Geld & Recht alle pijlers

Morgen WIA-keuring.

04-08-2013 19:24 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgenochtend moet ik naar de verzekeringsarts voor mijn allereerste (gelukkig wel) WIA-keuring.

Ik heb mijn map klaar liggen met alle papieren die zijn opgestuurd, mijn oude en huidige klachten en een overzicht van een gemiddelde dag uit het leven van Kelso.

Wat nog meer?

Ik maak me nu toch wel een beetje zorgen en vraag me zelfs af wat ik moet dragen! :-S

Wie heeft er nog tips?

Ik twijfelde of dit hier moest of toch bij gezondheid.
quote:kelso schreef op 05 augustus 2013 @ 12:49:

Ik hoorde van mijn werkgever dat het UWV per kalenderjaar een bepaald aantal uitkeringen mag verstrekken en dat je aan het begin van het jaar meer 'kans' hebt. Dit is echt klinklare onzin! De WIA is een zogeheten open-eindregeling. Alleen de re-integratiekosten zijn op budget per jaar.
...
Het is bij mij wel anders, ik moest nog vak volgen en scriptie voor MA Engels Linguistics en daarnaast 3,5 dag per week therapie. Dus dan blijven er niet veel dagen over ivm therapie.

Wat betreft 'kans' ik had liever dat ik dit alles niet nodig had, dan deze kans...Ik denk niet dat ik iets gekregen heb omdat het januari was overigens.
quote:ankalida schreef op 05 augustus 2013 @ 12:54:

[...]

Dit is echt klinklare onzin! De WIA is een zogeheten open-eindregeling. Alleen de re-integratiekosten zijn op budget per jaar.Dat is fijn om te weten.
quote:yellowlove2punt0 schreef op 05 augustus 2013 @ 13:05:

Het is bij mij wel anders, ik moest nog vak volgen en scriptie voor MA Engels Linguistics en daarnaast 3,5 dag per week therapie. Dus dan blijven er niet veel dagen over ivm therapie.

Wat betreft 'kans' ik had liever dat ik dit alles niet nodig had, dan deze kans...Ik denk niet dat ik iets gekregen heb omdat het januari was overigens.

Uiteraard bedoel ik niet dat je graag een WIA hebt, want dit gaat altijd gepaard met nare omstandigheden die je liever niet hebt.

Jij zit dus aan het einde van een al lopende studie?

Ik vind het wel pittig klinken hoor, een scriptie schrijven en zoveel therapie. Alleen de therapie is al een parttime baan, want ik weet uit ervaring dat dat keihard werken is. Knap hoor van je!
Het WIA percentage wordt berekend op basis van loonverlies en niet zo zeer op basis van in hoeverre je lichamelijk wordt afgekeurd. Verdiende je eerst bijvoorbeeld 1000 euro en je kunt nu op basis van je klachten maar 500 euro verdienen dan heb je 50% loonverlies. Verdiende je 2500 euro en nu maar 500 dan heb je een percentage van 80% met dezelfde klachten. De arbeidsdeskundige zoekt 3 functies die je zou moeten kunnen uitvoeren aan de hand van de het dossier van de arts. Aan de hand van een zogenaamde FML (functionele mogelijkheden lijst) die als het goed is een arts heeft opgesteld moet de arbeidsdeskundige uit een database functies zoeken. Het gemiddelde loon telt als meter om je uitkeringspercentage mee te berekenen. Die functies hoeven niet beschikbaar te zijn. Aangezien je aangeeft dat je weer wil gaan studeren zal je niet op medische gronden worden afgekeurd. Dit gebeurt alleen wanneer je helemaal niets meer kan, dus ook niet je haar kammen om het maar even overdreven uit te drukken. Wat wel kan is dat je op arbeidsdeskundige gronden kan worden afgekeurd. Dit houdt in dat de arbeidsdeskundige geen functies kan vinden die je eventueel zou kunnen doen. Echter het hangt van je vorige salaris af in hoeverre je recht hebt op een uitkering. Ik weet niet hoe de zaken er nu voorstaan bij het UWV maar 1,5 jaar geleden had studie geen voorrang op werk zoeken. Dat kan ook niet als je niet ziek zou zijn met een ww uitkering. In jouw geval werkt dat niet anders. Maar ik kan me daarin vergissen. Het kan handig zijn om bij het bezoek aan de arbeidsdeskundige aan te geven waarom je wel of niet een functie kan doen. Niet globaal maar heel specifiek. En het verschil tussen medische en arbeidsdeskundige gronden, dat is ook wel belangrijk. Veel mensen weten dit niet. Ik wens je heel veel succes en idd neem ook hier weer iemand mee. Maar ik geloof wat ankalinda zegt. Ze zullen je als je aangeeft dat je graag een opleiding wil doen nooit 100% een uitkering geven dat zou namelijk heel erg raar zijn. Dat betekent dat je of helemaal niets kan wat in dat geval niet van toepassing is of dat je studeren beschouwt als iets wat totaal niets oplevert. Een uitkering wordt niet bepaalt op basis van gunnen of uitzicht op meer loon bij vrijstelling van arbeid. Puur op wat je kunt op dit moment. Een arbeidsdeskundige en verzekeringsarts werkt op de letter van de wet en zullen geen beslissingen nemen in de trant van laat die mevrouw maar mooi naar school gaan omdat ze dan straks een baan heeft die ze wel zou kunnen doen en leuk vindt. Dat mogen ze namelijk niet, want dan heb je geen eerlijke toets meer.
Als je 3,5 dagen therapie volgt, dan heb je meestal al een arbeidsongeschiktheidspercentage van 75% vanwege de urenbeperking. Als er dan ook nog wat andere beperkingen bijkomen, dan ben je zomaar 80% arbeidsongeschikt en dat is al volledig volgens de wet. De studie van Yellow zit redelijk op het eind. Ik snap dat ze dan toestemming geven voor het afronden van een studie.

Een nieuwe studie gaan doen is echt wat anders. De WIA is geen studiefinanciering. Toch zijn de kansen niet nul dat UWV toestemming geeft. Maar mijn vermoeden is dat ze zeggen dat je in diezelfde tijd ook 'gewoon' kunt gaan werken.
...
Ankalida: maar het volgen van een therapie is toch maar tijdelijk? Dus hoe nemen ze dat mee in een beoordeling? Ik bedoel dat wanneer ze je tijdens een therapieperiode keuren je dus meer afgekeurd wordt dan wanneer je (net) klaar bent met therapie?

(Gewoon nieuwsgierig ff. Speelt bij mij (nu nog) niet maar over een jaar mss. (WIA-keuring))
Elk geval is anders. Er zijn meerdere factoren die meewegen in een beoordeling. Mijn vermoeden is dat bijvoorbeeld Yellow ook volledig afgekeurd zou zijn zonder therapiesessies. Na die therapie wordt ze waarschijnlijk opgeroepen voor een herkeuring.

Hoe het met Kelso gaat aflopen durf ik echt niet te voorspellen. Ik weet haar loon niet, ik weet niet of ze een urenbeperking krijgt, ik weet niet wat ze nog wel zou kunnen.
...
Ik weet het ook niet. Ik wacht de oproep van de arbeidsdeskundige wel af.

Helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat ik binnenkort geopereerd moet worden (en ja dat ga ik morgen doorgeven aan mijn contactpersoon bij het UWV) dus ik moet eerst herstellen en kan dan pas naar de arbeidsdeskundige. :S

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven