je bent gewoon een geluksvogel!
Zeker B_1_TCH, vandaag een prachtige kaart uit Barcelona! Ga nu zelf vier kaarten schrijven en versturen ;)
Gisteren weer een kaart uit Finland, die gestempeld was op 12 juni. Heeft er dus 2 dagen over gedaan. Maar bij registreren zie je dat hij 31 dagen onderweg is geweest.

Degene die mijn adres heeft opgevraagd, heeft er dus bijna een maand over gedaan om de kaart te posten. Ik denk dan 'vraag het later aan,op het moment dat je kunt versturen'.

Hoe doen jullie dat? Ik schrijft de kaart direct nadat ik hem heb aangevraagd, en gaat hoogstens de dag er op, op de post.
Ik moet bekennen dat ik zelf ook wel eens wat later ben.. Maar ik laat een kaart geen maand liggen. Hoogstens een weekje, hangt er een beetje vanaf wanneer ik weer langs de brievenbus loop.

Het komt meestal door nieuwschierigheid dat ik direct een adres aanvraag. Ik wil toch graag weten waar de volgende kaart naartoe moet. En tja, daarbij spring ik dus niet direct op om een kaart te zoeken en die daarna direct op de bus te doen.
Ik vraag 4 a 5 adressen tegelijk aan, maak dan een lijstje van eventuele wensen voor kaarten en koop dan alle kaarten in één keer. Moet zeggen dat het dan niet dezelfde dag op de post gaat... gaan soms 4-5 dagen over heen.

Mijn kaart naar de USA deed er trouwens maar 4 dagen over! Echt snel! M'n vorige kaart naar de USA deed er 26 dagen over ofzo.
Ik zag net dit topic staan en vindt het een ontzettend leuk idee! Heb me ingeschreven en ga morgen mijn eerste kaarten kopen en versturen. Ik ben benieuwd!

Groetjes, Josje
het zal ook wel schelen dat ik een mega-voorraad kaarten heb (heb jaren in een kantoorboekhandel gewerkt en was net zo'n ekster...) en ook een doos vol gratis kaarten.

En heb ook nog eens een leuke zelfgemaakte foto van koeien bij een rivier (Hollands landschap zeg maar) laten drukken bij Vistaprint.

Ik heb dus vrijwel altijd wel een gepaste kaart in huis, en kan ze meteen schrijven als ik adressen aanvraag.
Als ik adressen heb gevraagd, schrijf en verstuur ik meteen. Als ik een kaart ontvang, registreer ik ook meteen.
Ik vraag meestal direct een adres aan. Niet altijd omdat ik nu 12 kaarten mag versturen en me dat een beetje te gortig wordt.

Ik verstuur ze niet altijd dezelfde dag. Het ligt er een beetje aan of ik postzegels in huis heb of niet en of ik een geschikt kaartje heb. Ik moet bijvoorbeeld nu nog op zoek naar een kaartje met een voetbalstadion.

Maar het is echt zo leuk al die kaartjes :-)
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven