Sterilisatie

07-08-2013 23:42 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst weet ik niet zo goed waar ik dit nou moet plaatsen. Bij 'seks', 'gezondheid', 'kinderen', 'zwanger'?? Laat ik hier maar beginnen.

De laatste tijd denk ik steeds vaker aan sterilisatie. Ik ben 30 jaar, heb geen kinderen en wil ze ook niet. Ik kan niet tegen hormonen, waardoor ik dus geen pil slik of spiraaltje kan gebruiken. Natuurlijk kan ik wel een koperspiraaltje gebruiken, maar hierbij is een grote kans dat de menstruatie zwaarder wordt en daar zit ik niet op te wachten. Daarbij moet het spiraaltje ook om de paar jaar weer vervangen worden natuurlijk. Een pessarium is weer zo'n gedoe de hele tijd en ik wil echt geen kinderen, dus vandaar mijn overwegen om me te laten steriliseren. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe is de ingreep je bevallen, zowel lichamelijk als emotioneel?

(En voor de duidelijkheid, ik werk al 10 jaar met kinderen van pasgeborenen tot 10 jarigen en heb een klein neefje van 8 maanden waar ik gek op ben. Ik weet dus heel goed wat het hebben van kinderen inhoudt en word er eigenlijk steeds meer in bevestigd dat ik zelf nooit moeder wil worden.)
Ik ben net voor mijn 30ste gesteriliseerd d.m.v. de ovabloc methode. Ik heb geen kinderen en wil dat graag zo houden (ben nu 38). Ik heb een gesprek gehad met de gynaecoloog en direct een datum gepland. Kreeg een zware pijnstiller voorgeschreven die ik de avond en ochtend tevoren in moest nemen. Begin middag ben ik het ziekenhuis ingegaan en 20 minuten later stond ik weer buiten. Het oprekken van de baarmoedermond duurde nog het langst. De prikken voor het verdoven van de baarmoedermond waren zeer pijnlijk en ze kunnen ook niet 100% verdoven. Bij het oprekken van de baarmoedermond heb je dus serieuze weeen. Ik kreeg nog pijnstillers mee voor de nacht maar die heb ik niet nodig gehad. Ik word dus nog gewoon ongesteld wat voor mij een geruststelling is. Het is toch elkemmaand weer een bevestiging dat ik niet zwanger ben.
Dankje voor je reactie! Fijn om te horen dat ik iig niet de enige ben met dit gebrek aan een kinderwens.

Wat fijn trouwens dat het echt zo snel kan gaan! Ik was bang dat je een psychologisch onderzoek zou krijgen ofzo, omdat er misschien gedacht wordt dat je zoiets niet 'zomaar' mag beslissen. (Wat heel raar zou zijn, want het is mijn lijf, maar had zoiets wel eens gehoord.) Maar dat heb jij dus iig niet gehad zo te horen!

Ik zou het graag willen laten doen met de Filshie clip, waarbij ze bij je navel en de bovenrand van je schaamhaar een sneetje maken en dmv een soort kijkoperatie naar binnen gaan en klemmetjes plaatsen Binnen 15 minuten ben je dan alweer klaar en het lijkt me de minst heftige procedure eigenlijk. Het kan zelfs onder algehele narcose, maar dat zou ik niet snel doen aangezien daar ook altijd risico's aan kleven.

Dat je nog ongesteld blijft vind ik ook wel geruststellend ja. Ik gebruik nu dus alleen condooms en ben elke keer weer blij als ik ongesteld wordt, wetende dat ik dus niet zwanger ben. De kan om met condoom zwanger te worden is nog altijd groter dan met sterilisatie, dus vandaar dat ik voor deze optie wil gaan.
Nou ik ben er al vanaf mijn 21ste mee bezig geweest hoor. Verschillende ziekenhuizen geprobeerd en steeds afgewezing i.v.m. leeftijd i.c.m. het hebben van geen kinderen. Het lumc in leiden vond ook dat ik eerst 6 maanden naar een psycholoog moest voordat de maatschap zou beslissen. Eenavan de artsen uit dat team werkte ook in alphen aan de rijn en daar wilden ze het wel doen.
Het is toch van de zotte dat je zelf niet mag beslissen of je een sterilisatie wilt of niet. Dat je door een hele kudde psychologen moet voor je iets aan je eigen lijf mag laten doen.

Wat ik wel vind, is dat een eventuele hersteloperatie voor eigen rekening moet zijn.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west Of 't wer altied wel weer licht
quote:birdbird schreef op 08 augustus 2013 @ 00:43:Ik zou het graag willen laten doen met de Filshie clip, waarbij ze bij je navel en de bovenrand van je schaamhaar een sneetje maken en dmv een soort kijkoperatie naar binnen gaan en klemmetjes plaatsen Binnen 15 minuten ben je dan alweer klaar en het lijkt me de minst heftige procedure eigenlijk.Dat is het ook ja. Ik heb die 'duivenringen' na de geboorte van kind laten zetten (vond 1 kind wel genoeg). Ik werd 's ochtends opgenomen en 's middags kon ik alweer naar huis. Verder nooit last van die dingen gehad.
Belachelijk idd dat ze zo moeilijk doen over 'n sterilisatie. En kinderen mag je zomaar zonder psychologische onderzoeken krijgen zodra je vruchtbaar bent, ook al ben je zelf nog 'n kind.
Heb je ook de essure methode wel eens bekeken? Dat gaat gewoon poliklinisch en is nog minder heftig!
Dan zou ik wel even de negatieve verhalen lezen. Als je daar last van krijgt zitten die dingen in je eierstokken vastgegroeid waardoor ze alleen via 'n operatie te verwijderen zijn.
Ik ben gesteriliseerd via de Essure methode. Er zijn twee veertjes in mijn eileiders geplaatst die de doorgang blokkeren zeg maar. De hele ingreep was pijnlijk maar duurde slechts 8 minuten. Verder nooit geen last meer van gehad. Ik zou het iedereen adviseren die voor een (definitieve) sterilisatie wil gaan!
Ik wilde ook al de Essure methode aanraden. Was zo gepiept, ik stond binnen een kwartier alweer buiten. Nooit last van gehad en het is nu twee jaar geleden.

Overigens heb ik juist heel weinig nare verhalen over deze methode gehoord.

Er is een speciale website over, google er maar eens op.
Als je een vriend hebt, zou ik het vooral ook met hem bespreken

Wat vindt hij ervan? Dat je langs veel psychologen moet vindt ik normaal het is namelijk een procedure die moeilijk teruggedraaid kan worden.
Maar ik snap Elninjoo ook wel: een kind kan ook moeilijk teruggedraaid worden... En dat kan wél zomaar!
quote:rodvliss_1 schreef op 08 augustus 2013 @ 08:49:

Als je een vriend hebt, zou ik het vooral ook met hem bespreken

Wat vindt hij ervan? Dat je langs veel psychologen moet vindt ik normaal het is namelijk een procedure die moeilijk teruggedraaid kan worden.Als zij geen kinderwens heeft dan is dat volledig aan haar om daar maatregelen tegen te treffen. Als vriend wel 'n kinderwens heeft, dan zit ie in de verkeerde relatie.
Vindt ik nogal kort door de bocht elninjoo en klink weinig empatisch.

Daarnaast vindt ik in een relatie, dat een vrouw het niet alleen voor het zeggen heeft. Dat klink totalitair!
en radicaal feministisch!
Ik heb me ook gesteriliseerd dmv klemmetjes op eileiders.

En wat ik nooit, nooit, nooit verwacht had is aan het gebeuren, er groeit langzaam toch een kleine hernieuwde kinderwens. Of ik die actief ga maken weet ik nog niet, alles staat flink op z'n kop. Dat had ik nooit gedacht. Ik zeg niet dat dit jou ook gaat gebeuren maar dat zei ik ook.

Ik ben 34 trouwrns, en heb wel 2 kinderen.
Oh, ingreep zelf stelde werkelijk niks voor.
Wellie, daarom is het juist zo belangrijk, dat je zoveel psychologen moet praten, voor je zo'n radicale ingreep laat toepassen. Maar hoe groot is de kans als jij die klemmetjes laat verwijderen dat je eileiders weer goed toegankelijk zijn?
quote:elninjoo schreef op 08 augustus 2013 @ 07:07:

Belachelijk idd dat ze zo moeilijk doen over 'n sterilisatie. En kinderen mag je zomaar zonder psychologische onderzoeken krijgen zodra je vruchtbaar bent, ook al ben je zelf nog 'n kind.

Helemaal mee eens. Het wordt maar geoorloofd dat iedereen mag baren, ook met een iq van 70 en minder.

Echter als je afwijkt van de menigte verwacht men ineens dat je je daarvoor maar even verantwoord.

Ik weet zelf al jaren dat ik geen klepperende eierstokken heb, het onbegrip en de stomme reacties ben ik inmiddels wel gewend.

Echter mijn vriend kwam gister ermee aan dat hij de opmerkingen en de vragen van mensen nogal irritant gaat vinden.

Heeft iemand daar tips voor hoe daar mee om te gaan? (beetje offtopic)
Dat lijkt me maar goed ook, dat houdt de samenleving bij elkaar.

Als iedereen alles maar kon doen, kreeg je een niet werkende staat.

Daarnaast moet je dit soort dingen gewoon 100% zeker weten!
Missmonroe, dat is een lastig punt rondom mensen met een IQ van lager dan 70, aan de ene kant kan je vragen of je het de samenleving kan aandoen, aan de andere kant klink het fascistisch en nazi-achtig omdat niet te willen. Lastig ethisch vraagstuk, daarnaast is het ook een belangrijk mensenrecht.
quote:rodvliss_1 schreef op 08 augustus 2013 @ 09:07:

Daarnaast vindt ik in een relatie, dat een vrouw het niet alleen voor het zeggen heeft. Dat klink totalitair!Nee hoor, wij zijn de baas over onze poes! En niemand anders
quote:rodvliss_1 schreef op 08 augustus 2013 @ 09:07:

Daarnaast vindt ik in een relatie, dat een vrouw het niet alleen voor het zeggen heeft. Dat klink totalitair!Niet de vrouw heeft het voor het zeggen, maar degene die geen kinderen wil. Wanneer een van de twee geen kinderen wil houdt het op. Je kunt niemand dwingen vader of moeder te worden (dat zou pas totalitair zijn) en voor een kind is het ook niet goed als een van de twee ouders hem niet wilde. Wanneer iemand zich dus wil laten steriliseren mag hij of zij dat zelf beslissen. Als de partner daar anders over denkt staat het hem of haar vrij de relatie te verbreken.
quote:rodvliss_1 schreef op 08 augustus 2013 @ 09:25:

Dat lijkt me maar goed ook, dat houdt de samenleving bij elkaar.

Als iedereen alles maar kon doen, kreeg je een niet werkende staat. Iedereen heeft zelfbeschikkingsrecht en bepaalt dus in grote mate zelf wat er met z'n lichaam gebeurt. En toch werkt de staat prima. Misschien eerst even nadenken voor je tekeergaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven