stukjes tekst van tante

04-08-2013 15:50 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een dierbare tante van mij die heel graag schrijft, wil ik wat tekstjes van haar hier op het forum zetten. Ze is al wat ouder en heeft zelf niks met computers. Ze schrijft heel graag maar heeft het gevoel dat niemand 'op haar schrijfsels zit te wachten'. Ik lees ze zelf graag en heb haar beloofd er een paar (die ik mooi vind) te delen op internet. Bij deze doe ik dat. Mochten jullie reacties hebben (positief of negatief), dan is dat leuk. Mij gaat het erom dat haar teksten wellicht door meer mensen dan alleen door mij gelezen worden.

Lentekleed

Elk jaar weer,

gaat het mij te snel.

Als uit het 'niets' weten de bomen

hun kale takken om te toveren tot

sierlijke met lentegroen getooide takken.

Geen lentemorgen gaat voorbij, of ik

zie met verbazing toe, hoe naarstig

de bomen die nacht hebben gebroddeld,

gebreid en genaaid aan hun nieuwe kleedjes.

Plausibele en natuurkundige verklaringen

brengen met niet van de wijs.

Dit is een wonder.

Elk jaar weer.

Blaren

Soms gaat 't zo lekker

net touwtrekken

degenen waar je van houdt

trekken mee, denk je

het touw lijkt jouw kant op te komen

Zo opgaand in het gebeuren

niet merkend

dat er blaren op je handen komen

kijk maar niet om

om te zien wat je al vermoedde

je trekt alleen

zet je benen liever schrap

hou vast dat touw

je deed 't al op eigen kracht

alleen je wist het niet.

Soebatten

'Wat is dat nou, geen zin vandaag?

Dan maak je maar zin", hoor ik m'n

verstand tegen m'n gevoel zeggen.

Opgevoed met "eerst plicht, dan recht",

doe ik een verwoedde poging, m'n knagende

geweten te herprogrammeren.

Het zonnetje nodigt me knipogend uit

om even van haar stralen te genieten.

"Een uurtje kan er wel vanaf, die rommel

loopt niet weg", hoor ik mezelf soebatten.

"Zeur niet".....een half uurtje dan.

Pas als de zachte stralen m'n gezicht kietelen,

is mijn geweten bereid tot een concessie.

Vijfenveertig minuten streling

en een beetje rommel weg.

Moet kunnen.
Thja, persoonlijk vind ik het niks. Een 'allegaartje' van woorden.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Misschien is het leuk om een weblog voor haar te maken? Dan lezen nog meer mensen het en staat alles mooi bij elkaar. Op zo'n forum raakt het al gauw weer 'weg'..
Ze vertelt heel veel, dat wel.
Kan ze deze stukjes niet ipsturen naar het zondagskrantje of andere lokale suffertjes? Misschien dat die af en toe plek hebben voor een paar regels.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind het wel mooi geschreven.

De gedachten en gevoelens vind ik mooi gepakt in woorden.

Herkenbaar. Leven. Gevoel vs verstand.

Een blog lijkt miij o een leuk plan, of een FB aanmaken namens haar?

Wellicht wordt ze dan ook nog digitaal...

Mijn ouders van 65 zijn beide fanatiek met de digitale mogelijkheden: fotobewerking, Ipad, Facebook: ze doen het allemaal.
Ik ben zelf schrijfster.. En ook al mis ik een stuk rijm in deze versjes.. Toch vind ik de inhoud wel mooi. Als je dieper kijkt dan enkel de regels die er staan.. :-)
quote:graantje23 schreef op 04 augustus 2013 @ 16:16:

Ik ben zelf schrijfster.. En ook al mis ik een stuk rijm in deze versjes.. Toch vind ik de inhoud wel mooi. Als je dieper kijkt dan enkel de regels die er staan.. :-)

En dan overal twee puntjes plaatsen? Oei...

On-topic: ik vind het lief van je dat je haar schrijfsels ergens wilt plaatsen. Niet alles vind ik even goed, maar best leuk om te lezen. Misschien insturen voor het streekblad oid? En anders is het leuk om misschien, mocht ze in een bejaardenhuis wonen, eens een voordrachtmiddagje te organiseren. Kunnen alle schrijvende mensen in het huis eens naar buiten treden.
quote:himalaya schreef op 04 augustus 2013 @ 16:10:

Kan ze deze stukjes niet ipsturen naar het zondagskrantje of andere lokale suffertjes? Misschien dat die af en toe plek hebben voor een paar regels.Volgens mij is er ook ergens een site waar iedereen zijn eigen maaksels kan opzetten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Met alle respect, ik vind het niet echt bijzonder. Leuk dat ze haar gedachten verwoordt en fijn dat ze daar plezier in heeft, maar laten we eerlijk zijn, het zijn tekstjes van 13 in een dozijn. Ik zou ze gewoon in een mooie map doen, liefst in haar eigen handschrift, en ze bewaren als lief familiestuk. Maar ik kan me niet voorstellen dat de rest van de wereld op haar schrijfsels zit te wachten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind het overigens een lief gebaar van je Mooie dag, dat je dit voor haar wilt doen.
Is deze bespiegelingen plaatsen op een gedichtensite wat voor je tante? Dan kunnen anderen die er wel behoefte aan hebben gericht van haar teksten genieten.
Het is echt van je tante of...........
Stukje advies aan tante: uw talenten liggen elders
Ik vind het zeker de moeite waard, leuk zo' n tante.
Blaren.

Soms gaat 't zo lekker

net touwtrekken

degenen waar je van houdt

trekken mee, denk je

het touw lijkt jouw kant op te komen

Zo opgaand in het gebeuren

niet merkend

dat er blaren op je handen komen

kijk maar niet om

om te zien wat je al vermoedde

je trekt alleen

zet je benen liever schrap

hou vast dat touw

je deed 't al op eigen kracht

alleen je wist het niet.

--------------------------------------------------

Dit vind ik toch wel een mooie pennenvrucht.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
bedankt voor jullie reacties! Ik snap heel goed dat niet iedereen het mooi of bijzonder vindt. Mijn doel is vooral dat er meer mensen zijn die het lezen, dan kan ik haar dat laten weten en de reacties terugkoppelen/laten lezen.

@Cateautje: bedankt voor je lieve reactie :-).

@Kipkluifje: wat een goed idee, wist niet dat dit bestond!

@Aminah: ja, het is echt van mijn tante. Ik snap waarom je het vraagt, het klinkt net als zeggen : 'een vriend van mij...' terwijl het om jezelf gaat .
Fijn dat je tante er zoveel plezier in heeft. Misschien is het leuk om je tante bij de volgende verjaardag ipv bloemetjes etc met de familie samen een schrijfcursus te geven. Krijgt ze feedback van een prof. docent en mede leerlingen.
Ik heb echt wel eens rottere gedichtjes gelezen hoor, ik vind ze leuk! Niet direct literair verantwoord inderdaad, maar wel prettig om te lezen. Juist omdat je tante ook niet haar best doet om 'mooi' te schrijven, denk ik. Ik zie geen mislukte beeldspraak, geen halve rijmen, geen tenenkrommende metriek, ik zie gewoon iemand die haar gedachten opschrijft en dat is het wel. Wat mij betreft hoeft je tante zich echt niet te generen.
Ze kan zo samen gaan werken met BLØF
Ik vind het tweede schrijfsel mooi!

Fijn dat je tante zo'n plezier heeft in schrijven, alleen dat is al een reden om vooral lekker mee door te gaan, wat anderen er ook van vinden!
quote:Lotte35 schreef op 04 augustus 2013 @ 19:25:

Ze kan zo samen gaan werken met BLØF Goed plan. Dikke kans dat ik dan ook eens ga begrijpen waar die gasten het over hebben .
Het gedicht "Blaren" vind ik erg mooi!
In eerste instantie vond ik het maar matig, wazig. Maar de tweede keer las ik het hardop en dan klinkt het mooi.

Veel minder rommelig dan alleen lezen. 'Blaren' vind ik een geweldige titel voor die tekst, humor!

Ik denk dat een forum geen geschikte plek is, dat verdwijnt toch snel

Er zijn betere plekken en dan hangt het af hoeveel je tante schrijft. Een blog waar 1x per 4mnd iets nieuws komt is niet handig, maar als ze per maand met 2-3 nieuwe gedichten komt is het iets anders.

Goed googlen en kritisch kijken?
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven