Help ik ga trouwen!

06-08-2013 12:57 74 berichten
Deze cavia gaat volgend jaar trouwen (nog 12 maanden) en de tijd begint stilletjes aan te dringen om dingen te gaan regelen (ik ga er enkele maanden tussenuit zijn ivm studie dus ik heb minder dan 12 maanden de tijd om dingen te regelen). Alleen, ik heb geen idee hoe ik het het beste kan aanpakken want mijn organisatorische wonderen beperken zich tot kleine dingen regelen zoals mijn sokken uitzoeken, al dan niet in dezelfde kleur.

Heb wel enkele grotere sites gevonden, welke een uitgebreid beeld geven van hoe een trouwdag eruit ziet, maar het is zo véél informatie. Ik voel me een beetje overrompeld, zeker omdat we meer van simpele dingen houden (wat onze partnerkeuze verklaart natuurlijk) en geen enkele ervaring hebben met grotere feestjes organiseren.

Fru1t3llo wil de organisatie ook niet uit handen geven (maar vooralsnog zit hij op zijn dooie gemak nog te gamen om zich achteraf te bedenken dat dingen organiseren toch veel werk is... ) dus een weddingplanner of hoe het ook heet is nog geen optie. Op dit tempo krijgt Fru1t3llo een dweil in zijn nek gegooid omdat ik zoveel van hem hou en totaal niet gestresseerd ben

In ieder geval, hoe begin je aan die hele organisatorische puinhoop? Heb je bepaalde deadlines gezet, heb je een ceremoniemeester gevraagd (en is het dan iemand extern of iemand bekend?). Eten en feest op dezelfde locatie en alles inbegrepen of hebben jullie een aparte zaal, aparte catering en aparte muzikant gezocht?

Kortom: HELP WAAR BEN IK AAN BEGONNEN
quote:fru1t3lla schreef op 06 augustus 2013 @ 14:00:

Gefeliciteerd trouwens diegene die ook gaan trouwen! Spannend .

NYC, mag ik vragen of je het ook lowbudget doet of heb je wat meer te besteden hiervoor? Hoe vind je trouwens een goede kapper / visagiste? Ik denk dat ik ontzettend kieskeurig ben, maar wat ik voorlopig heb gevonden is of niet mooi, of erg duur (denk richting 3-400 euro Oo;; )Waar woon je? Ik weet een kapster die haar zaakje nog niet zo lang heeft, ik meen dat haar prijs rond de 100 euro ligt. Wel heel erg zuidelijk. Maar er zijn er vast meer.
quote:fru1t3lla schreef op 06 augustus 2013 @ 14:00:

Gefeliciteerd trouwens diegene die ook gaan trouwen! Spannend .

NYC, mag ik vragen of je het ook lowbudget doet of heb je wat meer te besteden hiervoor? Hoe vind je trouwens een goede kapper / visagiste? Ik denk dat ik ontzettend kieskeurig ben, maar wat ik voorlopig heb gevonden is of niet mooi, of erg duur (denk richting 3-400 euro Oo;; )

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ons budget is of gaat worden. We wilden het zo bescheiden en klein mogelijk houden, vieren het met ca. 50 personen. Toen we onze trouwplannen bekend maakten aan onze ouders zeiden zij (van beide kanten) dat zij als kado de kosten voor de BBQ die wij organiseren voor zich nemen. Ik vermoed dat dat rond de 2000 euro zal kosten, zou ik er ver naast zitten?

Verder hebben we niet veel kosten voor onszelf gemaakt (vind ik zelf). Nog geen 1000 euro voor ringen/trouwkleding/schoenen/kaarten/bedankjes.

Wat de kapper en visagiste kost weet ik nog niet, voor de kapper verwacht ik iets van een tientje? Visagiste heeft mijn partner de factuur in de mailbox, geen idee wat het bedrag is.

Fotograaf en vervoer hebben we zelf niet geregeld, dus ook geen idee...
Alle reacties Link kopieren
Man, man, als ik die hele lijst zo lees, ben ik gewoon weer erg blij dat ik heel simpel op een gemeentehuis ben getrouwd. De enige rompslomp die wij hadden was het papierwerk.

Ik had nog een jurk in de kast hangen die wel door kon gaan voor 'trouwjurk'. Maar goed, ik ben ook zo'n miep die nooit wilde trouwen want dan 'moet' je in een witte jurk voor een hele zaal vol mensen staan of zitten, mij niet gezien, al die belangstelling en gedoe.

Zou er alleen maar heel zenuwachtig en ongemakkelijk van geworden zijn. Niks mooiste dag van mijn leven.

Dus..als al dat geregel, gedoe, lijsten, weddingplanners niks voor jou zijn, begin er dan ook niet aan. Houd het dan zo klein mogelijk en dan hoef jij je echt een jaar voordien nog niet zo druk te maken. Nou ja, oké, als je een locatie wilt, moet je daarmee natuurlijk wel ruim op tijd zijn, maar je kunt het zelf ook moeilijker maken dan het is, lijkt mij.

Doe iets wat bij je past en niet puur 'omdat het zo hoort' dat mensen die gaan trouwen een jaar van tevoren al druk zijn met al dat geregel en wie zit waar en welke centerpieces etc. Bleeh.

Nou ja, aan mij heb je vermoedelijk niet zo veel in deze.

Dan houd ik het maar op 'van harte!'
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Die BBQ is trouwens tevens 'het feest', en iedereen die we hebben uitgenodigd, mag komen mee-eten. Wilde per se geen onderscheid tussen receptie/diner/feest, dus we hebben gewoon een paar uurtjes op een locatie iemand ingehuurd die voor de hele groep gaat BBQ'en.
Sorry heb het nogal druk vandaag dus ik ben langzaam met antwoorden maar ik waardeer jullie input! Even kort antwoord

@ Exces Noord Brabant, (regio 5 6 x x, excuses voor de vaagheid maar denk dat dit genoeg info is? )

@ NYC: denk dat dat ongeveer de prijs is, zeker als je drank erbij meerekent Maar wel heel erg leuk dat je een BBQ doet en dat jullie ouders willen delen in de kosten, dat lijkt me ook heel fijn

@ Shahla: helemaal akkoord, dat van tafelarrangementen en dergelijke is heel erg ver van mijn bed, ik wil gewoon lekker eten, een gezellig feest en mooie herinneringen / foto's (maar wil voor die ene dag van mijn leven er ook wel op mijn best uitzien ). Mijn probleem is dat ik word doodgegooid met informatie en hierin wat overzicht wil krijgen juist om het zo simpel mogelijk te houden, gelukkig heeft dit topic al fijne tips meegebracht .
Nog even inhakend op andere tips:

Trouwen op locatie: om de een of andere reden vragen die trouwambtenaars opeens 800 euro als het niet op het stadhuis is, wtf Oo; Leek me anders fantastisch want dan zat ik niet met heen en weer gezeul .

Taken verdelen lijkt me wel een prachtige tip, tijd om die natte dweil eens in zijn nek te gooien om in actie te schieten
Heb de bruid al gespot;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ow Fruit wat leuk! Gefeliciteerd!

Ik kan je helaas niet van advies dienen, want man en ik zijn indertijd vergeten te trouwen, aangezien ik veel sneller zwanger raakte dan gevreesd en toen besloten we dat geld maar uit te geven aan een baby-uitzet. En daarna is het er nooit meer van gekomen. Dat is pas simpel he ?

Maar ik beloof je bij deze dat ik wel mee ga lezen met dit romantische topic .
Oh als ik die lijst van Catuja zie zou ik al meteen afhaken.

vreselijk, nadenken of de ringen op 'n kussentje liggen of niet.

hoe je 't moet regelen weet ik helaas niet, geen ervaring.

Een bruiloft zoals NYC beschrijft lijkt mij heerlijk, zowel voor trouwpartij als voor de gasten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Gefeliciteerd!

Die lijst van Catuja is echt totaal geflipt, zo was mijn bruiloft echt niet hoor

Om 1 uur zijn we foto's gaan maken in het park van de trouwlocatie.

Wij zijn om twee uur getrouwd in een alternatieve locatie van de gemeente, een mooie villa. 200 euro duurder dan het gemeentehuis, maar we hoefde voor de rest van de dag geen locatiehuur te betalen en dat scheelt!

Van 3 tot half 7 hadden wij receptie, buiten in het zonnetje, daardoor hebben wij al onze gasten (40) gesproken. Verder konden de mensen ook heerlijk gaan wandelen in het prachtige park van de villa. De ceremoniemeester had ook nog wat bordspellen meegenomen, waardoor er spontaan heel gevarieerde groepen ontstonden van familie en vrienden die tegen elkaar speelden.

En om half 7 bleven er nog 25 mensen over voor het diner, tot een uur of 12. Super gezellig, heerlijk ontspannen. Mensen hebben het nu nog wel eens over onze bruiloft.
quote:Mylene_Valerie schreef op 06 augustus 2013 @ 14:41:

Heb de bruid al gespot;

[afbeelding]Dat lijkt me eerder de bruidegom.
quote:fru1t3lla schreef op 06 augustus 2013 @ 14:29:

@ Shahla: helemaal akkoord, dat van tafelarrangementen en dergelijke is heel erg ver van mijn bed, ik wil gewoon lekker eten, een gezellig feest en mooie herinneringen / foto's (maar wil voor die ene dag van mijn leven er ook wel op mijn best uitzien ). Mijn probleem is dat ik word doodgegooid met informatie en hierin wat overzicht wil krijgen juist om het zo simpel mogelijk te houden, gelukkig heeft dit topic al fijne tips meegebracht .

Dan ga je voor de tijd nog even lekker naar de kapper en je trekt een kek look-a-like 'trouwjurk' aan en dan zie jij er heus op je best uit. Ik zag dat de bruidegom er al netjes bij zat, heb je daar geen omkijken meer naar.

Als je het simpel wil houden, moet je juist niet al die trouwsites afgaan, denk ik. Dan word je overspoeld en gaat het simpele er gauw af.

Is er in de buurt van het gemeentehuis geen eetgelegenheid dat het maar een klein stukje lopen is? Zou weer schelen en je hoeft niet al die 100-en euro's op te hoesten.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:fru1t3lla schreef op 06 augustus 2013 @ 13:40:

Wat fijn om al zoveel tips te krijgen, hartelijk dank! Geweldig plaatje MV, je brengt me op ideeën . Ik heb geen vriendinnen die momenteel hiermee bezig zijn of ervaring ermee hebben, vandaar dat ik hier kom zeuren om wat hulp.

Ik wil inderdaad gewoon trouwen in het stadhuis, dan met ouders / broers / zussen + aanhang en getuigen lekker gaan eten en dan nog een feestje voor vrienden, maar nogal kleinschalig (zo'n 22 man voor eten, 50 man voor feestje). Waar ik dus niet op wil besparen zijn het eten / drank en foto's.

Die ringen kunnen mij gestolen worden, die jurk wordt sowieso een probleem met mijn maten als ik het betaalbaar wil houden (ben petite, wat inhoudt dat passende kleding meer verstelwerk vraagt dan alleen wat inkorten).

Uitnodigingen wou ik zelf maken, dat is al een zorg minder want ik moet mezelf gewoon een schop geven ervoor . Het zit hem vooral in het zoeken van een locatie omdat ik weinig zin heb om de hele dag van hot naar her te rennen, dus ik wil ergens zitten met lekker eten EN ruimte voor een feestje in de buurt van het stadhuis. Ik zal sowieso nog offertes moeten aanvragen, heb wel wat locaties gevonden die ik leuk vond, maar de prijs is er helaas ook naar, dus moet nog beter zoeken .Wij hadden het ook "klein". Zo een 24 dag gasten inclusief high tea. Vanaf 17:00 was de rest welkom voor een Italiaans warm/koud buffet en veel drank. Totaal iets van 80 gasten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Oh ja, de fotograaf was er van 9:00-21:00 om een "verslag van de dag" te maken. Een paar foto's geposeerd, verder scharrelde hij de hele dag tussen de mensen door.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wij doen (ooit) trouwen op strand, aansluitend feessie op strand(tent).

Niks meer nodig hoor!
En dure ringen (want levenslang) en een goedkope jurk en feest (want maar 1 dag).
Die lijst vond ik zelf ook erg lang. Gewoon doen waar jullie zelf achter staan. ik had even gegoogleld met wat je kon doen met een bruiloft regelen.

Wij zijn ook op een mooie locatie getrouwd en was rond de 900 euro stond op de folder / papier. Naar een half jaar nog geen rekening toen maar heen gebeld bleek het net een ochtend te zijn wanneer het gratis was... Kijk dat is dan weer mazzel hebben.

s morgens gemeentehuis, aansluitend foto s

daarna lunch en s avonds daar dineren. en de overige foto s gemaakt. Wij vonden het heerlijk bijna alles op 1 plek en dat is een aanrader:D
quote:Trotter schreef op 06 augustus 2013 @ 15:16:

[...]

Dat lijkt me eerder de bruidegom. Ach tegenwoordig kan het allemaal
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Bedankt voor de felicitaties. Ik zie dat Fru1t3llo's foto al wordt gepost, let je wel even op onze praaiviezieh, is zo herkenbaar! :-o

Notaris, moeten we ook nog doen, goed dat je me daar aan helpt denken, dank je wel!

Die locatiehuur is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, ik heb gemerkt dat ze niet graag alle prijzen laten zien op hun websites (moet 'seauwhouiseauw' die offertes nog doen). Waar ik nog mee zit trouwens, sommige zaken bieden voor x aantal uur drank aan voor een vaste prijs per persoon, sommige rekenen gewoon per consumptie. Ik vind het een beetje lastig om in te schatten wat het voordeligst is, ik weet dat er een paar mensen zijn die stevig drinken en ook weer een paar mensen zijn die geheelonthouder zijn. Wat zou het voordeligst zijn / wat zijn de meest gangbare prijzen?
Bij ons wat het het voordeligste om per consumptie te betalen. Zo'n drank arrangement kostte bij ons rond de 20 euro pp en wij wisten zeker dat er niet gemiddeld 8 of 9 drankjes gedronken ging worden. Gelukkig hadden we gelijk Het gemiddelde kwam op 4 of 5 geloof ik.
Sowieso altijd per stuk betalen: die ondernemers zijn niet gek dus drank afkopen zal bijna altijd duurder zijn!
quote:Gatti schreef op 06 augustus 2013 @ 14:56:

Oh als ik die lijst van Catuja zie zou ik al meteen afhaken.

vreselijk, nadenken of de ringen op 'n kussentje liggen of niet.

hoe je 't moet regelen weet ik helaas niet, geen ervaring.

Een bruiloft zoals NYC beschrijft lijkt mij heerlijk, zowel voor trouwpartij als voor de gasten.

Thanks Ik vind het eigenlijk al allemaal erg groot en overdreven geworden, maar hee, het is niet alleen mijn dag en ook mijn vriendin mag nog haar invloed uitoefenen. Ik zelf had het ook prima gevonden om 2 getuigen van de straat te plukken en echt alles in stilte te doen.

Maar goed, een BBQ is natuurlijk gewoon hartstikke gezellig. Zie nu wel wat op tegen die toespraak van de ambtenaar, want hoewel ik heb geprobeerd duidelijk te maken het klein en informeel te houden, merkte ik dat hij zelf wel meer van de show is, en van een riedeltje dingen die "horen" (zoals een entree maken, zoals ringen aan laten dragen etc.) Ik moest echt veel moeite doen om te zeggen dat wij gewoon tegelijk met iedereen willen binnenlopen, en niet als iedereen al in de zaal is, wij eens door die deuren op de muziek binnen komen wandelen, waarop iedereen zou moeten gaan staan en klappen. Hoe makkelijk zou het moeten zijn om een simpel 'Nee, dat is niet wat wij willen' te accepteren?

Gelukkig hebben we het hem uiteindelijk wel echt duidelijk gemaakt...

Maar goed, mijn vriendin wil er meer dan de 7 minuten die ik voor ogen had van maken... dus ik wacht de rest maar rustig af.
Wij hebben ook in het 'hoogseizoen' alles in 2 maanden geregeld van begin tot einde. Geen probleem. Pak werd op maak gemaakt, jurk werd op maat vermaakt, schoenen, bloemen, versieringen, uitnodigingen, ringen, kapper en make-up, huwelijkse voorwaarden, fotograaf enz. enz. enz. Soms was het even overweldigend, vooral inderdaad met kiezen en bedenken 'wat willen we nou eigenlijk?' Gek genoeg was alles (fotograaf, locaties) beschikbaar op de vrijdag die we wilden, liep als gesmeerd allemaal eigenlijk.

Wij zijn op locatie getrouwd. In onze gemeente maakte het geen verschil, bij gemeentehuis of op locatie, allemaal 500 euro. Consumpties hebben we op nacalculatie gedaan, dus gewoon afgerekend wat er daadwerkelijk gedronken was.
quote:Exces schreef op 06 augustus 2013 @ 14:03:

OMG.... Catuja....

Wij liepen eens langs het gemeentehuis. Vraagt Man; wat zou dat kosten, trouwen? Wij daar naar binnen.

Meteen in ondertrouw gegaan, datum voor 6 weken later geprikt.

Kleren, schoenen, ringen gekocht. Taart en etentje geregeld. Klaar.

En oja, vergeet niet om een vrije dag te vragen .Da's onwaarschijnlijk knap.

Wij moesten (onder andere) kopieën van de legitimatiebewijzen van de getuigen aanleveren. Die hadden jullie toevallig op zak?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven