Gezondheid alle pijlers

de bof?

06-08-2013 12:17 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was gisteren bij de huisarts omdat ik sinds zondag een flinke bult onder mijn oor heb zitten die pijn doet en dikker en pijnlijker wordt tijdens het eten.

Helaas was mijn eigen huisarts met vakantie en moest ik naar een vervanger. Deze man spreekt slecht nederlands dus zit ik helaas nog met een hoop onduidelijkheden.

Hij denkt dat ik waarschijnlijk de bof heb, dit omdat ik griep achtige klachten heb en omdat het daar ook mee begon. Een andere mogelijkheid was een steentje in de speekselklier, maar daar vond hij mij eigenlijk wel erg jong voor maar hij wilde het niet uitsluiten.

Hij had het over zuur eten, dat moest ik maar niet nemen tenzij het een steentje was, dan moest ik juist wel zure dingen eten.

Kortom ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu moet doen, mijn eigen arts is pas de 26e weer terug. Zal ik het gewoon maar aankijken of een andere huisarts bezoeken voor een second opinion?
Ik heb ook de bof gehad toen ik 19 was ofzo. Was niet cht ziek maar wel zo'n gekke bult en keelpijn. Heb gewoon een beetje uitgeziekt en toen was het over, als je niet teveel last hebt zou ik gewoon even het aankijken geloof ik.
Ik zou gewoon eens googelen op de bof, je moet je niet laten afleiden door de horrorverhalen maar even serieus zoeken naar de symptomen, remedie, medicijnen en tijdsduur.

Als het herkenbaar is, dan zal de arts wel gelijk hebben. Is het absoluut niet herkenbaar, dan bel je een andere.
De bof is aan te tonen met een (bloed?)test, dus dat hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Kun je moeilijk slikken, heb je koorts. Ik heb zelf de bof als volwassene gehad. Maakte geen speeksel aan, hoge koorts en hoofdpijn.

Met de bof goed uitzieken, bij mij hakte het er aardig in (2 weken), heel veel geslapen, wat yoghurt gegeten (kauwen ging niet echt) en aardappelpuree, als ik al zin in eten had.
Ik had al even op Google gekeken en de meeste symptomen zijn wel herkenbaar, ik heb alleen geen koorts, maar dat heb ik sowieso bijna nooit. Verder voel ik me niet heel ziek, alleen keel, hoofd en oorpijn en veel pijn met eten.

De huisarts laat verder geen onderzoek doen, misschien omdat het een vervanger was?
Een speekselsteentje schiet vaak (tijdelijk) los als je met bijvoorbeeld citroensap spoelt aan die kant. Dat zou ik even proberen. Brengt het verlichting en een mond vol spuug--> speekselsteentje. Zo niet, stop je voorlopig met zure dingen.
Bedankt voor de tip Mevrouwdekees! Ik ga het straks even proberen.
Het denken aan eten brengt je speekselproductie al op gang. En bij een ontsteking van de klier, kan het geen kant op. Vandaar die zwelling. Even aan zien, pijnstillers nemen en als het na twee dagen niet afneemt naar de huisarts. Sterkte, het is erg pijnlijk
Je zou trouwens ook even kunnen binnenlopen bij je tandarts. Als het om keel-hals-mond gaat, weten zij er vaak meer van dan de huisarts.
Dank je Kamperfoelie

@Excec de tandarts is ook nog een idee inderdaad
Ik had het citroensap geprobeerd maar auw

Het brengt absoluut geen verlichting.
Even OT: ik vind het best kwalijk dat een (huis)arts in Nederland geen begrijpelijk Nederlands spreekt. Lijkt me toch wel één van de voorwaarden om je als arts te mogen vestigen hier of is dat ouderwets?

Ik spreek zelf vloeiend Engels, maar zou bijvoorbeeld toch moeite hebben met een Engelssprekende huisarts (in Nederland).
@tomatensoep, heeft dat je vruchtbaarheid niet aangetast, dat is namelijk een veel voorkomende bijwerking van de bof
@rodvliss_1: Voor de heren is het risico groter dat de vruchtbaarheid gevaar loopt.

Voor vrouwen kan het weinig kwaad, je bent er alleen echt beroerd van en als je je weer beter voelt, moet je echt aansterken. Tenminste zo heb ik het ervaren, het doet een aanslag op je weerstand.
@rodvliss_1: Voor de heren is het risico groter dat de vruchtbaarheid gevaar loopt.

Voor vrouwen kan het weinig kwaad, je bent er alleen echt beroerd van en als je je weer beter voelt, moet je echt aansterken. Tenminste zo heb ik het ervaren, het doet een aanslag op je weerstand.
Strawberrie, ook eileiders kunnen ontsteken, dit komt ook regelmatig voor, dus het kan niet alleen mannen hun vruchtbaarheid kosten.
Dan heeft mijn huisarts mij destijds verkeerd ingelicht.
Als je uit '88 bent, ben je als kind toch gewoon ingeënt tegen de bof? (BMR-prik)
Een slecht Nederlands sprekende huisarts?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
@Java, ja ik heb wel de bmr prik gehad, maar dat schijnt uit te werken na zoveel jaar. Het komt meer voor in ieder geval

@Nouschi, ja hij spreekt vrij slecht nederlands terwijl hij al heel lang een praktijk heeft.
@Java: ik heb alle inentingen gewoon gehad, maar helaas kun je de pech hebben dat je de bof als volwassene alsnog krijgt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven